OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Łomża

Ostatnia zmiana: 2025-06-05

Opis ogólny
Ruch pasażerski zawieszony 31 marca 1993 roku. Prędkość maksymalna na odcinku Łomża - Śniadowo wynosi 30 km/h. (info: Grzegorz Rykaczewski, 2005-01-30)
Stacja Łomża 2,4,6,7 czynna całodobowo, a w 1,3,5 od 6.00 do 11.00. Linia Śniadowo-Łomża czynna w takich samych godzinach (info: dyspozytor, 12-04-2009)

Budynek dworca (niewielkich rozmiarów obiekt) wtapiał się w otoczenie straganów pobliskiego targowiska. Służył jako magazynek, pomieszczenie socjalne dla kupców. Wraz z budową "Miejskiej Hali Targowej" zburzono dotychczasowy budynek dworca, który przed laty był używany przez "PKP Energetykę" jako pomieszczenie techniczne.

Budynek nastawni dysponującej po drobnym remoncie dachu w 2014 roku. Dokonano drobnego remontu nastawni - pokrycie dachu papą termozgrzewalną oraz wykonanie obróbek blacharskich. Budynek dyżurnego ruchu peronowego "Łm1" służył przez wiele lat firmie handlującej opałem. Ubogi układ stacyjny po rozbiórkach sprawił, ze nastawnica w nastawni obecnie składa się jedynie z trzech dźwigni nastawczych rozjazdów (1,2,3), pięciu dźwigni sygnałowych wyjazdy (D2, C, B2) i wjazdy (A, A2), czterech drążków przebiegowych oraz jednego bloku przebiegowo-utwierdzającego Pu. Od maja 2024 roku nastawnia nieczynna.

Po roku 2015 planowana była wymiana szyn, podkładów, remont obiektów inżynieryjnych w związku z zarezerwowanymi środami pieniężnymi z regionalnego programu operacyjnego. Z powodu rosnących cen materiałów i wykonawstwa projekt przesunięto na kolejną perspektywę unijną.
W ramach realizowanego przez miasto Łomża projektu pn. "Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży" została przebudowana m.in. w 2011 roku ul. J. Piłsudskiego, a wraz z nią przejazd kat. A (km. 16,068). Dokonano remontu nawierzchni kolejowej wraz z podkładami, podsypką, umieszczono płyty typu "Mirosław Ujski", nowa nawierzchnia bitumiczna oraz chodniki. Pod koniec lutego 2016 roku dokonano rozbiórki części infrastruktury stacyjnej, m.in. peron, plac ładunkowy, droga dojazdowa. W roku 2019 dokonano drobnych remontów - pojedyncza wymiana podkładów w związku ze spodziewanym wzrostem przyjmowanych pociągów towarowych, dowożących materiały do budowy drogi ekspresowej S61 "Via Baltica".

Od 2025 roku stacja przebudowywana w ramach projektu "Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy" realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.

Kwestia dotycząca parowozowni. Osobiście nie pamiętam, aby ktokolwiek o niej mówił. Jeśli była, to została zlikwidowana po wojnie.
O drewnianej parowozowni wspomina artykuł:
https://historialomzy.pl/lomzynska-kolej-i-kolejka/
Na mapie z 1944 z roku, na końcu linii zaznaczony jest jakiś budynek:
http://igrek.amzp.pl/13769
więc prawdopodobnie istniał w tym okresie, ale na wcześniejszych mapach z I Wojny Światowej istnieje kolej do Kolna, która nigdy nie powstała, choć rozpoczętą jej budowę, więc te źródło nie jest do końca wiarygodne.
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: lokomotywownia była, ale już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma, być może było
semafory: świetlne (jednokomorowe) i kształtowe nieczynne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: brak;
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Łm" (urządzenia komputerowe) - projektowana;
"Łm" (km. 16,040, urządzenia mechaniczne scentralizowane) - nieczynna;
"Łm1" (kluczowe ręczne) - nie istnieje;
"Łm2" - (km. 16,890, kluczowe ręczne) - nieczynna.
wieża wodna: 2021-10: Była drewniana wieża wodna w miejscu parkingu hali targowej, żuraw wodny (pomiędzy torami 1 i 3), stanowisko do oczyszczania paleniska parowozu (na torze 3)
Co ciekawe geoportal pokazuje nadal istniejący rurociąg do żurawia (N53 10'24.90" E22 03'57.37")

Wieża widoczna jest na planie miasta http://igrek.amzp.pl/11781670
perony: jeden rozebrany

Perony: zaplanowano dwa;
Krawędzie peronowe: zaplanowano dwie.
kody: IBNR:420
informacja pasażerska: Dynamiczna: zlikwidowano zegary;
Statyczna: zlikwidowano peronowe tablice biało-czarne.
inne budynki: Nie istnieją liczne budynki stacyjne: m.in. biuro zawiadowcy stacji, schronisko DT, magazyny, ekspedycja, waga wagonowa, smolarnia, posterunek SOK.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  16,822 Śniadowo – Łomża (49)  
  Łomża – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #6 (odp. na #5) Paweł (2024-01-29 19:54:10)
    Budowa peronu to już miliony złotych. A nie tylko to jest tam to zrobienia.
  • #7 (odp. na #6) Igor13 (2024-01-29 22:32:18)
    No dobra, ale co jeszcze? Każde prace mają swoją cenę.
  • #8 Hendryk (2024-07-28 19:29:32)
    Tak szczerze pisząc, a potwierdzają to badania wśród mieszkańców - nie ma potrzeby istnienia linii kolejowej w Łomży. Ta smutna konstatacja wynika ze specyficznego podejścia społeczności do realiów i mentalności stadnej. Oczywiście, są zauważalne jednostki aktywne w zakresie renowacji i reaktywacji takiej linii i połączeń "ze światem", są to jednak jakieś stowarzyszenia lokalne i zupełnie ich działalność nie wpływa na realizację planów i nie pokrywa się to z wolą i działaniami władz samorządowych przez kolejne kadencje.

    O państwowej administracji szkoda wspominać, bo to pozostają już zastarzałe animozje, awersje i pretensje w kontaktach Łomża (Mazowsze) i Białystok (Podlaskie)... Rację bytu mogłoby mieć połączenie tzw. szprychy z Warszawy przez Ostrołękę do Łomży i dalej przez Pisz do Giżycka - no ale ponoć padło... :-(.

    Transport kolejowy znakomicie został zastąpiony przez transport drogowy, a silny rozwój infrastruktury drogowej = S61 i most-estakada przez Narew pozbawia sensu istnieje kolei w Łomży. Nie ma takiej potrzeby! Ruch towarowy jest ekonomicznie nieuzasadniony, a ruch pasażerski byłby śladowy i deficytowy. Nawet projekcje dla potrzeb militarnych są pod znakiem zapytania.

    Po infrastrukturze pozostały resztki toru o bardzo złej jakości! Traktowane zresztą jako w miarę nieszkodliwy, bo jednak pozostały niestrzeżone przejazdy kolejowe - traktowane jako zabytek i sporadyczna atrakcja uzupełniające małomiasteczkowe aspiracje rozrywkowe... Można śmiało prorokować, że koleją z Łomży "do świata" w XXI wieku nadal nie dojedziemy!
  • #9 (odp. na #8) Igor13 (2024-07-28 22:18:24)
    A skąd wziąłeś takie informacje?
  • #10 Igor13 (2024-07-30 17:15:32)
    Ogłoszono dzisiaj przetarg na prace. Do wykonania wybrano wariant bez elektryfikacji.
  • #11 (odp. na #10) Paweł (2024-07-31 09:22:16)
    I dużo wariantów z opcjami.
  • #12 Paweł (2024-09-09 11:25:55)
    @Hendryku kiedy przeprowadzano te badania wśród mieszkańców?
  • #13 (odp. na #10) X. Piast II Chrobry (2025-04-22 14:38:11)
    "22.04.2025, Łomża (PAP) - W 2026 roku mają pojechać pierwsze pociągi pasażerskie z Łomży (Podlaskie) - poinformował we wtorek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
    Jak podkreślił, kolej wróci do tego miasta po 30 latach przerwy.
    Inwestycję w ramach programu Kolej Plus realizuje PKP PLK, które we wtorek podpisało umowę z wybraną w przetargu firmą ZUE. Wartość inwestycji to 367 mln zł brutto.
    W ramach projektu zrewitalizowana ma być linia kolejowa Łomża-Śniadowo-Łapy, co pozwoli połączyć koleją Łomżę z Białymstokiem.
    Cała inwestycja ma być gotowa w 2029 roku."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #14 Paweł (2025-05-07 21:00:35)
    @Hendryk, czekamy na odpowiedź.
  • #15 Patryk Durka (2025-05-22 11:42:47)
    Bardzo dobra wiadomość, przywraca połączenie!

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Łomża

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...