Olecko
Ostatnia zmiana: 2025-07-09
Opis ogólny |
---|
Z uwagi na obsługę sporego jak na ten rejon Polski ruchu towarowego stacja czynna całodobowo. Po likwidacji ruchu w kierunku Gołdapi i Kruklanek stacja ma charakter czołowy. W głowicy północnej brak semaforów. Koniec jazd pociągowych wyznaczają wskaźniki W4. Obsługa rozjazdów przez zwrotniczego z nastawni dysponującej. Okazjonalny ruch pasażerski. Dworzec zamknięty w stanie dostatecznym. Przez wiele lat funkcjonował tu sklep budowlany. Również po reaktywacji połączeń pasażerskich. Kasa zlokalizowana była w pobliskim budynku gospodarczym. Plac przed dworcem po remoncie. Zlokalizowane są tu przystanki autobusowe. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | warmińsko-mazurskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | zamknięty w stanie dostatecznym | |
budynki obsługi taboru: | Lokomotywownia była, ale obecnie już nie istnieje. | |
zadaszenie peronów: | rozebrano wiatę nad peronem | |
semafory: |
Świetlne: czynne; Kształtowe: nieczynne (1 szt.). |
|
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: brak; Windy: brak; Przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane); Przejście nadziemne: brak. |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Ol" - czynna; "Ol1" - nieczynna (zdewastowana); |
|
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 2 / Krawędzie peronowe: 3 2007-02: Były 3 perony a obecnie są 2. (info: Bartosz Romaniuk) |
|
kody: |
EPA:5100559 HAFAS:5100184 IBNR:414 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: zlikwidowano megafony i zegary; Statyczna: peronowe tablice starego wzoru. Tablice dworcowe starego wzoru. |
|
inne budynki: | Magazyn (z pudła wagonu), rampy. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Olecko – Kruklanki | ||
0,644 | Olecko – Suwałki (39) | ||
27,486 | Ełk – Gołdap (41) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
- #1 wasiukibic (2022-07-01 19:56:07)
-
#2
Igor13
(2023-04-30 17:35:34)
Czy wie ktoś może, jak wygląda sytuacja w sprawie przywrócenia ruchu pasażerskiego do Olecka?
-
#3
(odp. na #2)
Paweł
(2023-05-01 09:25:41)
Nie wygląda. Do momentu ukończenia Rail Baltica nie należy się spodziewać pociągów pasażerskich.
-
#4
Stanisław Stanisław
(2023-05-01 15:03:06)
Jak na razie na Warmii i Mazurach mamy dwie, duże inwestycje w toku, więc, jakiekolwiek przywrócenie ruchu np. do Olecka, czy na całej linii nr 223 (do Ełku przez Mikołajki) oceniam na odległe w czasie i nierealne w perspektywie najbliższych kilku lat. Obecnie trwa modernizacja, połączona z elektryfikacją, odcinka Ełk - Giżycko, a linia kolejowa nr 221 (Olsztyn Gutkowo - Braniewo) jest "rozgrzebana" od niemal 4 lat (ruch pasażerski zawieszono we wrześniu 2019) i ma być ukończona z końcem tego roku, ale z tego co obserwuję, czytam i słucham, to pierwotne plany już okrojono i mam wrażenie, że najnormalniej w świecie - jako mieszkaniec miejscowości położonej przy tej linii - zostałem z lekka zrobiony "w konia". Przypomnę więc może niewtajemniczonym, że rewitalizacja miała rozpocząć się w 2018 i zakończyć w 2020, a pociągi na całej trasie z Gutkowa do Braniewa miały jeździć z prędkością 100 km/h i znacząco przyspieszyć czas podróży pomiędzy dawną stolicą Warmii (Braniewem), a obecną (Olsztynem).
W 2018 nie rozpoczęto jednak remontu bo musiano ogłaszać kilka przetargów i każdy z nich nie mógł być rozstrzygnięty, z powodu braku chętnych, którzy zamknęli by się w kosztach remontu określonych przez PKP PLKA. Kiedy w końcu ruszył remont jesienią 2019, i we wrześniu tego roku miną cztery lata od zawieszenia ruchu pasażerskiego, najpierw zrobiono odcinek Dobre Miasto - Orneta, później Orneta - Pieniężno i ostatnio Dobre Miasto - Olsztyn Gutkowo. Wybudowano (na dwóch pierwszych odcinkach) i buduje się (na trzecim odcinku) nowe przystanki, zastępujące stare, a w toku jest modernizacja np. stacji Dobre Miasto i wybranych obiektów inżynieryjnych. Tym niemniej na swoją kolej czekają (stan na kwiecień 2023) np: stacja Orneta (gdzie perony zarosły już trawą) i Pieniężno (gdzie oprócz zarośniętych peronów, nadal stoją semafory kształtowe), na których ciągle leży stara nawierzchnia i praktycznie nic się nie dzieje w temacie rewitalizacji samej stacji; zabytkowy most nad Wałszą w Pieniężnie (w 2019 najwyższy czynny most kolejowy na terenie Warmii i Mazur oraz drugi najwyższy czynny most kolejowy w Polsce) czy w Ornecie nad Drwęca Warmińską; wiadukt kolejowy nad DW 530 w Dobrym Mieście oraz co bardzo ważne, cały 27 km. odcinek Pieniężno - Braniewo, bo na tą chwilę nie było nawet przetargu (chyba, że coś mi umknęło), a już oficjalnie mówi się i pisze, że remont zostanie ukończony pod koniec 2023, ale bez tego odcinka (!), który ma być modernizowany w jakimś hipotetycznym, bliżej nie sprecyzowanym czasowo, kolejnym etapie rewitalizacji linii nr 221. Pozostawienie niemal 1/3 szlaku (27 km), liczącej 87,5 km. linii, bez modernizacji, wydaje się "zgrzytem", zwłaszcza dla pasażerów czterech przystanków osobowych leżących na tym odcinku. Czyżby PKP planowało uruchomić pociągi pasażerskie z Olsztyna do Pieniężna, i z powrotem, i dopiero wówczas zająć się rewitalizacją pozostałej części szlaku (?).
Przypomnę jeszcze raz zapowiedzi z 2018 - pociągi z prędkością 100 km./h. miały pojechać na całej trasie, a nie ulega wątpliwości, że do końca 2023 r. nie ma szans na modernizację odcinka Pieniężno - Braniewo, trudno więc z entuzjazmem oceniać obecną sytuację. Nie wspomnę już o tym, że przedstawiciel władzy centralnej, stojąc w grudniu 2020 na dobromiejskim peronie, mówił o modernizacji dworca i udostępnieniu go dla podróżnych, a na tą chwilę budowany jest peron na którym stanie chyba tylko wiata, a o dworcu już raczej (?) nikt nie myśli i nawet kijem go nie tknie... Podsumowując. Jak tak będzie wyglądał hipotetyczny remont 52 km. odcinka Mrągowo - Orzysz przez Mikołajki (linii nr 223), czy ok 38 km. odcinka Olecko - Gołdap (na linii nr 41) to nie wróżę szybkiego powrotu pociągów na tych trasach.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Olecko