Zawiercie
Ostatnia zmiana: 2025-05-03
| Opis ogólny |
|---|
|
Opis ogólny: Perony są trzy: 1,2 i 4; z peronu 4 wiele lat temu odchodziły pociągi do Tarnowskich Gór, później nie był używany a kilka(naście-?) lat temu został wyremontowany i obecnie jest czynny; co do peronu 3, to albo od bardzo dawna go nie ma, albo też był przewidziany do budowy a z powodu zmniejszenia liczby pociągów projektu nie zrealizowano. (info: Andrzej Lis, 2005-11-17) Peron trzeci miał być wybudowany podczas budowy CMK, najprawdopodobniej dla pociągów zjeżdzających z CMK. Jednak z powodu braku finansów nie został wybudowany (pociągi z CMK kierowane są przy peron 2). Natomiast peron 4 do roku 2003 był wykorzystywany (w latach 1999-2003 odjeżdżał/stał/przyjeżdżał tu pociąg Zawiercie-Zwardoń-Zawiercie). W tej chwili jest nie używany (semafory zdewastowane). (info: Marek Bajor, 2005-12-11) Obecnie na stacji Zawiercie znajdują się 3 perony. Peron nr 1 w założeniu obsługuje ruch w stronę CMK w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Peron nr 2 wykorzystywany jest do obsługi ruchu w stronę Myszkowa, Łaz oraz Zjazdu z CMK. Najnowszy peron nr 3 został oddany do użytku w 2023 r. i przeznaczony jest do obsługi połączeń między Częstochowa a Tarnowskimi Górami (Portem lotniczym Katowice Pyrzowice). (info od: Szymon Pucek, 2024-03-10) Opis budynków: Dworzec kolejowy w Zawierciu zbudowano w latach 1910-1913 z okazji trzechsetlecia panowania carów dynastii Romanowów. Przez Zawiercie przebiegała trasa zbudowanej w drugiej połowie XIX wieku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Autorem projektu dworca był inż. Czesław Domaniewski, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. W zdobieniach nad głównym wejściem pojawiły się motywy secesyjne. Dworzec jest obecnie obiektem zabytkowym. Pierwszy pociąg do Zawiercia przyjechał 1 grudnia 1847 roku.Datę tę uznaje się za początek kolejnictwa na ziemi zawierciańskiej. Na podstawie http://zawiercie.naszemiasto.pl (info: Leszek Kowalik, 2007-08-13) Obecnie w budynku dworca znajduje się: toalety, poczekalnia, sklepik, restauracja oraz kasy biletowe Kolei Śląskich oraz Intercity. (info od: Szymon Pucek, 2024-03-10) Wiaty, znajdujące się na peronie 2, pochodzą ze starego dworca w Katowicach (info: Mateusz B 2015-09-14). |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | śląskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
| kasa/biletomat: | czynna | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | Nastawnia ZW | |
| perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
| kody: |
EPA:5100195 HAFAS:5100212 IBNR:258 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 274,227 | Warszawa Centralna – Katowice (1) | ||
| 224,050 | CMK Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (4) | ||
| 275,013 | Zawiercie ZW – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice DZA T3 (160) | ||
| 44,949 | Tarnowskie Góry – Zawiercie (182) | ||
| 274,856 | Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (186) | ||
| 224,050 | CMK: Bory – Zawiercie (4 – tor 1) | ||
| 0,000 | Zawiercie R125 – Zawiercie R97 (705) | ||
| Zawiercie – bocznice | |||
| Huta Zawiercie (CMC Poland) – tory zakładowe | |||
| Zawiercie – wąskotorowa kolej kopalniana | |||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Inne punkty należące do stacji | |
|---|---|
| Zawiercie R125 | |
| Zawiercie R97 | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
X. Piast II Chrobry
(2024-12-06 17:14:20)
"Zarządca kolejowej infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, ma nową nastawnię na stacji kolejowej Zawiercie. Wraz z montażem nowych rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania, a także przebudową peronów stacyjnych inwestycja kosztowała ponad 90 mln zł."
https://stooq.pl/n/?…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Zawiercie
Ogólnopolska Baza Kolejowa