Katowice Dąbrówka Mała
Ostatnia zmiana: 2025-07-09
Opis ogólny |
---|
Status stacji zmieniał się wraz z upływem czasu. Stan z roku 1992 - już po likwidacji Wełnowca, ale w czasie rozkwitu różnych prywatnych firm i jeszcze przed falą likwidacji linii - tak więc z okresu największego terytorialnie stanu posiadania stacji (ćwierć wieku wcześniej zlikwidowano szlak do Zawodzia, dekadę później wybudowano tor do Kop. Katowice - te połączenia nie istniały jednocześnie). W tym czasie była to stacja pośrednia. W rzeczywistości - pięciokierunkowy węzeł. Pociągi kursowały na szlakach do Siemianowic Śl., Szopienic Płn, Roździenia (stacja kolei piaskowej), Kop. Katowice (stacja kopalniana) oraz do/w kierunku zbiornika piasku Kop. Kleofas (szlak bez posterunku ruchu na końcu). Szósty kierunek to dawny tor do Zawodzia - w połowie byłego szlaku znajdowała się baza paliwowa. Tu jednak wyprawiano tylko składy manewrowe. Jeszcze ciekawiej było u dyżurnego ruchu na "centralce telefonicznej". Były tu łącza do: Siemianowice Śl, Szopienice Płn, Kop. Katowice, Roździeń (do dyżurnych ruchu tych stacji), zbiornik piasku (do pracownika obsługującego), Paulina (stacja wąskotorowa na skrzyżowaniu linii w rejonie Wełnowca), Szopienice (też wąskotorowa - na przecięciu w torze do bazy paliw) oraz 4 łącza strażnicowe (przejazdy na trzech liniach + przejazd na stacji), oczywiście również nast. wykonawcza. Układ torów pozwalał na jednoczesną jazdę czterech pociągów na nastawni wykonawczej (zdarzało się) i trzech w okręgu dysponującym. To wszystko - przypomnijmy - na stacji teoretycznie pośredniej. Ilość użytkowników bocznic przekraczała 30, a długość pojedynczego toru (stacja + bocznice) to ponad 20 km. Już wtedy do stałych gości na stacji należały pociągi Kopalni Piasku Szczakowa (tranzyt przez stację) a równie często pojawiała się lokomotywa z Kopalni Węgla Katowice. W 2006 roku Spółka Koleje Nadwiślańskie, planująca wprowadzić prywatne usługi kolejowe o charakterze pasażerskim, planowała połączenie z Katowic do Siemianowic Śląskich. Dawało to szanse, że po ponad 30 latach od zawieszenia ruchu pasażerskiego stacja wróci do życia. Jazda w stronę Katowic musiałaby być realizowana prawdopodobnie ze zmiana czoła w Szopienicach. Gdyby zrekonstruować tor biegnący do stacji Zawodzie, co jest możliwe ze względu na brak zabudowy na trasie dawnego połączenia, dałoby się dojechać do stacji Katowice w ciągu 6-8 minut, z zatrzymaniem na stacji Katowice Zawodzie.(info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26) Najbliższa możliwa zmiana kierunku jazdy to dopiero Mysłowice; już w latach 80. planowano uruchomić pociągi osobowe Oświęcim - Szopienice Płn - Chorzów Stary - Bytom - Tarnowskie Góry, do czego jednak nie doszło z uwagi na koszty przebudowy urządzeń srk (konieczność - również dziś - zabudowy rygli mechanicznych lub zmiany napędów rozjazdowych na elektryczne z kontrolą); czas jazdy Siemianowice - Dąbrówka to 7 minut (info: Andrzej Lis, 2006-04-25) Przez stację przechodzą trzy tory: dwa należą do linii prowadzącej z Szopienic do Siemianowic Śląskich, jeden tor odchodził kiedyś w stronę południową do stacji Katowice Bogucice (obecnie: Zawodzie), w stronę północna tor prowadzi do elektrociepłowni Katowice, kiedyś prowadził do Wełnowca. Na terenie stacji dość spora grupa towarowa, dodatkowych torów jest od 5 do 9, a czego na pewno jeden zamknięty. Tory dodatkowe maja ok. 600 m długości. Trakcja zawieszona na bramkach, semafory świetlne 5-komorowe. 200 m od budynku stacyjnego znajduje się przejazd kolejowy (ul. Le Ronda) z przejściem naziemnym. Ruch towarowy (głownie składy z węglem) dość intensywny. Nad całością torów + grupy postojowej przebiega droga krajowa DK88 prowadząca z Katowic (od Ronda) do Sosnowca. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26) Budynek stacyjny przy z jedną krawędzią peronową, kończy się też przy nim żeberkiem jeden tor (gdzie obecnie stoi zdewastowany wagon mieszkalny). Naprzeciw budynku stacyjnego znajduje się miedzy torami przelotowymi a dodatkowymi czynna nastawnia. Budynek stacyjny, dość spory, do niedawna jeszcze z nazwa stacji (Katowice Dąbrówka Mała), kilka lat temu częściowo zaadoptowano na mały teatr aktorski który cieszy się wzrastającym zainteresowaniem. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26). Podczas remontu w 2019 roku zlikwidowano tory dodatkowe 6,8,10,12,14 i odcięto tor do Wełnowca. (2020-06-09) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 1 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
6,550 | Katowice – Katowice Dąbrówka Mała (1f, dawna 199) | ||
2,873 | Borki – Katowice Dąbrówka Mała (678/KP 207+208) | ||
Katowice Zawodzie – Katowice Dąbrówka Mała (1e) | |||
2,662 | Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (161) | ||
0,000 | Katowice Dąbrówka Mała – KWK Kleofas Szyb Powietrzny II (KP 268) | ||
Katowice – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Greg
(2023-08-22 15:11:18)
Obecnie (sierpień 2023) stacja nie istnieje; obydwa budynki nastawni zrównane z ziemią, brak rozjazdów, zlikwidowano pobliski posterunek dróżnika w ulicy Leronda, przejazd sterowany automatycznie.
-
#2
Adam Ryszka
(2024-11-19 16:14:01)
Czy jest w planie odbudowa łącznicy kolejowej Zawodzie-Dąbrówka Mała?
-
#3
(odp. na #2)
Kapitan Jawor
(2025-07-08 19:33:42)
W starym śladzie, nie ma szans. Część działki, po której przebiegała łącznica, została już dawno sprzedana. Na działce, stanął biurowiec firmy Kamsoft, prócz tego, postawiono panele słoneczne. W zeszłym roku, zniwelowana została znajdująca się na działce górka (która podobno miała jakiś związek z wspomnianą linią kolejową). Górkę zrównano z ziemią, po to by zwiększyć ilość paneli. Info od znajomej, pracującej w w/w biurowcu.
-
#4
wasiukibic
(2025-07-08 20:24:45)
W dodatku już widzę to larmo, jakby ktoś chciał puścić tor pomiędzy budynkami na Zawodziu. Szczególnie wele TBSów na Marcinkowskiego.
-
#5
Sk
(2025-07-20 14:16:43)
Cześć, widzę pociągi pasażerskie przejeżdżające przez Dąbrówkę Mała. Czy ktoś wie, o co chodzi i dlaczego?
-
#6
(odp. na #5)
wasiukibic
(2025-07-20 23:27:54)
Skuli modernizacji stacji Katowice, część cugów puszczono bez Bytom i Siemce.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Katowice Dąbrówka Mała