OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

19 sierpnia 2019 W związku z coraz niższym poziomem zarówno nadsyłanych materiałów jak i dyskusji, od dzisiejszego dnia wprowadzamy następujące zmiany:

  • Bezterminowo zawieszony zostaje dział komentarzy.
  • Liczba zdjęć przesyłanych do redakcji zostaje ograniczona do 10 na dobę.
  • Wszystkie zdjęcia trafiające do bazy, przed publikacją będą przechodzić akceptację redakcji. Przypominamy przy tym, że fakt pojawienia się zdjęcia w galerii nie oznacza, iż trafia ono tam na zawsze. Redakcja zastrzega sobie prawo do wycofywania i przywracania nadesłanych materiałów.

11 stycznia 2019 Jako że w Bazie pojawia się coraz więcej komentarzy, mających charakter wycieczek personalnych, od dnia dzisiejszego zawieszamy możliwość dodawania wpisów przez osoby niezalogowane. Ponadto wprowadzamy możliwość bezpośredniego kontaktu (przez formularz mailowy) z każdym komentującym. Przepraszamy za utrudnienia i liczymy na podniesienie jakości tego elementu strony.

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Poznań Wschód – bocznice
Poznań Wschód – bocznice

Mateusz Kiszka (2020-04-04 21:21:42)

Zwróćcie uwagę na bardzo ciekawy krzyż św. Andrzeja, pochodzący z komuny, a jak pięknie odnowiony!!! Chyba go już nie ma. Pamiętam, jak oglądałem go z dużą uwagą, jeszcze przed renowacją, uznania dla jej autora!

Poznań Wschód – bocznice
Poznań Wschód – bocznice

Mateusz Kiszka (2020-04-04 21:19:31)

Niech ktoś wypowie się więcej na temat ciekawego zespołu bocznic odchodzących od linii 356 na wysokości krzyżówki Gdynska / DK92? Kiedy to wszystko powstało, jaka była pierwsza odnoga? Używana jest wciąż do betonu koło Warty. Ostatnio nawet do zakładów koło Exide. Na starych mapach była nawet inna, która chyba do lat 90. przecinała ul. Baltycka między mostem Lecha, a Gdyńską. Szła do zrembu...

Poznań Główny – Szczecin Główny (351)
Poznań Główny – Szczecin Główny (351)

Mateusz Kiszka (2020-04-04 21:11:50)

Strasznie mnie gryzie ciekawość, czy do końca 2020 chociaż będą dwa tory do ruchu, choćby do Rokietnicy. Bo czas jazdy w obecnym tak i minionym rj jest niekiedy skandaliczny. 5 h wyliczyć dla tlk Poznań - Świnoujście to trza już coś mieć z gorem, to szybciej poleci per Rzepin...

Poznań Główny
Poznań Główny

Mateusz Kiszka (2020-04-04 21:04:48)

Powiem panowie tak : kibelek SPOTek wygląda staro, ryj jeszcze nie najgorzej, ale parę lat temu zauważyłem że dawna modernizacja nie obejmowała boku poza wejściem...taka kobieta 45 - letnia z odmłodzoną twarzą ale resztą bez zmian :D Ciekawe kiedy zaczną kasować te zmodyfikowane sławojki z Pafawagu??!!

Szczecin Pogodno
Szczecin Pogodno

ROPA Poznań (2020-04-04 20:39:38)

Potwierdzam informacje zawarte w komentarzu Kolegi Stanisława, sam jeździłem na nr 111 i 112 w Poznaniu w latach 1969-71. Osobno były prowadzone lokalne połączenia, a w w/w parze Bałtyk do Gdyni i Wielkopolanin do Krakowa i to zimą. W ZNTK P-ń naprawialiśmy je jako jedyni w Polsce. Byłem na wielu wypadkach z ich udziałem, a nr od 500 miały silniki Henschla, niestety były mniej udane i mieliśmy duże kłopoty naprawcze, Pracowałem ze starszymi kolegami, którzy byli na praktykach na Węgrzech, aby w Polsce uczyć następców.

Fosowskie
Fosowskie

Opolanin (2020-04-04 20:23:42)

No i tak jest cały czas.

Kielce – Fosowskie (61)
Kielce – Fosowskie (61)

Darek Nowak (2020-04-04 17:34:28)

Jeśli była to bardzo symboliczna, bo najszybszy Regio jedzie te 48 km w 44 minuty czyli śr. 68 kmH. Dziwne że na dzisiaj jest jeszcze 6 połączeń w tej relacji z czego 2 do Katowic przez CMK a pozostałe do Częstochowy. Zdjęcie Gugla z 2013 roku pokazuje przejazd w drodze 463 bez trakcji, w trakcie remontu: https://goo.gl/maps/… Następne ujęcie z ul. Leśnej w Kolonowskiem pokazuje już wyremontowany świeżo tor: https://goo.gl/maps/…

Poznań Kobylepole Wąskotorowy
Poznań Kobylepole Wąskotorowy

Przemysław Warczyński (2020-04-04 16:50:58)

Remont ten został przeprowadzony przy okazji remontu pobliskiego skrzyżowania i adaptacji go na rondo, dla ułatwienia dojazdu do osiedla. Ciekaw byłbym gdzie znajdowała się wieża ciśnień przy/na parowozowni i kiedy została rozebrana?

Worowo – Wysoka Kamieńska (420)
Worowo – Wysoka Kamieńska (420)

Gerson (2020-04-04 16:18:40)

Szyn nie brakuje. Brakuje nakrętek skręcających łubki kolejowe. Nie wiem jak wygląda sytuacja pod płytami, ale pod przejeżdżającymi samochodami szyny pracują i hałasują niemiłosiernie.

Pakość – bocznice i łącznice
Pakość – bocznice i łącznice

Tomasz Górny (2020-04-04 10:51:43)

Z tymi zakładami metalowymi to nie tak do końca. Pierwotnie istniała tam Cukrownia UNION do lat 30-tych XX wieku. W czasie II WŚ uruchomiono tam produkcję kotoniny, a po 1945 utworzono Kujawskie Zakłady Przemysłu Lniarskiego LINUM. Bocznica powstała za czasów cukrowni i łączyła cukrownię w Pakości z zakładem w Janikowie (uważam, że należałoby mówić o niej "bocznica Cukrownia Pakość - Cukrownia Janikowo", a nie "linia Pakość - Janikowo"). Tor wychodził z terenów zakładowych i przecinał linię do Inowrocławia. Tam dochodził łącznik z linią inowrocławską i całość formowała małą stację umożliwiającą manewry. Dalej tor przebiegał mostem nad Kanałem Noteckim, przecinał pola w okolicy wsi Giebnia i od Ostrowa k. Janikowa biegł wzdłuż drogi, aż do bram cukrowni. Przed cukrownią Janikowo wpinał się w niego tor ze stacji Janikowo. Po II WŚ w okolicy Giebni utworzono ładownię lnu (materiał ten dowożono od strony Pakości), a dalszy odcinek w kierunku Janikowa wyłączono z eksploatacji i rozebrano. Od tej pory bocznica funkcjonowała na odcinku Zakłady LINUM (dawna Cukrownia UNION) - Giebnia (ład.). W towarzystwie zakładów lniarskich funkcjonowała fabryka maszyn NOTEĆ. I to był najbardziej metalowy zakład w Pakości. Najprawdopodobniej miał swoją bocznicę, ale ustalenie jej przebiegu wymaga wypytania rodowitych Pakoszczaków i wizji lokalnej.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...