OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zabrze Wschodnie

Ostatnia zmiana: 2024-04-17

Opis ogólny
Zabrze Wschód znajdował się "pod" pętlą tramwajową na Zaborzu. Teraz w tym miejscu po śladzie toru leci DTS'ka, dokładnie pas jezdni z Gliwic do Katowic, czyli północna nitka DTS.
Dojazd do dworca był tą taką wąską nie opisaną uliczką, nad ulicą Gazdy. Jak ta uliczka w tym momencie kończy na mapie i zaczyna ścieżka. Tak zaczynał się plac dworca/zabudowa. Wzdłuż tej uliczki od przejazdu kolejowego na ulic Lompy była rampa załadowcza i nic więcej.
Po prawej stronie stał ogrodzony teren z 2-3 bocznicami. Koło pętli tramwajowej w 80-90 latach był magazyn Polleny i oni korzystali z tych bocznic. Jak Pollena w połowie 90 lat się wyniosła, z magazynu zrobili parking strzeżony, a z wybetonowanego placu z bocznicami korzystał Browar Górnośląski. Przyjeżdżały na ten plac wagony z zbożem, a później przeładowywali to na ciężarówki i jechało to do browaru. Kiedy browar padł pierwszy raz to się i to skończyło.

Wzdłuż ulicy Piekarskiej był strzeżony przejazd kolejowy, z którego korzystali głównie ludzie jadący na ogródki i "my" którzy chodzili grać w piłkę do parku Broniewskiego.
Siedział dróżnik, było parę rozjazdów - na plac z Polleny, na osadniki, na hołdę. Najpierw miał taką budę z pudła wagonowego. Jak to się rozpadło z czasem postawili mu kontener
Oczywiście jeszcze była szlak wąskotorowy miedzy tym wszystkim z swoimi rozjazdami.

Sam dworzec był postawiony w takim miejscu,że nawet jak by bilety były po zero złotych, to i tak korzystanie z niego by było bez sensu.
Zbędny lament i to osób którzy w życiu nie byli w tym miejscu.
Najpierw powstała linia kolejowa z dworcem, a później powstało Pole Wschód kopalni Luiza. Dopiero później kolonia górnicza, czy 80 latach cała nowa zabudowa Zaborza, z wyburzeniem części starej i postawieniu nowych bloków.

Jeździł tutaj w 99% węgiel,stal i piach… nic więcej.

Moja babcia mieszkała całe życie na Zaborzu. I już dla niej ten dworzec był daleko i na uboczu.
Ona od młodości w życiu by nie skorzystała z pociągu, bo nie było takiej potrzeby. Jak nie było pieniędzy to się szło pieszo do centrum Zabrza, Nowego Bytomia czy Bytomia. Jak powstała linia tramwajowa wzdłuż obecnej ul. Wolności to się jeździło "Banom", bo było bezpośrednie połączenie do centrum Zabrza, Bytomia, Gliwic. Tak samo robili pracownicy "Pola Wschód", Koksowni, Elektrowni, czy innych zakładów. Jak się mieszkało blisko to z buta/rowerem, jak dojazd to tramwaj.
A z Dworca Wschód nie szło bezpośrednio dojechać do centrum Zabrza. Kto jedzie do centrum swojego miasta z przesiadką w innym, jak ma tramwaj pod nosem. Bo tylko była możliwość dojechania do centrum Gliwic, czy Katowic - oczywiście z zależnie od sytuacji geopolitycznej.

Jedyna zmiana to po I wojnie kiedy był podział Górnego Śląska. Wtedy to był dworzec graniczny. I Polacy np z Rudy Śląskiej wsiadali tutaj, jechali do Gliwic,a później przesiadka dalej. A Niemcy wysiadali i szli na tramwaj jak chcieli jechać do Polski. Wtedy był ruch. Po II wojnie wszytko wróciło po staremu.

Co do likwidacji. Najpierw zamknięto KWK Wawel - cała infrastruktura na wschód od tego dworca zrobiła się zbędna. PKP miała wtedy wszytko w tyłku. Złomiarze rozszabrowali totalnie całą Kopalnie Wawel i całą infrastrukturę kolejową.
Pamiętam do dzisiaj zaznaczone odcinki szyn i podpisane "ksywkami" złomiarzy kto który odcinek szabruje. Żeby nie było problemu i kłótni. Tak samo się skończyła historia "Pola Wschód". Rozszabrowana przez złomiarzy do cna. A najlepsze w tym że robili to byli pracownicy czy to Wawelu, czy Polu Wschód. Przerzucono ich na KWK Bielszowice, Halembę, Makoszowy czy inne kopalnie. Po szychcie się szło szabrować stare miejsce pracy.

Opisał z pamięci: Buczek21; 2020-04-19
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  3,487 Ruda Wschodnia – Gliwice Sośnica (166)  
  Zabrze – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 ... (2017-12-09 20:11:31)
    Trochę jest tu namieszane z nazwami i podpisami pod fotkami. Jest ktoś wstanie naprostować ?
  • #2 (odp. na #1) janusz nowaczewski (2019-01-24 19:19:17)
    Ten artykuł wszystko wyjaśni http://www.zabrze-ap…
  • #3 andrzej.dutkiewicz@historia-zabrza.pl (2024-11-14 22:13:00)
    Powyżej wymieniony artykuł o linii 166 i dworcu w Porembie został przeniesiony i uzupełniony na nowej stronie o historii Zabrza . https://historia-zab…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zabrze Wschodnie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...