OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Piekary Śląskie

Ostatnia zmiana: 2025-04-02

Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: rozebrane
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  11,072 Chorzów Stary – Radzionków (145)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Jacek (2024-03-08 18:38:49)
    Czy mają Państwo jakieś zdjęcia? Kaplicy Maria hilf 1905? Jacek
  • #2 Michał Kłosowski (2025-01-18 21:04:14)
    Odkryłem kartę tej stacji i z podziwu wyjść nie mogę - jaka piękna architektura dworca kolejowego (a w zasadzie był to przystanek). Tylko dlaczego to wszystko powstało z takim rozmachem i od lat powojennych nie ma po tym śladu? Dobrze rozumiem, że było tam _coś_, co zniszczono podczas działań wojennych lub zamieniono na tereny przemysłowe i dlatego przystanek stał się zbędny?
  • #3 (odp. na #2) wasiukibic (2025-01-18 21:26:51)
    Ten rozmach był spowodowany sąsiedztwem niemieckiego Bytomia, który klinem wchodził w terytorium polskiego Górnego Śląska po plebiscycie. To była taka propaganda jednej i drugiej strony, kto lepiej zagospodarowuje swoją pajdę i stąd np. ta hala peronowa i nowy dworzec w Bytomiu, Szyb Krystyna, Kalideblock, Szparkasa, etc. Polacy, po wybudowaniu linii kolejowej omijającej Bytom, zbudowali full wypas przystanek z dworcem w polu, bo do samego Szarleja jest stąd furt, w dodatku sam Szarlej to biedne, górnicze osiedle Piekar i ta zabudowa pasowała do niego jak koń arabski do taczki. Po 1945, kiedy scalono Górny Śląsk w jeden organizm i ruszyły na powrót banki do Bytomia, nie było sensu odbudowywać takiego czegoś w szczerym polu, w dodatku na linii, która w ruchu pasażerskim, w nowych realiach nie miała racji bytu (do Dąbrówki Wielkiej także wybudowano tramwaj, który - o ironio - zatrzymał się na opłotkach miejscowości, skuli wąskiego wiaduktu na rzeczonej linii kolejowej). Mosz już terozki klar?
  • #4 Michał Kłosowski (2025-01-18 22:24:31)
    Wspaniale mi to wyjaśniłeś, Wasiu! Dziękuję! Rzeczywiście, granica tutaj wyrządziła pewnego figla! Nie pomyślałem o tym! A ten szyb Katarzyna, ah, co za piękno industrialu i potęgi! Tyle o tym czytałem, oglądałem wyprawy do jej wnętrza, a nie skojarzyłem, że to tutaj! Dziękuję!

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Piekary Śląskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...