Kraków Nowa Huta
Ostatnia zmiana: 2025-10-13
| Opis ogólny |
|---|
|
Opis ogólny: Do 1999 także stacja osobowa - ruch osobowy zakończył sie razem ze złotym okresem dla kombinatu metalurgicznego Huta im. Lenina (obecnie ISPAT Polska Stal). Na tej stacji zatrzymywała się słynna "Niepołomka", pociąg osobowy relacji Kraków Główny - Niepołomice, którym ludzie z okolicznych wiosek dojeżdżali do pracy w kombinacie (w połowie lat 80-tych huta zatrudniał ich prawie 35 tys.) (info: Wojtek Nowak "Mundek", 2005-01-07) Formalnie z Kr.Nowej Huty NHA wychodzą lub wychodziły 4 tory; od lewej: do Krzesławic, Batowic, Zastowa (te dwa dawniej jako dwutorowa linia do Batowic przez podg. Kr. Dłubnia) i Kocmyrzowa. Prowadziły one razem aż do p.o. Kraków Lubocza, gdzie tor północny odchodził do Kocmyrzowa, a południowy ok.500m dalej - do Krzesławic. (info: Tomasz Wójcik) Spora stacja towarowa, obsługująca pobliski kombinat metalurgiczny, koksownię, skład złomu, etc. Pięć nastawni dysponujących (NHA - NHE). Jedynym planowym pociągiem osobowym, który kursuje przez tą stację jest pociąg służbowy, który świeci pustkami. "Normalne" pociągi pasażerskie zostały zlikwidowane. Kursują tędy pociągi retro "Dookoła Krakowa". (info: Marcin Dziedzic, 2006-09-27) Stacja towarowa. Przy stacji znajduje się Zakład Maszyn Torowych PKP CARGO S.A - największa w Krakowie stacja przeładunkowa. Ruch pociągów osobowych zlikwidowany od 1999r. (info: Weronika Migdał, 2008-01-28) Ruch pasażerski zawieszony od 1999r. okresowo kursują tylko pociągi turystyczne i retro. Obecnie stacja towarowa należąca do PKP CARGO S.A. Zakładu Maszyn Torowych (info: Weronika Migdał, 29-03-2008) Opis infrastruktury: Istniejący przy stacji Zakład Maszyn Torowych spółki PKP CARGO S.A został utworzony 1 października 2001r. od tego czasu wstrzymano ruch pasażerski pociągów (info: Weronika Migdał, 2008-01-31) Przy stacji znajduje się Zakład Maszyn Torowych PKP CARGO S.A., który funkcjonuje od 1999r (info: Weronika Migdał, 29-03-2008) Opis budynków: Co do lokomotywowni: niedaleko stacji jest zakład maszyn torowych. Budynek wygląda na lokomotywownie. Na jej terenie stoi SM03 oraz wrak 401Da. Na dodatkowych torach można spotkać manewrującą S200 ze składem. (info: Paweł Świrek, 2004-12-04) Lokomotywownia posiada także obrotnice. (info: Paweł Świrek, 2005-05-01) Budynek stacji kolejowej zdewastowany i nieczynny. Wieża wodna w stanie dobrym. Przy stacji znajduje się również lokomotywownia oraz nastawnie rozrządowe. (info: Weronika Migdał, 2008-01-28) Budynek stacji zamknięty, zdewastowany. Przy stacji znajduje się wieża wodna oraz nastawnie rozrządowe NHA-E. (info: Weronika Migdał, 29-03-2008) |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | małopolskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
| budynki obsługi taboru: |
Lokomotywownia: używana; Waga wagonowa: używana; Hala maszyn torowych: używana. |
|
| zadaszenie peronów: | Mała wiata przystankowa | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: brak; Windy: brak; Przejście podziemne: brak; Przejście nadziemne: brak. |
|
| kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| wieża wodna: | nieużywana w stanie dobrym | |
| perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 / obecnie: 1 |
|
| kody: | IBNR:713 | |
| informacja pasażerska: |
Dynamiczna: brak; Statyczna: gabloty, peronowe tablice duże. |
|
| inne budynki: | Budynki PKP PLK, PGE Energetyka Kolejowa, PKP Cargo. | |
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 0,000 | Kraków Nowa Huta – Kocmyrzów (111) | ||
| 21,630 | Kraków Mydlniki – Podłęże (95) | ||
| 1,100 | Kościelniki – Kraków Nowa Huta NHB T1002 (942) | ||
| 2,000 | Kraków Nowa Huta NHA – Kraków Nowa Huta NHD (944) | ||
| 1,308 | Kraków Nowa Huta NHB – Kraków Krzesławice (940) | ||
| 4,936 | Kraków Nowa Huta NHA – Kraków Nowa Huta NHC (943) | ||
| 2,785 | Kraków Nowa Huta NHE – Kościelniki T1001 (941) | ||
| Arcelormittal Poland S.A. oddział w Krakowie (Nowa Huta) – tory zakładowe | |||
| Kraków Nowa Huta – bocznice | |||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Inne punkty należące do stacji | |
|---|---|
| Kraków Nowa Huta NHB R358 | |
| Kraków Nowa Huta NHC | |
| Kraków Nowa Huta NHD | |
| Kraków Nowa Huta NHE R643 | |
| Nowa Huta NHA | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kraków Nowa Huta
Ogólnopolska Baza Kolejowa