OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sławno

Ostatnia zmiana: 2025-08-29

Opis ogólny
Dawny lokalny węzeł kolejowy. Do 1945 roku rozchodziło się tutaj aż sześć linii kolejowych w kierunku Ustki, Korzybia, Koszalina, Słupska, Darłowa oraz wąskotorowa do Jacinek i Polanowa, przebudowana na wiosnę 1934 r. na normalnotorową.

Stacja posiada 13 torów plus 14 przy rampie i 15 tor odstawczy z kozłem oporowym.

Regularnie używanych jest 5 torów, plus 2 przy placu przeładunkowym. Peron 1 jest krótszy od pozostałych i używany tylko w kierunku Darłowa. Ruch na linii Gdynia - Stargard przyjmowany na peronach numer 2 i 3. Nie wiem jak w środku, ale z zewnątrz wieża nie wygląda na zdewastowaną - brakuje tylko kilku elementów rynien i blaszanego dachu. W budynku dworca z trzech okienek kasowych czynne tylko jedno, nieczynna jest także przechowalnia bagażu i informacja. Obok kasy PKP budynek mieści także bar i poczekalnię oraz dyspozytornię PKS.

Połączenia kolejowe: Berlin - Szczecin - Sławno - Gdańsk Sławno uzyskało w 1869 roku, Sławno - Darłowo oddano do użytku w 1878 roku, Sławno - Bytów w 1884 roku, Sławno - Ustka w 1911 roku. (info: Marek Laskowski, 2004-09-16)

Tor Sławno - Korzybie został rozebrany w latach 90. XX wieku. Połączenie Sławno - Ustka nie istnieje od zakończenia II wojny światowej (tory rozebrane). (info: Marek Laskowski, 2004-09-16)

Na budynkach zainstalowano system kamer oraz dodatkowe oświetlenie, odremontowano wiaty na peronie pierwszym oraz trzecim. (info: Grzegorz Kmieć, 22-07-2009)

Usytuowany na trasie kolejowej Koszalin-Sławno-Słupsk zespół dworca kolejowego w Sławnie pochodzi z 1869 roku (Schlawe) i należy do najlepiej zachowanych na Pomorzu Środkowym. Można twierdzić, że nawet na całym Pomorzu. Obok sławieńskiego kompleksu zachowały się większe pomorskie zespoły dworcowe w: Białogardzie (1859r.), Szczecinku(1878r.), Lęborku(1870r.), Wejherowie (1870r.),Redzie (1870r.),Gdańsku - Oliwie(1870r.) i oczywiście w Gdańsku i Szczecinie. Główny budynek sławieńskiego dworca otoczony jest od północy przestronnym placem, który zarówno niegdyś, jak i dzisiaj przeznaczony jest dla komunikacji miejskiej. Sam obiekt jest dwupiętrowy (w części środkowej), zbudowany z cegieł; nad oknami, otworami wejściowymi i w linii podziału kondygnacyjnego zachowały się elementy dekoracyjne (cegła klinkierowa). Wewnątrz, w niewielkim holu znajdują się kasy biletowo-bagażowe oraz przechowalnia bagażu. Na przedłużeniu holu znajduje się bar szybkiej obsługi z zachowanymi boazeriami. W holu i w poczekalni zachowały się oryginalne ławki dla podróżnych. Od wschodu do budynku przylegają dawne magazyny, warsztaty, przechowalnie-jednopiętrowe pomieszczenia. W odległości około 200 metrów od dworca znajduje się wieża ciśnień, a nieco dalej - rampa i zabudowa magazynowa, która pochodzi z okresu rozbudowy stacji w latach 30-tych XXw . Stacja sławieńska składa się z trzech obszernych peronów, połączonych przejściem podziemnym. Perony są zadaszone i wybrukowane. Do zespołu kolejowego zaliczyć należy budynek nastawni, który zachował oryginalny kształt, domy dla urzędników kolejowych, później pracowników (ul. Dworcowa 3), zabytkowy hydrant na placu przed dworcem i wspomnianą już infrastrukturę w pobliżu wieży wodnej. U schyłku XIX wieku Sławno stało się ważnym węzłem komunikacyjnym w tej części Pomorza. Rozwój gospodarczy miasta zadecydował o budowie nowych połączeń kolejowych. 15 listopada 1878 roku oddano do użytku linię kolejową Darłowo - Sławno - Korzybie, którą w 1884 roku przedłużono do Bytowa. Miasto uzyskało dogodne połączenie z portem morskim. Do dziś wykorzystywany jest odcinek Sławno - Darłowo, głównie w sezonie letnim. W połowie lat 90-tych XX wieku rozebrano tor prowadzący do Korzybia i Bytowa. W granicach Sławna zachował się nasyp ziemny, wiadukty i mostek ceglany nad strumieniem Cierniak, nieopodal wsi Pomiłowo. W kwietniu 1896 roku rozpoczęto budowę powiatowej kolei wąskotorowej ze Sławna do Polanowa i dalej - do Żydowa. Już 21 grudnia 1897 roku został oddany do użytku odcinek Sławno -Polanów, w dniu 29 maja 1898 roku gotowa była do eksploatacji wąskotorówka Polanów - Żydowo, a z dniem 1 listopada 1898 roku Żydowo - Gołogóra. Z Polanowa kolej rozgałęziała się do Koszalina. Sejmik powiatowy w 1925 roku zatwierdził przebudowę wąskotorówki (głównie szlak towarowy) Sławno - Polanów - Gołogóra na normalnotorową linię kolejową. Zbliżający się czas recesji gospodarczej uniemożliwił te kosztowne plany (2,5 mln marek), zmieniono więc trakcję wąskotorową na średniotorową między Sławnem a Polanowem, którą otworzono oficjalnie 21 grudnia 1934 roku. Do dziś zachował się nasyp dawnej linii, w czasach powojennych ostatecznie ją zlikwidowano. W 1905 roku rozpoczęły się wstępne prace przy budowie linii kolejowej Sławno -Ustka. Uroczyste otwarcie nastąpiło 18 sierpnia 1911 roku. Do obecnych czasów zachował się w obrębie miasta nasyp ziemny i wiadukt nad ul. Morską. Linię zlikwidowano w 1945 roku. Źródła: "Dzieje Sławna", praca zbiorowa pod red. J. Lindmajera, Słupsk 1994; P. Konarski "Dworzec w Sławnie", "Spotkania z Zabytkami" 2003,nr 1,s.32. DANIEL NACZK (info: Daniel Naczk, 22-08-2009)

Pociągi kursujące za czasów istnienia odcinka ze Sławna do Korzybia zaczynały/kończyły bieg przy krawędzi południowej peronu 3. Obecnie tor jest zarośnięty, a semafor kształtowy wyjazdowy w kierunku Korzybia i Słupska jest uszkodzony, brakuje ramienia. Obecnie czynne jest tylko jedno okienko kasowe obsługiwane przez PKP InterCity. Kasa nie sprzedaje biletów na pociągi międzynarodowe. Najbliższe kasy sprzedające bilety na pociągi międzynarodowe to stacje Słupsk i Koszalin. Między nastawnią dysponującą Sa a peronami leży semafor kształtowy, prawdopodobnie wjazdowy do Sławna od strony Korzybia. (info: Kamil, 30-08-2010)

Opis infrastruktury: Tor do bocznicy zakładów drzewnych ABWood nieużywany, tor przy peronie 3 od strony południowej nieużywany. (info: Kamil, 30-11-2009)

Trwa obecnie renowacja wiaty peronowej na peronie 2. Tor 7 przy peronie 1 jest nieużywany, dodatkowo zabezpieczony jest tarczą D1. (info: Kamil, 30-08-2010)

Opis budynków: Budynek dworca został wyremontowany. (info: Kamil, 12-09-2012).
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany, zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronami 1,2,3
semafory: świetlne i kształtowe
(od strony Słupska stoją unieważnione semafory świetlne)
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście naziemne: czynne
kasa/biletomat: Kasa: czynna (PKP Intercity) czynna codziennie w godzinach 7:10-15:20
Jest to kasa agencyjna prowadzona przez ZUH KAM. W dodatku nie prowadzi ona sprzedaży biletów na pociągi międzynarodowe, Jeśli chcesz kupić bilet międzynarodowy to musisz pojechać do Słupska bądź Koszalina.
nastawnie, strażnice, posterunki: Sa (dysponująca) od strony Słupska
Sa1 (wykonawcza) od strony Koszalina/Darłowa
wieża wodna: Na stacji znajdują się dwie wieże wodne:
- starsza wieża, na planie prostokąta, znajduje się ok. 90m na zachód od budynku dworca; stan zewnętrzny wieży - dobry: dach w bardzo dobrym stanie, niewielkie ubytki w tynku, nie posiada wskaźnika poziomu wody; stan wewnętrzny - nierozpoznany (najpewniej dobry); wieża została zaadaptowana na cele mieszkalne i służy do dziś;
- młodsza wieża, okrągła typu Intze, nie jest używana; znajduje się ok. 75m na zachód od budynku dworca; stan zewnętrzny wieży - średni: tynk odchodzi, popękania ścian, okienka raczej kompletne, dach względnie cały z ubytkami na brzegach, latarnia z licznymi ubytkami, jest wskaźnik poziomu wody, drzwi średnie, ale zamknięte; stan wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2022-09-06)
perony: Perony: 4 (używane 3)
krawędzie peronowe: 7 (używane 6)
Peron czwarty, z jedną krawędzią peronową jest nieużywany od 1945 roku. Wcześniej najprawdopodobniej odjeżdżały z niego pociągi Sławieńskiej Kolei Powiatowej (Schlawe KreisBahn) w kierunku Polanowa.
kody: EPA:5100181
HAFAS:5100131
IBNR:187
informacja pasażerska: megafony, zegary, Infokioski w budynku dworca
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  15,578 Korzybie – Darłowo (418)  
  0,000 Sławno – Ustka  
  158,230 Gdańsk Główny – Stargard (202)  
  Sławno – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Początek LK418
ul. Polanowska
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Mikol z zachodniego (2023-04-07 00:28:45)
    Aktualnie na stacji Sławno czynne są 2 nastawnie: dysponująca Sa przy ulicy Koszalińskiej oraz nastawnia Wykonawcza Sa1.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sławno

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...