OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zawiercie

Ostatnia zmiana: 2025-05-03

Opis ogólny
Opis ogólny: Perony są trzy: 1,2 i 4; z peronu 4 wiele lat temu odchodziły pociągi do Tarnowskich Gór, później nie był używany a kilka(naście-?) lat temu został wyremontowany i obecnie jest czynny; co do peronu 3, to albo od bardzo dawna go nie ma, albo też był przewidziany do budowy a z powodu zmniejszenia liczby pociągów projektu nie zrealizowano. (info: Andrzej Lis, 2005-11-17)

Peron trzeci miał być wybudowany podczas budowy CMK, najprawdopodobniej dla pociągów zjeżdzających z CMK. Jednak z powodu braku finansów nie został wybudowany (pociągi z CMK kierowane są przy peron 2). Natomiast peron 4 do roku 2003 był wykorzystywany (w latach 1999-2003 odjeżdżał/stał/przyjeżdżał tu pociąg Zawiercie-Zwardoń-Zawiercie). W tej chwili jest nie używany (semafory zdewastowane). (info: Marek Bajor, 2005-12-11)

Obecnie na stacji Zawiercie znajdują się 3 perony. Peron nr 1 w założeniu obsługuje ruch w stronę CMK w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Peron nr 2 wykorzystywany jest do obsługi ruchu w stronę Myszkowa, Łaz oraz Zjazdu z CMK. Najnowszy peron nr 3 został oddany do użytku w 2023 r. i przeznaczony jest do obsługi połączeń między Częstochowa a Tarnowskimi Górami (Portem lotniczym Katowice Pyrzowice). (info od: Szymon Pucek, 2024-03-10)

Opis budynków: Dworzec kolejowy w Zawierciu zbudowano w latach 1910-1913 z okazji trzechsetlecia panowania carów dynastii Romanowów. Przez Zawiercie przebiegała trasa zbudowanej w drugiej połowie XIX wieku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Autorem projektu dworca był inż. Czesław Domaniewski, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. W zdobieniach nad głównym wejściem pojawiły się motywy secesyjne. Dworzec jest obecnie obiektem zabytkowym. Pierwszy pociąg do Zawiercia przyjechał 1 grudnia 1847 roku.Datę tę uznaje się za początek kolejnictwa na ziemi zawierciańskiej. Na podstawie http://zawiercie.naszemiasto.pl (info: Leszek Kowalik, 2007-08-13)

Obecnie w budynku dworca znajduje się: toalety, poczekalnia, sklepik, restauracja oraz kasy biletowe Kolei Śląskich oraz Intercity. (info od: Szymon Pucek, 2024-03-10)

Wiaty, znajdujące się na peronie 2, pochodzą ze starego dworca w Katowicach (info: Mateusz B 2015-09-14).
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: rozebrane
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Nastawnia ZW
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100195
HAFAS:5100212
IBNR:258
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  274,227 Warszawa Centralna – Katowice (1)  
  224,050 CMK Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (4)  
  275,013 Zawiercie ZW – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice DZA T3 (160)  
  44,949 Tarnowskie Góry – Zawiercie (182)  
  274,856 Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (186)  
  224,050 CMK: Bory – Zawiercie (4 – tor 1)  
  0,000 Zawiercie R125 – Zawiercie R97 (705)  
  Zawiercie – bocznice  
  Huta Zawiercie (CMC Poland) – tory zakładowe  
  Zawiercie – wąskotorowa kolej kopalniana  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Zawiercie R125
Zawiercie R97
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 X. Piast II Chrobry (2024-12-06 17:14:20)
    "Zarządca kolejowej infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, ma nową nastawnię na stacji kolejowej Zawiercie. Wraz z montażem nowych rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania, a także przebudową peronów stacyjnych inwestycja kosztowała ponad 90 mln zł."
    https://stooq.pl/n/?…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zawiercie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...