Śniadowo
Ostatnia zmiana: 2025-04-27
Opis ogólny |
---|
Węzłowa stacja w tym miejscu wybudowana w obecnym kształcie została w latach 50-tych XX. Dworzec kolejowy projektu Stanisława Kallera jest rozwiązaniem powtórzonym w wielu miejscach na sieci PKP. Podobny dworzec wybudowano w Siemiatyczach, Niemojkach, Puszczy Mariańskiej czy Mszczonowie. Przez kilkadziesiąt lat nieczynny w większej części. Czynna była jedynie nastawnia dysponująca "Sn", chroniona przed aktami wandalizmu solidnymi okiennicami. Po wielu latach obiekt wyremontowano, adaptując na sklep z materiałami budowlanymi. Pozostawiając jednocześnie nastawnię. Układ torowy w niezmienionej formie dotrwał do 2009 roku, kiedy to rozebrano częściowo tor nr 4 oraz w całości tor nr 6. "Czwarty" jest torem przy nieużywanym peronie drugim, jednak wjazd na niego jest możliwy jedynie od strony Łap i Łomży. W skróconej formie służy do odstawiania lokomotyw. W związku z tym nie jest możliwe krzyżowanie pociągów jadących po linii kolejowej nr 49. Bocznica do "Prefbetu" jest używana intensywnie. Ponadto przy stacji znajduje się plac ładunkowy i rampa czołowo-boczna. Obydwa obiekty używane co jakiś czas, przy czym rampa, wraz z torem prowadzącym do niej została wyremontowana. Mechaniczne scentralizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym wymieniono na przekaźnikowe w 2017 roku. Zlikwidowano nastawnię wykonawczą, która była obsługiwana przez dyżurnego ruchu. Z nastawni dysponującej obsługiwany jest także wielotorowy przejazd kolejowo-drogowy. W 2024 roku wyremontowano peron pierwszy. W tym celu wykorzystano staroużyteczne płyty peronowe koloru wiśniowego ze stacji Chotyłów oraz nowe płytki chodnikowe. Peron wyremontowano na skróconej długości, pozostała część, odgrodzona płotem panelowym ma wciąż nawierzchnię ziemną. Bez zmian pozostała wysokość. Pojawiły się elementy statycznej informacji pasażerskiej. Przez pewien czas pozostawiono także charakterystyczną biało-czarną tablicę z nazwą stacji. Motyw z nią pojawiał się na wielu zdjęciach. Przed warunkami atmosferycznymi podróżnych chronią dwie wiaty przystankowe. Zamontowano także stojaki rowerowe. Dojście do peronu chronione jest labiryntem. Jednocześnie zlikwidowano dojście do peronu drugiego. Tor nr 3 wyremontowano ze środków Krajowego Programu Kolejowego w ramach projektu "Prace w nawierzchni torowej na stacjach Dalekie, Pasieki linii kolejowej nr 29 i stacji Śniadowo linii kolejowej nr 36". Kolejne prace budowlane w ramach których przewidziano nowy układ torowy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz peron mają być wykonywane po roku 2025 ze środków finansowych w ramach projektu "Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy”, realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | podlaskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | małe wiaty przystankowe | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: brak; Windy: brak; Przejście podziemne: brak; Przejście nadziemne: brak. |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Śn" (km. 26,764; urządzenia komputerowe) - projektowana; "Sn" (km. 25,520; urządzenia przekaźnikowe) - czynna; "Sn1" (mechaniczne scentralizowane) - zlikwidowana. |
|
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: | IBNR:421 | |
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: zlikwidowano zegary. Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. |
|
inne budynki: | Rampa, plac ładunkowy. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
25,520 | Ostrołęka – Łapy (36) | ||
0,000 | Śniadowo – Łomża (49) | ||
0,889 | Śniadowo R41 – Śniadowo R31 | ||
Śniadowo – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Śniadowo R31 | |
Śniadowo R41 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Paweł
(2025-06-01 16:32:34)
Na stacji, z uwagi na dostawy tłucznia potrzebnego do przebudowy LK49 panuje spory ruch.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Śniadowo