OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kostrzyn

Ostatnia zmiana: 2025-10-09

Wyślij nowe pliki »

Przyjmowanie nowych zdjęć do galerii tego obiektu zostało wstrzymane.

| [Wersja podstawowa] |

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1441
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1899;
W lewym dolnym rogu pocztówki budynek dworca, prawdopodobnie pierwszy budynek dworcowy z początku istnienia linii.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1913
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: FotoPolska.eu; data: pomiędzy 1905 a 1913;
Perony górne (1 - przy budynku dworca i 2 - wyspowy), obsługujące ruch na Ostbahnie oraz na lk 410 do Myśliborza. Widok w kierunku północno-wschodnim (Gorzów Wielkopolski, przez Ostbahn; Myślibórz).
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1201
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1909;
Perony górne (1 - przy budynku dworca i 2 - wyspowy), obsługujące ruch na Ostbahnie oraz na lk 410 do Myśliborza. Widok w kierunku północno-wschodnim (Gorzów Wielkopolski, przez Ostbahn; Myślibórz).
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1415
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1910;
Zawierająca motywy kolejowe dawna pocztówka z Kostrzyna. W prawym, dolnym rogu ulica Dworcowa (Bahnhofstrasse). Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, panoramy/widoki ogólne
Obraz
Odsłon : 1543
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: pomiędzy 1910 a 1915;
Budynek dworca od strony podjazdu. Na lewo od niego perony dolne (3 i 4), obsługujące ruch na Nadorzance i do Gorzowa Wielkopolskiego, przez Rudnicę. Widok w kierunku północnym, od strony wjazdów z Rzepina i Gorzowa Wielkopolskiego. Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1536
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: 1916;
W dolny polu pocztówki budynek dworca od strony podjazdu. Widok w kierunku północnym. Ulica Dworcowa z komunikacją tramwajową.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 689
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: 1918;
Budynek dworca od strony podjazdu. Widok w kierunku północnym. Ulica Dworcowa z komunikacją tramwajową.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1641
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Tomasz Jurek; data: przed 1918;
Budynek dworca od strony podjazdu. Widok w kierunku północnym. Ulica Dworcowa z komunikacją tramwajową.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon : 1319
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: przed 1920;
Perony górne (1 - przy budynku dworca i 2 - wyspowy, z lewej), obsługujące ruch na Ostbahnie oraz na lk 410 do Myśliborza. Widok w kierunku północno-wschodnim (Gorzów Wielkopolski, przez Ostbahn; Myślibórz). Z lewej fragment wieży wodnej. Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 1229
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Miłosz Telesiński - Zbąszynek; data: pomiędzy 1920 a 1940;
Budynek dworca od strony podjazdu. Widok w kierunku północno-zachodnim.
Ze zbiorów Miłosza Telesińskiego.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1723
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1931;
Na pierwszym planie plac przed dworcem; z lewej jego wschodnie skrzydło, na którym wystaje zbiornik wieży zachodniej, przy górnym peronach (1 i 2). Z prawej budynek poczty. Widok w kierunku północno-wschodnim.
Tagi: budynki dworcowe, budynki towarzyszące (inne), materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1734
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1944;
Budynek dworca od strony peronów górnych (1 przy obiekcie, 2 niewidoczny, z którego wykonano fotkę), obsługujących ruch na Ostbahnie oraz do Myśliborza. Widok w kierunku wschodnim, od strony wjazdu z Kustrin-Kietz/Berlina.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1563
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1945;
Przejazd kolejowy przez obecną Aleję Niepodległości z nastawnią wykonawczą KoB11. W tle widoczne perony dolne (3 i 4) z budynkiem dworca. Widok w kierunku północnym, od strony wjazdów z Rzepina i Gorzowa Wielkopolskiego, przez Rudnicę.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon : 617
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: pomiędzy 1945 a 1946;
Budynek dworca oraz perony górne (1 - przy budynku dworca i 2 - wyspowy, z prawej), obsługujące ruch na Ostbahnie oraz na lk 410 do Myśliborza. Widok w kierunku południowo-zachodnim, od strony wjazdów z Gorzowa Wielkopolskiego, przez Ostbahn oraz Myśliborza.
Prywatny album jednego z pierwszych mieszkańców miasta Kostrzyna. Źródło: Polityka, Pomocnik Historyczny, Z Kresów na Kresy. Wielkie przesiedlenie Polaków, nr 4/2016, s. 116.
Prawa autorskie do fotografii prawdopodobnie wygasły.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 1135
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1945 (???);
Perony górne (1 - przy budynku dworca i 2 - wyspowy), obsługujące ruch na Ostbahnie oraz na lk 410 do Myśliborza. Pierwszy tor z lewej to łącznica 828 w kierunku północnej grupy towarowej, obsługującej Nadodrzankę. Widok w kierunku północno-wschodnim, od strony wjazdu z Kustrin-Kietz/Berlina.
Tagi: budynki dworcowe, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 740
: 2
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1945-04;
Zniszczony Kostrzyn - fotografia wykonana przez Armię Czerwoną.
Źródło: Polityka, Pomocnik Historyczny, Z Kresów na Kresy. Wielkie przesiedlenie Polaków, nr 4/2016, s. 115.
Prawa autorskie do fotografii prawdopodobnie wygasły.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, zdjęcia lotnicze
Obraz
Odsłon : 290
powiększ
Autor: TM
data: 1981-12-23;
Bilet kartonikowy wydany na stacji Kostrzyn.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1920
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1991-05-03;
Stacja Kostrzyn, poziom górny. Na pierwszym planie tory pomiędzy peronami górnymi (1 i 2, z lewej) i wschodnią grupą towarową, obsługującą Ostbahn i lk 410 (w prawo). W tle zabudowania socjalno-administracyjne i tory trakcyjne dwóch, górnych lokomotywowni wachlarzowych. Widok w kierunku północnym.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1608
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1991-05-03;
Stacja Kostrzyn, poziom górny. Na pierwszym planie tory pomiędzy peronami górnymi (1 i 2, z lewej) i wschodnią grupą towarową, obsługującą Ostbahn i lk 410 (w prawo). W tle zabudowania socjalno-administracyjne i tory trakcyjne dwóch, górnych lokomotywowni wachlarzowych. Widok w kierunku północnym.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1605
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1991-05-03;
Stacja Kostrzyn, poziom górny. Końcówka peronów górnych (1 i 2), w tle pomosty inspekcyjne należące do kompleksu dwóch, górnych lokomotywowni wachlarzowych. Widok w kierunku północno-zachodnim: w prawo Gorzów Wielkopolski, przez Ostbahn; Myślibórz.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1769
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-05-03;
Budynek dworca od strony podjazdu. Widok w kierunku północno-zachodnim.
Tagi: budynki dworcowe
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2134
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-05-03;
Peron górny - 2 - wyspowy, obsługujący ruch na Ostbahnie oraz na lk 410 do Myśliborza. Wejście do przejścia podziemnego. Z lewej skład do Niemiec i wieża wodna. Widok w kierunku północno-wschodnim (Gorzów Wielkopolski, przez Ostbahn; Myślibórz).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, wieże wodne, przejścia nad/podziemne, windy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1861
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-05-03;
Budynek dworca i perony dolne (3 - przy dworcu i 4 - wyspowy), obsługujące ruch na Nadodrzance oraz do/z Gorzowa Wielkopolskiego, przez Rudnicę. Widok w kierunku północnym, od strony wjazdów z Rzepina i Gorzowa Wielkopolskiego, przez Rudnicę.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1608
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-05-22;
Wieże wodne: ośmiokątna foremna i ośmiokątna wydłużona (z lewej), stojące na wjazdach z Gorzowa Wielkopolskiego (przez Ostbahn) i Myśliborza (z prawej). Widok w kierunku północnp-zachodnim; w lewo perony górne (1 i 2).
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1666
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-05-22;
Wieże wodne: ośmiokątna foremna i ośmiokątna wydłużona (z lewej), stojące na wjazdach z Gorzowa Wielkopolskiego (przez Ostbahn) i Myśliborza (z prawej). Widok w kierunku północnym; w lewo perony górne (1 i 2).
Tagi: wieże wodne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1501
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-05-22;
Nastawnia dysponująca KoA. Widok w kierunku północnym. W lewo perony górne (1 i 2) oraz, dzięki łącznicy 827 (za budynkiem) Godków/Szczecin. W prawo Gorzów Wielkopolski, przez Ostbahn; Myślibórz.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1606
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
data: 1992-05-22;
Wyjazd z peronów górnych (1 i 2). Z lewej tory odstawcze. W tle most nad Wartą. Widok w kierunku południowo-zachodnim (Kustrin-Kietz/Berlin).
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1496
powiększ
Autor: Miłosz Telesiński - Zbąszynek
Przesłał: Stacja Kostrzyn; data: 1992-05-22;
Budynek dworca i peron 1; jeden z górnych, obsługujących ruch na Ostbahnie oraz na lk 410 do Myśliborza. Widok w kierunku północno-wschodnim (Gorzów Wielkopolski, przez Ostbahn; Myślibórz).
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1809
powiększ
Autor: Adrian Nichols
Przesłał: wasiukibic; data: 1995-09-16;
Poranny ruch na górnym poziomie stacji Kostrzyn. Przy peronie 1 stoi SP32 z Bipą do Piły Głównej. Za nim spalinowóz niemieckiej serii 202 z zestawem Push& pull z Berlina. Na peronie drugim ST44 z pociągiem towarowym oraz tył składu pasażerskiego, który przybył ze Stargardu Szczecińskiego. Widok w kierunku południowo-zachodnim, od strony wjazdów z Gorzowa Wielkopolskiego, przez Ostbahn oraz Myśliborza/Stargardu Szczecińskiego.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 1517
powiększ
Autor: Janusz Grudzień
data: 1998-09-27;
Co nieco o ówczesnym ZIK Gorzów Wielkopolski. Zdjęcie z Kostrzyna.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 Maciej Knychała (2022-09-28 13:54:30)
    W Kostrzynie nad Odrą (Lubuskie) znajduje się stacja Kostrzyn. Jadąc z kolei do Kostrzyna (Wielkopolskie), wysiądziemy na stacji Kostrzyn Wielkopolski :)
  • #3 (odp. na #2) Dawid Jastrzębski (2022-09-28 16:27:25)
    To jak zweryfikuje żądanie kasjer na któreś z tych stacji (Lubuskie lub Wielkopolskie), gdy się powie, że chce się bilet do Kostrzyna?
  • #4 Błażej Kopka (2022-09-28 17:47:53)
    To proste - Kostrzyn to Kostrzyn, czyli w domyśle ten w Wielkopolsce bo on w formalnej nazwie nie przymiotnika "wielkopolski" (tylko stacja ma to przypisane). Natomiast Kostrzyn nad Odrą to nie tylko nazwa stacji, ale też pełna formalna nazwa miejscowości. Zatem mówiąc samo "Kostrzyn" musimy liczyć się z tym, że mówimy o miejscowości w Wielkopolsce, natomiast w ramach sieci PKP PLK nazwa "Kostrzyn" bez przymiotnika nie występuje - nie ma takiego punktu handlowego, więc bilet nie powinien być sprzedany.
    Ciekawostką w tej kwestii nomen omen na Ostbahnie jest oczywiście Krzyż, o którym mówi się "Krzyż Wielkopolski" (wszystkie tabliczki na stacjach pośrednich mówią, że jedziemy do takiej stacji), ale na miejscu okazuje się, że to jednak tylko "Krzyż". Na przestrzeni lat różnie się to zmieniało w zależności od wydawnictwa, systemu inf. etc...
  • #5 ROPA Poznań (2022-09-28 19:37:51)
    Mój ojciec kolejarz "z krwi i kości" mówił w latach 50-tych, że był Międzyrzec Poznański. Nie wiem skąd takie określenie. Ostatnio "kursując" po województwie łódzkim natrafiam na mnóstwo nazw z dopiskiem "Wola" np. Zduńska itp. skąd to się wzięło.
  • #6 (odp. na #5) Paweł Skup (2022-09-28 21:22:19)
    Wola jako część nazwy miejscowości, a pierwotnie wsi, oznacza, że mieszkańcy takiej nowo założonej wsi byli zwolnieni z danin przez jakiś czas, na start. Czyli nie ma to nic wspólnego z koleją. Co ciekawe, identyczne znaczenie ma występujące (nie tylko, ale głównie) na Śląsku słowo ligota albo już zupełnie czeskie lhota.
    Sporo elementów nazw miejscowości ma znaczenie historyczne. Np. -ławki na Mazurach, Warmii i Suwalszczyźnie oznacza "wieś", zaś -kiejmy tamże to tyle co dwór lub pojedyncza zagroda.
    Natomiast wszelkie "rumunki" spotykane głównie na ziemi dobrzyńskiej i okolicach to pozostałość po niemieckim "räumen" - wsi założonej w miejscu wykarczowanego lasu.
    Przykłady można mnożyć.
  • #7 Błażej Kopka (2022-09-28 22:04:09)
    Kolego Romanie - nie wiem skąd taka nazwa Międzyrzec Poznański. Taka miejscowość nie istnieje. Być może chodziło o rozgraniczenie nazw Międzyrzec i Międzyrzecz (z zaznaczeniem w jakim rejonie jest która miejscowość), żeby uniknąć nieporozumień, o których wspomniano w komentarzu #3
  • #8 Nazwy (2022-09-29 09:41:39)
    Dobry ciekawy temat, jednak drążenie go to niczym pojedynek Don Kichota z wiatrakami. Starzyk mojego kamrata po II światowej był w komisji rządowej, która miała zaprowadzić porządek w nazewnictwie miejscowości, głównie na terenach ziem zachodnich i północnych. Były miejscowości których nazwy zmieniały się niczym rękawiczki u dam :) Można to prześledzić na mapach z tamtych czasów. Dopiero od 1949/50 zapanował ład w nazwach na tamtych terenach. Oj dochodziło do absurdalnych sytuacji wręcz kabaretowych. Np. ludkowie zamiast do Stargardu Szczecińskiego(już bez szczeciński) lądowali w Starogardzie Gdańskim, albo zamiast w Szczytnej kierowali się do Szczytna czy też zamiast w Malborku znaleźli się w Lęborku. Oj przykładów była cała masa, no ale były to czasy wędrówek ludu, cytując klasyka .. I tak się ta wędrówka ludów zaczęła: dzień jedziesz, dwa dni stoisz...Ale w temacie. Pewien profesor w rozmowie o nazwach miejscowości, był zapytany, dlaczego Międzyrzecz (lubuskie) i Miedzyrzec Podlaski? Z uśmiechem odpowiedział zapewne ktoś kiedyś zjadł "Z" ale w rekompensacie otrzymali Podlaski :) Zapytany dlaczego jest Ostrów Mazowiecka ale też Ostrów Wielkopolski? Również z uśmiechem odpowiedział - Bo Mazowiecka to w mądre księgi wpisywała pani, a Wielkopolski wpisywał pan :) Profesor dodał iż zna ten problem, jednak nigdy nie zabierał się temat. Podał przykłady jak pewne miejscowości, dotyczyło to głównie małych mieścin, zmieniały swoje nazwy kilka razy.
  • #9 Michal Zakrzewski (2023-03-01 00:39:42)
    W 1997r jeździł jeszcze pociąg Stargard Szczeciński - Kostrzyn, 250km, 1 kurs dziennie. Ciągnoł 2 wagony piętrowe w kolorze oliwkowym, później jeździł tylko do Myśliborza. Do Pyrzyc były chyba tylko 3 pociągi. Z Pyrzyc kiedyś można było dojechać w kilku kierunkach, nawet na Gryfino, przez Sobieradz.
  • #10 JanKo (2023-09-20 15:20:49)
    Skąd wziąłeś 250km?... Ze Stargardu Szczecińskiego do Kostrzyna jest 99km.
  • #11 Błażej Kopka (2024-08-02 07:29:42)
    Most kolejowy w Kostrzynie w końcu otwarty po latach remontu!! Do Berlina można pojechać praktycznie co godzinę - szkoda, że brak połączeń głębiej w Polskę - choćby do Krzyża np :( Bilety do nabycia w apce DB. Polskie apki tak jakby mniej załapały otwarcie mostu (zresztą i tak jest drożej, to bez sensu).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kostrzyn

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...