OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Olecko

Ostatnia zmiana: 2025-07-09

Opis ogólny
Z uwagi na obsługę sporego jak na ten rejon Polski ruchu towarowego stacja czynna całodobowo. Po likwidacji ruchu w kierunku Gołdapi i Kruklanek stacja ma charakter czołowy. W głowicy północnej brak semaforów. Koniec jazd pociągowych wyznaczają wskaźniki W4. Obsługa rozjazdów przez zwrotniczego z nastawni dysponującej.

Okazjonalny ruch pasażerski.

Dworzec zamknięty w stanie dostatecznym. Przez wiele lat funkcjonował tu sklep budowlany. Również po reaktywacji połączeń pasażerskich. Kasa zlokalizowana była w pobliskim budynku gospodarczym. Plac przed dworcem po remoncie. Zlokalizowane są tu przystanki autobusowe.
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty w stanie dostatecznym
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia była, ale obecnie już nie istnieje.
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę nad peronem
semafory: Świetlne: czynne;
Kształtowe: nieczynne (1 szt.).
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane);
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Ol" - czynna;
"Ol1" - nieczynna (zdewastowana);
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2 / Krawędzie peronowe: 3
2007-02: Były 3 perony a obecnie są 2. (info: Bartosz Romaniuk)
kody: EPA:5100559
HAFAS:5100184
IBNR:414
informacja pasażerska: Dynamiczna: zlikwidowano megafony i zegary;
Statyczna: peronowe tablice starego wzoru. Tablice dworcowe starego wzoru.
inne budynki: Magazyn (z pudła wagonu), rampy.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Olecko – Kruklanki  
  0,644 Olecko – Suwałki (39)  
  27,486 Ełk – Gołdap (41)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 wasiukibic (2022-07-01 19:56:07)
  • #2 Igor13 (2023-04-30 17:35:34)
    Czy wie ktoś może, jak wygląda sytuacja w sprawie przywrócenia ruchu pasażerskiego do Olecka?
  • #3 (odp. na #2) Paweł (2023-05-01 09:25:41)
    Nie wygląda. Do momentu ukończenia Rail Baltica nie należy się spodziewać pociągów pasażerskich.
  • #4 Stanisław Stanisław (2023-05-01 15:03:06)
    Jak na razie na Warmii i Mazurach mamy dwie, duże inwestycje w toku, więc, jakiekolwiek przywrócenie ruchu np. do Olecka, czy na całej linii nr 223 (do Ełku przez Mikołajki) oceniam na odległe w czasie i nierealne w perspektywie najbliższych kilku lat. Obecnie trwa modernizacja, połączona z elektryfikacją, odcinka Ełk - Giżycko, a linia kolejowa nr 221 (Olsztyn Gutkowo - Braniewo) jest "rozgrzebana" od niemal 4 lat (ruch pasażerski zawieszono we wrześniu 2019) i ma być ukończona z końcem tego roku, ale z tego co obserwuję, czytam i słucham, to pierwotne plany już okrojono i mam wrażenie, że najnormalniej w świecie - jako mieszkaniec miejscowości położonej przy tej linii - zostałem z lekka zrobiony "w konia". Przypomnę więc może niewtajemniczonym, że rewitalizacja miała rozpocząć się w 2018 i zakończyć w 2020, a pociągi na całej trasie z Gutkowa do Braniewa miały jeździć z prędkością 100 km/h i znacząco przyspieszyć czas podróży pomiędzy dawną stolicą Warmii (Braniewem), a obecną (Olsztynem).

    W 2018 nie rozpoczęto jednak remontu bo musiano ogłaszać kilka przetargów i każdy z nich nie mógł być rozstrzygnięty, z powodu braku chętnych, którzy zamknęli by się w kosztach remontu określonych przez PKP PLKA. Kiedy w końcu ruszył remont jesienią 2019, i we wrześniu tego roku miną cztery lata od zawieszenia ruchu pasażerskiego, najpierw zrobiono odcinek Dobre Miasto - Orneta, później Orneta - Pieniężno i ostatnio Dobre Miasto - Olsztyn Gutkowo. Wybudowano (na dwóch pierwszych odcinkach) i buduje się (na trzecim odcinku) nowe przystanki, zastępujące stare, a w toku jest modernizacja np. stacji Dobre Miasto i wybranych obiektów inżynieryjnych. Tym niemniej na swoją kolej czekają (stan na kwiecień 2023) np: stacja Orneta (gdzie perony zarosły już trawą) i Pieniężno (gdzie oprócz zarośniętych peronów, nadal stoją semafory kształtowe), na których ciągle leży stara nawierzchnia i praktycznie nic się nie dzieje w temacie rewitalizacji samej stacji; zabytkowy most nad Wałszą w Pieniężnie (w 2019 najwyższy czynny most kolejowy na terenie Warmii i Mazur oraz drugi najwyższy czynny most kolejowy w Polsce) czy w Ornecie nad Drwęca Warmińską; wiadukt kolejowy nad DW 530 w Dobrym Mieście oraz co bardzo ważne, cały 27 km. odcinek Pieniężno - Braniewo, bo na tą chwilę nie było nawet przetargu (chyba, że coś mi umknęło), a już oficjalnie mówi się i pisze, że remont zostanie ukończony pod koniec 2023, ale bez tego odcinka (!), który ma być modernizowany w jakimś hipotetycznym, bliżej nie sprecyzowanym czasowo, kolejnym etapie rewitalizacji linii nr 221. Pozostawienie niemal 1/3 szlaku (27 km), liczącej 87,5 km. linii, bez modernizacji, wydaje się "zgrzytem", zwłaszcza dla pasażerów czterech przystanków osobowych leżących na tym odcinku. Czyżby PKP planowało uruchomić pociągi pasażerskie z Olsztyna do Pieniężna, i z powrotem, i dopiero wówczas zająć się rewitalizacją pozostałej części szlaku (?).

    Przypomnę jeszcze raz zapowiedzi z 2018 - pociągi z prędkością 100 km./h. miały pojechać na całej trasie, a nie ulega wątpliwości, że do końca 2023 r. nie ma szans na modernizację odcinka Pieniężno - Braniewo, trudno więc z entuzjazmem oceniać obecną sytuację. Nie wspomnę już o tym, że przedstawiciel władzy centralnej, stojąc w grudniu 2020 na dobromiejskim peronie, mówił o modernizacji dworca i udostępnieniu go dla podróżnych, a na tą chwilę budowany jest peron na którym stanie chyba tylko wiata, a o dworcu już raczej (?) nikt nie myśli i nawet kijem go nie tknie... Podsumowując. Jak tak będzie wyglądał hipotetyczny remont 52 km. odcinka Mrągowo - Orzysz przez Mikołajki (linii nr 223), czy ok 38 km. odcinka Olecko - Gołdap (na linii nr 41) to nie wróżę szybkiego powrotu pociągów na tych trasach.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Olecko

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...