Piekary Śląskie
Ostatnia zmiana: 2025-04-02
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
11,072 | Chorzów Stary – Radzionków (145) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Jacek
(2024-03-08 18:38:49)
Czy mają Państwo jakieś zdjęcia? Kaplicy Maria hilf 1905? Jacek
-
#2
Michał Kłosowski
(2025-01-18 21:04:14)
Odkryłem kartę tej stacji i z podziwu wyjść nie mogę - jaka piękna architektura dworca kolejowego (a w zasadzie był to przystanek). Tylko dlaczego to wszystko powstało z takim rozmachem i od lat powojennych nie ma po tym śladu? Dobrze rozumiem, że było tam _coś_, co zniszczono podczas działań wojennych lub zamieniono na tereny przemysłowe i dlatego przystanek stał się zbędny?
-
#3
(odp. na #2)
wasiukibic
(2025-01-18 21:26:51)
Ten rozmach był spowodowany sąsiedztwem niemieckiego Bytomia, który klinem wchodził w terytorium polskiego Górnego Śląska po plebiscycie. To była taka propaganda jednej i drugiej strony, kto lepiej zagospodarowuje swoją pajdę i stąd np. ta hala peronowa i nowy dworzec w Bytomiu, Szyb Krystyna, Kalideblock, Szparkasa, etc. Polacy, po wybudowaniu linii kolejowej omijającej Bytom, zbudowali full wypas przystanek z dworcem w polu, bo do samego Szarleja jest stąd furt, w dodatku sam Szarlej to biedne, górnicze osiedle Piekar i ta zabudowa pasowała do niego jak koń arabski do taczki. Po 1945, kiedy scalono Górny Śląsk w jeden organizm i ruszyły na powrót banki do Bytomia, nie było sensu odbudowywać takiego czegoś w szczerym polu, w dodatku na linii, która w ruchu pasażerskim, w nowych realiach nie miała racji bytu (do Dąbrówki Wielkiej także wybudowano tramwaj, który - o ironio - zatrzymał się na opłotkach miejscowości, skuli wąskiego wiaduktu na rzeczonej linii kolejowej). Mosz już terozki klar?
-
#4
Michał Kłosowski
(2025-01-18 22:24:31)
Wspaniale mi to wyjaśniłeś, Wasiu! Dziękuję! Rzeczywiście, granica tutaj wyrządziła pewnego figla! Nie pomyślałem o tym! A ten szyb Katarzyna, ah, co za piękno industrialu i potęgi! Tyle o tym czytałem, oglądałem wyprawy do jej wnętrza, a nie skojarzyłem, że to tutaj! Dziękuję!
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Piekary Śląskie