OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zbąszynek

Ostatnia zmiana: 2025-01-27

Opis ogólny
Stacja wyposażona jest w urządzenia elektromechaniczne (suwakowe) sterowania ruchem i sygnalizację świetlną.

Opis ogólny: Przed zbudowaniem Zbąszynka:
1. Linia Berlin-Poznań od Szczańca do Zbąszynia biegła na wprost.
2. Linia z Międzyrzecza wbiegała do Zbąszynia.
3. Linia z Sulechowa wbiegała do Zbąszynia (z pominięciem Kręćka).
(info: Maciej Olędzki, 2005-03-15)

---

W latach 1923-1939 stacja graniczna po niemieckiej stronie. Całą stację zbudowano w latach 20-tych ubiegłego stulecia, właśnie jako nową stację graniczną, gdy pobliski Zbąszyń stał się graniczną stacją Polski. Warto dodać że po zbudowaniu (od podstaw) stacji zbąszyneckiej była ona jedną z najnowocześniejszych w Europie. Do stacji dobudowano osiedle kolejarskie którego pochodną jest dzisiaj samo miasto Zbąszynek. (info: aphelion)

---

Linia kolejowa z kierunku Czerwieńska jest wprowadzona bezkolizyjnie. (info: wasiukibic, 2007-07-26)

EP-05-013 została skasowana po wypadku 16.11.1986 w Sątopach na wysokości Stacji PKP wjeżdżając w pociąg zbiorczy (NIE W PORAŻYNIE). Prowadziła Ex 7702 Chrobry rel. Zielona Góra - Warszawa Wsch. Widziałem lokomotywę po wypadku - pozostała jedynie tylna kabina. Załoga 3 osoby cudem się uratowała kładąc na podłogę maszynowni.Maszyna stała na szopie w Zbąszynku. (info: DarioP66, 03-03-2010)

Opis infrastruktury: Wiatę (i to naprawdę sporą) posiada tylko peron numer 2, przy którym stają głównie pociągi przejeżdżające trasą Poznań - Rzepin. (info: wasiukibic, 2007-07-26)

Opis budynków: Na peronie drugim stoi budynek przeznaczony dla służb kolejowych jak i dla obsługi podróżnych. Mieści się tu m.in. posterunek SOK, dyżurnego ruchu- peronowego, poczekalnia, bar, toalety. (info: wasiukibic, 2007-07-26)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nieużywana w stanie dobrym
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: ZKA (Nowa) (LCS Zbaszynek)
ZKA (Stara) (Zlikwidowana)
ZKB (zlikwidowana)
Zk11 (zlikwidowana)
Zk13 (zlikwidowana)
Zk15 (zlikwidowana)
wieża wodna: Wieża wodna została wybudowana w 1927 r., ma wysokość 33,5 m., posiada dwa zbiorniki wody o pojemności 250 m³ i 500 m³, mniejszy zbiornik obsługiwał budynki stacyjne, większy parowozy, woda była czerpana ze studni głębinowych usytuowanych w sąsiedztwie wieży wodnej. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-09-2013).
Wieża wodna znajduje się w sąsiedztwie stacji kolejowej, naprzeciw lokomotywowni, jest czynna. Na szczycie wieży zamontowano anteny telefonii komórkowej. Wieża powstała przed 1928 rokiem (jest widoczna na zdjęciu w galerii z 1928 r.). (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-11-20).
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100148
HAFAS:5100071
IBNR:259
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  385,628 Warszawa Zachodnia – Kunowice (3)  
  0,000 Zbąszynek – Guben (358/494)  
  0,000 Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367)  
  1,500 Chlastawa – Kosieczyn (819)  
  2,000 Chlastawa – Dąbrówka Zbąska (820)  
  2,252 Zbąszynek R 463 – Zbąszynek R 47 T185a/117/8 (982)  
  Zbąszynek – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec LK982
Początek LK358
Początek LK367
Początek LK982
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #13 Błażej Kopka (2022-10-14 17:24:42)
    Czy taka znowu ciekawostka? Zachodniopomorskie już od dawna sprzedaje tabor do POLREGIO. Poszczecińskie Linki trafiły właśnie do lubuskiego (przynajmniej jeden na pewno). Widać to wyraźnie po stopniu zaniedbania tych jednostek - w końcu jeżdżą już tam prawie rok. Nie wiem czy inne zakłady przemalowały składy ze Szczecina - lubuskie nie i raczej tego nie zrobi. A o zachodniopomorskim już dawno było głośno, że wyprzedaje wszystko co ma, bo chce jeździć tylko impulsami.
    Kursy jednostek z ościennych województw to w sumie też nie rzadkość. Lubuskie impulsy często jeżdżą na relacji Poznań-Zbąszynek, a zachodniopomorskie na relacji Poznań-Krzyż (choć to relacje wewnątrz-wojewódzkie).
    Varsovia, Berolina i inne Gedanie jeżdżą zapchane, zawsze gdy nimi jadę.
  • #14 (odp. na #13) Xiążę Piast II Chrobry (2023-04-13 22:13:36)
    Wszystkie duże jednostki w rejonie Zielonej w remoncie, kursują tylko mikrobusy SA-105.
    Na samej stacji trwają intensywne prace elektryczne.
    Tak jak na Górczynie będą, tu montowane liczne tablice informacyjne.
    Niestety, nie można umieścić zdjęć.
  • #15 Xiążę Piast II Chrobry (2023-05-31 00:03:53)
    Nawet do Rzepina jeżdzi SA-105, inna sprawa że mało chętnych.
    W ogóle, mimo że po remoncie linii do Czerwieńska, jest widoczny spadek liczby podróżnych w rejonie.
    PR mogłyby zostawić autobusy, a nawet mikrobusy na kursach odcinkowych Zbąszynek - ZG.
    Np. kursem 15:43 jechało 5 osób, dopiero w Sulechowie dosiadło kilkanaście.
    Tak samo ICki mają tylko 4 wagony w składzie.
    We wieczornym EIC z Berlina do Gdyni najwięcej ludzi we Warsie.
    Jedynie większy ruch w jednostkach klasy "Leon" do Gorzowa, ale i tak największy, paradoksalnie, do Sulechowa, mimo że do ZG często i tanio jeździ DAMI.
    Z kolei do Babimostu jeżdżą ICkami, gdyż jest 50 gr taniej, niż w PR - 17 zet (50 groszy w tych czasach robi taką różnicę jak 800+).
  • #16 TraB (2024-01-08 22:13:02)
    Warto odnotować: od 19 listopada 2023 r. ruch pociągów prowadzony jest z nastawni LCS Zbąszynek. Od tego dnia dyżurni ruchu peronowi z czerwoną czapką nie podają już nakazu jazdy "Rd1" za pomocą tarczki lub (nocą) latarki.
  • #17 (odp. na #13) X. Piast II Chrobry (2024-01-15 19:29:54)
    Wjazd Pt47-65 do Zbąszynka i manewry
    https://www.youtube.…
  • #18 (odp. na #9) U. Twardowski (2024-04-22 11:33:56)
    Nie bardzo rozumiem Pana komentarz: w obu przypadkach za granicę jechały pełne pociągi, a wracały puste.
  • #19 (odp. na #18) octanq (2024-04-23 10:10:15)
    Właściwie to racja.
  • #20 TraB (2024-10-19 16:04:32)
    Komputeryzacja stacji rozwija się w pełni. Od kilku lub kilkunastu dni zapowiedzi megafonowe, wygłaszane z siedziby przy peronie 2 zostały zastąpione cyfrowym syntezatorem mowy.
  • #21 Michał Kłosowski (2024-10-20 10:23:37)
    Wielka szkoda, że "zabija" się kolejny urok kolei cyfryzacją (chociaż wiadomo, jest to pewna wygoda). Dla przykładu, wczoraj na stacji Łask, słyszałem przeuroczą zapowiedź pociągu InterCity "Dąbrowska", z Wrocławia do Białegostoku. Młody, lekko zachrypnięty i nieśmiały, lekko zestresowany głos dziewczyny z nastawni był tak słodki, że aż chciało się słuchać, słuchać i słuchać.
  • #22 JRM (2025-01-11 18:24:22)
    Nastawnie ZkB,Zk11,Zk13,Zk15 są czynne, tylko stara ZkA oraz Zk1 zostały zamknięte, zastąpione nową nastawnią ZkA. Dane w tabeli do poprawy.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zbąszynek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...