Kielce Główne
Ostatnia zmiana: 2025-07-25
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Po obu stronach torowiska zachowane wieżyczki po dawnym przejściu nadziemnym (nieco zdewastowane) (info: Cezariusz Matla). Serce Kieleckiego węzła kolejowego. Swój bieg zaczyna tutaj linia kolejowa nr.61, oraz do niedawna nawet kilka bocznic (obecnie pozostała jedna). Podróżni mają do dyspozycji 3 perony; dwa dwukrawędziowe o długości 490m, i jeden 250m. Perony są w standardzie niskim, połączone są ze sobą przejściem naziemnym od strony Krakowa. Od peronu 1 odchodzi też kolejny, zapewne dawniej określany jako 1a, peron. Służył on jako pocztowy. Na peronie 2 znajduje się budka dyżurnego peronowego. Z bocznic obecnie pozostała jedynie ta do Tłoczni SHL. Wcześniej funkcjonowały również bocznice do PSS "Społem", ZAP "Iskra" oraz dwie inne, których nie jestem w stanie zidentyfikować. Po przeciwnej stronie stacji na wysokości posterunku SKP znajduje się lokomotywownia drezyn. Na stacji postój mają wszystkie kategorie pociągów pasażerskich. Z czterech torów tranzytowych korzystają również często pociągi towarowe. Do 2011 roku tory postojowe stacji były na stałe eksploatowane przez zakład południowy PKP Intercity. Obecnie swój tabor odstawia tu jedynie PolRegio. Wraz z PKP Intercity zniknęła również stojąca między torami 15 i 15a lokomotywa ET21 służąca jako SUG. Między torami 2 i 4, 1 i 3, 5 i 7 oraz 3 i 7 znajdowały się żurawie wodne (można to poznać po dość masywnych charakterystycznie ukształtowanych betonowych płytach). W połowie toru 17 znajduje się myjnia, obecnie nieużywana. Ruch prowadzi nastawnia "Klc" wyposażona w urządzenia przekaźnikowe typu E. Od strony Krakowa koniec pociągu stwierdza posterunek SKP. W tym budynku również mieściła się niegdyś nastawnia wykonawcza - dawniej ruch prowadzono za pomocą urządzeń mechanicznych scentralizowanych. (info: Felicja Wolf, 2021-04-05). 0d grudnia 2023r. będzie obowiązywać nazwa Kielce Główne! |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | świętokrzyskie | |
dodatkowe tory: | są, eksploatowane | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | Drezynownia: czynna. | |
zadaszenie peronów: |
Wiaty nad peronami; Małe wiaty przystankowe. |
|
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: czynna; Biletomat: brak. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Klc" - czynna; pskp - czynny. |
|
wieża wodna: | wieża wodna znajdowała się ok. 50 m na południe od budynku dworca; została zniszczona w czasie I w.ś. (prawdopodobnie w 1916r.). (info: Przemysław Warczyński, 2023-03-03) | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100044 HAFAS:5100022 IBNR:73 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: dworcowe infokioski i wyświetlacze. Stacyjne megafony i zegary. Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, peronowe tablice małe i duże. Podświetlane litery przestrzenne z nazwą stacji na budynku dworca. |
|
inne budynki: | Magazyny, budynki PKP PLK POLREGIO. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
187,672 | Warszawa Zachodnia – Kraków Główny Osobowy (8) | ||
0,529 | Kielce – Fosowskie (61) | ||
Kielce – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-04 16:13:15)
Pociągi PR Świętokrzyskie nowe i wygodne, niestety brak chętnych na nie.
Nawet wydawałoby się taki kurs 15:52 do Katowic przez CMK jedzie właśnie pusty.
Nawet do Włoszczowej brak chętnych. -
#2
Prochiron
(2020-11-04 19:26:16)
Pamiętajmy jednak jaką mamy w tej chwili sytuację. Obecnie nawet na linii Poznań-Wrocław frekwencja jest zauważalnie niższa z tego co miałem okazję zaobserwować.
-
#3
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-04 20:38:00)
Szkoda że było już ciemno bo:
1. pierwszy raz jechałem CMK choć ten kawałek od Włoszczowy do Zawiercia a nawet zwykle Regio pędzi tu 110 kH przeciętna, czyli lepiej niż nawet na "zgorzeleckiej" przyspieszone KD.
2. Ze względu na prace torowe na Śląsku pociągi "kieleckie" omijają Dąbrowę Górniczą i Będzin a jadą z DG Ząbkowic obok Huty Katowice na Strzemieszyce, Maczki przez Mysłowice bez zatrzymania.
A to wyjątkowa okazja by przejechać się tą trasą, dzisiaj towarową.
https://polregio.pl/… -
#4
Maszynista
(2021-03-26 12:00:59)
Pociągi relacji Kielce Katowice na CMK jeżdżą 130km/h.
-
#5
(odp. na #4)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-03-27 02:46:13)
Ale to jest prędkość maxymalna, przeciętna na tym szlaku wychodzi 110 (73 km w 2/3 godziny więc 73 x 1,5 = 110).
-
#6
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 20:15:12)
Szczegółowy spis tabel Polregio dla Kieleckiego:
https://polregio.pl/… -
#7
andy
(2023-12-21 23:49:08)
Peron 1 zyskał tor 6 - w stronę Skarżyska i Częstochowy. Stacja ma już 6 krawędzi peronowych.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kielce Główne