OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Olsztyn Gutkowo – Braniewo (221)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2023-12-10 (historia)

Wyślij nowe pliki »

| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1829
: 2
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Andrzej Michalski; data: przed 1902;
Odcinek: Henrykowo - Pieniężno
Stara pocztówka. Kolejowy most nad rzeką Wałszą w Pieniężnie. Widok w kierunku wschodnim: w prawo Orneta/Olsztyn, w lewo stacja Pieniężno.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 178
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Marcin Kulinicz; data: przed 1940;
Odcinek: Henrykowo - Pieniężno
Widok na most nad Wałszą w Pieniężnie w latach 30-tych. Widok w kierunku wschodnim: w prawo Orneta/Olsztyn, w lewo stacja Pieniężno.
Tagi: budynki towarzyszące (inne), mosty/wiadukty/estakady/przepusty, tabor
Obraz
Odsłon : 986
powiększ
Autor: nieznany
data: 1947;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Orneta
Rozkład jazdy. trasa Olsztyn Główny - Orneta.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1737
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2004-10;
Odcinek: Henrykowo - Żugienie
Pociąg z Braniewa do Olsztyna. Most jest bardzo okazały. Niestety, wokół las i strasznie ciężko, ba właściwie nie można go uchwycić w pełnej okazałości.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 4470
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2004-10-17;
Odcinek: Lubomino - Henrykowo
Orneta. Widok z torów linii Braniewo - Olsztyn Gł. w stronę stacji Orneta. Widać rozebrany wiadukt z linią do Lidzbarka Warmińskiego.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2141
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2004-10-17;
Odcinek: Orneta - Henrykowo
Most na Drwęcy Warmińskiej.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1590
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2005;
Odcinek: Henrykowo - Żugienie
Most w Pieniężnie nad rzeką Wałszą.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1652
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2006;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Braniewo
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1663
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: 2006;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Braniewo
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1574
powiększ
Autor: Tomasz Bielecki
data: przed 2006;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Braniewo
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 1705
: 2
powiększ
Autor: DB
data: 2009-05-01;
Odcinek: Henrykowo - Pieniężno
Most na rzece Wałsza pod Pieniężnem linia Olsztyn-Braniewo.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2245
: 1
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2011-10-01;
Odcinek: Orneta - Henrykowo
Widok z wiaduktu drogowego w Henrykowie w stronę Pieniężna.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1629
: 1
powiększ
Autor: ROBERT KOŃPA
data: 2011-10-01;
Odcinek: Orneta - Pieniężno
Widok w kierunku Ornety z wiaduktu drogowego w Henrykowie.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 689
powiększ
Autor: Michal__TG
data: 2016-09-01;
Odcinek: Lubomino - Orneta
Jest to prawdopodobnie przejazd w Lubominie. W lewo Orneta, w prawo Dobre Miasto.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon : 285
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2016-09-14;
Odcinek: Bukwałd - Cerkiewnik
Historyczny już widok z żelbetowego wiaduktu sklepionego, położonego w km. 13,450 linii nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo. Obiekt został wyburzony w 2023 r. w trakcie prac związanych z rewitalizacją linii.

Fot. górna - widok w kierunku Cerkiewnika
Fot. dolna - widok w kierunku Barkwedy (przystanku osobowego Bukwałd).
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, panoramy/widoki ogólne, przejścia nad/podziemne, windy, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 648
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2017-04-01;
Odcinek: Bukwałd - Cerkiewnik
Wiadukt (ok. 10,8 km) nad leśną drogą z Barkwedy do Cerkiewnika. Widok w kierunku zachodnim. W lewo Gutkowo, w prawo Dobre Miasto.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 751
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2017-04-01;
Odcinek: Bukwałd - Cerkiewnik
Wiadukt (ok. 10,8 km) nad leśną drogą z Cerkiewnika do Barkwedy. Widok w kierunku wschodnim. W lewo Dobre Miasto, w prawo Gutkowo.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 581
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2017-04-01;
Odcinek: Cerkiewnik - Swobodna
Wiadukt (ok. 17,1 km) nad drogą z Kłódki do Swobodna. Widok w kierunku zachodnim. W lewo Olsztyn Gutkowo, w prawo Dobre Miasto.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 652
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2017-04-01;
Odcinek: Cerkiewnik - Swobodna
Wiadukt (ok. 17,1 km) nad drogą ze Swobodna do Kłódki. Widok w kierunku wschodnim. W lewo Dobre Miasto, w prawo Olsztyn Gutkowo.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty, szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 673
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2018-04-19;
Odcinek: Dobre Miasto - Bzowiec
Dobre Miasto - Bzowiec. Widok w kierunku Olsztyna tuż za przystankiem Bzowiec, po lewej słupek hektometrowy 29,400.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 948
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2018-04-20;
Odcinek: Żugienie - Wysoka Braniewska
Przejazd przez drogę Pakosze-Wysoka Braniewska, widok w kierunku Żugienie.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 709
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2018-04-20;
Odcinek: Żugienie - Wysoka Braniewska
Przejazd przez drogę Pakosze-Wysoka Braniewska, widok w kierunku Wysokiej Braniewskiej.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 695
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2018-04-20;
Odcinek: Jarzębiec - Grodzie
Jarzębiec - Grodzie, widok z przejazdu(km 77.0) w kierunku Grodzie.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 808
powiększ
Autor: Tomasz
data: 2018-04-20;
Odcinek: Jarzębiec - Grodzie
Jarzębiec - Grodzie widok z przejazdu(km 77.0) w kierunku Jarzębiec.
Tagi: przejazdy i przejścia naziemne (drogowe), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 675
powiększ
Autor: Dawid Jastrzębski
data: 2018-05-20;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Bukwałd
Tory linii 221 w Gutkowie widoczne w kierunku Dobrego Miasta, Braniewa.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 667
powiększ
Autor: Dawid Jastrzębski
data: 2018-05-20;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Bukwałd
Widok z linii 220 na tory linii 221 w kierunku Gutkowa.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 525
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2018-08-05;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Bukwałd
Wiadukt kolejowy (ok. 8,8 km) nad drogą Barkweda - Bukwałd. Widok w kierunku zachodnim. W lewo Gutkowo, w prawo Dobre Miasto.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 590
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2018-08-05;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Bukwałd
Przepust nad kanałem Bukwałd. Ok. 8,8 km. W lewo Gutkowo, w prawo Dobre Miasto.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 676
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2018-08-05;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Bukwałd
Wiadukt kolejowy (ok. 8,8 km) nad drogą Bukwałd - Barkweda. Widok w kierunku wschodnim. W lewo Dobre Miasto, w prawo Gutkowo.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 554
powiększ
Autor: tomimaki
data: 2018-08-05;
Odcinek: Olsztyn Gutkowo - Bukwałd
Inny przepust nad dawną odnogą kanału Bukwałd do nieistniejącego młyna. Ok. 8,8 km. Widok w kierunku wschodnim. W lewo Dobre Miasto, w prawo Gutkowo.
Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #39 pillager1849 (2022-06-25 18:36:22)
    Zamknięto przejazd kolejowy koło Nowego Dworu, od 24 czerwca, do 27/29 czerwca.
  • #40 113 (2022-10-18 10:33:03)
    Jak obecnie wygląda sytuacja z robotami na linii?
  • #41 (odp. na #40) Stanisław Stanisław (2023-05-01 15:09:39)
    Linia kolejowa nr 221 jest "rozgrzebana" od niemal 4 lat (ruch pasażerski zawieszono we wrześniu 2019) i ma być ukończona z końcem tego roku, ale z tego co obserwuję, czytam i słucham, to pierwotne plany już okrojono i mam wrażenie, że najnormalniej w świecie - jako mieszkaniec miejscowości położonej przy tej linii - zostałem z lekka zrobiony "w konia". Przypomnę więc może, że rewitalizacja miała rozpocząć się w 2018 i zakończyć w 2020, a pociągi na całej trasie z Gutkowa do Braniewa miały jeździć z prędkością 100 km/h i znacząco przyspieszyć czas podróży pomiędzy dawną stolicą Warmii (Braniewem), a obecną (Olsztynem).

    W 2018 nie rozpoczęto jednak remontu, bo musiano ogłaszać kilka przetargów i każdy z nich nie mógł być rozstrzygnięty, z powodu braku chętnych, którzy zamknęli by się w kosztach remontu określonych przez PKP PLKA. Kiedy w końcu ruszył remont jesienią 2019, i we wrześniu tego roku miną cztery lata od zawieszenia ruchu pasażerskiego, najpierw zrobiono odcinek Dobre Miasto - Orneta, później Orneta - Pieniężno i ostatnio Dobre Miasto - Olsztyn Gutkowo. Wybudowano (na dwóch pierwszych odcinkach) i buduje się (na trzecim odcinku) nowe przystanki i perony, zastępujące stare, a w toku jest modernizacja np. stacji Dobre Miasto i wybranych obiektów inżynieryjnych. Tym niemniej, na swoją kolej czekają (stan na kwiecień 2023) np: stacja Orneta (gdzie perony zarosły już trawą) i Pieniężno (gdzie oprócz zarośniętych peronów, nadal stoją semafory kształtowe), na których ciągle leży stara nawierzchnia i praktycznie nic się nie dzieje w temacie rewitalizacji samej stacji; zabytkowy most nad Wałszą w Pieniężnie (w 2019 najwyższy czynny most kolejowy na terenie Warmii i Mazur oraz drugi najwyższy czynny most kolejowy w Polsce) czy w Ornecie, nad Drwęca Warmińską; wiadukt kolejowy nad DW 530 w Dobrym Mieście oraz, co bardzo ważne, cały 27 km. odcinek Pieniężno - Braniewo, bo na tą chwilę nie było nawet przetargu (chyba, że coś mi umknęło), a już oficjalnie mówi się i pisze, że remont zostanie ukończony pod koniec 2023, ale bez tego odcinka (!), który ma być modernizowany w jakimś hipotetycznym, bliżej nie sprecyzowanym czasowo, kolejnym etapie rewitalizacji linii nr 221. Pozostawienie niemal 1/3 szlaku (27 km), liczącej 87,5 km. linii, bez modernizacji, wydaje się "zgrzytem", zwłaszcza dla pasażerów czterech przystanków osobowych leżących na tym odcinku. Czyżby PKP planowało uruchomić pociągi pasażerskie z Olsztyna do Pieniężna, i z powrotem, i dopiero wówczas zająć się rewitalizacją pozostałej części linii (?).

    Przypomnę jeszcze raz zapowiedzi z 2018 - pociągi z prędkością 100 km./h. miały pojechać na całej trasie, a nie ulega wątpliwości, że do końca 2023 r. nie ma szans na modernizację odcinka Pieniężno - Braniewo, trudno więc z entuzjazmem oceniać obecną sytuację. Nie wspomnę już o tym, że przedstawiciel władzy centralnej, stojąc w grudniu 2020 na dobromiejskim peronie, mówił o modernizacji dworca i udostępnieniu go dla podróżnych, a na tą chwilę budowany jest peron, oddalony ok. 30 m. na południe od dworca (na wysokości dawnej rampy boczno-czolowej), na którym stanie tylko wiata, a o dworcu już raczej (?) nikt nie myśli i nawet kijem go nie tknie.

    Natomiast wartym odnotowania w historii linii nr 221 (także na mapie w OBK) jest wznowienie (czasowe ?) na przełomie marca/kwietnia 2023 ruchu pociągów towarowych do Dobrego Miasta, od strony Braniewa. Pociągi z nawozami relacji Azoty Puławy - Dobre Miasto (na bocznicę do firmy AGROCHEM), jadą trasą objazdową przez Braniewo. Od Pieniężna, po pokonaniu nieruszonego na razie mostu nad Wałszą (czyżby czekała go tylko kosmetyka ?), poruszają się na szlaku po wyremontowanym torowisku, stąd do kabiny maszynisty w Pieniężnie, dosiadają się jeszcze piloci nadzorujący przejazd.
  • #42 (odp. na #41) Igor13 (2023-05-14 20:56:24)
    Rozgrzebana od czterech lat? To co robili od września 2019 roku, skoro w kwietniu 2021 doszło do podpisania umowy na modernizację odcinka Olsztyn Gutkowo - Pieniężno? Czy w ogóle coś tam robiono, czy tylko był mały ruch towarowy?

    Przy okazji znalazłem ciekawe info, które mówi, że według planów pociągi do Braniewa mogą wrócić 9 października bieżącego roku z zastrzeżeniem zmiany daty do końca roku: https://www.skyscrap…
  • #43 (odp. na #42) Stanisław Stanisław (2023-05-15 01:04:32)
    Błędne informacje z tym kwietniem 2021. Już jesienią 2020 ukończono "zwijanie toru" szlakowego na odcinku Dobre Miasto - Orneta (remont zaczęto od tego odcinka - przeczytaj dokładniej to co napisałem wyżej). Następnie zaczęto "robić" odcinek Orneta - Pieniężno, a jesienią 2021 ruszyła wymiana nawierzchni na odcinku Olsztyn Gutkowo - Dobre Miasto (od strony DM). Obecnie, oprócz ukończonych nowych przystanków i peronów na wymienionych trzech odcinkach, ukończono przebudowę torowiska dobromiejskiej stacji, a w trakcie jest budowa na niej nowego, szerokiego peronu (prace na samej stacji Dobre Miasto prowadzone są od końca maja 2022, czyli już rok (!)). Wg stanu z końca kwietnia 2023 stacje Orneta i Pieniężno nawet nie są "ruszone", nasuwa się więc pytanie w jakim stopniu będą modernizowane??? (i czy w ogóle? pozostało bardzo mało czasu, jeżeli miałby być dotrzymany termin październikowy wznowienia ruchu pasażerskiego), a na odcinku z Pieniężna do Braniewa, czyli prawie 1/3 całości linii - tak jak pisałem wyżej - żadnej, całościowej wymiany nawierzchni nie było i już raczej (?) nie będzie (skoro do końca roku zostało 7 miesięcy, a do października raptem pięć) i chcąc nie chcąc pozostaną stare szyny i podkłady. A co z czterema przystankami (starymi, zaniedbanymi peronami) położonymi na końcowym odcinku?

    Biorąc pod uwagę zapowiedzi i plany jakie prezentowano w mediach (jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy, a nawet w trakcie jej trwania w 2020) i to, co jest w dokumentacji technicznej dotyczącej rewitalizacji linii nr 221 (na stronie PKP PLK), całość projektu z każdym rokiem coraz bardziej "okrajano" i minimalizowano. Jeszcze trzy lata temu zainteresowani historią tej linii zastanawiali się np. jak będzie wyglądał most nad Wałszą w Pieniężnie, a wynika, że zrobiono tylko "kosmetykę" tego obiektu, o dworcach w Dobrym Mieście, Ornecie czy Pieniężnie nie ma sensu nawet pisać. Czekam z niecierpliwością na powrót pociągów pasażerskich. Będę zapewne jednym z pierwszych klientów, którzy przejadą się całą trasą z Gutkowa do Braniewa i z powrotem. Nie omieszkam też napisać na OBK krótkiej relacji o tym, co zmieniło się w porównaniu do września 2019, i odbytego przeze mnie wówczas przejazdu, jednym z ostatnich kursów, tuż przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego na tej linii, który nastąpił 13.09.2019. Po czterech latach "wyczekiwania" będzie to wręcz "mistyczne" przeżycie ;)
  • #44 (odp. na #43) Igor13 (2023-06-27 12:51:52)
    Rozumiem. Czasami myślę, że niektóre części infrastruktury kolejowej można zrobić inaczej niestandardowo, niż jednolicie. Niemniej jednak mówienie, że prace trwały od września 2019 roku jest błędem, gdyż zawieszono tylko ruch pasażerski, a prace rozpoczęły się w następnym roku, o czym sam napisałeś.
  • #45 (odp. na #44) Stanisław Stanisław (2023-06-27 22:46:40)
    Samo "zwijanie" torów z odcinka Dobre Miasto - Orneta, rozpoczęte w wakacje 2020, to jedynie finał poprzedzony kilkutygodniowymi pracami wstępnymi, oczywiście nie tek spektakularnymi i niewidocznymi "gołym okiem" dla postronnego obserwatora. Firma która zajmowała się rozbiórką najpierw musiała szczegółowo zapoznać się w terenie z przebiegiem linii, drogami dojazdowymi, miejscami gdzie można składować np. złączki, śruby, podkłady i zaplanować wszystko (pod względem logistycznym jak i technicznym), tak, aby podczas prac rozbiórkowych nie napotkać różnych "niespodzianek". Pracownicy firmy też gdzieś nocowali, gdzieś stały wagony socjalne (w Ornecie przy peronie), gdzie indziej postawiono np. kilka przejściowych baraków mieszkalnych (na zamkniętym terenie obejmującym teren dawnej stacji Rogiedle) itp. itd.

    Przypomnę, że na odcinku Dobre Miasto - Orneta zdejmowano stare szyny, odkładając je na bok i pozostawiając w terenie, a dopiero później ponownie je układano i przytwierdzano do nowych podkładów, aby mogły poruszać się po nich pociągi robocze wymieniające tym razem stare szyny na nowe. Jeżeli ktoś myśli, że firma zajmująca się rozbiórką 22 km. toru wchodzi o tak sobie, "z marszu", na daną stację i zaczyna prace, to niestety myli się. Trzeba też pamiętać, że zawieszenie ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019, było konsekwencją rozpoczęcia prac prowadzonych na odcinku Olsztyn Zach. - Gutkowo, bez którego funkcjonowanie linii Gutkowo - Braniewo nie miałoby większego sensu, a stacja Gutkowo jest przecież częścią linii nr 221 (wspólną dla LK 220 i LK 221). Dlatego zawieszenie ruchu pasażerskiego z Olsztyna do Gutkowa i dalej do Braniewa - przynajmniej dla mnie - jest początkiem prac nad rewitalizacją LK 221. Jeżeli nie rozpoczęto by ich krótko po zawieszeniu ruchu pasażerskiego, tylko z kilkumiesięcznym opóźnieniem, to gorzej świadczyłoby o tym, jak planowano ten remont.

    Nie wnikam przy tym, że pierwszy przetarg ogłoszono już w 2017, kolejne w 2018 [cytat z ówczesnych mediów: "Podpisanie umów planowane jest w trzecim kwartale 2018 r., a zakończenie prac pod koniec 2020 r"), kolejny w 2019 itd. Mnie jako potencjalnego klienta kolei, nie interesuje to, kto, dlaczego, i z czym ma problem. O tym jak linia będzie wyglądała po tej częściowej (tak, tylko częściowej) rewitalizacji napisałem już co nieco wyżej. Mógłbym jeszcze dodać parę rzeczy (wg mnie niepomyślnych dla całości funkcjonowania linii), ale przyjdzie czas na szczegółową relację z przejazdu, i z tego co zrobiono, po przywróceniu ruchu pociągów pasażerskich (planowo pod koniec 2023). Ktoś obiecywał, że rewitalizacji poddana będzie cała linia, że podróżni będą mogli ponownie korzystać np. z dworca w Dobrym Mieście, a czas podróży z Braniewa do Olsztyna skróci się o 25 minut (odpowiednie artykuły dotyczące wspomnianych planów są dostępne m.in. w sieci). Bez wątpienia, powoli zbliża się chwila powiedzenia "sprawdzam". Oczywiście ktoś może powiedzieć, że przemawia przeze mnie malkontent i wszystkiego się "czepiam", że trzeba się cieszyć, że w ogóle zrobiono cokolwiek z LK 221 bo linii groziła już zapaść techniczna i powolna śmierć. No cóż, każdy ma prawo do własnego zdania i opinii, nie każdy jednak mieszka przy linii Gutkowo - Braniewo, nie każdy korzystał przez dziesięciolecia z przewozów pasażerskich na tej linii i nie dla każdego los i historia tej linii są ważne i bliskie.
  • #46 Stanisław Stanisław (2023-08-22 23:26:18)
    Jest w końcu umowa na wymianę nawierzchni na ostatnim, 18-kilometrowym (?) - wg informacji medialnych, odcinku Pieniężno - Braniewo, linii kolejowej nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo, zamkniętej dla ruchu pasażerskiego z powodu planowanego remontu we wrześniu 2019. W sumie odcinek ma ok. 27 km. prace w kierunku Żugienii wykonano nieco wcześniej, ale nie zmienia to faktu, dlaczego mowa jest tylko o 18 km. ? Ogłoszona z dniem 31 lipca 2023 i podpisana na peronie stacji Dobre Miasto umowa, zakłada uruchomienie połączenia Olsztyn - Braniewo... w listopadzie tego roku (sic!). Podpisanie umowy na peronie transmitowane było przez TVP3.

    https://olsztyn.tvp.…

    Proszę zwrócić uwagę, że w 00:15 sekundzie filmu podany jest stan aktualny prac rewitalizacyjnych. Tak jak pisałem w poprzednich wpisach, odcinek z Gutkowa do Dobrego Miasta ciągle jest w trakcie robót (aktualnie tor jest szlifowany, a nowe perony w Cerkiewniku, Swobodnie czy Dobrym Mieście są na ukończeniu). Ciekawe informacje padają zwłaszcza w 00:28 - 00:32 sek filmiku, mówiące o otwarciu połączenia Olsztyn - Braniewo już w listopadzie (sic !). Nie wiem na czym będą polegały prace (mowa o wymianie nawierzchni na nową, czyżby zrezygnowano z przebudowy przystanków i obiektów inżynieryjnych ?), tymczasem na ok. 23 km. odcinku Dobre Miasto - Gutkowo prace ruszyły w październiku 2021, a wymiana nawierzchni przy pomocy SUM-a trwała ponad 9 miesięcy (od listopada 2021 do sierpnia 2022). Ok. 10 miesięcy (od połowy 2020) potrzebowano także na wymianę nawierzchni na ok. 22 km. odcinku Dobre Miasto - Orneta. Nieco krócej trwało to (w 2021, ok. 7 miesięcy) na ok. 15,5 km. odcinku Orneta - Pieniężno. Oczywiście nie wliczam tu modernizacji starych i budowy nowych przystanków, na wspomnianych odcinkach, bo z nią remonty trwały ponad rok. I teraz zagadka, jakim cudem do listopada ma być wyremontowany szlak do Braniewa? Czy o wybudowaniu nowych peronów na istniejących tam przystankach i remoncie tamtejszych obiektów inżynieryjnych trzeba już zapomnieć? Czy zrezygnowano na dobre z przebudowy i modernizacji stacji Orneta i Pieniężno ? Perony na nich zarosły już "po pas", a hipotetyczna przebudowa zajęłaby co najmniej rok (każdej z nich, oceniając po pracach na stacji Dobre Miasto).

    No cóż, widać że termin 15 października zobowiązuje do podawania tego typu informacji w mediach publicznych i robienia reklamy politykom. Tylko jak ma się to wszystko do rzeczywistości? Czy ktoś myśli, że mieszkańcy Ornety, Pieniężna, Wysokiej Braniewskiej, Jarzębca czy Grodzia, nie mają oczu? W filmiku mowa jest m.in. o walce z wykluczeniem komunikacyjnym, tymczasem takie wykluczenie komunikacyjne zostało spowodowane, może nie tyle przez samą rewitalizację (od razu dodam bardzo potrzebną na LK221, tym niemniej przed remontem pociągi kursowały), a likwidację zastępczej komunikacji kołowej, po zaledwie 6 miesiącach od jej uruchomienia (co dziwne, w większości nie docierała ona do miejscowości, gdzie zamknięto przystanki kolejowe, przez co ludzie zostali pozostawieni "na lodzie"). Zastanawiam się, czy ktoś z wypowiadających się na peronie stacji Dobre Miasto, będzie przejmował się stanem faktycznym po 15 października ? Może wówczas usłyszymy, że chodziło o listopad... ale 2024. No cóż, koń jaki jest, każdy widzi, jak mówią słowa staropolskiej encyklopedii. LK nr 221 przejdzie chyba do historii jako najdłużej remontowana linia kolejowa o długości całkowitej poniżej 100 km.
  • #47 Stanisław Stanisław (2023-10-23 10:56:02)
    W dniu 23 października 2023 (dzisiaj - wg daty wpisu) PKP wznawiają ruch pociągów towarowych (z maks. prędkością 70 km/h.) na odcinku Olsztyn Gutkowo - Pieniężno, a przynajmniej tak wynika z pisma, które zostało rozesłane do odpowiednich instytucji i urzędów m.in. Zarządu Dróg Wojewódzkich, Powiatowych, urzędów gmin i miast przez które przebiega linia czy Komendy Wojewódzkiej Policji. Od wiosny tego roku, do czasu zamknięcia dla ruchu odcinka Pieniężno - Braniewo, ruch towarowy do Ornety czy Dobrego Miasta prowadzony był od strony Braniewa. Obecnie na odcinku Pieniężno (w praktyce Wysoka Braniewska) - Braniewo odbywa się wymiana nawierzchni. Planowane na wrzesień jakiekolwiek wznowienie ruchu pasażerskiego (od wrześniowej korekty rozkładu jazdy, czy od 20-21 września itp. jak informowano w niektórych mediach) okazało się mrzonką. Obecnie, wg wstępnych założeń, wznowienie regularnych kursów pociągów pasażerskich planowane jest od 10 grudnia 2023, oczywiście na odcinku Olsztyn Główny - Pieniężno. Dalszy odcinek nie jest uwzględniony z powodu trwania remontu. Wstępny rozkład jazdy można obejrzeć w linku poniżej. Jak widać czasy przejazdu nie uległy poważniejszym zmianom, choć nieco się skróciły, w zależności od danego punktu o ok. 4 - 6 min. (w porównaniu do ostatnich rozkładów jazdy, sprzed rozpoczęcia rewitalizacji linii). Ogłaszane skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Braniewem a Olsztynem Gł. aż o 25 min. jest już wydaje się nierealne, a czas podroży będzie porównywalny z tym sprzed modernizacji, czyli będzie wynosił ok. 120 min.

    http://dobremiasto.n…

    Wg stanu na 22 października 2023 stare perony stacji Orneta i Pieniężno (na których przecież będzie odbywał się ruch pasażerów po wznowieniu przewozów), są zarośnięte, zaniedbane i jeszcze bardziej "zdziadziałe". Także torowiska wspomnianych stacji nie zostały wyremontowane, np. od punktu zakończenia wymiany nawierzchni na odcinku Dobre Miasto - Orneta (wysokość semafora wjazdowego stacji Orneta) na torze szlakowym w kierunku orneckiej nastawni nadal leżą m.in. poniemieckie szyny z roku 1926, 1927 czy 1929, po których (jeżeli nic się nie zmieni) będzie odbywał się planowany od grudnia ruch pociągów pasażerskich.

    PS. "Rzuca" się w oczy, pomimo planowanych 5 par pociągów, brak połączenia, którym można by było dojechać do Olsztyna np. do pracy, na godz. 7.00. Tego typu połączenie było swego rodzaju normą w ostatnich dekadach XX w. (poranny pociąg, którym można było dojechać do Olsztyna 20-30 minut przed godz. 7.00). Zaproponowany rozkład jazdy pomija te wczesnoporanne połączenie, którego likwidacja ponad 20 lat temu przyczyniła się m.in. do spadku frekwencji w pociągach popołudniowych jadących w kierunku Braniewa.
  • #48 (odp. na #47) Igor13 (2023-10-28 18:30:27)
    Według informacji jakie zostały opublikowane na Rynku Kolejowym, to prace na odcinku Pieniężno - Braniewo mają zakończyć się w listopadzie bieżącego roku, a w grudniu tego samego roku ma nastąpić powrót połączeń pasażerskich do Braniewa. Nie znalazłem nigdzie informacji, aby pociągi do Braniewa miały zostać uruchomione później, niż w grudniu 2023 roku. Czegoś tu nie rozumiem, ale możliwe, że dobremiasto.net publikuje jakiś wczesny planowany rozkład jazdy, który bierze uwagę połączenia tylko z Olsztyna do Pieniężna. Jeżeli ktoś coś wie, niech da mi znać.

    Przy okazji prosiłbym o dodanie przystanku kolejowego Nowy Dwór koło Ornety, zlokalizowanego na kilometrze 48,634.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Olsztyn Gutkowo – Braniewo (221)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...