Herby Nowe
Ostatnia zmiana: 2025-09-19
| Opis ogólny |
|---|
|
Stacja Kolejowa w Herbach Nowych powstała w 1926 roku. Wówczas uruchomiono, wybudowaną w ciągu tylko jednego roku linię z Kalet do Podzamcza (dzisiejszy lewobrzeżny Wieruszów), przez Herby, Krzepice, Janinów i Wieluń. W tym samym roku wybudowana została również łącznica do linii z Lublińca do Częstochowy. Prawdziwe znaczenie stacja Herby Nowe zyskała jednak dopiero cztery lata później, gdy ukończono budowę odcinku linii magistralnej Śląsk – Porty (Magistrala Węglowa) w 1930 roku. W 1972 roku wybudowano kolejną łącznicę do linii 61, tym razem w kierunku wschodnim, do podg. Liswarta, w celu ułatwienia połączeń z Rybnikiem i Gliwicami. Obecnie rola stacji jest niewielka, co wiążę się z kryzysem PKP. Szczególnie ucierpiały odjazdy pasażerskie. Zlikwidowano całodobową kasę biletową oraz bar WARS obok stacji. Herby Nowe to jedna z niewielu stacji w Polsce, która ma wyloty w pięciu kierunkach: północno – zachodnim - Wieluń, Poznań; północnym - Zduńska Wola, Łódź; wschodnim – na Częstochowę, zachodnim: w kierunku Lublińca, Opola i Gliwic oraz południowym – połączenie z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. We wnętrzu budynku dworcowego znajduje się izba tradycji im. Inż. J Nowkuńskiego, który był głównym budowniczym linii nad morze – dzisiejszej linii 131, Magistrali Węglowej. Izbą tradycji opiekuje się p. Dąbrowski. Kryzys związany z likwidowaniem połączeń kolejowych, w szczególności pasażerskich, jest w Herbach Nowych bardzo widoczny. Porównując obecny rozkład jazdy z rozkładem sprzed lat, liczby są drastyczne. O ile w 2002 roku Herby Nowe miały z Częstochową 5 połączeń dziennie, z Lublińcem 2, z Wieluniem 9, ze Zduńską Wolą 5 a z Tarnowskimi Górami 11, to obecnie połączenia pasażerskie z Lublińcem i Częstochową w ogóle nie istnieją, natomiast dziennie odjeżdżają ze stacji Herby Nowe 4 pociągi do stacji Wieluń Dąbrowa, 2 do Zduńskiej Woli oraz 6 do Tarnowskich Gór. Ponadto, kursuje przez okres wakacyjny sezonowy pociąg pospieszny rel. Bielsko Biała Główna – Gdynia Gł. W ruchu towarowym, przez stację w Herbach Nowych dziennie przejeżdża ok. 35 par pociągów towarowych, lecz również ta liczba z roku na rok spada. We wrześniu 2005 został zawieszony ruch pociągów pasażerskich na linii 131 na odcinku Herby Nowe - Chorzew Siemkowice (obecnie kursują tu dwie pary pociągów w prześmiesznych godzinach). Również zagrożona jest linia 181 na odcinku Herby Nowe (Krzepice) - Wieluń Dąbrowa; tutaj z obecnie 6 par pociągów pozostaną dwie, maksymalnie 3. Tak więc, tak duża stacją kolejowa z tak wspaniale rozbudowaną infrastrukturą stanie się, dzięki polityce PKP, zapewne już wkrótce tylko stacją towarową. Na terenie stacji znajduje się budynek dworcowy (wybudowany w 1926 roku) z później dobudowanym pokojem dyżurnego ruchu. Stacja posiada dwie nastawnie, dyspozycyjną HN oraz wykonawczą HN1 w odległości ok 1500 metrów od siebie. Ponadto na terenie stacji znajduje się nieczynna już wieża wodna, pompownia, kilka większych magazynów, budynek Sekcji Eksploatacji Herby Nowe Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, garaże oraz kilka szop Wzdłuż drogi prowadzącej do dworca (ul. Józefa Wieczorka) znajdują się dwa bloki zamieszkałe w większości przez rodziny kolejarzy. Naprzeciw nastawni HN stoi ponadto budynek starej, nieczynnej już nastawni, obsługującej niegdyś ruch na Herbskim złomowisku. info: Zbigniew Chromik |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | śląskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | zamknięty w stanie dobrym | |
| budynki obsługi taboru: | Drezynownia: czynna. | |
| zadaszenie peronów: | małe wiaty przystankowe | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: brak; Windy: czynne; Przejście podziemne: brak; Przejście nadziemne: czynne. |
|
| kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
| nastawnie, strażnice, posterunki: | "HN" - czynna, LCS Herby Nowe. | |
| wieża wodna: | Wieża wodna stoi ok. 90 m na północ od budynku dworca kolejowego. Wieża posiadała wieżyczkę na szczycie (widoczną na starych fotografiach), dwa wskaźniki poziomu wody w zbiornikach wskazują na dwukomorowy zbiornik. Podobne wieże stoją m.in. na stacjach: Krzepice, Miedźno i Wieluń Dąbrowa info: Bolesław Wojtyniak, 18-09-2012. | |
| perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
| kody: |
EPA:5100401 HAFAS:5100111 IBNR:708 |
|
| informacja pasażerska: |
Dynamiczna: nieczynne zegary; Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. Tablice dworcowe. |
|
| inne budynki: | Budynki PKP PLK, budynki mieszkalne, magazyny, rampa. | |
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 69,439 | Chorzów Batory – Tczew (131) | ||
| 0,000 | Herby Nowe – Oleśnica (181) | ||
| -0,540 | Herby Nowe – Liswarta (686) | ||
| 2,154 | Herby Stare – Herby Nowe (704) | ||
| 69,439 | Herby Nowe – Puszczew (131 – tor 2) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Inne punkty należące do stacji | |
|---|---|
| Koniec LK704 | |
| Początek LK181 | |
| Początek LK686 | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
STMW
(2018-02-23 08:53:14)
Zapraszam na fan page działającej w budynku dworca Sali Tradycji https://www.facebook…
-
#2
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-07-08 23:12:01)
Dziwne że wogóle coś jezdzi bo to odludzie.
Tak samo na linii S13 KŚ z Częstochowy do Lublińca praktycznie brak ruchu.
Szkoda tylko szlifowania obręczy i torów na tym zakręcie do Stradomia. -
#3
Wolfik
(2021-04-26 18:06:15)
Mamy niby wszystko. Jest infrastruktura, są łacznice, są stacje. Tylko dojechać nie można.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Herby Nowe
Ogólnopolska Baza Kolejowa