OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szczecin Port Centralny SPD

Ostatnia zmiana: 2025-08-30

Należy do: Szczecin Port Centralny

Opis ogólny
Dworzec powstał w 1877 r. jako końcowy na linii prowadzącej z Wrocławia (budowanej przez Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzkiej, BSFE), obecnej Nadodrzanki. Był to budynek parterowy długości ok. 100 metrów z czerwonej cegły. Znajdował się nieopodal skrzyżowania obecnych ulic Rybnickiej i Bytomskiej. Funkcje dworca pasażerskiego przestał pełnić w 1886 r. po upaństwowieniu linii przez Prusy, odtąd służył tylko do obsługi portu. Natomiast pociągi skierowane zostały na Dworzec Główny (dawny Berliński). W wyniku bombardowań w latach 1944-45 został uszkodzony, a w ostatecznie został zniszczony na potrzeby filmu wojennego „Jarzębina czerwona” z roku 1969. Sceny z udziałem dworca, a także na ul. Czarnieckiego do zobaczenia tu: https://youtu.be/NFqW2ErbSX8 (info: Ferrix, 2021-03-17).

Opis ogólny: Jest to grupa torowa znajdująca się na terenie dawnego dworca BFE (Breslauer-Freibuger-Eisenbahn), czyli kolei Wrocławsko-Świebodzkiej. Kolej ta w 1877 roku dotarła do Szczecina (via Głogów - Rzepin - Kostrzyn). Dworzec stoi zresztą do dzisiaj, choć wydaje się maleńki, w porównaniu ze znajdującym się obok potężnym budynkiem magazynowym (o bardzo oryginalnej architekturze). (A. Massel, pmk 2000).
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…):
nastawnie, strażnice, posterunki:
perony:
kody:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Szczecin Port Centralny SPD31 – Nabrzeże Starówka T846 (995)  
  Szczecin Port Centralny SPA – Szczecin Port Centralny SPD32 (990)  
  Szczecin Port Centralny – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #5 (odp. na #3) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-03-05 02:00:13)
    Przecież nie jesteś ze Szczecina jak ja, choć teraz mieszkam w Poznaniu, jak wcześniej, od urodzenia.
    Remont linii na Arkonkę i jej wydłużenie do Wojska Polskiego jak i teraz nowe rozjazdy z Wyszyńskiego w lewo w Nabrzeże Wieleckie to kolejne wyrzucenie pieniędzy.
    Nie ma mniej obciążonych, defacto zawsze pustych linii tramwajowych w Polsce ("3") niż ten kierunek oraz "6".
    Zwłaszcza że i ta ostatnia trasa jest już zdekapitalizowana od dawna i jej rozbiórka da więcej korzyści gdyż będzie można uporządkować bulwary nad Odrą.
    O ile znajdzie się taki architekt z koncepcją by to pasowało do Hakenterasse.

    Tak samo przecież krytykował budowę Trasy Zamkowej pierwszy prezydent Szczecina, Piotr Zaremba, gdyż zepsuła widok na Odrę i jej bulwary.
    Takie same korzyści przyniosłaby likwidacja linii kolejowej na odcinku Port Centralny - Główny a najlepiej całej tej stacji.
    "Główny" defacto też ma niekorzystną lokalizację, zdala od centrum miasta, lepsza jest dostępność Turzynu i Niebuszewa, w pobliżu dużych osiedli,
    a w dodatku z łatwym dojazdem autem z odległych części miasta gdyż leżą one na obrzeżach centrum.
    Tymczasem wyrzucono w remont tej stacyjki setki milionów a można było lepiej zagospodarować ten teren.
  • #6 (odp. na #5) wasiukibic (2021-03-05 10:06:40)
    1. Jeżeli chcesz puszczać tu linki do swoich artykułów, to bez żadnych zjebanych podjazdów w kierunku kogokolwiek. Chcesz, żeby traktowano Cię poważnie i dyskutowano z Tobą merytorycznie, z drugiej strony obrażasz potencjalnych adresatów swoich wypowiedzi, o czym doskonale wiesz, bo nie raz Ci o tym pisałem. Stary chłop, a zachowuje się jak przedszkolak i ciśnie komuś przez klawiaturę.
    2. Irek jest ze Szczecina, więc tu nie trafiłeś.
    3. Ja nie jestem ze Szczecina, ale potrafię ocenić, że twoje pomysły, dotyczące przerwania połączenia stacji Szczecin Główny - Szczecin Port Centralny, przeniesienia stacji Szczecin Główny na Turzyn, czy nawet Niebko, burzenie Trasy Zamkowej, spowodowałoby pogorszenie przepustowości węzła i konieczność wielomiliardowych inwestycji. Od kiedy to najważniejszą stację kolejową w mieście lokuje się z perspektywy jednego, konkretnego osiedla i skazuje się w dodatku jej obsługę z całego kraju na de facto jednej nitce linii kolejowej? Czy Ty spojrzałeś w ogóle na mapę szczecińskiego węzła kolejowego i w rozkład jazdy pociągów łączący to miasto z regionem i krajem? To się da skwitować ino tą zacną scenką: https://www.youtube.…
    O zasadności tej czy innej linii tramwajowej nie będę zabierał głosu.
  • #7 (odp. na #6) irek (2021-03-05 10:41:54)
    Mam wielki żal do administratora jak i moderatora, że tolerują tego typu "opinie specjalisty" od likwidacji transportu zbiorowego/publicznego do tej pory "opiniował" likwidację całych linii jak i poszczególnych połączeń kolejowych, jednak obecnie zabrał się za likwidację komunikacji miejskich! Niestety ale tego typu wypowiedzi na Bazie wpływają na negatywną opinię całego portalu! Niestety ale internet jest bardzo brutalny i każdy kto będzie chciał dokopać Bazie będzie rozsiewał gdzie się da informacje...A czytaliście co na Bazie za bzdety piszą...nie to nie Baza pisze bzdety ale konkretne Adele. Mamy tu ewidentnie do czynienia z kimś pokroju „Houston, mamy problem” albo jest niedocenionym byłym lobbystom branży motoryzacyjnej :) Panowie ostrzegałem po tym pierwszym prostackim ataku ( i było blisko abyśmy spotykali się w sądach), że nastąpi cisza z jego strony ale powoli będzie robił swoje czyli dalej będzie bruździł. Panowie, adminie, moderatorze ostrzegam, ponownie ten ktoś się nakręca ! Już nie będę powracał do tego bzdetnego artykuliku o komunikacji w Szczecinie, bo to ewidentnie szkoda czasu. Jednak powtarzam, ten ktoś jest tak bardzo zafiksowany w temacie likwidacja transportu zbiorowego że nie potrafi logicznie myśleć! Adminie, moderatorze napiszę wprost publicznie albo go zablokujecie na czas jakiś(tak dzieje się na bardzo wielu poważnych portalach) albo zapanuje bałagan w "opiniach" na Bazie ! Jeżeli ta czasowa blokada nie pomoże to wywalić go, dla dobra portalu, do końca świat i jeden dzień dłużej. Niech sobie znajdzie inne miejsce w necie dla swoich problemów osobistych!
  • #8 wasiukibic (2021-03-05 13:25:15)
    Generalnie nie lubię kneblować ludziom ust, dopóki te usta (palce) potrafią sformułować i uzasadnić tezy dotyczące zagadnień, w kręgu których porusza się Baza. Ma to działać na zasadzie argumentów i kotrargumentów, a nie ciśnięciu sobie ad personam, czego tolerował nie będę. Baza ma zadanie gromadzić i udostępniać informacje i zdjęcia dotyczące sieci kolejowej w Polsce - taki jest nasz cel, nazwijmy to statutowy. Do tego dochodzą dyskusję i wymiana opinii na tematy kolejowe i pokrewne. Ale spektrum ludzi, którzy biorą w tym udział jest szerokie i tak samo, jak różnimy się miejscem zamieszkania, religią, pochodzeniem społecznym, czy ukochanym klubem sportowym, podobnie i podejście do kwestii "zasadniczych" może być inne. Nie raz i nie dwa toczyliśmy tutaj spory ma temat tej czy innej linii kolejowej, budynku dworca czy lokomotywowni, w zakresie czy potrzebny, czy nie, a jeżeli chronić/zagospodarować inaczej - to jak etc. Pamiętaj, Irku, że jak świat nie stoi w miejscu, tak i układ i sposoby komunikacji na przestrzeni lat są zmienne, a większość społeczeństwa patrzy na nie li tylko z perspektywy spełniania swoich codziennych potrzeb życiowych. Zdaję sobie sprawę, że część przedstawionych na Bazie tez się nie obroni, część jest po prostu idiotyczna lub do granic możliwości naiwna, ale tak samo jak dopuszczam do głosu ludzi, którzy "płaczą nad każdym kawałkiem szyny", tak samo i trzeba dopuścić głos, który w cywilizowany sposób twierdzi, że część infrastruktury transportowej z obecnego punktu widzenia straciła rację bytu. Do tego jednak służą argumenty, aby postawione tutaj tezy podtrzymać lub je obalić. Powtórzę to raz jeszcze - ARGUMENTY - a nie stwierdzenia pt. "zaorać wszystko w cholerę i posadzić kartofle, bo taki mam kaprys".
    No i pamiętajmy, że gdzie dwóch Polaków, tam trzy opinie ;)
  • #9 (odp. na #7) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-03-09 15:27:48)
    Komunikacja miejska szynowa ma obecnie wyłącznie sens przy dużym obciążeniu linii rzędu kilka tysięcy pasażerów/godzinę.
    Budowa linii jest kosztowna, nawet jeśli to nie jest metro, gdyż i tak zachodzą duże prowizje (czyt. łapówki).
    Tak samo tabor tramwajowy jest kilka razy droższy od autobusowego, tyle że ma większą wytrzymałość i żywotność niż busy.
    A linia tramwajowa wzdłuż Odry utraciła obecnie na znaczeniu po likwidacji Stoczni i zakładów na północy (Stołczyn).
    Nie piszę o likwidacji Trasy Zamkowej, to mówił P. Zaremba by jej nie budować w tym miejscu, ale daje propozycję tylko jak powinny być zbudowane drogowe obejścia Szczecina. W Poznaniu na ten przykład, wyrzucono w błoto 350 mln na nowe rondo + parking w centrum.
    A było to rozwiązanie też już krytykowane ponad 50 lat temu, a jednak powtórzono błąd.
    "Mądry Polak po szkodzie ale zarówno przed jak i po równo głupi".
  • #10 (odp. na #9) Gerson (2021-03-09 20:57:57)
    Nie tylko linia tramwajowa nr 6 wzdłuż Odry jak Pan wspomniał utraciła na ważności i spadł potok pasażerów nią podróżujących. Jest to jednak problem dotyczący praktycznie całej komunikacji zbiorowej w Szczecinie. Widać to porównując dzisiejsze potoki pasażerów z potokami z lat 90, czy też z lat 80-tych. Problem ten składa się z wielu czynników m.in. takich jak wzbogacenie się społeczeństwa i wiążący się wzrost liczby samochodów, wieloletnie zaniedbania dotyczące taboru (chociaż w Szczecinie i tak nie było z tym najgorzej), mało elastyczna siatka połączeń, nie nadążanie z rozwojem sieci komunikacji zbiorowej w stosunku do rozwoju poszczególnych regionów miasta (powstawanie nowych dzielnic, które są lub były słabo skomunikowane), brak możliwości zagęszczenia częstotliwości rozkładów jazdy, na niektórych liniach (np. 75 czy też 107 - w godzinach szczytu potrafią jeździć "stadami"), opóźnia, brak lub złe skomunikowanie poszczególnych linii itp. itd. Przyczyn spadku liczby pasażerów jest wiele. Żeby ten trend zmienić, ograniczyć trzeba ofertę przewozową wzbogacić, urozmaicić i sprawić, żeby cenowo była konkurencyjna w stosunku do innych środków transportu. Jednym z takim rozwiązań jest budowa szczecińskiej SKM-ki. Osobiście uważam, że i tak ten projekt jest realizowany zdecydowanie za późno. Jej uruchomienie ma jednak na celu lepsze skomunikowane miejscowości ościennych takich jak: Police, Gryfino, Stargard czy też Goleniów ze Szczecinem, co powinno spowodować zmniejszenie liczby pojazdów jadących każdego dnia z tym miejscowości do stolicy województwa Zachodniopomorskiego. Budowa SKM-ki spowoduje także rewolucję w komunikacji miejskiej. SKM-ka ma być "kręgosłupem" sieci transportu zbiorowego miasta i moim zdaniem to może się udać.
  • #11 (odp. na #9) wasiukibic (2021-03-09 21:35:54)
    "Komunikacja miejska szynowa ma obecnie wyłącznie sens przy dużym obciążeniu linii rzędu kilka tysięcy pasażerów/godzinę.
    Budowa linii jest kosztowna, nawet jeśli to nie jest metro, gdyż i tak zachodzą duże prowizje (czyt. łapówki)."
    We Wrocławiu, w latach 60. XX wieku, na fali ówczesnego "trendu" planowano zlikwidować m.in. linie tramwajowe nr 14, prowadzące na Cmentarz Osobowicki, czy 17, prowadzącą do Kleciny. Argumenty były takie, że prowadzą one na słabo zaludnione osiedla, w zasadzie przypominające większe wsie. Na szczęście znaleźli się też ludzie mądrzy, którzy zablokowali te idiotyczne pomysły (nawiasem mówiąc kwestia wykasowania 14 i 17 wróciła w latach III RP, aby w miejsce torowiska poszerzyć drogi). Dziś 17 na końcowym odcinku kursuje już między gęstą zabudową wielorodzinną, dorzucono jej nawet 7, bo sama 17 okazała się niewystarczająco. A czy ktoś sobie wyobraża obsługę Cmentarza Osobowickiego w czasie Wszystkich Świętych inaczej niż tramwajem? W dodatku ostatnio powstała obwodnica śródmiejska, nowy przystanek kolejowy, na Osobowice łaskawszym okiem patrzą też deweloperzy. Ergo: tramwaju nie buduje się li tylko z perspektywy dnia dzisiejszego ale także patrząc w przyszłość. Wizjonerstwo to niestety cecha, której brakuje u większości ludzi odpowiedzialnych za planowanie. U nas potrafi się tylko "łatać dziury na wciąć prującej się skarpecie", jakim jest niewydolny układ komunikacyjny.
  • #12 (odp. na #11) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-03-09 22:15:32)
    Najpierw sobie zobacz mapę Szczecina.
    W rejonach północnych odcinków linii nr 3 i 6 mało kto mieszka.
    Jak napisałem, miały znaczenie gdy było w rejonie od Firlika do Gocławia więcej dużych zakładów.
    A nawet linia kolejowa.
    Przy okazji, dziwne że nie zrobili elektrycznego w dawnych czasach odcinka tej bocznicy z Niebuszewa do Drzetowa gdy istniała Stocznia.
    Wtedy pociągi z regionu mogłyby tutaj dowozić pracowników.

    Jedyny rejon do zabudowy mieszkalnej nad Odrą to właśnie teren Dworca Głównego.
    Ja osobiście wolałbym do Poznania startować z Turzynu nawet mieszkając w rejonie ul. Bogusława (a właściwie już ul. Kopernika jest taką linią rozdziału)
    i wszystko co na zachód od niej.
    Lokalizacja jego jest dogodna tylko dla mieszkańców Pomorzan i małej części centrum miasta.

    Dla lepszej obsługi tej stacji najlepiej byłoby wydłużyć linie tramwaju w ul. 3-go Maja 140 metrów do Owocowej (tramwaje 2-u kierunkowe).
    Wtedy od czoła tramwaju do obu kładek pozostałoby do przejścia tylko 100 metrów.
    Takie są realia szczecińskie.Gdy mieszkałem po raz pierwszy w Szczecinie w 1986 roku nie mogłem się nadziwić jak tramwaje jezdziły precyzyjnie wg rozkładu minutowego!
    W tym samym czasie w Poznaniu, niby takie "solidne" miasto, a jezdziły jak chciały a jeszcze gorzej autobusy i nie było rozkładu minutowego.
  • #13 Marek Potocki (2021-03-10 13:19:38)
    Dobra panowie, mimo że temat ciekawy, dywagacje na temat sieci tramwajowych i autobusowych to może jednak nie tutaj.
  • #14 subsens (2022-08-10 03:02:26)
    Uwaga do historii nazw: utożsamianie Stettin Breslauer Bahnhof i Stettin Freihafen jest oczywistym błędem. Od uruchomienia (i ogrodzenia) portu wolnocłowego musiały być i były to odrębne punkty eksploatacyjne: https://genwiki.gene… Rejon SPD dziedziczący co najmniej równię po dworcu wrocławskim nadal leży po 'tej' stronie płotu, 'w Zollinland'.
    Usunięcie nazwy z tabeli byłoby kolejnym błędem, tzw. wylaniem dziecka z kąpielą i zamieceniem problemu. Natomiast nie byłoby IMHO błędem wskazanie orientacyjnego punktu na mapie, gdzie mógł być w starym układzie torowym ulokowany budynek posterunku lub nawet biuro ekspedycji Reichsbahn (jako ekwiwalent dworca). Barnimowie?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Szczecin Port Centralny SPD

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...