Nowe Skalmierzyce
Ostatnia zmiana: 2025-08-01
Opis ogólny |
---|
Stacja powstała prawdopodobnie w 1906 roku, wraz z linią do Kalisza. Stary dworzec znajdował się w centrum miasta (pl. Wolności). Na całej stacji pozostało sporo śladów po górce rozrządowej (m.in. nastawnia i i układ terenu), która została zlikwidowana prawdopodobnie po oddaniu do użytku stacji Poznań Franowo. (info: Dawid Krysiński) Spotkałem się z informacją, że w okresie przed 1918 r. od strony Warszawy i Kalisza dochodziła do stacji linia szerokotorowa (rosyjska) i jej potrzebom służył peron od strony południowej dworca, który dzisiaj nie istnieje, a teren jest już zabudowany. Pasażerowie przesiadali się do pociągu pruskiego (1435 mm), przechodząc przez halę odpraw celno-paszportowych w budynku dworca. Tuż przed I wojną światową, dla usprawnienia ruchu towarowego jeden "pruski" tor doprowadzono do Kalisza i na tym odcinku linia była 3-torowa. Mogłyby o tym świadczyć wiadukty i przepusty, na których do dziś widać jedno "wolne" miejsce na dodatkowy tor. (info: Paweł Bryk, 01-07-2008) Stacja, która powstała w Nowych Skalmierzycach pod rządami pruskimi była stacją graniczną z Cesarstwem Rosyjskim. Wielkość tej budowli miała służyć w zamyśle nie tyle względom czysto praktycznym co psychologiczny: obrazować siłę Niemiec i wywierać silne wrażenie na wjeżdżających tą drogą mieszkańcach Cesarstwa Rosyjskiego. (info: Michał N, 2005-08-24) Opis infrastruktury: Stacja zaniedbana lecz do użytku tory używane do transportu pasażerskego, towarowego. (info: Skalmierzanin, 2006-03-24) Przejście nadziemne w Nowych Skalmierzycach nad torami kolejowymi było i jest widoczne na jednej z fotografii w galerii. Obecnie ta kładka jest wykorzystana w Ostrowie Wielkopolskim (cześć tej kładki jest z N.Skalmierzyc). (info od: Kazimierz Mocek, 2010-04-11) Opis budynków: Dworzec w stylu neogotyckim, kasa biletowa pasażerska i towarowa czynna. Budynek w stylu neogotyckim z 1906 roku otwarcie w 1909 roku. Dawniej dworzec tętnił życiem jako stacja graniczna miał wystrój i restauracje o identycznym statucie jak w Berlinie i Wiedniu. W 1913 spotkali się tu Wilchelm II i Mikołaj II (info: Skalmierzanin, 2006-03-24). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: |
Budynek stacji granicznej wzniesiony w l.1904-1909 wg proj. arch. Hermana. To jeden z najcenniejszych obiektów budownictwa kolejowego w Polsce. Obiekt ten, prawdopodobnie jest wpisany jest do rejestru zabytków (info od mieszkańców). Obecnie znajdują się w nim mieszkania i hurtownia. (info: Andrzej M.Matusiak, Dawid Krysiński) Pod koniec 2015 roku dworzec przejęła gmina z zamiarem adaptacji na cele kulturalne. Budowla ta prawdopodobnie w 1913 roku gościła cesarza Wilhelma II i cara Mikołaja II. |
|
budynki obsługi taboru: | była, rozebrana w 2012 roku | |
zadaszenie peronów: | rozebrano wiatę nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: | Czynna jest tylko kasa towarowa8:00-16:00. (info: Andrzej Matusiak, 2004-12-01) | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Sk (ex. Sk1) Sk zlikwidowana |
|
wieża wodna: |
Wieża jest zamknięta, ale widać upływ czasu i brak napraw lub wręcz remontu. Znaczne ubytki w tynku, a nawet wyrwy odsłaniające wnętrze. Pewna część szyb jest wybita. Jest pozostałość wskaźnika poziomu wody. Mimo wszystko widać nadal ślady dawnego piękna wieży. (info: Przemysław Warczyński, 24-04-2022) Nieczynna wieża wodna stoi przy ul. 29 Grudnia, ulicy równoległej do torów, ok. 300 metrów od wejścia do budynku dworca (w kierunku Kalisza). Wieża ma na części zbiornikowej piękne wzory z czerwonej cegły oraz interesującą wieżyczkę z rokiem budowy na chorągiewce. Zewnętrzny stan wieży dobry. (info: Bolesław Wojtyniak, 17-01-2010). |
|
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100976 HAFAS:5102482 IBNR:7313 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
118,643 | Łódź Kaliska – Zasieki (14) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Jakub M.
(2020-07-08 18:54:24)
Na stacji odkryto ciekawe znalezisko w murach. Tutaj link do artykułu: https://www.o2.pl/in…
-
#2
Piłsudski II.NBK
(2022-12-12 17:54:35)
Monumentalny, neogotycki budynek dworca o długości 100m robi rzeczywiście wrażenie.
Tory boczne w rejonie wieży wodnej zdeelektryfikowane i zarośnięte.
Tak samo wygląda to za wiaduktem, po stronie południowo-wschodniej.
Tory te stanowiły dojazd do dużej stacji towarowej po stronie wschodniej.
Jest po niej wspomnienie na mapie archiwalnej stacji.
https://www.bazakole…
Gdy obecna linia 14 była głównym połączeniem Prus z Rosją, musiał być tu bardzo duży ruch towarowy. -
#3
(odp. na #2)
Jarosław Szczuryk vel Szczerba
(2022-12-12 20:54:27)
Przejść granicznych rosyjsko-pruskich było 8 i przejście graniczne Kalisz - Nowe Skalmierzyce nie było największym przejściem granicznym między tymi państwami.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Nowe Skalmierzyce