OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zegrze Południowe

Ostatnia zmiana: 2024-12-13

Opis ogólny
Opis ogólny: Polecam lekturę książki Pana Mirosława Pakuły umieszczonej na stronie http://historia.spdxc.org.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=515&Itemid=305, a szczególnie stron 37,40-45 plik hm1_2_3.pdf znajduje się w niej wiele cennych zdjęć. (info: Krzysztof Marciniak, 2006-12-21)

Opis infrastruktury: Niszczejący peron, resztki rozkładu jazdy, po budynku dworcu nie ma śladu. Linia kończy się kilkadziesiąt metrów przed peronem. Kilkaset metrów wcześniej istnieje bocznica do jednostki wojskowej. (info: Krzysztof Marciniak, 2006-12-21)

Ze stacji w Zegrzu pozostał jedynie niekompletny i niesamowicie zarośnięty tor, peron, kikuty słupów trakcyjnych oraz słupki hektometrowe tonące w krzakach, cała reszta została rozkradziona. (info: Paweł Rola, 04-07-2010)

Opis budynków: Zdjęcia z czerwca 2005 to już historia. Budynek dworcowy rozebrano w październiku 2005 roku. (info: Marek Zienkowicz, 2005-11-22)

Rozebrane. (info: Krzysztof Marciniak, 2006-12-21).

Stacja w przebudowie (info: Łukasz, 2022-08-01)
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: małe wiaty przystankowe
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Posterunek zdalnie sterowany z Wieliszewa
Ze zlikwidowana
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: IBNR:1553
informacja pasażerska: Dynamiczna: infokioski, megafony.
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  3,485 Wieliszew – Zegrze Południowe (28)  
  Warszawa Wawer – Zegrze  
  Zegrze Południowe – Wieliszew Wąskotorowy  
  Zegrze Południowe – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Stanisław1972 (2017-06-15 20:56:00)
    Według "50 lat elektryfikacji PKP" w dniu 27.05.1972 ukończono elektryfikację odcinka Wieliszew - Zegrze (w ramach elektryfikacji trasy Warszawa Praga - Legionowo - Wieliszew - Tłuszcz), stąd kikuty słupów rozebranej już trakcji elektrycznej na współczesnych zdjęciach omawianej linii. Trakcję musiano zdjąć zaraz po ostatecznym zamknięciu przewozów przez PKP na odcinku Wieliszew - Zegrze co nastąpiło w roku 2000. Ostatnie pociągi jeździły do Zegrza w 1994 roku. Według SRJP 1993/1994, który obowiązywał do 28.05.1994 z Legionowa docierało tu aż 14 pociągów (składów EZT) na dobę, które tego samego dnia, po kilkunasto/kilkudziesięcio-minutowym postoju w Zegrzu wracały do Legionowa. Wg SRJP 1993/1994 podróż z/do Wieliszewa trwała przeważnie 5-6 minut, z/do Legionowa 13-14 minut. W SRJP lato 1994 (obowiązującym od 1994-05-29 do 1994-09-24) ilość pociągów zmniejszono do 11 par, wg SRJP zima 1994 (obowiązującym od 1994-09-25 do 1995-05-27) tych par było nadal 11 lecz pojawia się już w nim groźnie brzmiąca informacja, że ruch może zostać zawieszony, a w zamian wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Na pewno tak też się stało w 1995 roku, bo w SRJP 1995/1996 w tabeli figuruje już literka A oznajmiająca, że na trasie Legionowo - Wieliszew - Zegrze jeżdżą już autobusy komunikacji zastępczej. Literka A (później piktogram autobusu) figurowały aż do SRJP 1999/2000. Później tabela 609 pozostała pusta. W 2000 r. zlikwidowano także zastępczą komunikację autobusową i definitywnie spisano na straty linię do Zegrza. Przypuszczam, że wówczas rozebrano siec trakcyjna, na której od 1994 zawieszony był ruch pociągów.
  • #2 (odp. na #1) Darek Nowak (2020-02-26 10:05:53)
    Linia byłą zelektryfikowana, pamiętam to z l. 80 - tych gdy często jeżdziłem nad Zalew Zegrzyński.
  • #3 Tomek Janiszewski (2022-02-14 12:48:03)
    Ruch pasażerski systematycznie okrawano poczynając od 1991 roku, uwalono go całkowicie pod koniec 1994 roku, latem 1995 roku wisiały jeszcze pęta nad nieczynną linią, a rok później już ich nie było, przeszkadzały bowiem właścicielowi składu "Fermata".
  • #4 Tomek Janiszewski (2023-06-01 14:08:53)
    Pora uaktualnić dane: dodatkowe tory - są, zdatne do eksploatacji, zadaszenie peronów - małe wiaty, semafory - świetlne, perony - 2, krawędzie peronowe - 2.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zegrze Południowe

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...