OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Trakiszki

Ostatnia zmiana: 2025-06-04

Opis ogólny
Opis ogólny: Pierwszy zawiadowca do końca ( 1995 ) Czesław Puczyłowski i robotnik Kaszkiel. (info: Miłosz Telesiński - Zbąszynek, 22-11-2008)

Stacja graniczna z Litwą.

Opis infrastruktury: Najdalej wysuniętą na krańce północno - wschodniej Polski na tym szlaku kolejowym jest (obecnie graniczna) stacja Trakiszki.

Parterowy, drewniany budynek, umalowany na jasno zielony kolor o rozczłonkowanej budowie, pokryty dachem w stylu kopertowym, obitym blachą oraz znajdujące się przy nim zabudowanie stacyjne. Wkomponowane w głęboką zieleń rosnących wokół drzew, uderza nas swym rzadko spotykanym uczuciem ukrytego piękna i wzruszenia. Dach wokół budynku, przy rynnach otoczony jest upiększonym sztuką snycerską gzymsem. Wnętrze budynku (dużo drewna) skromnie urządzone, wyposażone w niezbędne do obsługi stacji urządzenia słabo oświetla światło dzienne, wpadające przez małe okna. W sierpniu 1982 roku rozpoczęto prace remontowe budynku. Dokonano odgrzybienia i częściowego remontu wnętrza. Rok później inna firma podjęła się przeprowadzenia kapitalnego remontu. Zniszczony dach pokryto nową blachą cynkową, wykonano prace instalatorskie, budynek skanalizowano i założono centralne ogrzewanie. W 1983 roku spółdzielnia z Suwałk wykończyła przebudowę wnętrza i odnowiła zewnętrzne ściany jasno - zielonym kolorem. Owe remonty przeprowadzone z tzw. ”doskoku”, nie wpłynęły korzystnie na wygląd zabytków jego najbliższego otoczenia. Konserwator zabytków wstrzymał wszelkie dalsze prace przy pięknym obiekcie. Dalsze czynności związane z kapitalnym remontem wykonywano pod nadzorem konserwatora zabytków w 1990 roku. Wymieniono dach, usunięto znajdującą się pod blachą dachową warstwę gliny, którą zastąpiono wełną mineralną. Uporządkowano stolarkę wewnątrz budynku, z wymianą zużytych elementów. Zmieniono wewnętrzne ściany budynków z koloru jasno - zielonego na ciemno - brązowy. Odnowiono wszystkie pozostałe elementy budynku oraz wolnostojące sanitariaty. Patrząc z peronu po prawej stronie stacji, do lat 90-tych istniał, oddalony od niej drewniany budynek ekspedycyjny, który stopniowo zrównano z ziemią. Oddano go do użytku wraz z powstaniem stacji, czyli za carskiej Rosji. Latem 1970 roku została rozebrana drewniana stara wiata, przylegająca do budynku. Do lat 90 - tych budynek ekspedycyjny składał się z dwóch części – jedna tzw. carska, do której przylegała od strony lewej rozebrana w 1970 roku wiata, druga od strony prawej wybudowana po wojnie. W 1990 roku budynek ekspedycyjny zniknął z powierzchni ziemi. W ten sposób klimat stacji Trakiszki został naruszony.

W chwili obecnej zabytkowy budynek nie pełni funkcji użytkowej. Kto nie zna dawniejszych Trakiszek, nie pomyśli, że parterowy, wciśnięty między drzewa drewniany budynek, zakończył swoją służbę dla kolei. W latach 1992/1993 uruchomiono przejście graniczne z Litwą. Do roku 1995 kursowały tu jeszcze pociągi osobowe później tylko pospieszne. Po lewej stronie starego budynku wybudowano nowy obiekt, pełniący funkcję stacji granicznej. Gdy jedziemy z Trakiszek do Suwałk, w połowie drogi przyciąga uwagę przytulny, parterowy domek z dwuspadowym dachem pełniący do 1994 roku funkcję stacji Kaletnik. Przy budynku od strony północno – wschodniej jeszcze do początku lat 90-tych była czynna studnia, która harmonizowała z drewnianym małym budynkiem stacyjnym, który w powojennych czasach stanął w miejsce starej i wysłużonej, zbudowanej za carskiej Rosji stacji. W latach 90-tych drewnianą ,,chatkę’’ przemalowano z brązowej na zieloną i pozbawiono ją ,,sąsiadki’’ w postaci zabytkowej starej studni oraz latarni naftowej z 4-kątnym korpusem stojącym na wysokim metalowym wsparciu. Szkoda, że ktoś nie zauważył, że tworzy ona z budynkiem ciekawą kompozycję, przypominając dawną, tak niezbędną swą przydatność i usunął ją bez uzasadnionej potrzeby podobnie jak studnię. Na 5 kilometrze przed Trakiszkami znajduje się wiadukt, po którym górą przejeżdżają pociągi. Został on wzniesiony w latach 60 - tych.

Od czasów powojennych do lat 60-tych był zbudowany tymczasowy drewniany, strzeżony całodobowo z uwagi na strategiczne znaczenie linii. Na trasie Suwałki - Trakiszki znajduje się 6 przepustów wodnych.

Powyższy tekst nasuwa świadomość, ze płynący czas oddala w zapomnianą przeszłość, to co stanowi ,,przeżytek’’. Stacje na trasie Suwałki - Trakiszki stopniowo popadają w ruinę oraz zapomnienie i już nigdy nie zatrzyma się przy nich kopcący parowóz. (info: www.sentymentalny.com , Miłosz Telesiński - Zbąszynek, 22-11-2008)
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: czynny (w ograniczonym zakresie)
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: brak;
Przejście nadziemne (kładka inspekcyjna): nieczynne.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Tr" - czynna;
"Tr1" - zlikwidowana.

Zlikwidowano strażnicę przejazdową.
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100705
HAFAS:5100301
IBNR:415
informacja pasażerska: Dynamiczna: nieczynne megafony i zegary.
Statyczna: gabloty, peronowe tablice duże. Tablice dworcowe starego wzoru.
inne budynki: Magazyn, ustęp, wiata śmietnikowa, rampa czołowo-boczna.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  25,188 Suwałki – Trakiszki (– Mockava) (51/477)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Piottr (2018-02-01 17:46:37)
    Nowo zbudowany dworzec zamknięty na 4 spusty, pomimo przywrócenia ruchu transgranicznego, poczekalnia nieudostępniona. (stan na styczeń 2017)
  • #2 Kamil (2023-03-16 21:47:47)
    Na szczególną uwagę zasługuje ten stary dworzec z czasów carskich, w połowie 2022 r. miałem przyjemność go odwiedzić. Sam budynek zamknięty na 4 spusty, ale przez okno widać że w środku jest jeszcze stare wyposażenie tj. stare, drewniane ławeczki, kasy biletowe itd.
  • #3 Paweł (2024-02-05 13:36:23)
    Poczekalnia, w dawnym pomieszczeniu magazynu bagażowego czynna.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Trakiszki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...