Grabina
Ostatnia zmiana: 2021-09-30
| Opis ogólny |
|---|
|
Opis ogólny: Grabina była stacją węzłową. Stąd prowadziły linie do Zagórowa i Trąbczyna. Status ten utraciła w końcu lat 60-tych ub.w., kiedy wstrzymano ruch towarowy w kierunku Trąbczyna (ruch osobowy zawieszono latem 1961 r.) a w 1979 roku pięciokilometrowy odcinek rozebrano. Opis infrastruktury: stacja mieściła się w przedwojennym budynku, w którym wydzielono pomieszczenia kasy, magazynu, poczekalni oraz mieszkania zawiadowcy. Znajdowała się tu kolejowa centrala telefoniczna o zasięgu ogólnokrajowym. Stacja wyposażona była w dwie studnie wodne (pulsometry) oraz obrotnicę. |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | wielkopolskie | |
| dodatkowe tory: | rozebrano | |
| budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
| semafory: | nie ma i nie było | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| wieża wodna: | nie ma i nie było | |
| perony: |
Perony: 1 / obecnie: 0 Krawędzie peronowe: 1 / obecnie: 0 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 39,350 | Witaszyce Wąskotorowe – Zagórów | ||
| 0,000 | Grabina – Trąbczyn | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Kubix
(2023-02-27 19:45:54)
Z relacji mojej cioci dowiedziałem się, iż pociągi mieszane do Zagórowa w dużej większości zahaczały o Trąbczyn B, w sposób następujący:
-na stacji w Grabinie wysiadali wszyscy pasażerowie do Zagórowa (ci do Trąbczyna zostawali)
-pociąg jechał do Trąbczyna (niedaleko za stacją, w stronę Zagórowa był niepozorny rozjazd w środku "pola"), w Trąbczynie zaś odbywał się "oblot" i pociąg zostawał załadowany i wyprawiony w stronę stacji w Grabinie (choć, jeżeli dobrze zrozumiałem, to słyszałem coś też o "małym szynobusie" od cioci)
-skład dojeżdżał do stacji w Grabinie, gdzie ponownie następowała zmiana kierunku jazdy ("oblot"), aby skład mógł wyruszyć w stronę Zagórowa (najprawdopodobniej część wagonów towarowych zostawała w Grabinie, co sugeruje "duża" ilość jak na realia tej kolejki wąskotorowej torów dodatkowych (aż 3). -
#2
(odp. na #1)
polo
(2024-05-17 19:41:54)
Ja też dorzucę garść informacji, których źródłem są opracowania p. Roberta Lewickiego oraz relacje mojej zagórowskiej rodziny: kursy pasażerskie prowadziły zamiennie składy mieszane z parowozem oraz sprowadzone w 1953 r. z bydgoskiej BKWD wagony motorowe Mbx, z których dwukierunkowy Mbxc1-41 (Ryjek) przeznaczony był do obsługi połączenia z nieprzelotowym Trąbczynem. W zamierzeniu miał on szybko i sprawnie spełniać tę funkcję, lecz pokusą nie do odparcia okazał się silnik Forda z drugiej kabiny, który wymontowano a cały wagon przebudowano na jednokierunkowy. W Trąbczynie z konieczności powstała więc obrotnica, a dwukrotna procedura odwracania wagonu (to samo czyniono w Grabinie przed wyjazdem do Zagórowa, co znacznie wydłużało podróż) spowodowała, iż powracające do Witaszyc pociągi do Trąbczyna już nie zajeżdżały. W przypadku składów mieszanych, dokładną relację zamieścił Kubix.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Grabina
Ogólnopolska Baza Kolejowa