OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Warszawa Grochów

Ostatnia zmiana: 2024-04-17

Opis ogólny
Opis ogólny: Lokomotywownia i wagonownia działająca głównie dla stacji Warszawa Wschodnia (info: Adam Kamiński)

Przed podziałem PKP na poszczególne spółki wagonownia Warszawa Grochów obsługiwała pociągi rozpoczynające bieg na stacji Warszawa Wschodnia i zmierzające na zachód. Po podziale PKP na Intercity i Przewozy Regionalne wagonownia przeszła pod zarząd Intercity, obsługując wszystkie pociągi IC, EC, Ex i TLK rozpoczynające bieg w Warszawie. Obsługę pociągów pospiesznych przejęła całkowicie wagonownia Warszawa Szczęśliwice. Na terenie Grochowa znajduje się także niewielka czynna lokomotywownia w której stacjonują lokomotywy elektryczne serii EP08 oraz EP09, a także elektrowozownia obsługująca niektóre EZT należące do Kolei Mazowieckich. (info: Jerzy Mrozowski, 2006-08-21)

na torze tuż przy szlaku Warszawa Wschodnia-Warszawa Olszynka Grochowska stoją wycofane z użytku wagony sypialne i kuszetki. (info: Karol Romaniuk, 2006-09-04)

Opis infrastruktury: Widziałem 1 Peron-być może jest więcej ale to mało prawdopodobne. Na tymże peronie rzucają się w oczy kontenery na śmieci poustawiane na całej długości peronu w odstępach co 10 metrów (około). (info: Karol Romaniuk, 2006-09-04)

Opis budynków: Na terenie stacji znajdują się:

- Wagonownia "GROCHÓW" pod zarządem PKP IC

- Elektrowozownia "GROCHÓW" pod zarządem KM

- Elektrowozownia "Olszynka Grochowska" pod zarządem IC (info: G.Fidler, 23-12-2008).

Stacja o długości torów 68,5 km.
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Budynek dworca pocztowego zaadaptowany na inne cele
budynki obsługi taboru: Używane zgodnie z przeznaczeniem
zadaszenie peronów: Wiaty peronowe nad częścią peronów technicznych
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki: - Nastawnia dysponująca "Gr": km 1,193
- Nastawnia dysponująca "GrC": km 2,965
- Nastawnia wykonawcza "Gr1": km 1,193
- Nastawnia manewrowa"Gr2": km 2,329
- Posterunek zwrotniczowski "Gr4" (obsługa przez Koleje Mazowieckie - KM): km 2,304
- Nastawnia manewrowa "Gr5": km 2,093
- Posterunek techniczny dyżurnego ruchu manewrowego "Grm": km 1,637
- Posterunek zwrotniczowski "Gr14" (obsługa przez Koleje Mazowieckie - KM): km 1,889
- Posterunek zwrotniczowski Sekcji Napraw Wagonów
- Nastawnia wykonawcza "Am1" (obsługa przez Alstom)
- Posterunek drużyny manewrowej "Gr9": km 1,371
- Posterunek drużyny manewrowej "Gr12": km 1,145
- Posterunek techniczny "Gr26"
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: perony techniczne
informacja pasażerska: Stacja techniczna brak informacji pasażerskiej. Budynki oznaczone systemem identyfikacji wizualnej PKP Intercity
inne budynki: Budynki PKP Intercity, Astom, Wars, PKP Intercity Remtrak.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  2,297 Warszawa Wschodnia – Warszawa Grochów (45)  
  7,499 Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Grochów TG4 (452)  
  2,297 Warszawa Grochów R5 – Warszawa Grochów R535 (839)  
  2,899 Warszawa Podskarbińska – Warszawa Grochów T3G,5G (903)  
  Warszawa Praga R2 – Warszawa Grochów (545)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Warszawa Grochów R4
Warszawa Grochów R535
Warszawa Grochów R57
Warszawa Grochów R780
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 X. Piast II Chrobry (2025-03-20 13:22:28)
    Konsorcjum Trakcji ma umowę na lokomotywownię PKP Intercity w Warszawie za 145,69 mln zł (netto).
    "Nowa lokomotywownia PKP Intercity ma powstać na warszawskim Grochowie do końca 2027 r.; jej wartość ma przekroczyć 179 mln zł - poinformował przewoźnik w czwartek.
    W ramach inwestycji zostanie zbudowana hala napraw i mycia lokomotyw oraz stanowisko diagnostyczne.
    Cytowany w komunikacie prezes PKP Intercity Janusz Malinowski przypomniał, że w ub.r. i pierwszych miesiącach 2025 r. odebrano 48 nowych lokomotyw, z czego 29 trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli właśnie na bocznicę Warszawa Grochów. "W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe.
    Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego" - przekazał Malinowski.
    Wyjaśnił, że obecna lokomotywownia powstała w latach 1937-1939 i jest objęta nadzorem konserwatora zabytków."
    https://stooq.pl/n/?…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Warszawa Grochów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...