Hajnówka
Ostatnia zmiana: 2024-11-02
| Opis ogólny |
|---|
|
W okresie międzywojennym stacja posiadała piękny budynek dworca. Po wojnie przez długie lata trudno bylo mówić o dworcu. W latach 80/90 zbudowano nowy dworzec - obecnie czynny. Przed II wojną światową przez stację przechodziła linia dwutorowa, po wojnie jeden tor został zdemontowany. Infrastruktura: 1. obrotnica dla parowozów - obecnie zdemontowana. 2. stanowisko nawęglania - obecnie zdemontowane. 3. waga wagonowa - czynna. 4. rampy rozladunkowe, niskie i wysoka. 5. kilka bocznic kolejowych. 6. w latach 90 rozebrano 4 tory towarowe w srodku torowiska. 7. stacja posiada ok 20 torow (glowne, towarowe) nie liczac bocznic. Stacja z największą liczbą peronów w województwie podlaskim. Posiada ich pięć, wszystkie są jednokrawędziowe. W latach 2017-2020 perony nr 1 i nr 2 zmodernizowano w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa (Siemiatycze) – Czeremcha – Hajnówka” z Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia". W latach 2017-2020 peron nr 3 i nr 4 zmodernizowano w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka” z Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia". W roku 2024 peron nr 4 wydłużono oraz wybudowano peron nr 5 w ramach projektu „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II” ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Sterowanie ruchem kolejowym odbywa się z jednego posterunku, nastawni dysponującej "Hj" wyposażonej w urzadzenia komputerowe. W dworcu funkcjonuje placówka "Hajnówka Centralna - Stacja Kultury" prowadzona przez Stowarzyszenie Kulturalne "Pocztówka". |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | podlaskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: |
Czynna mała poczekalnia. Dworzec ze zmienionym przeznaczeniem. |
|
| budynki obsługi taboru: |
Lokomotywownia: brak; Wagonownia: nieczynna; Garaż drezyn: czynny; Waga wagonowa: nieczynna. |
|
| zadaszenie peronów: |
rozebrano wiatę nad peronem; małe wiaty przystankowe |
|
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: brak; Przejście nadziemne: czynne Windy: brak; Schody ruchome: brak. |
|
| kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
| nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Hj" - czynna (urządzenia komputerowe); "Hj1" - zlikwidowana; Zlikwidowano strażnice przejazdowe. |
|
| wieża wodna: | 2012-05: Wieża wodna o wysokości 28 m stoi ok. 900 m na pn-zach od budynku dworca kolejowego, przy końcu ul. Skarpowej. Została zbudowana w 1956 r, posiada zbiornik z dwoma komorami o pojemności 250 m3. Od 2003 r, przekazano wieżę miastu, w 2005 r. odłączono ją od sieci wodociągowej. Podobne wieże znajdują się m.in. na stacjach Czeremcha, Siemianówka i Siedlce, (info: Bolesław Wojtyniak). | |
| perony: |
Perony: 5 Krawędzie peronowe: 5 |
|
| kody: |
HAFAS:5101334 IBNR:423 |
|
| informacja pasażerska: |
Dynamiczna: megafony i zlikwidowane zegary; Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. Podświetlane litery przestrzenne i tablice biało-czarne z nazwą stacji na budynku dworca. |
|
| inne budynki: | Budynki sekcji eksploatacji PKP PLK, magazyny, piwnica. | |
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 120,114 | Siedlce – Siemianówka (– Świsłocz) (31/461) | ||
| 25,805 | Lewki Podg. – Białowieża Towarowa (52) | ||
| Hajnówka R1-Hajnówka R71 (858) | |||
| Hajnówka – bocznice i łącznice | |||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Inne punkty należące do stacji | |
|---|---|
| Hajnówka R1 | |
| Hajnówka R71 | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Givexnine Poznań
(2020-11-21 21:29:53)
Nowy RJP 2021 będzie nadzwyczaj korzystny dla Hajnówki. Linia do Bielska Podlaskiego zostanie reaktywowana w ruchu pasażerskim, i od razu przez Hajnówkę pojadą dwie pary dalekobieżnych pociągów PKP Intercity. W użyciu będą perony 3 i 4.
Edytowane: Pociągi dalekobieżne - TLK Żubr i TLK Biebrza wyruszą w trasy dopiero od czerwca i zostaną już do końca rozkładu. -
#2
Paweł
(2024-12-27 18:03:21)
O budynku dworca:
https://publicystyka…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Hajnówka
Ogólnopolska Baza Kolejowa