OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Dobre Miasto

Ostatnia zmiana: 2025-05-24

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 969
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: 1910;
Dworzec i peron ok.1910 r. Widok w kierunku północno-zachodnim (Orneta/Braniewo).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 393
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: przed 1914; (uwagi: oraz lata późniejsze)
Kompilacja kilku fotografii obrazujących położenie dobromiejskiej stacji pomp, zasilającej kolejową wieżę wodną. Pierwotnie pompy napędzane były przez maszynę parową zasilaną ze stojącej obok kotłowni, stąd widoczny na lewej, górnej fotografii komin. Lewe, dolne zdjęcie to frgm. niemieckiej mapy z 1914 z zaznaczonym kominem obok zakola rzeki Łyny, w miejscu gdzie był zlokalizowany budynek przepompowni. Teren ten leży przy obecnej ul. Łużyckiej. Górna, prawa fotografia to przedwojenny widok z wieży kościoła, m.in. na działkę na której stała stacja pomp. W dali (niemal na horyzoncie) widać przebieg linii kolejowej w kierunku Olsztyna. Woda z Łyny, tłoczona była rurami, położonymi w ziemi, obok do dziś istniejących schodów łączących ul. Łużycką z ul. Gdańską (na przedwojennym zdjęciu obecną ul. Gdańską widać po prawej, na wywyższeniu, z zakrętem prowadzącym prosto w kierunku stacji). Pod c-b fotografią widok współczesny tego miejsca, obrazujący zmiany jakie zaszły na przestrzeni lat. W pomarańczowym kole przybliżona, dawna lokalizacja stacji pomp. Dodatkowo, na dole, po prawej, fragment widoku satelitarnego Dobrego Miasta z Google Maps, z zaznaczonym miejscem, gdzie stał budynek przepompowni. Po środku frgm. planu sytuacyjnego stacji kolejowej Dobre Miasto z 1958 r., na którym (na oddzielnym rysunku) naniesiono również działkę, należącą kiedyś do PKP, na której stał budynek pomp i kotłownia. Jeszcze w czasach niemieckich pompy zaczęto zasilać elektrycznością. W 1905 r. w Dobrym Mieście ukończono miejską wieżę ciśnień. Można spotkać informacje, że kolejowa przepompownia uzyskała wówczas połączenie z nową wieżą, a zbiorniki kolejowej wieży wodnej mogły być zasilane także, poprzez miejską wieżę ciśnień (na Google Maps zaznaczona jest jej lokalizacja). Do dziś, na prywatnej obecnie działce, położonej nad rzeką Łyną, prawdopodobnie nie zachowały się żadne pozostałości po budynku kotłowni i stacji pomp, a przynajmniej nie widać ich zarówno od strony ulicy jak i rzeki, choć istnieje możliwość, że stojący "w dole", niewielki budynek gospodarczy wybudowano np. na fragmencie fundamentów starszej budowli. O konotacji tego miejsca z koleją świadczy jedynie brama (obecnie prowadząca donikąd) i znajdujące się w jej bezpośrednim sąsiedztwie ogrodzenie, w którym stoi kilka słupków ze starych szyn kolejowych.
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4208&okno=galeria&photoid=284697
Tagi: budynki towarzyszące (inne), ciekawostki, inne, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, panoramy/widoki ogólne, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 1350
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: przed 1920;
Stary dworzec w Guttstadt (obecnie Dobre Miasto), funkcjonujący do lat 1930-tych. Widok w kierunku północno-zachodnim (Orneta/Braniewo).
Zdjęcie ze strony http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/
Tagi: budynki dworcowe, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 912
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: 1929-08-31;
Fragment strony 73 ze zdjęciem z czasopisma "Heimatbrief der Kreisgemeinschaft Heilsberg" nr 15/2013. Peron stacji Dobre Miasto (a właściwie Guttstadt) i przywitanie biskupa warmińskiego Augustyna Bludau, który przybył do Guttstadt na oficjalne obchody 600-lecia miasta. Widoczny wagon z przedziałem oznaczonym kl. 2 (w 1929 do Dobrego Miasta kursowały pociągi tylko z wagonami kl. 2 i 3), prawdopodobnie pruski tzw. "boczniak", zbudowany jeszcze przed I w.św., ale jakiego typu czy podtypu to nie mam pojęcia (za mało szczegółów), a może eksperci od wagonów osobowych zidentyfikują go bardziej.

Źródło: Dr. Janusz Filipkowski: „Augustinus Joseph Bludau – Guttstädter, Biblizist, Ermländischer Bischof, Ehrenbürger der Stadt Guttstadt” – Heimatbrief der Kreisgemeinschaft Heilsberg, Nr 15/2013.
Tagi: ciekawostki, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1457
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: 1934;
Seria zdjęć przedstawiających budowę nowego dworca w Guttstadt (Dobre Miasto). Pracami budowlanymi zajmowała się dobromiejska firma budowlana Ermlandische Baugesellschaft. Firma powstała w 1924 r., zatrudniała ponad 60 osób, a jej dyrektorem był Bernhard Masukowitz (być może jest jedną z osób widocznych na fotografiach). Firma ta zbudowała (nie licząc nowego dworca) m.in. funkcjonujące do chwili obecnej w Dobrym Mieście, budynki takie jak: sala spotkań wspólnoty ewangelickiej (obecnie siedziba kina), sąd rejonowy (po wojnie Warfamowska Szkoła Zawodowa, obecnie siedziba m.in. Policji i Urzędu Pracy) czy duża kamienica mieszkalna, znana przed II w. św. jako Niebieska Kamienica (obecnie budynek na ul. Warszawskiej, stojący pomiędzy wjazdem na targowisko miejskie, a budynkiem w którym znajduje się sklep SPOŁEM). Ermlandische Baugesellschaft była również jedną z firm uczestniczących w budowie kompleksu koszar wojskowych w Lidzbarku Warmińskim.
Źródło informacji: Arnulf Masukowitz "Die Ermlandische Baugesellschaft in Guttstadt"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 7/1998.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1642
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: EDM; data: po 1934;
Widok na budynek dworca od strony torów, w kierunku wschodnim; w prawo Olsztyn, w lewo Orneta/Braniewo.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1068
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: po 1934;
Fragment strony 49 czasopisma niemieckojęzycznego. W podpisie widnieje data otwarcia nowego dworca w Guttstadt. Opis pod zdjęciem: "Nowa stacja kolejowa w Guttstadt została otwarta 13.02.1935. Widok od strony peronów. Po lewej stronie budynku, na piętrze, znajdowało się mieszkanie zarządcy (naczelnika) stacji. Mieszkał w nim do 1945 r. Po prawej stronie, nad napisem z nazwą stacji (Guttstadt) mieszkała rodzina Hugo Kewera (najemcy), który prowadził dworcową restaurację. Widok w kierunku północno-zachodnim (Orneta/Braniewo).
Źródło: Arnulf Masukowitz "Die Ermlandische Baugesellschaft in Guttstadt"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 7/1998.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1193
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1935 a 1940;
Nowy dworzec w Guttstadt (Dobre Miasto). Widok od strony miasta. Całkowicie po lewej (z czerwonej cegły) stary budynek kolejowy, pamiętający czasy pierwszego dworca. Budynek ten został połączony z bryłą nowego dworca, łącznikiem w którym umieszczono toalety.
Żródła: http://www.bildarchiv-ostpreussen.de

Arnulf Masukowitz "Der Guttstädter Bahnhof bis zum Januar 1945"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 2/1993.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 1336
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1935 a 1940;
Wnętrze dworca w Guttstadt (Dobre Miasto).
Żródła: http://www.bildarchiv-ostpreussen.de

Arnulf Masukowitz "Der Guttstädter Bahnhof bis zum Januar 1945"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 2/1993.
Tagi: budynki dworcowe, wnętrza
Obraz
Odsłon : 943
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: 1935-02-13;
Fragmenty artykułu o Guttstadt z niemieckojęzycznego czasopisma, w którym możemy przeczytać, że oficjalne otwarcie odcinka Orneta - Dobre Miasto - Olsztyn nastąpiło 1.11.1884 r., a pierwszy dworzec był konstrukcji drewnianej. Druga informacja odnosi się do daty otwarcia nowego dworca: 13.02.1935.

Źródło: E. Knoblauch "Aus der Guttstädter Geschichte – Daten und Ereignisse"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 17/2016.
Tagi: budynki dworcowe, ciekawostki
Obraz
Odsłon : 895
: 2
powiększ
Autor: Arnulf Masukowitz
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: 1945-01-01; (uwagi: Bilet wystawiony zapewne pod koniec grudnia)
Ostatni bilet miesięczny A. Masukowitza ze stycznia 1945 r. w relacji Guttstadt (Dobre Miasto) - Wormditt (Orneta). Bilet o nr 0078, nie zbywalny (Nichtübertragbar, czyli tylko dla osoby na nazwisko której został wystawiony), na przejazd pociągiem osobowym (Personenzug), w wagonie kl. III. Koszt biletu to 8,30 RM (Reichsmark = Marka Rzeszy Niemieckiej, waluta obowiązująca od 1924 do końca II w. św.).

Źródło: Arnulf Masukowitz "Der Guttstädter Bahnhof bis zum Januar 1945"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 2/1993.
Tagi: ciekawostki, dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1333
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: EDM; data: przed 1945;
Widok od strony miasta, a dokładniej - od Banhoffstrasse, obecnie Zwycięstwa.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 1437
: 5
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 1979; (uwagi: jesień)
Wprawdzie zdjęcie zdominowane przez osoby stojące w środku ale drugi plan jest bardzo ciekawy i ma obecnie znaczenie historyczne. Na zdjęciu, po lewej, widoczna jest nieistniejąca od ponad 30 lat wieża wodna stacji Dobre Miasto. Zdjęcie zrobione jest jesienią 1979 roku, trudno mi jednak powiedzieć, czy wieża była wówczas używana i czy dotrwała do końca ery parowozów. Pewnego roku po prostu znikła z krajobrazu stacji. Jednak obecnie uleciało mi z pamięci, kiedy dokładnie to nastąpiło (przed 1987). Jestem pewny, że nie było jej już w latach 1990-tych. Dobromiejska wieża wodna w swoim wyglądzie była niemal identyczna do wieży wodnej, która kiedyś znajdowała się na stacji Pieniężno.
Tagi: budynki do obsługi taboru, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 2472
: 8
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 1979; (uwagi: jesień)
Stacja Dobre Miasto, widok z peronu w stronę zakładu WARFAMA. Czasy kiedy wszystkie tory stacyjne były w pełni użytkowane. Warmińska Fabryka Maszyn Rolniczych (kompleks budynków i hal za stacją), w owym czasie była największym w Polsce producentem ładowaczy chwytakowych czy rozrzutników do obornika. W WARFAMIE najpierw produkowano m.in. młockarnie "Jutrzenka" i "Warmianka", a później ładowacze chwytakowe "Cyklop" i czołowe "TUR", oraz całą gamę rozrzutników do obornika i przyczep rolniczych. Był to największy zakład w Polsce produkujący tego typu asortyment. Pamiętam, jak za dobrych czasów funkcjonowania kolei w Dobrym Mieście, z bocznicy zakładowej wyjeżdżały platformy z dziesiątkami "Cyklopów" i rozrzutników, a na stacji formowano z nich długie pociągi jadące później do najdalszych zakątków kraju… Niestety wszystko upadło pod koniec lat 1990-tych. Obecnie większość zakładu jest filią URSUSA. Platformy na zdjęciu (wprawne oko wypatrzy co najmniej trzy, różne typy) przybyły m.in. po produkty stojące w oddali, na placu załadunkowym, który z dwóch stron otoczony był torami bocznicy zakładowej.
Tagi: ciekawostki, panoramy/widoki ogólne, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1420
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1998-06-13;
Budynek dworca i peron na stacji Dobre miasto. Widok w kierunku północno-zachodnim (Orneta/Braniewo).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 2190
: 7
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2003;
Ponieważ w sieci praktycznie nie ma zdjęć pociągów pasażerskich stojących przy peronach stacji Dobre Miasto (nie licząc szynobusów), zamieszczone zdjęcie z SU46-030 (październik 2003) i SU42-503 (26.04.2003) jest wspomnieniem czasów, kiedy słowo "pociąg" w Dobrym Mieście oznaczało jeszcze skład z kilkoma wagonami pasażerskimi, z lokomotywą na czele.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 415
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2009-05-03;
Północna część stacji Dobre Miasto, widok w kierunku północnym. Do ok. roku 2014 niemal zapomnianym obecnie widokiem były zaprezentowane na zdjęciu rury ciepłownicze prowadzące od kotłowni miejskiej, przechodzące nad torami (za przejazdem drogowym) i biegnące na prawo w stronę miasta. Obecnie pozostały tylko nieliczne relikty pylonów podtrzymujących rury. Na lewo ówczesna nastawnia DM1, sprzed modernizacji (obecnie jedyna czynna, jednak tylko w wybrane dni i godziny). Tor po lewej jest torem szlakowym, tor po prawej prowadzi na bocznicę widocznego w dali elewatora. Wspomniane rury ciepłownicze wpisywały się przez kilka dziesięcioleci w ogólną panoramę północnej części stacji, jednak w roku ok. 2014 r. cała widoczna na zdjęciu infrastruktura została rozebrana.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, inne, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 682
: 6
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2010-01-19;
Dobromiejska nastawnia południowa, wówczas dysponująca, oznaczona DM. Widok budynku sprzed modernizacji, która miała miejsce w 2011 r. Rok 2010 był ostatnim w którym stacja Dobre Miasto posiadała jeszcze "klasyczny" wygląd. Widoczne pędnie, semafory kształtowe odeszły wraz z modernizacją stacji pod koniec 2010 r. Warto dodać, że na zdjęciu nie ma już garażu służby drogowej (stał po prawej, ok. 30 m dalej za widocznym słupkiem hektometrowym). Garaż ten jest jeszcze na zdjęciach stacji z września 2008 r. można więc przypuszczać że został rozebrany w 2009 r. Widok od strony wjazdu z Olsztyna, w kierunku północno-zachodnim.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 1213
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2010-06-05;
BR 232 045-5 East-West-Railways w Dobrym Mieście. Lokomotywa stoi nieopodal budynku stacji, na torze przy placu załadunkowym. W tle widoczne są semafory kształtowe, wkrótce (pod koniec 2010) zastąpione sygnalizacją świetlną. Komin widoczny na drugim zdjęciu należy do miejskiej kotłowni. Jeszcze w latach 1990-tych podstawiane były do niej Eaos-y (po torze krótkiej bocznicy zakładowej).
Tagi: ciekawostki, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, perony/rampy/place/zadaszenia, sygnalizacja/słupki/znaki itp., tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 973
powiększ
Autor: octanq
data: 2010-09-11;
Dobre Miasto, widok na budynek dworca z drzwi szynobusu, w kierunku północno-zachodnim (Orneta/Braniewo).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 906
powiększ
Autor: Karol Romaniuk
data: 2011-05-06;
Stacja podczas mijanki dwóch szynobusów. Widok w kierunku północnym (Orneta/Braniewo).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 948
powiększ
Autor: Karol Romaniuk
data: 2011-05-06;
Rampa przeładunkowa z magazynem towarowym. Widok od strony wjazdu z Olsztyna.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 450
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2011-05-24;
Widok na plac ładunkowy położony w północnej części stacji. Widoczny SA106 (prawdopodobnie 008 lub 009, niestety nie odnotowałem nr inwentarzowego) podąża w kierunku Braniewa. Wg SRJP (2011) planowy odjazd miał o godz. 9.49 ale musiał być nieco opóźniony bo godzina zrobienia zdjęcia to 9.56. W dali widoczne jeszcze istniejące rury ciepłownicze przechodzące nad torami w północnej części stacji oraz nastawnia, wówczas wykonawcza DM1, sprzed modernizacji (w 2012 miała już obecny wygląd). Widać także ówczesną "dużą nowość" na stacji, semafory świetlne postawione pod koniec 2010 r. Widok w kierunku północno-zachodnim (Orneta/Braniewo).
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 961
powiększ
Autor: Paweł
data: 2011-07-09;
Dobre Miasto z okien pociągu. Widok w kierunku północnym (Orneta/Braniewo).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1185
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-09-03;
Budynek dworca od strony peronów, w kierunku wschodnim; w prawo Olsztyn, w lewo Orneta/Braniewo.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1078
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-09-03;
Peron 2 i budynek dworca. Widok w kierunku południowym (Olsztyn).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 958
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-09-03;
Peron 2 i magazyn towarowy z rampą. Widok w kierunku południowym (Olsztyn).
Tagi: budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1096
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-09-03;
Perony i magazyn towarowy z rampą. Widok w kierunku północno-zachodnim, od strony wjazdu z Olsztyna.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 944
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-09-03;
Równia stacyjna. Widok w kierunku południowym (Olsztyn).
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 949
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2012-09-03;
Nastawnia na wylocie w kierunku Olsztyna. Widok tamże (południe).
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp., budynki związane z prowadzeniem ruchu

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Darek Nowak (2020-03-29 00:21:09)
    Od 01.04 Dobre Miasto tak jak i Orneta oraz Braniewo zostają pozbawione komunikacji kolejowej.
    Tak podaje przynajmniej https://koleo.pl/… oraz https://.polregio.pl…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Dobre Miasto

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...