OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Łęknica

Ostatnia zmiana: 2025-01-10

Opis ogólny
Ostatni pociąg pasażerski odjechał stad 29.05.1996 był to pociąg do Żagania/Głogowa, Rafał

Jeszcze w latach 90. stacja obsługiwała intensywny ruch towarowy do łęknickich zakładów przemysłowych:
- huta szkła "Vitrosilicon"
- Lubuskie Zakłady Materiałów Ogniotrwałych i Budowlanych
- Kopalnia Węgla Brunatnego "Przyjaźń Narodów" obecnie "Spomasz".

Ruch pasażerski to 4 pary pociągów na dobę, w końcowym okresie eksploatacji 3 pary. Ruch towarowy zamarł praktycznie ok. roku 2000 - do 2002 utrzymywano możliwość wysyłania wagonów towarowych na stację. Ciekawostką jest fakt, że gdy zawieszano przewozy pasażerskie obsługa stacji była przekonana, że to na max 2 lata. (info: wasiukibic 05-VI-2015)

Budynek dworca zamieszkały, w miarę zadbany. Do budynku dworca przylega dawny magazyn ekspedycji towarowej, do niego zaś współczesna blaszana przybudówką. Magazyn i przybudówka są obecnie zaadaptowane na hurtownię budowlaną. Przy ścieżce rowerowej stoi altanka, która w założeniu ma służyć rowerzystom jadącym ścieżką rowerową na starotorzu. (info: wasiukibic 05-VI-2015)

Obecnie wszystkie tory są rozebrane - zachowały się tylko dwa odcinki na przejeździe kolejowym na drodze do Lubuskie Zakłady Materiałów Ogniotrwałych i Budowlanych. Od stacji oraz w jej sąsiedztwie odchodziły bocznice kolejowe do zakładów przemysłowych:

1. Huta Szkła "Vitrosilicon" (pd-zach część stacji),
2. Cegielnia (pn-część stacji),
3. Lubuskie Zakłady Materiałów Ogniotrwałych i Budowlanych - cegielnia i szamotownia (pd część stacji),
4. Kopalnia Węgla Brunatnego "Przyjaźń Narodów", obecnie "Spomasz" (bocznica szlakowa, na wsch od stacji).

Przykry jest fakt, że mimo urządzenia na terenie stacji punktu odpoczynku dla rowerzystów i spacerowiczów nikt nie zadbał o pozostawieniu na pamiątkę choćby kawałka toru z jakimś parowozem, czy nawet drezyną jako pomnika technika i świadka dawnych, dobrych czasów dla kolei w Łęknicy. (info: wasiukibic 05-VI-2015).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: Ła w budynku dworca zlikwidowana
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 0 (były 2)
Krawędzie peronowe: (były 2)
kody: IBNR:7266
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  77,920 Stary Raduszec – Bad Muskau (365)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Radzoo (2018-01-12 01:45:43)
    Szkoda, że nie ma pięknie odrestaurowanego mostu
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2018-01-12 10:55:41)
    Fotki mostu są umieszczone na profilu linii, gdyż obiekt ten nie znajduje się w semaforach stacji Łęknica.
    Tu można se obczaić: https://www.bazakole…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Łęknica

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...