Olesno Śląskie
Ostatnia zmiana: 2025-06-03
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: kasa czynna 6:00-20:15 (info: a. koza, 2006-10-07) Od 1 czerwca 2012 kasa NIECZYNNA Od września 2012 kasa ponownie otwarta, czynna 20 minut przed odjazdem pociągu. (info: baderman, 29-11-2012) Opis budynków: Budynek z 1922 roku, pierwszy z okresu budowy linii wysadzony w czasie 3 Powstania Śląskiego. (info: a. koza, 2006-10-07) Na stacji Olesno istnieje wieża wodna. Stoi ona niedaleko drewnianego mostu, w kierunku na Kluczbork (info: Kuba, 2008-02-16) Odnośnie zdjęcia "budynek na wylocie na Kluczbork": w latach 1985 -1998 mieściła się nawijalnia silników zwrotnicowych i punkt napraw zestawów do urządzeń srk typu IZH 111 sterująch urządzeniami srk w stacji Olesno. Warsztat ten, po reorganizacji na PKP został w 1998 roku przeniesiony do Tarnowskich Gór. Odtąd budynek stoi pusty i niszczeje. Jeszcze wcześniej mieściła się w nim nastawnia wykonawcza (info: foteol, 08-08-2014) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | istnieje lub istniała, stan obecny nieznany | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
EPA:5100176 HAFAS:5100185 IBNR:137 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
50,137 | Kalety – Wrocław Mikołajów (143) | ||
0,000 | Olesno Śląskie – Praszka (196) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#3
(odp. na #2)
Jacek Widera
(2016-09-14 11:13:39)
Ten budynek zburzyli chyba w 2015 lub na początku 2016. Jednak Obok na pewno był parterowy szalet. Możliwe, że to ta resztka. Co do lokomotywowni - na planie jest lokomotywownia wąskotorówki. W 1928 linię Olesno - Zawisna przerobiono na normalne tory, więc lokomotywownia już nie była potrzebna i pewnie wtedy została przerobiona na garaż drezyn (teraz chyba jest w tym miejscu widoczny bunkier - magazyn). Ten budynek na zdjęciu pochodzi bodajże z lat 70-tych. Przed nim był ten http://dolny-slask.o…. Ciekawe, czy ma ktoś zdjęcie tej lokomotywowni. Może pan Piech? Jedna z Paulinek jest w Chabówce - parowóz towarowy TKh100-51
-
#4
(odp. na #3)
andrzejkoza
(2016-09-14 14:48:25)
Obiekt nie może być z lat 70-tych, skoro w 1990 wyglądał tak http://dolny-slask.o…. Moim zdaniem była to tzw. parowozownia pomocnicza dopiero później przerobiona na garaż
-
#5
Jacek Widera
(2016-09-18 16:00:04)
Raczej nie była to parowozownia pomocnicza. Ojciec był dyspozytorem ruchu w Kluczborku. W tym czasie parowozy i spalinówki "Paulinki" były wysyłane z Kluczborka. Na stacji było urządzenie do załadunku węgla oraz żuraw, ale jak pamiętam, parowozowni nie było. Co do datowania zdjęcia, mam wątpliwości. W końcówce lat 80-tych parowozy obsługujące linię Praszka-Olesno, oraz Kluczbork-Opole, rdzewiały przez kilka lat obok lokomotywowni w Kluczborku. Pamiętam, że stał tam jeszcze parowóz Ty 2 lub Ty 42 z charakterystycznym piorunem na osłonie komina. Parowozy ostatecznie zezłomowano chyba przed 1993. A wymienione linie całkowicie obsługiwały spalinówki.
-
#6
(odp. na #5)
andrzejkoza
(2016-09-18 18:40:15)
Możemy tak odbijać w nieskończoność ,ale proszę jeszcze raz spojrzeć na https://www.bazakole… kto buduje obiekt o tak skośnych ścianach.To jest dwu-stanowiskowa lokomotywownia.Wiem że w latach 70 tych i 80-tych parowozy były z Kluczborka a w 60-tych Paulinkę obsługiwała parowozownia Lubliniec.Ale co wcześniej przed i po 1945 roku? niestety brak wiadomości.
-
#7
Jacek Widera
(2016-09-18 19:56:59)
Pracowałem na tej stacji w 1988 - zaczynałem staż na dyżurnego ruchu, a ze zwrotniczym panem Krzyżanowskim trochę chodziliśmy po tych torach. Wówczas do Olesna należało utrzymanie torów od granicy DOKP (pomiędzy Bąkowem a Starym Olesnem) do Sowczyc. Zapewniam, że ten budynek to garaż drezyny i warsztat, nigdy nie był lokomotywownią. Poprzedni budynek też nie był lokomotywownią. Wcześniej była lokomotywownia (widać to na tym planie), ale była za starym budynkiem i była to lokomotywownia wąskotorówki. Nie wiem, czy zburzono ją przed wojną czy w trakcie (ponad 70% miasta zostało zniszczone - maruderzy spalili), w każdym razie nie pamiętam jej (choć stary budynek owszem), a mój ojciec również jej nie pamięta.
-
#8
(odp. na #7)
andrzejkoza
(2016-09-19 13:30:29)
By zakończyć ten mały spór o lokomotywownią, zamieściłem dziś tohttps://www.bazakole…
Plan z czasów gdy wąskotorowa kolej powiatowa, sięgała tylko do Gorzowa Śląskiego,a normalny tor styczny z nią był w innym miejscu.
Lokomotiv suppen to parowozownia ,a co mieściło się tam potem to już inna historia.
Podobnie jest teraz w Lublińcu, w dawnej parowozoni jest warsztat, magazyn i garaż drezyny!!!. -
#9
Jacek Widera
(2016-09-19 20:49:57)
Ależ ja się nie czepiam starych budynków, tylko tego nowego. Poza tym świetne zdjęcia i plany. Stary dworzec jednak dużo lepiej wyglądał niż obecny (tych trzech nowo dodanych jeszcze nigdy nie widziałem - świetne). Teraz nawet straszą budynki, gdzie był dyżurny peronowy. Zapowiedzi są bodajże z nastawni. Do fotografii "Budka dróżnika jako SKP przy wyjeździe w kierunku Lublińca. Widok w kierunku Kluczborka" przed nią były ustawione semafory kształtowe wjazdowe. Po lewej stronie budki biegła bocznica przez drogę i stał tam trzeci szlaban obsługiwany ręcznie. Teraz jest tam parking Biedronki, a po bocznicy w młynie zostało tylko miejsce. Zresztą po tym wielkim młynie też już niewiele pozostało. Na lewo od dworca (na planie) jest lodownia Eiskeller - na google street view jest chyba w tym miejscu stary budynek (chociaż on wygląda na ten budynek za lodownią) oraz garaże (blaszaki).
-
#10
Damian Stupień
(2016-09-19 21:21:18)
Spór w pewnych kręgach nie oznacza żadnych kłótni a właściwie pobudza ludzi do dyskusji, a tu takowa jest wskazana.
-
#11
(odp. na #9)
Jacek Widera
(2017-04-12 21:15:07)
Zostały tylko blaszaki. Resztę wyburzono.
-
#12
jprdl
(2022-12-07 15:17:31)
Ad. #10. Jedyne, co tu było wskazane, to pogratulować użytkownikowi andrzejkoza anielskiej cierpliwości.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Olesno Śląskie