OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Nowe Skalmierzyce

Ostatnia zmiana: 2025-08-01

Opis ogólny
Stacja powstała prawdopodobnie w 1906 roku, wraz z linią do Kalisza. Stary dworzec znajdował się w centrum miasta (pl. Wolności). Na całej stacji pozostało sporo śladów po górce rozrządowej (m.in. nastawnia i i układ terenu), która została zlikwidowana prawdopodobnie po oddaniu do użytku stacji Poznań Franowo. (info: Dawid Krysiński)

Spotkałem się z informacją, że w okresie przed 1918 r. od strony Warszawy i Kalisza dochodziła do stacji linia szerokotorowa (rosyjska) i jej potrzebom służył peron od strony południowej dworca, który dzisiaj nie istnieje, a teren jest już zabudowany. Pasażerowie przesiadali się do pociągu pruskiego (1435 mm), przechodząc przez halę odpraw celno-paszportowych w budynku dworca. Tuż przed I wojną światową, dla usprawnienia ruchu towarowego jeden "pruski" tor doprowadzono do Kalisza i na tym odcinku linia była 3-torowa. Mogłyby o tym świadczyć wiadukty i przepusty, na których do dziś widać jedno "wolne" miejsce na dodatkowy tor. (info: Paweł Bryk, 01-07-2008)

Stacja, która powstała w Nowych Skalmierzycach pod rządami pruskimi była stacją graniczną z Cesarstwem Rosyjskim. Wielkość tej budowli miała służyć w zamyśle nie tyle względom czysto praktycznym co psychologiczny: obrazować siłę Niemiec i wywierać silne wrażenie na wjeżdżających tą drogą mieszkańcach Cesarstwa Rosyjskiego. (info: Michał N, 2005-08-24)

Opis infrastruktury: Stacja zaniedbana lecz do użytku tory używane do transportu pasażerskego, towarowego. (info: Skalmierzanin, 2006-03-24)

Przejście nadziemne w Nowych Skalmierzycach nad torami kolejowymi było i jest widoczne na jednej z fotografii w galerii. Obecnie ta kładka jest wykorzystana w Ostrowie Wielkopolskim (cześć tej kładki jest z N.Skalmierzyc). (info od: Kazimierz Mocek, 2010-04-11)

Opis budynków: Dworzec w stylu neogotyckim, kasa biletowa pasażerska i towarowa czynna. Budynek w stylu neogotyckim z 1906 roku otwarcie w 1909 roku. Dawniej dworzec tętnił życiem jako stacja graniczna miał wystrój i restauracje o identycznym statucie jak w Berlinie i Wiedniu. W 1913 spotkali się tu Wilchelm II i Mikołaj II (info: Skalmierzanin, 2006-03-24).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Budynek stacji granicznej wzniesiony w l.1904-1909 wg proj. arch. Hermana. To jeden z najcenniejszych obiektów budownictwa kolejowego w Polsce. Obiekt ten, prawdopodobnie jest wpisany jest do rejestru zabytków (info od mieszkańców). Obecnie znajdują się w nim mieszkania i hurtownia. (info: Andrzej M.Matusiak, Dawid Krysiński) Pod koniec 2015 roku dworzec przejęła gmina z zamiarem adaptacji na cele kulturalne.
Budowla ta prawdopodobnie w 1913 roku gościła cesarza Wilhelma II i cara Mikołaja II.
budynki obsługi taboru: była, rozebrana w 2012 roku
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: rozebrane
kasa/biletomat: Czynna jest tylko kasa towarowa8:00-16:00. (info: Andrzej Matusiak, 2004-12-01)
nastawnie, strażnice, posterunki: Sk (ex. Sk1)
Sk zlikwidowana
wieża wodna: Wieża jest zamknięta, ale widać upływ czasu i brak napraw lub wręcz remontu. Znaczne ubytki w tynku, a nawet wyrwy odsłaniające wnętrze. Pewna część szyb jest wybita. Jest pozostałość wskaźnika poziomu wody. Mimo wszystko widać nadal ślady dawnego piękna wieży. (info: Przemysław Warczyński, 24-04-2022)
Nieczynna wieża wodna stoi przy ul. 29 Grudnia, ulicy równoległej do torów, ok. 300 metrów od wejścia do budynku dworca (w kierunku Kalisza). Wieża ma na części zbiornikowej piękne wzory z czerwonej cegły oraz interesującą wieżyczkę z rokiem budowy na chorągiewce. Zewnętrzny stan wieży dobry. (info: Bolesław Wojtyniak, 17-01-2010).
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100976
HAFAS:5102482
IBNR:7313
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  118,643 Łódź Kaliska – Zasieki (14)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Jakub M. (2020-07-08 18:54:24)
    Na stacji odkryto ciekawe znalezisko w murach. Tutaj link do artykułu: https://www.o2.pl/in…
  • #2 Piłsudski II.NBK (2022-12-12 17:54:35)
    Monumentalny, neogotycki budynek dworca o długości 100m robi rzeczywiście wrażenie.
    Tory boczne w rejonie wieży wodnej zdeelektryfikowane i zarośnięte.
    Tak samo wygląda to za wiaduktem, po stronie południowo-wschodniej.
    Tory te stanowiły dojazd do dużej stacji towarowej po stronie wschodniej.
    Jest po niej wspomnienie na mapie archiwalnej stacji.
    https://www.bazakole…
    Gdy obecna linia 14 była głównym połączeniem Prus z Rosją, musiał być tu bardzo duży ruch towarowy.
  • #3 (odp. na #2) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-12-12 20:54:27)
    Przejść granicznych rosyjsko-pruskich było 8 i przejście graniczne Kalisz - Nowe Skalmierzyce nie było największym przejściem granicznym między tymi państwami.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Nowe Skalmierzyce

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...