OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gdańsk Stocznia

Ostatnia zmiana: 2025-04-22

Opis ogólny
Opis ogólny: peron linii do Nowego Portu zamknięty 25 czerwca 2005 (info: Robert Chrzanowski, 2005-06-26)Na miejscu stacji SKM Gdańsk-Stocznia znajdowała się stacja czołowa Olivaer-Tor uruchomiona około roku 1870. Obsługiwała ona połączenia kolejowe Gdańska w kierunku Słupsk, Szczecin aż do otwarcia stacji Gdańsk Główny. Potem stacja ta pełniła rolę stacji towarowej [Guterbahnhof Olivaer-Tor]. Oprócz linii w kierunkach Gdańsk Główny, Słupsk, Nowy Port, z tej stacji biegła także linia towarowa Weichselufer-Bahn [która prawdopodobnie pokrywała się ze stara trasa linii tramwajowej do Nowego Portu] wzdłuż Martwej Wisly [Tote-Weichsel] do stacji Gdansk Wiślany [Weichsel-Ufer]. (info: 18-05-2005).

Obie przedwojenne stacje towarowe: Olivaer-Tor oraz Weichsel-Ufer pokrywały się lokalizacją z zamkniętą w 1949 r. stacją towarową Gdańsk Północny.
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nieczynne na czas remontu stacji i przejścia
kasa/biletomat: zlikwidowana we wrześniu 1993 roku
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: HAFAS:5101266
IBNR:5159
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  1,043 Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249, d. 227)  
  1,074 Gdańsk Główny – Rumia (250)  
  Gdańsk – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 jmb1 (2021-08-22 17:03:54)
    Gdy byłem w roku 1981 na wycieczce w Stoczni Gdańskiej, byłem świadkiem przejazdu pociągu towarowego po torze tramwajowym. Istniało bowiem połączenie torów kolejowych z tramwajowymi, w okolicy stacji Gdańsk Stocznia. Po wjeździe pociągu na tor tramwajowy tramwaje jeździły w obu kierunkach po jednym torze. Czy ktoś z Gdańska pamięta, jak długo funkcjonowało to niecodzienne połączenie?
  • #2 Marcin (2021-08-22 20:39:08)
    Do kiedy to trwało, nie pamiętam, ale za to długo przy przystanku Gdańsk Stocznia stał budynek dawnej nastawni, która kierowała skład bocznicowy.
  • #3 Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-04 22:10:54)
    Przystanek ostatecznie trwale zlikwidowany, gdyż po remoncie linii został zmieniony jej profil i teraz słupy trakcyjne są wbite pomiędzy peronem a torem.
  • #4 X. Piast II Chrobry (2024-12-11 16:14:22)
    Rozbiórka kładki przy SKM Gdańsk Stocznia w grudniu. Nowa powstanie za 1,5 roku.
    Oprócz samej konstrukcji wykonawca będzie miał za zadanie m.in.: budowę dwóch wind, przebudowę schodów prowadzących na peron,
    budowę kanałów technologicznych i linii światłowodowej. Przejście zostanie oświetlone i zyska monitoring uliczny.
    Czytaj więcej na: https://www.trojmias…
  • #5 Tommt (2024-12-12 23:07:48)
    (odp.4 X. Piast II Chrobry) Dlaczego tylko dwie windy? Czyżby od strony stoczni będzie ślimak?
  • #6 (odp. na #5) X. Piast II Chrobry (2024-12-13 15:10:14)
    Może w ramach przebudowy schodów prowadzących na peron, jak piszą?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gdańsk Stocznia

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...