Łomża
Ostatnia zmiana: 2025-06-05
Opis ogólny |
---|
Ruch pasażerski zawieszony 31 marca 1993 roku. Prędkość maksymalna na odcinku Łomża - Śniadowo wynosi 30 km/h. (info: Grzegorz Rykaczewski, 2005-01-30) Stacja Łomża 2,4,6,7 czynna całodobowo, a w 1,3,5 od 6.00 do 11.00. Linia Śniadowo-Łomża czynna w takich samych godzinach (info: dyspozytor, 12-04-2009) Budynek dworca (niewielkich rozmiarów obiekt) wtapiał się w otoczenie straganów pobliskiego targowiska. Służył jako magazynek, pomieszczenie socjalne dla kupców. Wraz z budową "Miejskiej Hali Targowej" zburzono dotychczasowy budynek dworca, który przed laty był używany przez "PKP Energetykę" jako pomieszczenie techniczne. Budynek nastawni dysponującej po drobnym remoncie dachu w 2014 roku. Dokonano drobnego remontu nastawni - pokrycie dachu papą termozgrzewalną oraz wykonanie obróbek blacharskich. Budynek dyżurnego ruchu peronowego "Łm1" służył przez wiele lat firmie handlującej opałem. Ubogi układ stacyjny po rozbiórkach sprawił, ze nastawnica w nastawni obecnie składa się jedynie z trzech dźwigni nastawczych rozjazdów (1,2,3), pięciu dźwigni sygnałowych wyjazdy (D2, C, B2) i wjazdy (A, A2), czterech drążków przebiegowych oraz jednego bloku przebiegowo-utwierdzającego Pu. Od maja 2024 roku nastawnia nieczynna. Po roku 2015 planowana była wymiana szyn, podkładów, remont obiektów inżynieryjnych w związku z zarezerwowanymi środami pieniężnymi z regionalnego programu operacyjnego. Z powodu rosnących cen materiałów i wykonawstwa projekt przesunięto na kolejną perspektywę unijną. W ramach realizowanego przez miasto Łomża projektu pn. "Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży" została przebudowana m.in. w 2011 roku ul. J. Piłsudskiego, a wraz z nią przejazd kat. A (km. 16,068). Dokonano remontu nawierzchni kolejowej wraz z podkładami, podsypką, umieszczono płyty typu "Mirosław Ujski", nowa nawierzchnia bitumiczna oraz chodniki. Pod koniec lutego 2016 roku dokonano rozbiórki części infrastruktury stacyjnej, m.in. peron, plac ładunkowy, droga dojazdowa. W roku 2019 dokonano drobnych remontów - pojedyncza wymiana podkładów w związku ze spodziewanym wzrostem przyjmowanych pociągów towarowych, dowożących materiały do budowy drogi ekspresowej S61 "Via Baltica". Od 2025 roku stacja przebudowywana w ramach projektu "Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy" realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Kwestia dotycząca parowozowni. Osobiście nie pamiętam, aby ktokolwiek o niej mówił. Jeśli była, to została zlikwidowana po wojnie. O drewnianej parowozowni wspomina artykuł: https://historialomzy.pl/lomzynska-kolej-i-kolejka/ Na mapie z 1944 z roku, na końcu linii zaznaczony jest jakiś budynek: http://igrek.amzp.pl/13769 więc prawdopodobnie istniał w tym okresie, ale na wcześniejszych mapach z I Wojny Światowej istnieje kolej do Kolna, która nigdy nie powstała, choć rozpoczętą jej budowę, więc te źródło nie jest do końca wiarygodne. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | podlaskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | lokomotywownia była, ale już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | nie ma, być może było | |
semafory: | świetlne (jednokomorowe) i kształtowe nieczynne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: brak; Windy: brak; Przejście podziemne: brak; Przejście nadziemne: brak. |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Łm" (urządzenia komputerowe) - projektowana; "Łm" (km. 16,040, urządzenia mechaniczne scentralizowane) - nieczynna; "Łm1" (kluczowe ręczne) - nie istnieje; "Łm2" - (km. 16,890, kluczowe ręczne) - nieczynna. |
|
wieża wodna: |
2021-10: Była drewniana wieża wodna w miejscu parkingu hali targowej, żuraw wodny (pomiędzy torami 1 i 3), stanowisko do oczyszczania paleniska parowozu (na torze 3) Co ciekawe geoportal pokazuje nadal istniejący rurociąg do żurawia (N53 10'24.90" E22 03'57.37") Wieża widoczna jest na planie miasta http://igrek.amzp.pl/11781670 |
|
perony: |
jeden rozebrany Perony: zaplanowano dwa; Krawędzie peronowe: zaplanowano dwie. |
|
kody: | IBNR:420 | |
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: zlikwidowano zegary; Statyczna: zlikwidowano peronowe tablice biało-czarne. |
|
inne budynki: | Nie istnieją liczne budynki stacyjne: m.in. biuro zawiadowcy stacji, schronisko DT, magazyny, ekspedycja, waga wagonowa, smolarnia, posterunek SOK. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
16,822 | Śniadowo – Łomża (49) | ||
Łomża – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#6
(odp. na #5)
Paweł
(2024-01-29 19:54:10)
Budowa peronu to już miliony złotych. A nie tylko to jest tam to zrobienia.
-
#7
(odp. na #6)
Igor13
(2024-01-29 22:32:18)
No dobra, ale co jeszcze? Każde prace mają swoją cenę.
-
#8
Hendryk
(2024-07-28 19:29:32)
Tak szczerze pisząc, a potwierdzają to badania wśród mieszkańców - nie ma potrzeby istnienia linii kolejowej w Łomży. Ta smutna konstatacja wynika ze specyficznego podejścia społeczności do realiów i mentalności stadnej. Oczywiście, są zauważalne jednostki aktywne w zakresie renowacji i reaktywacji takiej linii i połączeń "ze światem", są to jednak jakieś stowarzyszenia lokalne i zupełnie ich działalność nie wpływa na realizację planów i nie pokrywa się to z wolą i działaniami władz samorządowych przez kolejne kadencje.
O państwowej administracji szkoda wspominać, bo to pozostają już zastarzałe animozje, awersje i pretensje w kontaktach Łomża (Mazowsze) i Białystok (Podlaskie)... Rację bytu mogłoby mieć połączenie tzw. szprychy z Warszawy przez Ostrołękę do Łomży i dalej przez Pisz do Giżycka - no ale ponoć padło... :-(.
Transport kolejowy znakomicie został zastąpiony przez transport drogowy, a silny rozwój infrastruktury drogowej = S61 i most-estakada przez Narew pozbawia sensu istnieje kolei w Łomży. Nie ma takiej potrzeby! Ruch towarowy jest ekonomicznie nieuzasadniony, a ruch pasażerski byłby śladowy i deficytowy. Nawet projekcje dla potrzeb militarnych są pod znakiem zapytania.
Po infrastrukturze pozostały resztki toru o bardzo złej jakości! Traktowane zresztą jako w miarę nieszkodliwy, bo jednak pozostały niestrzeżone przejazdy kolejowe - traktowane jako zabytek i sporadyczna atrakcja uzupełniające małomiasteczkowe aspiracje rozrywkowe... Można śmiało prorokować, że koleją z Łomży "do świata" w XXI wieku nadal nie dojedziemy! -
#9
(odp. na #8)
Igor13
(2024-07-28 22:18:24)
A skąd wziąłeś takie informacje?
-
#10
Igor13
(2024-07-30 17:15:32)
Ogłoszono dzisiaj przetarg na prace. Do wykonania wybrano wariant bez elektryfikacji.
-
#11
(odp. na #10)
Paweł
(2024-07-31 09:22:16)
I dużo wariantów z opcjami.
-
#12
Paweł
(2024-09-09 11:25:55)
@Hendryku kiedy przeprowadzano te badania wśród mieszkańców?
-
#13
(odp. na #10)
X. Piast II Chrobry
(2025-04-22 14:38:11)
"22.04.2025, Łomża (PAP) - W 2026 roku mają pojechać pierwsze pociągi pasażerskie z Łomży (Podlaskie) - poinformował we wtorek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak podkreślił, kolej wróci do tego miasta po 30 latach przerwy.
Inwestycję w ramach programu Kolej Plus realizuje PKP PLK, które we wtorek podpisało umowę z wybraną w przetargu firmą ZUE. Wartość inwestycji to 367 mln zł brutto.
W ramach projektu zrewitalizowana ma być linia kolejowa Łomża-Śniadowo-Łapy, co pozwoli połączyć koleją Łomżę z Białymstokiem.
Cała inwestycja ma być gotowa w 2029 roku."
https://stooq.pl/n/?… -
#14
Paweł
(2025-05-07 21:00:35)
@Hendryk, czekamy na odpowiedź.
-
#15
Patryk Durka
(2025-05-22 11:42:47)
Bardzo dobra wiadomość, przywraca połączenie!
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Łomża