Zbąszynek
Ostatnia zmiana: 2025-01-27
Opis ogólny |
---|
Stacja wyposażona jest w urządzenia elektromechaniczne (suwakowe) sterowania ruchem i sygnalizację świetlną. Opis ogólny: Przed zbudowaniem Zbąszynka: 1. Linia Berlin-Poznań od Szczańca do Zbąszynia biegła na wprost. 2. Linia z Międzyrzecza wbiegała do Zbąszynia. 3. Linia z Sulechowa wbiegała do Zbąszynia (z pominięciem Kręćka). (info: Maciej Olędzki, 2005-03-15) --- W latach 1923-1939 stacja graniczna po niemieckiej stronie. Całą stację zbudowano w latach 20-tych ubiegłego stulecia, właśnie jako nową stację graniczną, gdy pobliski Zbąszyń stał się graniczną stacją Polski. Warto dodać że po zbudowaniu (od podstaw) stacji zbąszyneckiej była ona jedną z najnowocześniejszych w Europie. Do stacji dobudowano osiedle kolejarskie którego pochodną jest dzisiaj samo miasto Zbąszynek. (info: aphelion) --- Linia kolejowa z kierunku Czerwieńska jest wprowadzona bezkolizyjnie. (info: wasiukibic, 2007-07-26) EP-05-013 została skasowana po wypadku 16.11.1986 w Sątopach na wysokości Stacji PKP wjeżdżając w pociąg zbiorczy (NIE W PORAŻYNIE). Prowadziła Ex 7702 Chrobry rel. Zielona Góra - Warszawa Wsch. Widziałem lokomotywę po wypadku - pozostała jedynie tylna kabina. Załoga 3 osoby cudem się uratowała kładąc na podłogę maszynowni.Maszyna stała na szopie w Zbąszynku. (info: DarioP66, 03-03-2010) Opis infrastruktury: Wiatę (i to naprawdę sporą) posiada tylko peron numer 2, przy którym stają głównie pociągi przejeżdżające trasą Poznań - Rzepin. (info: wasiukibic, 2007-07-26) Opis budynków: Na peronie drugim stoi budynek przeznaczony dla służb kolejowych jak i dla obsługi podróżnych. Mieści się tu m.in. posterunek SOK, dyżurnego ruchu- peronowego, poczekalnia, bar, toalety. (info: wasiukibic, 2007-07-26) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | nieużywana w stanie dobrym | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
ZKA (Nowa) (LCS Zbaszynek) ZKA (Stara) (Zlikwidowana) ZKB (zlikwidowana) Zk11 (zlikwidowana) Zk13 (zlikwidowana) Zk15 (zlikwidowana) |
|
wieża wodna: |
Wieża wodna została wybudowana w 1927 r., ma wysokość 33,5 m., posiada dwa zbiorniki wody o pojemności 250 m³ i 500 m³, mniejszy zbiornik obsługiwał budynki stacyjne, większy parowozy, woda była czerpana ze studni głębinowych usytuowanych w sąsiedztwie wieży wodnej. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-09-2013). Wieża wodna znajduje się w sąsiedztwie stacji kolejowej, naprzeciw lokomotywowni, jest czynna. Na szczycie wieży zamontowano anteny telefonii komórkowej. Wieża powstała przed 1928 rokiem (jest widoczna na zdjęciu w galerii z 1928 r.). (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-11-20). |
|
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100148 HAFAS:5100071 IBNR:259 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
385,628 | Warszawa Zachodnia – Kunowice (3) | ||
0,000 | Zbąszynek – Guben (358/494) | ||
0,000 | Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367) | ||
1,500 | Chlastawa – Kosieczyn (819) | ||
2,000 | Chlastawa – Dąbrówka Zbąska (820) | ||
2,252 | Zbąszynek R 463 – Zbąszynek R 47 T185a/117/8 (982) | ||
Zbąszynek – bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK982 | |
Początek LK358 | |
Początek LK367 | |
Początek LK982 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#13
Błażej Kopka
(2022-10-14 17:24:42)
Czy taka znowu ciekawostka? Zachodniopomorskie już od dawna sprzedaje tabor do POLREGIO. Poszczecińskie Linki trafiły właśnie do lubuskiego (przynajmniej jeden na pewno). Widać to wyraźnie po stopniu zaniedbania tych jednostek - w końcu jeżdżą już tam prawie rok. Nie wiem czy inne zakłady przemalowały składy ze Szczecina - lubuskie nie i raczej tego nie zrobi. A o zachodniopomorskim już dawno było głośno, że wyprzedaje wszystko co ma, bo chce jeździć tylko impulsami.
Kursy jednostek z ościennych województw to w sumie też nie rzadkość. Lubuskie impulsy często jeżdżą na relacji Poznań-Zbąszynek, a zachodniopomorskie na relacji Poznań-Krzyż (choć to relacje wewnątrz-wojewódzkie).
Varsovia, Berolina i inne Gedanie jeżdżą zapchane, zawsze gdy nimi jadę. -
#14
(odp. na #13)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-13 22:13:36)
Wszystkie duże jednostki w rejonie Zielonej w remoncie, kursują tylko mikrobusy SA-105.
Na samej stacji trwają intensywne prace elektryczne.
Tak jak na Górczynie będą, tu montowane liczne tablice informacyjne.
Niestety, nie można umieścić zdjęć. -
#15
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-05-31 00:03:53)
Nawet do Rzepina jeżdzi SA-105, inna sprawa że mało chętnych.
W ogóle, mimo że po remoncie linii do Czerwieńska, jest widoczny spadek liczby podróżnych w rejonie.
PR mogłyby zostawić autobusy, a nawet mikrobusy na kursach odcinkowych Zbąszynek - ZG.
Np. kursem 15:43 jechało 5 osób, dopiero w Sulechowie dosiadło kilkanaście.
Tak samo ICki mają tylko 4 wagony w składzie.
We wieczornym EIC z Berlina do Gdyni najwięcej ludzi we Warsie.
Jedynie większy ruch w jednostkach klasy "Leon" do Gorzowa, ale i tak największy, paradoksalnie, do Sulechowa, mimo że do ZG często i tanio jeździ DAMI.
Z kolei do Babimostu jeżdżą ICkami, gdyż jest 50 gr taniej, niż w PR - 17 zet (50 groszy w tych czasach robi taką różnicę jak 800+). -
#16
TraB
(2024-01-08 22:13:02)
Warto odnotować: od 19 listopada 2023 r. ruch pociągów prowadzony jest z nastawni LCS Zbąszynek. Od tego dnia dyżurni ruchu peronowi z czerwoną czapką nie podają już nakazu jazdy "Rd1" za pomocą tarczki lub (nocą) latarki.
-
#17
(odp. na #13)
X. Piast II Chrobry
(2024-01-15 19:29:54)
Wjazd Pt47-65 do Zbąszynka i manewry
https://www.youtube.… -
#18
(odp. na #9)
U. Twardowski
(2024-04-22 11:33:56)
Nie bardzo rozumiem Pana komentarz: w obu przypadkach za granicę jechały pełne pociągi, a wracały puste.
-
#19
(odp. na #18)
octanq
(2024-04-23 10:10:15)
Właściwie to racja.
-
#20
TraB
(2024-10-19 16:04:32)
Komputeryzacja stacji rozwija się w pełni. Od kilku lub kilkunastu dni zapowiedzi megafonowe, wygłaszane z siedziby przy peronie 2 zostały zastąpione cyfrowym syntezatorem mowy.
-
#21
Michał Kłosowski
(2024-10-20 10:23:37)
Wielka szkoda, że "zabija" się kolejny urok kolei cyfryzacją (chociaż wiadomo, jest to pewna wygoda). Dla przykładu, wczoraj na stacji Łask, słyszałem przeuroczą zapowiedź pociągu InterCity "Dąbrowska", z Wrocławia do Białegostoku. Młody, lekko zachrypnięty i nieśmiały, lekko zestresowany głos dziewczyny z nastawni był tak słodki, że aż chciało się słuchać, słuchać i słuchać.
-
#22
JRM
(2025-01-11 18:24:22)
Nastawnie ZkB,Zk11,Zk13,Zk15 są czynne, tylko stara ZkA oraz Zk1 zostały zamknięte, zastąpione nową nastawnią ZkA. Dane w tabeli do poprawy.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Zbąszynek