Cekcyn
Ostatnia zmiana: 2025-06-18
| Opis ogólny |
|---|
|
Opis ogólny: Linia kolejowa powstała około 1880 roku (Grudziądz - Chojnice). Jeszcze w latach siedemdziesiątych pociągi jeździły po niemieckich szynach z datę 1877. Na trasie do Tucholi (12 km) znajdują się dwa mosty: przez rzeczkę Ruda (łukowy nitowano spawany zapewne z okresu budowy linii) oraz blachownicowy z około 1920 roku (?) przez Brdę - zdjęcie. Bardzo ciekawy most znajduje się w miejscowości Leosia (ostatnia stacja przed Laskowicami) przez bardzo głęboką w tym miejscu dolinę Czarnej Wody (Wdy). Jest to most łukowy z przęsłem "dolnym" - zdjęcie. (info: Bernard Jesionowski, 2006-02-06) Na wiosnę na początku lat 70-tch wykoleiło się kilka wagonów. Pamiętam, że około 6 rano straż pożarna z Tucholi przejechała koło naszego domu szybko na sygnale. Później dowiedzieliśmy się, że kilka wagonów się wykoleiło tuz przed stacja Cekcyn. (info od: Grzegorz Borowke, 2009-01-22)Obie nastawnie i semafory zlikwidowane, tory dodatkowe odcięte od toru głównego. (info: Wojtek, 01-09-2011) Opis infrastruktury: Stacja kolejowa ma trzy tory - przelotowy oraz dwa boczne o długości torowisk okoła 1.000 metrów (na bocznicy z zapasem mieścił się pociąg towarowy skłądający się z 60 węglarek czterosiowych). Tor od strony dworca był bocznicą przeładunkową dla znajdującego sią przy nim do około 1990 roku tartaku kolejowego oraz do załadunku i rozładunku towarów masowych. Na bocznicy "masowej" do około 1985 - 1990 znajdowała się waga kolejowa z około 1920 roku z blaszanym budynkiem oraz rampa betonowa załadowcza (obecnie rozebrane). Na każdym torze znajdował się (istniejący do dziś) semafor wyjazdowy (6 sztuk) z ruchomym ramieniem oraz lampami naftowymi ( po 1970 elektryczne). Semafory wjazdowe znajdowały się około 400 metrów przed stacją. Na terenie stacji znajdują się istniejące do dziś dwie nastawnie z około 1925 roku. (info: Bernard Jesionowski, 2006-02-06) Opis budynków: 1. Budynek dworcowy połączony z nastawnią oraz budynkiem bagażowym. Parterowy, murowany z cegły, tynkowany, dach płaski papowy. Bagażownia ryglowa (pruski mur). Ogrzewanie piecowe, obecnie nieczynne. 2. Jednopiętrowy dom mieszkalny z czerwonej cegły z płaskim dachem papowym (na peronie I). 3. Toaleta z oczkami "tureckimi" murowana pod papą. 4. Dom mieszkalny jednorodzinny przy peronie I z zapleczem gospodarczym. Wzniesiony z czerwonej cegły, pod dachówką. 5. Obok niego drewniana wzniesiona ze zużytych podkładów narzędziownia. 6. Budynek gospodarczy dużego domu mieszkalnego przy placu dworcowym. Wzniesiony z cegły z "wyżką" derewnianą, pod papą. 7. Narzędziownia murowana z cegły czerwonej przy placu dworcowym WSZYSTKIE POWYŻSZE BUDYNKI POCHODZĄ Z OKOŁO 1900 ROKU. 8 - 9. Dwie nastawnie znajdujące się na obydwu końcach stacji, murowane, tynkowane, pod ceramicznymi dachami namiotowymi z około 1925 - 1930 roku (analogiczne związane są z magistralą węglową Śląsk - Gdynia z tego okresu a istniejące w Nowym Wierzchucinie). (info: Bernard Jesionowski, 2006-02-06) |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | kujawsko-pomorskie | |
| dodatkowe tory: | rozebrano | |
| budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
| semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| wieża wodna: | nie ma i nie było | |
| perony: |
Perony: 2, czynny 1 Krawędzie peronowe: 3, czynna 1 |
|
| kody: |
HAFAS:5100701 IBNR:5081 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 163,980 | Działdowo – Chojnice (208) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Cekcyn
Ogólnopolska Baza Kolejowa