Trzebinia Siersza
Ostatnia zmiana: 2025-05-02
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Stacja osobowa zlikwidowana wraz z likwidacją KWK Siersza (info: Igor Bartosik) Stacja jest - wbrew pozorom - węzłem. Dochodzi tu tor z Trzebini, dalej można dojechać do Elektrowni Siersza lub torami piaskowymi w kierunku Jaworzna Szczakowej. Z bocznic istnieje jedna - używana do ZSO "Górka", do końca lat 90-tych była czynna bocznica do KWK "Siersza". (info: quentin, 2007-11-24) Szczegółowy kilometraż: 4,742 pierwszy rozjazd Trzebini Sierszy 4,987 koniec sieci trakcyjnej 5,482 Trzebinia Siersza - oś stacji 6.212 Granica Gruntu PKP (info od: Konrad Bigaj, 2008-01-28) Stacja powstała pod koniec XIX wieku, przy kopalni "Artur" w Sierszy, ale już terenie wsi Wodna, stąd nadano jej nazwę "Siersza-Wodna". W 1969 roku powstało miasto Trzebinia-Siersza (z połączenia miasta Trzebinia i miejscowości Siersza) i po tej dacie PKP zmieniło nazwę na "Trzebinia-Siersza-Wodna". 1.02.1977 r. zmieniono nazwę miasta Trzebinia-Siersza na Trzebinia, więc po tej dacie skrócono nazwę, zostawiając pierwsze dwa człony, czyli "Trzebinia-Siersza", obowiązująca do dziś. Chcę również nadmienić, że nazwę "Trzebinia-Siersza" nosiła inna stacja kolejowa: Trzebinia (między 1969 a 1977 rokiem), stąd symbole nastawni dysponujących w Trzebini mają oznaczenia TSA i TSB (modernizacja urządzeń srk rozpoczęła się przed 1977 rokiem) (info: scc, 03-07-2009) Po zamknięciu Kopalni Siersza w 2000r. stacja straciła na znaczeniu oraz bardzo opustoszała. Nie ma już połączeń osobowych. Zaś sama stacja wykorzystywana jest do przetaczania składów na bocznice do firmy Górma Cement oraz do Elektrowni Siersza. Bardzo często można spotkać składy z piaskiem z piaskowni z pobliskiego Bukowna. Stacja w Trzebini Sierszy jest zelektryfikowana, jednak dalsze odcinki w stronę Długoszyna/Bukowna oraz Elektrowni Siersza czy Górki Cement trakcji nigdy nie miały. (info: adamus, 26-10-2010) Opis infrastruktury: Stacja posiadała 3 głowice rozjazdowe - od strony Trzebini, przy wlocie z torów piaskowych/elektrowni i od strony kopalni. Głowica od strony kopalni zdewastowana i nieczynna, podobnie jak nastawnia ją obsługująca (jedna z 3 na stacji). (info: quentin, 2007-11-24) W 2009 roku na terenie stacji wymieniono całkowicie torowisko oraz podkłady. (info: adamus, 26-10-2010) Opis budynków: Budynek stacyjny ma na piętrze mieszkania, na dole jest ekspedycja towarowa. (info: quentin, 2007-11-24) Budynki stacyjne w dobrym stanie, zaadoptowane na cele mieszkalne. Słabo widoczne napisy na budynku Siersza Wodna (info: adamus, 26-10-2010) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | małopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
perony: | Perony: 2 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
5,482 | Trzebinia – Trzebinia Siersza (114) | ||
0,000 | Trzebinia Siersza – Elektrownia Siersza (KP 205) | ||
13,327 | Szczakowa Południe – Trętowiec – Trzebinia Siersza (PKP) – Szyb Andrzej (ZG Trzebionka) (KP 203 + KP 236) (718) | ||
Trzebinia Siersza – KWK Siersza (dawny przebieg KP 205) | |||
Trzebinia Siersza – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Olek- olosen
(2017-03-02 20:51:09)
Dziś już brak toru (rozebrany) w kierunku piaskowni Bukowno. Na stacji Trzebinia-Wodna nie spotkamy już składów z piaskiem. Nie istnieje już budynek nastawni, który parę lat temu zamieściłam foto mojego autorstwa.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Trzebinia Siersza