OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Dąbrowa Górnicza Południowa

Ostatnia zmiana: 2024-06-04

Opis ogólny
2019-05: Stacja wybudowana w latach 1847-1848. W okresie zaborów tutaj wsiadali celnicy i wysiadali w Szczakowej, natomiast w Maczkach była granica. Kiedyś jeszcze do 1978 roku obok budynku stacji był drugi przejazd z zaporami. Prowadziła tam droga od Warszawskiej do Fabrycznej. (info: Tomasz Byjos)

Opis ogólny: na zdjęciach widoczne słupki i tablice z kilometrem 7,… i to jest lokalizacja stacji Dąbrowa G Płd; w km 2,964 znajduje się przystanek Dąbrowa G Huta Katowice (info: Andrzej Lis, 2005-11-11)

Babcia w latach 60/70 kupowała tu bilety… (info: Kudlaty, 2008-01-06)

Obecnie zatrzymuje się tutaj pociąg Orlik w obydwie strony(według portalu rozklad.pkp.pl) (info: Tomasz, 01-07-2010)

Opis infrastruktury: Pierwotnie peron był usytuowany przed budynkiem. Był na poziomie terenu, ze sporym spadkiem w kierunku budynku, wybrukowany betonowymi płytami chodnikowymi - pierwszy tor znajdował się 3-4 metry dalej (tam, gdzie teraz jest międzytorze i za rozjazdami ukres zasłonięty przez chaszcze - patrz zdjęcie).

Razem z elektryfikacją (ok.1958) były wprowadzane nowe standardy, a więc wysokie perony o odpowiedniej szerokości, wysokości i długości, na które przed budynkiem stacyjki nie było miejsca - m.in. ze względu na dużą ilość rozjazdów istniejących między budynkiem i widocznym na jednym ze zdjęć wiaduktem, obsługujących kilka bocznic przemysłowych oraz "tor postojowy" (nie jestem fachowcem) o długości pociągu, służący do przetrzymywania całego składu, w celu "przepuszczenia" innego pociągu.

Nowy peron wybudowano 100 metrów dalej, przed budynkiem widocznej na innym zdjęciu nastawni, w miejscu gdzie wcześniej przebiegał pierwszy tor. W tym celu musiano odsunąć budynek nastawni od torów o kilka metrów, co miało miejsce 24 czerwca 1958 roku (chyba się nie mylę) i było wydarzeniem niezwyczajnym w owych czasach, a czego świadkiem (w krótkich spodenkach) była moja niewyrośnięta wówczas osoba. Pierwszy tor został również odpowiednio przesunięty ("dosunięty" do ściany nastawni w pierwotnym jej położeniu), a pozostałością po tej operacji jest "S" toru pierwszego zaraz za peronem od strony Ząbkowic i usytuowany tam dodatkowy rozjazd.

Zamysł ten powstał zapewne dużo wcześniej, gdyż nasyp kolejowy na odcinku istniejącego dziś peronu był dużo szerszy niż wynikało to z potrzeb - było około 8 metrów wolnego nasypu (od główki szyny do krawędzi nasypu), którą to przestrzeń wykorzystywał mój dziadek - nastawniczy na tej nastawni - za zgodą zawiadowcy stacji - pana Dębskiego na "przynastawniany" ogródek. Ja w tym czasie pełniłem służbę oberkolejarza stacji - "odbierałem" telefony, "przyjmowałem" i "wyprawiałem" pociągi, przekładałem potwornie ciężkie wajchy, chodziłem po wypłatę z dziadkiem i byłem ważniejszy niż wiosenny szczypiorek z przynastawnianego ogródka.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5100889
IBNR:4096
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  7,537 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy (133)  
  Dąbrowa Górnicza Południowa – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Dąbrowa Górnicza Południowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...