OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ruda Chebzie

Ostatnia zmiana: 2025-05-02

Opis ogólny
Wydawnictwa Instytutu Śląskiego. Stanisław Berezowski. "Turystyczno-krajoznawczy przewodnik po Województwie Śląskim". Katowice 1937 (reprint COIT O. w Katowicach - 1990): str. 188 "(…) Chebzie. (Gm. Godula), pocz. tel. telg.; miejscowa stacja kolejowa jest ważnym węzłem komunikacyjnym Śl. Czarnego, zwłaszcza dla ruchu towarowego za granicę; linia z Katowic do Gliwic z odgałęzieniem do Kochłowic i Bytomia oraz lokalne odgałęzienia przemysłowe. Pod względem natężenia ruchu druga st. kol. na Śl. (około 200 poc. na dobę)(…)"

Władysława Ślęzak "Joanna i Hans Ulryk Schaffgotschowie" (Wyd. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Oddział w Bytomiu, Bytom 1996). Na stronie 56: " W 1846 r. Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahngessellschaft) otworzyło w Chebziu mały przystanek linii kolejowej łączącej Wrocław z Mysłowicami poprzez Opole, Świętochłowice i Katowice. Fakt ten wpłynął w znaczący sposób na rozwój osady." (info: Andrzej Wysocki, 2006-02-18)

Na torach dodatkowych stacji przewija się dość spory ruch towarowy. W okolicy pracują takie zakłady jak: Huta Pokój, Huta Florian, Koksownia Zabrze, KWK Pokój, Huta Zygmunt, liczne magazyny stali. Niegdyś było jeszcze więcej zakładów - jak chociażby Fabryka Domów czy KWK Wawel (info: manizyn, 2009-01-13)

Stacja ma dwa perony. Jeden, używany na linii Gliwice - Katowice ma wiatę nad peronem i przejście podziemne. Jest w przyzwoitym stanie (jak na dzisiejszy stan PKP). Drugi peron, który kiedyś obsługiwał linię Kochłowice - Chebzie - Bytom (z północnej strony były różne wersje stacji końcowej) znajduje się na wysokim nasypie. Wchodziło się na niego z poziomu placu przed dworcem podziemnym przejściem (obecnie częściowo zasypane). Na tym peronie wiaty nie ma i chyba nigdy nie było. Peron jest zrujnowany. Po obu jego stronach były tory, obecnie jest tylko jeden, używany w ruchu towarowym.
Znaczna ilość torów bocznych została rozebrana, wieża ciśnień znajduje się teraz na terenie prywatnej firmy i służy za wieżę reklamową. Drugi peron leży przy posterunku RCC.
(info: Andrzej Wysocki, 2005-03-11)

Budynek położony jest po południowej stronie stacji. W 2018 roku trwają w nim intensywne prace modernizacyjne mające na celu tchnąć nowe życie z zabytek.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nieużywana w stanie dobrym
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: EPA:5100991
HAFAS:5103058
IBNR:4278
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Ruda Chebzie – Bytom Karb (były numer 188)  
  11,740 Katowice – Legnica (137)  
  7,500 Ruda Kochłowice – Ruda Orzegów (187)  
  0,000 Ruda Śląska Chebzie – Zabrze Biskupice (189)  
  Chorzów Batory – Ruda Śląska Chebzie  
  Ruda Śląska Chebzie – Huta Zygmunt  
  Ruda Chebzie – Huta Pokój  
  Kolej Ruchu Regionalnego  
  Świętochłowice – bocznice  
  Ruda Chebzie – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Początek LK189
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #4 lol (2020-02-18 20:46:35)
    Filmik z drona ukazujący całą stację od wschodu aż na zachód ;) - https://www.youtube.…
  • #5 Damian Stupień (2020-02-24 14:57:47)
    Dobre whisky dla kaskadera który rozrysuje w czasie i przestrzeni wszystkie bocznice stacji :)
    https://mapy.orsip.p…
  • #6 Andrzej z Chebzia (2021-02-09 10:24:50)
    W latach 1974 pracowałem na lokomotywowni Ruda Chebzie, a następnie na tej stacji piękne to były czasy, szkoda że nie ma zdjęć z tych czasów.
  • #7 Janek z Chebzia (2021-02-26 13:25:20)
    Do Andrzeja: zdjęcia są, pracowałem również na warsztacie, parowozie, spalinówkach do emerytury. Fajna była obrotnica.
  • #8 Krystian (2021-02-27 09:52:07)
    Zdjęć na pewno byłoby więcej ale w PRL-u obwieszono się zakazem fotografowania obiektów kolejowych i nie tylko, a szkoda. Takie to były czasy, ja też w tej Lokomotywowni II klasy Ruda Chebzie pracowałem, jak pierwsze spalinówki z Gliwic zaczęto eksploatować, aż do jej całkowitej likwidacji. Jest kilka filmów, które emitowała TV możliwe, że znajdują się w archiwach TVP Katowice.
  • #9 ROPA Poznań (2021-02-27 18:27:44)
    Koledzy emeryci, też nim jestem. Wyobraźcie sobie, że jak obliczyłem, straciłem ok.5000 zdjęć które nie zrobiłem przez to, że się bałem, gdyż zawsze byłem w komisjach wypadkowych taboru spalinowego. A dodatkowo, wtedy nie było aparatów cyfrowych. Tak to było.
  • #10 Krzysztof Granda (2021-04-14 13:31:30)
    Szanowni Państwo!

    Powstaje monografia pt."RUDA ŚLĄSKA Dzieje Transportu Szynowego Tom1"(album fotograficzny).
    Swoim zakresem obejmować będzie kolej główną, wąskotorową, piaskową, bocznice oraz tramwaje.
    Proszę o kontakt osoby, chcące podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem jak również wspomnieniami na temat kolei i tramwajów w Rudzie Śląskiej.
    Dzięki Wam powstający materiał może być bogatszy. Zapraszam.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

    (krzysztof.granda@interia.pl)
  • #11 janek (2021-04-23 16:01:19)
    Krystian, przypuszczalnie zdjęcia lokomotywowni Ruda Chebzie, byłej a nieistniejącej, może mieć Stasiek.
  • #12 Wojciech Piech (2024-09-04 19:30:56)
    Odświeżę po kilku latach komentarze. Poszukuję wszelkich informacji i materiałów na temat lokomotyw SM31 stacjonujących w MD Ruda Chebzie, stąd moje pytanie do Panów tam pracujących. Jaką miały pracę lokomotywy SM31 tam stacjonujące (jakie prowadziły pociągi, czy tylko obsługiwały stację? Jak się sprawowały?, czy w trakcie eksploatacji w MD Ruda Chebzie miały jakieś większe "incydenty"?). Będę wdzięczny za każdą informację.
  • #13 Leszek Nawrocki (2024-11-27 17:03:22)
    W tym wypadku, tą konduktorką była moja ciocia. Jeśli możemy wymienić się jakimiś informacjami, to proszę skontaktuj się przez messengera - Leszek Na-cki

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Ruda Chebzie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...