Ruda Chebzie
Ostatnia zmiana: 2021-05-02
Opis ogólny |
---|
Wydawnictwa Instytutu Śląskiego. Stanisław Berezowski. "Turystyczno-krajoznawczy przewodnik po Województwie Śląskim". Katowice 1937 (reprint COIT O. w Katowicach - 1990): str. 188 "(…) Chebzie. (Gm. Godula), pocz. tel. telg.; miejscowa stacja kolejowa jest ważnym węzłem komunikacyjnym Śl. Czarnego, zwłaszcza dla ruchu towarowego za granicę; linia z Katowic do Gliwic z odgałęzieniem do Kochłowic i Bytomia oraz lokalne odgałęzienia przemysłowe. Pod względem natężenia ruchu druga st. kol. na Śl. (około 200 poc. na dobę)(…)" Władysława Ślęzak "Joanna i Hans Ulryk Schaffgotschowie" (Wyd. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Oddział w Bytomiu, Bytom 1996). Na stronie 56: " W 1846 r. Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahngessellschaft) otworzyło w Chebziu mały przystanek linii kolejowej łączącej Wrocław z Mysłowicami poprzez Opole, Świętochłowice i Katowice. Fakt ten wpłynął w znaczący sposób na rozwój osady." (info: Andrzej Wysocki, 2006-02-18) Na torach dodatkowych stacji przewija się dość spory ruch towarowy. W okolicy pracują takie zakłady jak: Huta Pokój, Huta Florian, Koksownia Zabrze, KWK Pokój, Huta Zygmunt, liczne magazyny stali. Niegdyś było jeszcze więcej zakładów - jak chociażby Fabryka Domów czy KWK Wawel (info: manizyn, 2009-01-13) Stacja ma dwa perony. Jeden, używany na linii Gliwice - Katowice ma wiatę nad peronem i przejście podziemne. Jest w przyzwoitym stanie (jak na dzisiejszy stan PKP). Drugi peron, który kiedyś obsługiwał linię Kochłowice - Chebzie - Bytom (z północnej strony były różne wersje stacji końcowej) znajduje się na wysokim nasypie. Wchodziło się na niego z poziomu placu przed dworcem podziemnym przejściem (obecnie częściowo zasypane). Na tym peronie wiaty nie ma i chyba nigdy nie było. Peron jest zrujnowany. Po obu jego stronach były tory, obecnie jest tylko jeden, używany w ruchu towarowym. Znaczna ilość torów bocznych została rozebrana, wieża ciśnień znajduje się teraz na terenie prywatnej firmy i służy za wieżę reklamową. Drugi peron leży przy posterunku RCC. (info: Andrzej Wysocki, 2005-03-11) Budynek położony jest po południowej stronie stacji. W 2018 roku trwają w nim intensywne prace modernizacyjne mające na celu tchnąć nowe życie z zabytek. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | nieużywana w stanie dobrym | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nieużywana w stanie dobrym | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
EPA:5100991 HAFAS:5103058 IBNR:4278 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Ruda Chebzie – Bytom Karb (były numer 188) | |||
11,740 | Katowice – Legnica (137) | ||
7,500 | Ruda Kochłowice – Ruda Orzegów (187) | ||
0,000 | Ruda Śląska Chebzie – Zabrze Biskupice (189) | ||
Chorzów Batory – Ruda Śląska Chebzie | |||
Ruda Śląska Chebzie – Huta Zygmunt | |||
Ruda Chebzie – Huta Pokój | |||
Kolej Ruchu Regionalnego | |||
Świętochłowice – bocznice i łącznice | |||
Ruda Chebzie – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Paweł (woj. śląskie) | 0,46 km |
Ruda Chebzie RCC21 (woj. śląskie) | 0,63 km |
Paweł (woj. śląskie) | 0,78 km |
Nowy Bytom Wąskotorowy (woj. śląskie) | 0,82 km |
Ruda Wschodnia R43 (woj. śląskie) | 0,84 km |
Ruda Śląska Niedurnego (woj. śląskie) | 0,84 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#2
(odp. na #1)
Matiii02
(2017-01-06 10:22:57)
Masz zdjęcia jak była czynna lub jak jeszcze istniała?
-
#3
GPS
(2018-08-06 22:57:52)
Fantastyczne zdjęcia, czy wie ktoś coś o wypadku kolejowym w tej okolicy w listopadzie 1954 - chodzi mi o wypadek pociągu pospiesznego relacji Wrocław - Kraków z przetaczanym na stacji wagonem- były ofiary śmiertelne w tym młoda konduktorka! Będę wdzięczny za każdą informację!
-
#4
lol
(2020-02-18 20:46:35)
Filmik z drona ukazujący całą stację od wschodu aż na zachód ;) - https://www.youtube.…
-
#5
Damian Stupień
(2020-02-24 14:57:47)
Dobre whisky dla kaskadera który rozrysuje w czasie i przestrzeni wszystkie bocznice stacji :)
https://mapy.orsip.p… -
#6
Andrzej z Chebzia
(2021-02-09 10:24:50)
W latach 1974 pracowałem na lokomotywowni Ruda Chebzie, a następnie na tej stacji piękne to były czasy, szkoda że nie ma zdjęć z tych czasów.
-
#7
Janek z Chebzia
(2021-02-26 13:25:20)
Do Andrzeja: zdjęcia są, pracowałem również na warsztacie, parowozie, spalinówkach do emerytury. Fajna była obrotnica.
-
#8
Krystian
(2021-02-27 09:52:07)
Zdjęć na pewno byłoby więcej ale w PRL-u obwieszono się zakazem fotografowania obiektów kolejowych i nie tylko, a szkoda. Takie to były czasy, ja też w tej Lokomotywowni II klasy Ruda Chebzie pracowałem, jak pierwsze spalinówki z Gliwic zaczęto eksploatować, aż do jej całkowitej likwidacji. Jest kilka filmów, które emitowała TV możliwe, że znajdują się w archiwach TVP Katowice.
-
#9
ROPA Poznań
(2021-02-27 18:27:44)
Koledzy emeryci, też nim jestem. Wyobraźcie sobie, że jak obliczyłem, straciłem ok.5000 zdjęć które nie zrobiłem przez to, że się bałem, gdyż zawsze byłem w komisjach wypadkowych taboru spalinowego. A dodatkowo, wtedy nie było aparatów cyfrowych. Tak to było.
-
#10
Krzysztof Granda
(2021-04-14 13:31:30)
Szanowni Państwo!
Powstaje monografia pt."RUDA ŚLĄSKA Dzieje Transportu Szynowego Tom1"(album fotograficzny).
Swoim zakresem obejmować będzie kolej główną, wąskotorową, piaskową, bocznice oraz tramwaje.
Proszę o kontakt osoby, chcące podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem jak również wspomnieniami na temat kolei i tramwajów w Rudzie Śląskiej.
Dzięki Wam powstający materiał może być bogatszy. Zapraszam.
Pozdrawiam
Krzysztof
(krzysztof.granda@interia.pl) -
#11
janek
(2021-04-23 16:01:19)
Krystian, przypuszczalnie zdjęcia lokomotywowni Ruda Chebzie, byłej a nie istniejącej, może mieć Stasiek.
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Ruda Chebzie