OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Chełmek

Ostatnia zmiana: 2024-11-28

Opis ogólny
Opis ogólny:

Wybudowana w roku 1974 nastawnia dysponująca (jej "architektura" identyczna z nastawniami w: Libiążu, Łazach, Krakowie Prokocimiu i inne) ma się dobrze, no może przydałby się szlif zewnętrzny (wymalowanie). Do połowy lat 90-tych ubiegłego stulecia z nastawnią współpracował posterunek SKP (stwierdzenie końca pociągu), który przeniesiono do pomieszczenia dróżnika przejazdowego, obsługującego przejazd pomiędzy stacją Chełmek a przystankiem osobowym Chełmek Fabryka. (info: Jerzy Faltyński, 2007-12-16)

W rozkładzie jazdy lato 1950 pociągi zatrzymywały się na obu stacjach tj. Chełmek (3 pociągi o 5,57 w 1-6, 15.08 i 16.04 w kier Trzebinia - Oświęcim i 6 pociągów w kierunku Oświęcim - Trzebinia 5,52 8,15 13,03 15,06 16,00 21,54) i Chelmek Fabryka (wszystkie pociągi Trzebinia - Oświęcim - 12 par). O 12,42 poc. 34328 kończy bieg na przystanku Chełmek Fabryka (tylko w soboty robocze), w drugą stronę już nie odjeżdża...
(info: Wojciech Wiśniewski, 01-11-2014)

Opis infrastruktury:

Po peronach nie ma śladu. Semafory świetlne istnieją, są nastawiane z nastawni w Chełmku. W związku z likwidacją bocznicy do KWK Janina - Ruch II - upadowa, stacja straciła rację bytu, gdyż obecnie nie odbywa się tu formowanie składów. Służy jedynie jako mijanka i miejsce wyprzedzania pociągów. W związku z planowaną modernizacją trasy Oświęcim - Trzebinia, istnienie stacji pozostaje pod dużym znakiem zapytania.

Możliwe jest utworzenie LCS Trzebinia, Oświęcim lub Libiąż (leży po środku trasy Oświęcim - Trzebinia). (info: Wojciech Wiśniewski, 17-11-2012)

Opis budynków:

Na stacji Chełmek znajdują się budynki stacyjne, na których ścianie można odczytać nazwę stacji. Są one adoptowane na mieszkania. (info: Wojciech Wiśniewski, 17-11-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma, być może była
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 0
Krawędzie peronowe: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  16,680 Trzebinia – Zebrzydowice (93)  
  Chełmek – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 wasiukibic (2020-09-01 19:48:57)
    Szanowni Państwo!
    W związku z pojawieniem się oferty sprzedaży budynku d. stacji kolejowej Chełmek poszukuję jakichkolwiek informacji na jej temat. Sprzedającym jest osoba prywatna - a przebieg granicy własnościowej między terenem użytkowanym nadal przez kolej a działką budynku stacyjnego nie jest wytyczony. Nie jest też znany status instalacji należących do kolei, a znajdujących się w granicach działki budynku stacyjnego. Podobnie z lampami oświetlenia peronów.
    Próby skontaktowania się z działem nieruchomości PKP w Krakowie kończą się na możłiwości zadania pytania w automacie zgłoszeniowym i pozostają bez odpowiedzi.
    Jako osoba absolutnie niezorientowana w gąszczu instytucji kolejowych i omotujących je stosownych przepisów mam, właściwie, jedno pytanie: jak się w tym wszystkim znaleźć. W budynku, jeżeli go kupię, mam zamiar urządzić mieszkanie z pracownią artysty i powierzchnią wystawową.
    Z wyrazami szacunku
    Stanisław J. Boczar
  • #2 Sławek (2020-09-01 22:41:04)
    Działka jest wydzielona, a jej granica przebiega 3 metry i dwa centymetry od najdalej wysuniętego muru budynku w stronę torów. W tym przypadku jeżeli sprzedającym jest osobowa prywatna (która wcześniej kupiła obiekt od kolei), to po co kontaktować się z PKP?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Chełmek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...