Poznań Główny (galeria)
Ostatnia zmiana: 2025-09-03
Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

fot. nieznany (pomiędzy 1918 a 1945)
opis ⇵
Budynek dworcowy na pocztówce z lat dwudziestych XX w.

fot. nieznany (pomiędzy 1939 a 1945)
opis ⇵

fot. Werner & Hansjörg Brutzer (1976-05-22)
opis ⇵

fot. Paweł Ukole (2011-02-26)
opis ⇵

fot. Karol Romaniuk (2011-08-22)
opis ⇵

fot. Arecki (2012-07-15)
opis ⇵

fot. Arecki (2012-07-15)
opis ⇵

fot. irek (2013-10-25)
opis ⇵

fot. Przemysław Więcek (2014-02-14)
opis ⇵

fot. Paweł Ukole (2014-08-30)
opis ⇵

fot. Adrian Chromik (2015-10-17)
opis ⇵
Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#1
Łukasz Kiąca
(2017-05-11 11:42:47)
Poznański dworzec przed rokiem 1966: https://r-scale-0a.d…
- #2 Maciej (2018-06-21 14:41:40)
-
#3
(odp. na #2)
irek
(2018-06-22 08:51:50)
Mała uwaga, w tej galerii znajduje się zdjęcie "Akcja porządek w PKP -Peron 1" To miejsce, to nie Poznań Główny, i mało prawdopodobne aby to była jakakolwiek stacja/przystanek na terenie Poznania .
-
#4
Maciej
(2018-06-22 09:05:35)
Na stronie cyryl.poznan.pl znajduje się wiele zdjęć związanych z poznańską koleją. Jest chyba problem z dodawaniem tych fotografii do OBK (prawa autorskie).
-
#5
(odp. na #4)
Marek Potocki
(2018-06-22 10:27:35)
Można poprosić konkretnie o które zdjęcia masz na myśli?
-
#6
(odp. na #5)
Maciej
(2018-06-22 10:33:28)
Proponuję skorzystać z tamtejszej wyszukiwarki (wpisałem wyraz "kolej").
http://cyryl.poznan.… -
#7
(odp. na #3)
Stanisław Pikul
(2018-06-22 10:56:06)
Hmmm, mi to nieco Wronki przypomina.
-
#8
(odp. na #5)
Maciej
(2018-06-22 11:01:18)
Po wpisaniu hasła "dworzec" również wyświetlą się ciekawe zdjęcia :)
-
#9
(odp. na #8)
Marek Potocki
(2018-06-22 11:09:10)
No i fajnie. Im więcej takich galerii w sieci, tym lepiej. U nas nie widzę materiałów pociągniętych z tej galerii (tagują znakiem wodnym), a co do praw autorskich – jeśli mówimy o materiałach przedwojennych, to z racji wieku są one już (w większości) w domenie publicznej.
-
#10
(odp. na #9)
Maciej
(2018-06-22 11:21:25)
Może warto byłoby uzyskać zgodę na publikację zdjęć z "CYRYLA" na stronie OBK? Wiele pozycji jest tam naprawdę godnych uwagi.
-
#11
(odp. na #9)
irek
(2018-06-22 11:29:06)
Marku, odpowiedź poszła na pocztę. @Stanisław Pikul, podobnie myślę iż to Wronki. Ale na 100% nie jestem pewien. Jednak nie jest to Poznań Główny. Pisałem do Cyryla, ale odpowiedź ...eee przemilczę ;)
-
#12
Maciej
(2019-02-15 21:58:59)
Lokalna telewizja WTK podała dzisiaj, że... PKP planuje rozebrać stary, XIX-wieczny dworzec na stacji Poznań Główny. Po prostu brak mi słów. Przeciwna tej decyzji jest konserwator zabytków. Jak znam życie, dni tego obiektu są już policzone...
https://wtk.pl/news/… -
#13
(odp. na #12)
Stanisław Pikul
(2020-01-17 17:22:35)
Taka ciekawostka ... https://poznan.wybor…
-
#14
ROPA Poznań
(2020-01-17 23:01:42)
Mam w swoich "archiwach" zdjęcia z wizualizacji propozycji przebudowy "starego dworca" ba nawet pokazywanych w holu właśnie jeszcze czynnego dworca. Z moich informacji oraz warunków jakie stawia konserwator zabytków "nie przejdzie" koncepcja całkowitego rozebrania bryły, lecz wybudowania nowej z odtworzeniem "starego czoła" dworca.
-
#15
Darek Nowak
(2020-03-27 21:56:58)
Kolejne ograniczenia kursów Kolei Wielkopolskich od 30.03:
https://koleje-wielk…
Ponadto, oprócz remontu torów na linii do Szczecina trwa obecnie budowa nowego peronu od strony galerii Avenida. -
#16
(odp. na #15)
Givexnine Poznań
(2020-04-01 19:49:35)
Oby ograniczenia nie prowadziły do tego, że te kursy nie zostaną wznowione po epidemii.
-
#17
(odp. na #16)
Darek Nowak
(2020-04-01 21:00:49)
Za miesiąc wszystko już przestanie kursować.
Przedwczoraj, we wtorek, byłem na Głównym w południe i było pusto na peronach i w pociągach.
https://www.bazakole…
Do Szczecina tylko 2x TLK/dzień, po południu.
IC "Zefir" skrócona relacja do Piły (z Krakowa), też pusty.
Z kursów KW na relacji Poznań - Piła zostało tylko 5 połączeń.
Te które kończyły/zaczynały w Rogożnie na nowiutkim peronie nr 3 tamże, wogóle zostały skasowane.
Dzisiaj Regio ze Rzepina 17:16 przyjazd Poznań 19:21 widziałem na Górczynie zupełnie pusty (obsługiwany przez PR Lubuskie).
Zlikwidowane są również kursy do Wolsztyna obsługiwane "samowarkami". -
#18
(odp. na #16)
Darek Nowak
(2020-04-10 22:55:11)
Zobaczcie nową "rzeżnię" w PR Poznań: https://polregio.pl/…
-
#19
(odp. na #18)
Givexnine Poznań
(2020-04-11 14:12:38)
Oby tylko je wszystkie poprzywracali po wirusie.
-
#20
(odp. na #19)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-28 00:15:05)
Proszę zobaczyć jakie debile układają rozkłady dla KW:
https://koleje-wielk…
Np. w tabeli nr 3, pociąg "Rusałka" do ZG jest wymieniony 8! razy!
Przecież ten "rozkład" jest zupełnie nieczytelny.
Ponadto gdy miesiąc wcześniej napisałem do nich, bo nikt nie odbiera telefonów, że mają błędy w rozkładzie i podałem liczne pozycje, to odpisali mi w stylu że mają to gdzieś.... -
#21
(odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-14 01:56:27)
Odjazd pociągu parowego prowadzonego "Petuchą": https://www.youtube.…
Autor filmu, p. Ryszard Maj jest już emerytowanym mechanikiem, zamieszcza często wspomnienia z pracy, więc jak kogo interesują stare czasy warto abonować jego kanał gdyż jest tu naprawdę dużo, ciekawych historii. -
#22
(odp. na #12)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-02-19 23:37:06)
Krótka wzmianka we Wikipedii o Dworcu Marchijskim w Poznaniu.
https://pl.wikipedia…
Podejrzewam że w jego miejscu jest obecnie Dworzec Zachodni (wyjście zachodnie z tunelu pod peronami zbudowane z okazji PeWuKi - 1927 r.).
https://www.bazakole… -
#23
Wojciech Frykowski
(2021-03-24 21:36:07)
Na "Cyrylu" pojawiło sporo nowych fotek Poznania wykonanych "z lotu ptaka" lata 60 XX w m.in to
https://cyryl.poznan… -
#24
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-06-23 20:54:26)
Szybka Kolej Miejska w Poznaniu.
Od 26-go czerwca Poznań będzie miał swoja Szybką Kolej.
W związku z remontem ulic w rejonie Starołęki skrócone zostaną linie tramwajowe i by poprawić obsługę tej dzielnicy wprowadzone zostaną pociągi odcinkowe na linii PKM4 w relacji Poznań Główny-Krzesiny-Poznań Główny.
Obszerna informacja na temat wraz z planami:
https://www.ztm.pozn… -
#25
(odp. na #24)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-07-30 19:35:01)
Dzisiaj popołudniu wystąpiła poważna awaria systemu sterowania ruchem.
Opóznienia pociągów rzędu 2,5-3 godziny ().
https://epoznan.pl/n…
() Największe zanotowane opóznienie miało 6 godzin. -
#26
(odp. na #25)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-01-28 21:24:59)
25 lat PST w Poznaniu (premetro): https://epoznan.pl/n…
-
#27
(odp. na #26)
Givexnine Poznań (Kamil)
(2022-01-29 13:40:35)
To premetro niebawem zostanie zamknięte na gruntowny remont.
-
#28
Błażej Kopka
(2022-01-29 16:45:41)
Podobno estakada w nienajlepszym stanie. Ciekawe, czy będzie kompleksowy remont w tej kwestii, czy pudrowanie, jak estakada TOP.
-
#29
(odp. na #28)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-23 19:00:17)
Trwają intensywne prace przyłączeniowe na południe od nowego peronu w tym kilka "anglików".
Jeden tor przy peronie już leży, bez sieci trakcyjnej, międzytor pod prądem.
Pięknie wyglądają te nowe szyny w popołudniowym słońcu, jak te z makiety HO... -
#30
Błażej Kopka
(2022-08-02 21:40:44)
No i mamy to - nowe perony od września na Poznaniu Głównym. Nie tyle chodzi o sam nowy peron faktycznie wybudowany przy galerii handlowej (kiedyś rzekoma rezerwa dla KDP - Kolej Sowieckich, tfu... szybkich/dużych Prędkości, która jak wiadomo w przeciągu pół roku zacznie funkcjonować w Polsce jak mówi jarek z pinokiem). Chodzi o całkowitą zmianę numeracji peronów (rewolucja), co by Leszna czy innego Jawora nie przebijać.
Przypomnę, że początkowo był zamysł "niemiecki" (każdy tor to "peron"), ale nie przeszło. A wyszło tak ( od wschodu jadę):
1. (zamiast 3a, czyli ten nowy) - 2 kr.
2. (zamiast 3) - 2 kr.
3. (zamiast 2) - 2 kr.
4. (zamiast 2a) - 1 kr.
5. (zamiast 1) - 1 kr.
6. (zamiast 1a) - 1 kr.
7. (zamiast 4a) - 2 kr.
8. (zamiast 4) - 1 kr.
9. (zamiast 4b) - 1 kr. (obecnie nieużywany?)
10. (zamiast 5) - 2 kr.
11. (zamiast 6) - 2 kr.
17 krawędzi peronowych... Rekord?
Tablice są już w przygotowaniu i nawet w niektórych miejscach już wiszą... -
#31
Błażej Kopka
(2022-08-02 21:49:15)
Taka mapka na szybko z FB:
https://www.facebook… -
#32
(odp. na #31)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-08-03 16:18:25)
I co za Mędrzec to wykoncypował?
I za ile? -
#33
Błażej Kopka
(2022-08-26 08:56:46)
Za ile? A za 5 milionów niecałe. I taniej się nie da. A peron pierwszy na razie nie będzie obsługiwany, bo Thales nie jest w stanie ogarnąć nowych rozjazdów i przebiegów w programie stacji.
Wbrew opiniom na forach Poznań nie będzie największą stacją, jeśli chodzi o krawędzie peronowe, bo będzie ich 17 (a nie 18 jak wielu podaje), a 18 z kolei ma Warszawa Zachodnia (no chyba, że nie liczyć WKD, to wtedy faktycznie Poznań największy). -
#34
(odp. na #33)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-09-05 17:09:40)
Wczoraj oddano do użytku (zdjęcia w galerii) przedłużenie tunelu pod torami wraz z dojściem do ulicy Składowej.
Niestety, nie ma tu na razie ruchu gdyż peron nr 1 jest nieczynny, wyjście do galerii "Avenida" też zablokowane.
Z kolei kosztowny tunel pod peronem nr 1 jest bezużyteczny, bo po co komu iść piechotą do centrum miasta, które wygląda, jak po wojnie. -
#35
(odp. na #33)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-09-21 14:31:23)
Film z przejścia nowym tunelem a pózniej tez dotychczasowym.
https://www.youtube.… -
#36
Błażej Kopka
(2022-09-22 15:19:13)
Tymczasem przed dworcem protesty. Radni i społecznicy protestują przeciwko planom Władz Poznania i PKP, aby rewitalizację dworca PKP wykonało wg własnego projektu, bez konkursu architektonicznego. Poznaniacy nie chcą kolejnej inwestycji typu chlebak, z zerową funkcjonalnością. Protesty odbyły się pod hasłem "Oddajcie dworzec!".
-
#37
ROPA Poznań
(2022-09-23 20:24:23)
"Chlebak" to Poznaniowi "zafundował" poprzedni Prezydent Ryszard G., a nie PKP. Wszystko prze ME w 2012r.
-
#38
Błażej Kopka
(2022-09-24 09:15:56)
Dotychczasowy dworzec też Grobelny kazał zamknąć dla podróżnych?
-
#39
cykliści na pekape
(2022-09-24 10:17:10)
Do Błażej Kopka: No, już 10 lat temu były protesty https://www.bazakole…, jednak wówczas tych którzy stali murem za starym dworcem nazywano: uwstecznieni, zapóźnieni, średniowieczni, obskuranci, wsteczni, niepostępowi....teraz by dostali dubeltowo...płaskoziemcy, foliarze, onuce! No to się dorobiliśmy niemal wszyscy "Nie będziemy mieli nic i będziemy szczęśliwi". No "szczęśliwi" będą, wręcz wybrańcy narodu, gdy będą sobie śmigali rowerem typu Ukraina, czy inne Wigry2, rowerową ścieżką kolejową :))
-
#40
(odp. na #37)
Stanisław Pikul
(2022-09-25 19:20:34)
Nowy dworzec w Poznaniu powstał rzeczywiście za czasów Grobelnego ale został wybudowany przez PKP, na gruntach PKP, wg projektu PKP i za pieniądze PKP więc przypisywanie winy/zasług byłemu Prezydentowi jest nieco na wyrost. To samo jeżeli chodzi o UEFA. ;)
-
#41
ROPA Poznań
(2022-09-25 23:11:20)
Tak, Kolego Stanisławie ale to była decyzja polityczna tamtejszej opcji rządzącej krajem i On się na to zgodził, także PKP nie miało nic do powiedzenia, choć to ich teren. Ale, ze to miało powiązanie z ME 2021 w PN, to jest to pewne.
-
#42
(odp. na #41)
Stanisław Pikul
(2022-09-26 11:37:01)
Ależ ja jestem świadom politycznych uwarunkowań tej decyzji, jednak chcę protestować przeciwko umniejszaniu odpowiedzialności PKP za tę inwestycję.
-
#43
ROPA Poznań
(2022-09-26 23:24:15)
Pozwolę sobie zabrać głos w tym miejscu. Otóż dziś zaproszony przez organizatora byłem na posiedzeniu tzw. Parlamentarnego Zespołu do spraw odbudowy dworca Głównego PKP w Poznaniu. Tego typu spotkania i nazwy powstają i organizują "przeciwne strony polityczne". Ponieważ nie są przy władzy. nie mają głosu decydującego. Wysłuchałem 2 lub 3 /a dwóch znam dobrze/ wypowiedzi na temat przeszłości dworca i kwestii, jak powstawał "chlebak". Wszystkich ciekawiło jednak co dalej. Niestety, te wszystkie głosy można ująć stwierdzeniem-akademicka dyskusja i wypowiedzi. Na spotkanie oczywiście nie przybył przedstawiciel PKP SA. Jakie tam stwierdzenia padały np. może wybudować nowy dworzec bliżej Kaponiery itp. Całkowita teoria. A rzeczywistość jest taka /przynajmniej na dzień dzisiejszy/, że PKP samo zaproponuje projekt i bez żadnego konkursu je zatwierdzi. Co gorsza, ponoć miasto się na to zgodziło. Jedynym "hamulcem" może być Konserwator zabytków.
Gwoli ścisłości, "liderem" tego Zespołu jest Poseł PO, Sterczewski, wsławiony jazdą rowerem po spożyciu alkoholu /wybryk młodości/. Nie mieszam się do polityki, to chodzę na takie, spotkania, obojętnie jaka opcja je organizuje. -
#44
(odp. na #43)
Stanisław Pikul
(2022-09-27 09:15:27)
Czy w czasie tego spotkania wyjaśniono w jaki sposób miasto może zmusić PKP do ogłoszenia konkursu i nie zgodzić się na ewentualnie przedstawiony przez kolej projekt który nie byłby zgodny z wizją jaką ma miasto?
-
#45
wybrańcy ludu
(2022-09-27 10:22:12)
Niestety ale ci wybrańcy na przedstawicieli ludu w izbie niższej jak i wyższej we stolycy, generalnie nie mają nic do powiedzenia konkretnego w jakimkolwiek temacie. To są mistrze w gawędzeniu o pośladkach Maryni.
Konkret. Lat temu wiele zaprosiliśmy 14 sztuk wybrańców ludu z izby wyższej jak i niżej. Tematem było wykluczenie komunikacyjne sporych połaci RP. 4 sztuki totalnie temat raczyli uryną czyli zero odzewu, ani me ani be, ani kukuryku. Inne 6 sztuk wybrańców ludu w swojej łaskawości odpowiedzieli że mają tak ważne coś , coś tam, że nie dadzą rady. Przybyły 4 sztuki ale po niespełna godzinie, bardzo przepraszają ale mają przesilenie rządowe i muszą w te pędy na wsiową ulicę wracać. Prawda była taka, szybko się zorientowali że to nie spotkanie przy świecach i kawie i pogaduchy do poduchy, ale grupa inicjatywna która jest bardzo dobrze i konkretnie przygotowana do tematu. Ta pozostała jedna sztuka wybrańców ludu, robił za twardziela i mimo że my przedstawiamy kwity, papiery, analizy, wyliczenia, dlaczego zlikwidowano linie kolejowe, dlaczego nie ma połączeń pekaesów...dlaczego, dlaczego, dlaczego. ŁUN z uporem maniaka gawędził - No wicie rozumicie gdy będziemy u władzy to zrobimy ..to, tamto i sramto Problem polega na tym że gdy ŁUNI byli przy korycie władzy, to właśnie ŁUNI ograniczyli połączenia kolejowe czy wręcz zlikwidowali!
Dlatego gdy widzę i słyszę iż ony Francik wybraniec ludu, tyka tematów o których ma zerowe pojęcie, no to nachodzi jedna myśl, ktoś gostkowi podpowiedział, aby ocieplił swój zafajdany wizerunek. I aby już nie tylko pod wpływem nie śmigał welocypedem, ale aby również z torbą ikeły nie popylał po ściernisku, wzdłuż terenów baciki. Jak ktoś ma wątpliwości, to spróbujcie umówić się z jakimś wybrańcem ludu takie tete a tete.
W tematach komunikacyjnych. Na 100% nie znajdą czasu. No cóż mamy takich wybrańców ludu, jaki mamy elektorat. -
#46
Błażej Kopka
(2022-09-27 17:32:16)
Kolego Romanie - czytałem o tym spotkaniu w Głosie Wielkopolskim. O ile samo spotkanie popieram, to tak jak piszesz - te fantastyczno-akademickie dyskusje o tym jak ma wyglądać dworzec są dla mnie nie do przyjęcia. Raczej wiadomo, że układ torowo-peronowy raczej trudno zrewolucjonizować - nowy dworzec i perony przy Kaponierze - o matko i córko!! Ale już pomysł tunelu kolei aglomeracyjnej pod Starym Rynkiem... Czy na tym spotkaniu był lekarz psychiatra? :)
Czy tak trudno zrozumieć, że idealnym rozwiązaniem dla Poznania jest przywrócenie funkcjonalności w byłym budynku dworca głównego? Natomiast konkurs powinien dotyczyć tego jak cała bryła dworca powinna być zmodernizowana, odnowiona i tyle. Dodatkowo zmiana podejścia PKP do obsługi peronów (czas zajęcia krawędzi peronowych, organizacja przebiegów kolei aglomeracyjnej bez stosowania stacji Poznań Główny jako stacji końcowej/początkowej). Jedyna modyfikacja o którą bym się pokusił to przedłużenie tunelu również do przystanku przed zachodnią i do targów. Przejście przez Głogowską bywa kłopotliwe, długie, a zaraz za nią przed wejściem na zachodni jest kolejne przejście z sygnalizacją. Te 20-30m potrafi się iść z uwagi na światła 2 minuty i dłużej.
Co do miasta - też nie wiem na ile władne jest miasto, żeby pewne inwestycje PKP zablokować. Faktem natomiast jest, że miasto na chlebak się zgodziło (czyli przyklepało i jakąś tam odpowiedzialność w tym sensie ponosi), ale nie można pisać, że to Grobelny zafundował poznaniakom. Sam prezydent miasta (niezależnie kto akurat pieści tą funkcję) jest za mały, żeby pasażerom fundować taki dworzec jak Poznań Główny (niezależnie od efektu). -
#47
(odp. na #46)
Stanisław Pikul
(2022-09-27 18:59:47)
"Faktem natomiast jest, że miasto na chlebak się zgodziło (czyli przyklepało i jakąś tam odpowiedzialność w tym sensie ponosi)" - no właśnie. W sąsiedztwie zetknąłem się z następującą sytuacją: na terenie zalewowym przedsiębiorca wymusił budowę zakładu przemysłowego, powołując się na zasady dobrego sąsiedztwa na tanio kupionym terenie zalewowym, a kiedy zaczęło grozić mu zalanie, zażądał dodatkowych działań ze strony Urzędu Miasta, bo skoro Urząd się zgodził wydając pozwolenie na budowę, to jest odpowiedzialny za zabezpieczenie przeciwpowodziowe jego firmy. Podobnie jest też pewnie z tym chlebakiem - "... miasto się zgodziło ..." -
-
#48
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-04 00:00:02)
Od 01.10.2022 zmieniły się zasady honorowania biletów przez KW.
https://koleje-wielk…
w tym Regio karnet ale o tym dowiedziałem się o tym dopiero dzisiaj w pociągu.
Na szczęście miałem kupiony we wrześniu więc mogę jeszcze go wykorzystać.
A pisali pierwotnie tylko o tym:
https://koleje-wielk… -
#49
Błażej Kopka
(2022-10-04 07:07:25)
Pisałem już o tym kilka dni temu w kontekście przejęcia linii do Wronek przez KW. To będzie najgorsza oferta dla podróżnych. W necie zresztą już roi się od przykładów, że bilety na trasach lokalnych typu Nowy Tomyśl, Konin itp w kierunku Poznania są tańsze w IC - i to nie nieco tańsze, ale znacząco tańsze, a przy biletach miesięcznych to już w ogóle nie ma o czym rozmawiać, bo IC bije cenowo KW na głowę. KW ratuje się tylko wspólną ofertą z ZTM Poznań.
Niestety taborowo też KW leci na łeb. Przejęcie Leszna przełożyło się na likwidację podwójnej trakcji na tak obleganych kierunkach jak Konin. Jak przejmą Wronki to już chyba tylko kosztem cięcia połączeń gdzie indziej przy ich polityce. Dobrze, że w województwie nie ma obecnie żadnej reaktywacji spalinówki obecnie, bo też by pocięli Wągrowiec i Wolsztyn niemiłosiernie. -
#50
Prochiron
(2022-10-04 11:42:15)
Regiokarnet jest honorowany z tego co widzę, więc proszę nie straszyć :)
-
#51
Błażej Kopka
(2022-10-04 15:15:03)
Kolega Adolf pomylił Regio kartę z Regio Karnetem. Ale regio karta oraz Karta Wielkopolska w ofercie RAZEM faktycznie wyleciały od października, podobnie jak honorowanie oferty Regio "Ty i raz dwa trzy". I wszystko od października, a faktycznie zapowiedzi były nieco inne. Oczywiście ważność zachowują wszystkie powyższe, jeśli były zakupione z wyprzedzeniem.
Myślę, że zachwyt nad tym, że KW ma monopol na kilku liniach może wielu osobom odbić się czkawką. -
#52
(odp. na #51)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-04 18:37:44)
Właśnie ze NIE.
Dręczycielka od biletów mi to uświadomiła, pisałem wyżej.
Miała przekazać Derekcji tego Cyrku żeby wprowadzili zmianę na stronie. -
#53
Prochiron
(2022-10-04 19:15:58)
Czyli wygląda na to, że KW idzie niestety w kierunku KD, czyli pełnego faka w stronę podróżnych. Jak można mówić o promocji kolei skoro pogarsza się ofertę? Jeśli mam płacić za pociąg prawie tyle samo co za benzynę, to po ki czort miałbym wybrać pociąg?
-
#54
ROPA Poznań
(2022-10-04 19:23:13)
Jak na razie niedoścignionym wzorem jest ŁKA/Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Jestem tam często w jej obrębie działania i płace 4zł w drugiej strefie 7zł a od pewnych przystanków nic podobnie jak szumnie na KW np. od Poznania Junikowo czy Starołeki.
Przypomina mi się fraszka J.I.Sztaudyngera .."to dla mnie wzór niedościgły, jak igły zrobić widły". -
#55
Prochiron
(2022-10-04 21:39:58)
Na ten moment prostuję informację pana Piaskowskiego - regiokarnet jest honorowany w KW, co potwierdza notka na wydanym w automacie blankiecie. Z wypowiedzi kasjerki mogę wnosić, że podjęta naprędce przed kilkoma dniami decyzja jest podyktowana rozpaczliwym poszukiwaniem przez kolej pieniędzy i generalnie "wszystko jest cięte i jak jeszcze nie jest, to za chwilę będzie". W takiej sytuacji myśli o jakichś kolejplusach do miasteczek można włożyć między bajki z mchu i paproci. Konduktorzy czasami nie wiedzą o czym mówią, zwłaszcza jeśli panuje taki chaos informacyjny. Jeśli zmuszono pana Adolfa do zakupu dodatkowego biletu to jest to sprawa reklamacyjna na moje oko.
-
#56
Błażej Kopka
(2022-10-05 06:47:34)
Adolf - przeczytaj ze zrozumieniem co sam dołączyłeś. REGIOkarta i REGIOkarnet to nie to samo. Jedno jest nadal honorowane, a jedno już faktycznie nie. Każdy pacjent - nawet Ty po przeczytaniu powinien zrozumieć.
-
#57
Opolanin
(2022-10-05 08:44:26)
Prochiron, nie w kierunku KD, tylko bardziej KŚ co cichaczem, bez żadnych zapowiedzi, raczyła się wypiąć na Regiokarnet, kartę itp. Ktoś wtedy pisał, że teraz pora na KW... no i proroctwo się wypełnia.
-
#58
Prochiron
(2022-10-05 13:13:06)
#57 KŚ to swoją drogą - niedawno chciałem jechać na południe kraju z karnetem właśnie, aż tu nagle zupełnym przypadkiem zwróciłem uwagę na brak KŚ na blankiecie. Szkoda, że nie było nigdzie żadnej konkretnej informacji o tym fakcie. Inna sprawa to zauważalna i coraz bardziej irytująca pseudokonkurencja przewoźników samorządowych z Polregio. Jaki ma to sens skoro obydwaj przewoźnicy działają na zlecenie tego samego samorządu? W tej chwili chcąc przejechać z Głogowa do Legnicy trzeba kupić dwa osobne bilety do Wrocławia, moim zdaniem to absurd.
-
#59
(odp. na #56)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-05 17:21:28)
To info od Dręczycielki Biletowej która nie chciała podbić karnetu.
W końcu zadzwoniła wyżej z trasy i dostała zgodę bo kupiłem 28.09.
#55
Prochiron.
Najpierw 3 lata temu zrezygnowały z Regio karnetu KD, niedawno KŚ a teraz i KW.
Wcześniej, ale nie pamiętam już kiedy, KM.
Mi, oprócz 2 przejazdów które zostały na karnecie do wykozrystania, pozostaje tylko korzystać z mini regio karnetu w relacji do Wrocka i Szczecina.
Ale ze często nie jeżdzę, na razie nie będę korzystać. -
#60
Błażej Kopka
(2022-10-05 18:44:03)
Adolfie - spójrz na link, który sam podajesz. Koleje Wielkopolskie honorują:
REGIOkarnet wydawany na przejazdy wszystkimi pociągami REGIO;
REGIOkarta wydawana na przejazdy pociągami REGIO zakupiona do dnia 30 września 2022 r.
Albo Ty, albo Pani konduktorka mylicie REGIOkarnet i REGIOkartę. REGIOkarnet jest nadal honorowany. REGIOkarta już nie jest. No albo Cię oszukano. -
#61
Prochiron
(2022-10-05 21:48:02)
#61 Też tak uważam, zwłaszcza że indagowana przeze mnie kasjerka również pomyliła kartę z karnetem i początkowo tłumaczyła mi, że jej nie honorują, mimo że pytałem o coś innego. Co do konduktorów to tak jak pisałem wyżej - często sami nie znają szczegółów standardowej oferty i w koźlim uporze tłumaczą mi coś, co wiem że mija się z rzeczywistością, a tutaj mamy do czynienia z nagłym i chaotycznie grzebaniem przy ofertach, przy którym można się pogubić.
-
#62
rabaty/zniżki
(2022-10-06 09:15:10)
....Albo Ty, albo Pani konduktorka mylicie REGIOkarnet i REGIOkartę. REGIOkarnet jest nadal honorowany. REGIOkarta już nie jest. No albo Cię oszukano -- Tak zwyczajnie jakaś silnie myśląca grupa, wydumała coś co jest niczym innym jak masłem maślanym. Obie nazwy brzmią bardzo podobnie, jednak jest subtelna różnica, zwracało na to uwagę, część pracowników z dołów, to ci którzy mają bezpośredni kontakt z klientami. Ale góra, jak to góra zawsze jest mądrzejsza. Karnety to nic innego jak wykupienie sobie określonego miejsca, uczestnictwa, np. w kinie, na siłowni czy imprezie sportowej. Natomiast, Karta, generalnie dotyczy to stałego klienta np. w korpo TAXI czy sklepie. Jednak korzystasz raz na tydzień na miesiąc albo gdy masz taką ochotę czy potrzebę. Jednak jest wiele innych odlotowych pomysłów, w temacie zniżki/promocje, za które obrywali Bogu ducha winni konduktorzy. Szczególnie gdy pasażerowie kupowali bezpośrednio u nich bilety.
-
#63
(odp. na #60)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-06 18:05:48)
Pojechałem specjalnie na Górczyn i Dręczycielka Biletowa powiedziała że: NIE-HO-NO-RU-JE-MY.
A wy dalej upierajcie się przy swoim. Zamiast samemu sprawdzić. -
#64
Błażej Kopka
(2022-10-06 22:32:04)
Czyli na stronie internetowej, którą sam linkujesz kłamią. Dlaczego zatem ich wspierasz dając takie linki? Co z Tobą Adolfie nie tak? Syndrom imienia, czy o co chodzi?
Poza tym, czy tego nie wypada gdzieś zgłosić, jeśli KW na stronie podają informacje nieprawdziwe co do swojej oferty? No bo tak twierdzisz Adolfie... -
#65
Michał Kłosowski (niezalogowany)
(2022-10-07 07:10:25)
Całe szczęście, że bilet turystyczny nadal honorują. To jest naprawdę dobra i ciekawa oferta. Ile ja zaoszczędzam jeżdżąc na niej co jakiś czas z żoną... No ale pewnie i do tego się dobiorą, tak jak wyparły się z niej "KD" jakiś czas temu, czy interCity, zostawiając "turystyka" w absurdalne dni, wtorek-czwartek.
-
#66
Prochiron
(2022-10-07 08:27:03)
#63 Proszę wybaczyć ale to jakieś radio Erewań. Wytłumaczył pan że pyta o karNET a nie karTĘ? Na moim karnecie zakupionym 4.10 jest notka o honorowaniu w KW i tym mam zamiar się kierować. Moje doświadczenie z kasjerami i konduktorami uczy, że niestety nie stanowią ostatecznego źródła informacji nt. ofert. Jeśli będę zmuszony przez "dręczyciela" do kupienia dodatkowego biletu to będę go reklamował i na 99,9% otrzymam zwrot pieniędzy.
-
#67
Promocje?
(2022-10-07 10:25:48)
Był taki czas, około 2010-12, wybieram się w podróż sznelcugiem z miasta A do miasta B, podróż dalekiego zasięgu. Czas po wakacyjny a jeszcze przed listopadowy (1 listopad), kiedy to cały naród rusza czym może i gdzie musi.
Na stacji początkowej podchodzę do okienka IC, zamiarem zakupu biletu. Bardzo miła pani - Niech pan przyjdzie na 10 minut przed odjazdem, to zyska pan na zakupie biletu całkiem sporo. To będzie zakup last minute. OK mądrego to i miło posłuchać, tak też uczyniłem. Po raz pierwszy dowiedziałem się o czymś takim. Gdy o tego typu bilety pytałem na innych stacjach, to panie kasjerki robiły duże oczy i były zaskoczone takimi promocjami. W jednym przypadku pani kasjerka wręcz powiedziała z szyderczym uśmiechem - Panie last minute to pan se na Karaiby może kupić, ha ha ha ha.
Tak to się mają te wszelakie promocje, które ktosie żywcem przenicowali z marketów :) -
#68
Paweł Skup
(2022-10-07 10:29:32)
Opowiastka z mojego życia: działo się to jakieś 4 lata temu właśnie na dworcu Poznań Główny. Przychodzę do kasy IC (innej czynnej opcji nie było) i proszę bilet na Przewozy Regionalne do Grudziądza. Pani oznajmia, że może mi sprzedać jedynie na IC do Laskowic, a dalej to już PR. A ja jej na to, że prosiłem inaczej. A ona mi w żywe oczy, że nie ma takiego pociągu. Ja jej na to, że jest. Przepychanka trwała dłuższą chwilę, aż wreszcie, postraszona "kerownikiem" wydała żądany bilet. Oczywiście dojechałem, jak zamierzałem. Ale takie działania to już ewidentnie nieuczciwa konkurencja, by nie rzec chamstwo.
Więc czy to jest niewiedza, czy bezkarne palenie głupa? -
#69
(odp. na #64)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-07 21:55:38)
Linki dałem dla przykładu, mieli je zmienić tydzień temu.
Do KW napewno się nie dodzwonisz a na majle odpowiadają po 2 miesiącach.
Szkoda gadać, szkoda strzępić tego ryja naprawdę. -
#70
Błażej Kopka
(2022-10-09 19:50:52)
Dziwna sprawa Adolfie z tymi kartami, bo nie tylko KW wprowadza w błąd wg Ciebie, ale i POLREGIO. Na swojej stronie wyraźnie na czerwono napisali, ze w Wielkopolsce nie będzie już honorowana regiokarta, ale przy regiokarnecie cisza... Też celowo w błąd wprowadzają? A wracając do Twojego wpisu #34 - możesz mi powiedzieć gdzie Ty w nowym przejściu podziemnym widziałeś miejsce do wejścia do galerii AVENIDA? Byłem tam wczoraj - od jednej i drugiej strony. Nie widzę, aby gdzieś takie wejście było projektowane. Oprócz pierwszych 5m pomiędzy peronem 2 i 1 całe to przejście jest bezużyteczne.
-
#71
(odp. na #70)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-10 00:06:17)
Wejścia w samej Galerii może i brak, trzymam się z dala od tych Świątyń, tak jak Bidadronek, a tunel na końcu zagrodzony, więc nie wiadomo jak daleko się jeszcze ciągnie.
Co się tyczy karnetów, patrz #69.
Skoro na stronie PR ciągle wyświetla się w nagłówku stara cena, to czego oczekujesz? -
#72
(odp. na #70)
Karol Ogorzałek
(2022-10-10 08:28:27)
Powiem tak: Jako uczeń Kolejówki na Fredry chodzący tym przejściem prawie codziennie widzę, że jest bardzo przydatne. W końcu mamy jakiś skrót z kierunku centrum na dworzec, bez potrzeby stania na światłach przy przystanku tramwajowym, albo robienia kółka przez całą galerię. Także nie rozumiem tego całego hejtu i nazywania przejścia bezużytecznym w sytuacji, kiedy przy wychodzeniu z pociągu widzę zwykle grupę ludzi, którzy idą tym przejściem w kierunku centrum.
-
#73
(odp. na #71)
Prochiron
(2022-10-10 09:50:18)
Myślę, że po prostu trafił pan na niekumatego konduktora a teraz na siłę coś nam udowadnia. Korzystałem w weekend z karnetu w wielu pociągach KW i jak na razie nikt nie zgłosił pół słowa uwagi w temacie, a korzystałem też na liniach z monopolem KW. Tyle z mojej strony.
-
#74
Błażej Kopka
(2022-10-11 09:58:30)
Byłem wczoraj w kasie. Karnet obowiązuje. Adolf opowiada głupo... Mija się z prawda po prostu. A tunel nawet w projekcie nie ma połączenia z Awenidą i dla pasażerów dworca jest bezużyteczny. Natomiast zgodzę się, że może być użyteczny zwyczajnie dla mieszkańców.
-
#75
(odp. na #74)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-11 19:51:52)
Nie ja opowiadam głupoty tylko w takim razie Dręczycielki Biletowe.
Jutro będę na dworcu więc się rozeznam.
A w regulaminie PR tez brak zmian, więc może nadal obowiązują. -
#76
(odp. na #74)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-12 19:17:46)
Niestety ale w kasie KW Gniezno potwierdzili te informacje, dotyczą one także biletu turystycznego.
Tak więc skończyły sie tanie podróże po Wielkopolsce i okolicy.
Jeszcze w lipcu przejazd z Górczyna do Zielonej kosztował mnie w 2 strony tego samego dnia 25 PeeLn.
Teraz trzeba wydać 67 czyli prawie 3x tyle.
Z tym że od 12.12 mają wrócić 3 połączenia PR ale niestety wcześnie rano i popołudniu oraz wieczorem co nie pasuje. -
#77
(odp. na #76)
wasiukibic
(2022-10-12 19:35:22)
"Niestety ale w kasie KW Gniezno potwierdzili te informacje, dotyczą one także biletu turystycznego." Tyś je blank richtiś? Pod koniec września jechałem na turystycznym zarówno PR, jak i KW.
-
#78
Michał Kłosowski
(2022-10-12 19:54:25)
Ja również. Były tolerowane.
Sądzę, że strona WWW podaje rzetelne informacje. Kasjerzy są niedoinformowani i tyle. Coś tam słyszeli, tylko nie wiedzą gdzie. -
#79
wasiukibic
(2022-10-12 22:02:51)
To, że zdarzają się niedouczeni kasjerzy czy konduktorzy, to żadne novum, a tym bardziej jeżeli chodzi o jakieś wspólne promocje. Później trzeba cymbałom klarować o czymś, co powinni znać będąc obudzonym w nocy, o północy. Z drugiej strony pasażerowie podają nieprecyzyjne dane dotyczące przewoźnika, relacji, czy taryfy, a później jest z tego haja.
-
#80
Prochiron
(2022-10-13 11:43:41)
Na ten moment karnety są honorowane w KW i kropka, sprawa jest jasna i proponuję po prostu zakończyć zbędny dyskurs, bo powoływanie się na niczym nie poparte zdanie losowych kasjerów ma taką samą wartośc poznawczą jak zabawa w głuchy telefon.
-
#81
(odp. na #80)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-14 03:24:21)
Wczoraj Dręczycielka KW w porannym do Zbąszynka powiedziała, że nadal jest honorowany.
Tak samo kasjerka PR w Zielonej.
Widać, że personel jest mocno niedouczony, w tym Kaczym kraju. -
#82
(odp. na #81)
Jan Gawlik
(2022-10-14 20:36:13)
A co ma kaczy kraj do tego, że jakiś pracownik jest niedouczony. Czy w tuskolandi pracownicy kolei byli kompetentni, uprzejmi i mili? Jeżeli myślisz, że jak wróci tuskolandia, to będzie lepiej, to źle myślisz.
-
#83
(odp. na #82)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-15 20:12:29)
Ja mówię o dawnych czasach, Polski Ludowej a zwłaszcza Piłsudskiego, gdy wg pociągów regulowano zegarki...
-
#84
(odp. na #83)
Paweł Skup
(2022-10-15 21:06:39)
W Polsce Ludowej to się regulowało zegarki na "piąty, ostatni krótki sygnał". Natomiast w ogóle pomysł z regulowaniem zegarków na rozkład jazdy to taka figura retoryczna jest, legenda miejska, czy może bardziej dworcowa.
-
#85
Błażej Kopka
(2022-10-15 23:31:32)
Polska Ludowa to Piłsudski? Oj widać jak Kolega Adolf bardzo odkleił się od rzeczywistości... Niczym obecny naczelnik państwa...
-
#86
(odp. na #85)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-13 02:58:12)
Przy okazji zmiany rozkładu jazdy, nastąpiła cichaczem podwyżka (ok5%) cen biletów.
https://epoznan.pl/n…
I rzeczywiście, na stronie KW są stare i nowe tabelki: https://koleje-wielk…
PR się nie chwali i nawet nie podaje nowych cenników oprócz Regiokarnetu: https://polregio.pl/…
(świetne te ceny: 89,60 i 77,30 PeeLeN.
Koleje Dolne Śląskie też się nie chwalą ale nowy cennik jest: https://kolejedolnos…
ale za to od razu na 36 stron.
To ci przewoznik... -
#87
(odp. na #86)
wasiukibic
(2022-12-13 14:01:16)
Cóż, pozostaje pogratulować Kadecji. Jeszcze niedawno za łykend z KD płaciło się 39 zeta, rower - 2 zeta, przewóz wielokrotny - 5 zeta. Obecnie: 59, 8 i 12.
-
#88
(odp. na #87)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-13 14:57:33)
"Podróżuj bez limitu po całej Polsce za 46,40/56,70zł"
https://polregio.pl/…
Szkoda że KD wypadło 3 lata temu z tego biletu, bo byłoby taniej niż u nich. -
#89
Błażej Kopka
(2022-12-14 18:03:45)
Nikt nie wspomniał, że od poniedziałku otwarto nowy peron I na poznańskim dworcu, z unikalnym tunelem wzdłuż peronu. Oczywiście, to nie tylko peron, ale cały nowy układ torowy w tej części stacji. Z tej okazji, w dniu dzisiejszym firma Thales, wgrywając aktualizację systemu, po raz enty położyła LCS Poznań na łopatki. Wydarzenie ma miejsce w szóstą rocznicę jednej z największych awarii LCS Poznań. Idziemy po nowy rekord - brawo!!
-
#90
Błażej Kopka
(2022-12-21 10:26:06)
KW/PKM odebrały właśnie ostatnie dwa ostatnie Impulsy z opcji od Newagu. Składy miały być w założeniu od razu wyposażone w aparaturę elektryczną, czyli być dwutrakcyjne, ale potem pojawiły się plotki, że nie do końca wiadomo czy coś z tego wyjdzie, bo za późno się zdecydowano i plany produkcyjne już tego nie przewidują no i prawdę NEWAG powiedział. Do Poznania dotarły wersje 36Wehd (025 i 026). Zmiana na dwutrakcyjne będzie się zatem odbywać najwcześniej w trakcie naprawy P3.
-
#91
(odp. na #89)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-22 17:53:19)
Byłem dzisiaj 6 rano skontrolować ten peron.
Robi wrażenie pasa startowego, gdyż jest szerszy niż pozostałe i długi tak, że końca nie widać.
Biorąc pod uwagę że odjeżdżał akurat z niego mini szynobus do Wągrowca, było to podkreśleniem tego wrażenia.
Po północnej stronie Mostu Dworcowego jest winda, która zjeżdża na peron oraz do nowego tunelu.
Źle, że mimo że w jego środkowej części jest dodatkowe zejście i winda do nowego tunelu, nie wykorzystano tego faktu, by przedłużyć w tym miejscu dodatkowy tunelik, w kierunku CH Avenida. -
#92
(odp. na #91)
Karol Ogorzałek
(2022-12-22 18:32:35)
A gdzie chciałbyś zrobić wejście tego tunelu do Avenidy?
-
#93
(odp. na #91)
Stanisław Pikul
(2022-12-22 19:00:56)
A Avenida chce tam jakieś przejście wybudować?
-
#94
(odp. na #92)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-22 19:08:33)
Tak jak pisze wyżej, przedłużyć kilka metrów dodatkowy tunelik na środku peronu.
I nie do Avenidy, a przed, na plac dla autobusów. -
#95
(odp. na #85)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-26 18:50:19)
Gdzie napisałem że PRL to Piłsudski?
Na odwrót, PRL, choć od Bieruta zacząwszy (Wolski po matce) a na Jaruzelskim kończąc, to od nas, Piastów ale powszechnie tępili czasy II RP.
Wanda Wasilewska wybłagała u Stalina, by nie oddawał Polski Żydom, a ten, będąc naszym krewnym po praprababce, zgodził się na to. -
#96
Błażej Kopka
(2022-12-26 20:18:54)
Odnośnie #95 - ale kogo o to pytasz i w kontekście czego Kolego? Bo to ja napisałem, ale do niejakiego @Adolfa(...), który napisał: "Ja mówię o dawnych czasach, Polski Ludowej a zwłaszcza Piłsudskiego".
Tymczasem pojawiają się już artykuły w prasie lokalnej wyśmiewające ten tunel pod peronem I za miliony, prowadzący donikąd w ogólnym kontekście. Mam zdjęcia - niedługo wrzucę. Peron jest też problematyczny dla prowadzenia ruchu - krótki skład stojący po środku peronu ma problem z dostrzeżeniem semaforów w jedną i drugą stronę... -
#97
(odp. na #96)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-01-21 22:26:10)
Wielkopolska umowa w ramach programu Kolej Plus jeszcze w tym miesiącu.
https://radiopoznan.… -
#98
(odp. na #96)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 20:05:01)
Szczegółowy spis tabel Polregio dla Wielkopolski:
https://polregio.pl/… -
#99
Błażej Kopka
(2023-06-03 23:35:44)
Czy ktoś mi wytłumaczy co to jest PKM (Poznańska Kolej Metropolitalna) i czemu to w ogóle służy? Bo PKM w okolicach Trójmiasta to ja rozumiem - nowe linie, przystanki połączenia itd. Ale o co chodzi z tym poznańskim wynalazkiem? Dla przykładu - Krzyż wg strony PKM nie należy do PKM. To dlaczego praktycznie każda relacja do Krzyża jest oznaczona jako pociąg PKM4? Tak samo Gołańcz - PKM niby kończy się w Wągrowcu - to pociąg do Gołańczy jest pociągiem KW, czy PKM? Z Krzyżem jest jeszcze ciekawiej bo tam jest kilku przewoźników i wychodzi z tego, że w sumie każdy z nich jest PKM... Pytam dlatego, że dzisiaj jechałem pociągiem w relacji Poznań - Szamotuły i wg rozkładu i komunikatów był to pociąg PKM4 (mimo, że jechał aż do Krzyża, a nie do Wronek gdzie PKM się kończy). Szukam na peronie biało czerwonego składu, a tam... Impuls Zach-Pom. Jako PKM... To w końcu co to jest to PKM w Wielkopolsce i dla kogo to stworzono? Co to za "produkt" marketingowy, który w sumie o niczym klientowi nie mówi?
-
#100
(odp. na #99)
Paweł Skup
(2023-06-04 12:23:45)
Jak sami piszą na swojej stronie https://kolej.metrop… "Poznań jest drugim miastem w Polsce w zestawieniu wydatków na lokalny transport zbiorowy w przeliczeniu na mieszkańca". Wydatków, a nie ilości powstałej infrastruktury, uruchomionych połączeń czy czegokolwiek innego związanego z tematem, więc co się czepiasz:)
-
#101
Błażej Kopka
(2023-06-04 14:12:32)
Czepiam się o tyle, że informacja, że pojadę "PKM4" nic mi nie mówi - wolałbym informację jaki konkretnie przewoźnik mnie powiezie - Polregio poznańskie? Polregio zachodniopomorskie? Polregio lubuskie? A może KW? Bo różnice w taborze i obsłudze są diametralne, a i różnice w honorowaniu pewnych ofert biletowych też są istotne (cena). Oczywiście gdy tylko mogę na takich trasach korzystam z PKP IC, które jak wiadomo jest szybsze, zazwyczaj bardziej komfortowe i kilkadziesiąt procent tańsze... Czy PKP IC też można nazwać w tym układzie połączeniem w ramach PKM? :)
-
#102
(odp. na #101)
Paweł Skup
(2023-06-04 20:12:44)
Jak sobie tak zerknąłem w rozkład (pdf do ściągnięcia ze strony PKW), to przy każdym pociągu jest zaznaczone, czy to jest KW czy R. Oczywiście nie wyszczególniono, czyje Regio. Icki, jak widzę, nie wchodzą w ofertę, przynajmniej trasy PKM4 w kierunku na Szczecin.
Oczywiście podzielam Twoje rozterki, ale chyba nie jest AŻ tak źle. To już nie te czasy, że trzeba tak cyrklować, żeby nie załapać się na rozedrgany kibel z rozklekotaną sprężarką i samootwierającymi drzwiami międzywagonowymi na łukach:D -
#103
(odp. na #101)
Aleksander
(2023-06-04 23:02:57)
PKM, czyli Poznańska Kolej Metropolitalna, zawiera w sobie wszystkie trasy o ruchu pasażerskim wychodzące z Poznania. Mowa konkretnie o odcinkach do 50 km, bo do tego dystansu "marka" ta obowiązuje. Jeśli pociąg zahacza o Poznań i jest obsługiwany przez KW lub PR (ale tylko połączenia wewnątrzwojewódzkie w tym przypadku), to wtedy dostaje w nazwie numer linii PKM, niezależnie czy jedzie do miasta poza daną, czy kończy bieg w jej obrębie. Oferty KW i PR w większości są wzajemnie honorowane, jednak tutaj nie są szczególnie istotne. Bardziej chodzi o umowę Urzędu Marszałkowskiego z tymi przewoźnikami. ŁKA i PKP IC nie wchodzą w skład PKM, ponieważ m.in. nie obsługują wewnątrzwojewódzkich pociągów z Poznania Głównego. Tak to najprościej można wytłumaczyć.
-
#104
Błażej Kopka
(2023-06-08 21:41:41)
@Paweł Skup - oferta taborowa przewoźników w Wlkp. jest z grubsza zbliżona, z wyjątkiem właśnie owego lubuskiego PR. Co do danych na stronach, masz rację - jest rozróżnienie R i KW. I tyle teorii. W praktyce na dworcu zarówno zapowiedzi, jak i tablice relacyjne na składach żyją własnym życiem i wszystko "osobowe" jest PKM. Lubuskie PR było do niedawna ostatnim przewoźnikiem puszczającym do Poznania niezmodernizowane kible, o dokładnie takim działaniu, jak piszesz. To jednak nic. Jak na składzie do Kostrzynia (na wlkp. odcinku te składy mają oznaczenia PKM4 również!) trafisz na zdezelowany, dwuczłonowy Link (ex.zach.pom) bez otwieranych okien i bez możliwości uruchomienia klimatyzacji, to i tak za zwykłym kiblem, gdzie chociaż okno otworzysz zatęsknisz. A niestety to bardzo spory problem. Przykład z wczoraj - na wieczorną "Wildę" do Kostrzynia podstawiono zamiast dwu członowego SZT lubuskiego, EN57 z poznańskiego zakładu - uwaga - w trakcji potrójnej! Czyli nigdy, ale to nigdy nie wiesz na co trafisz słysząc hasło "PKM", które nie mówi nic - przewoźnik to co innego. Do tego dodajmy, że lubuskie i zachodniopomorskie składy obsługują relacje wewnątrz wojewódzkie wlkp. również. Niestety, na kierunku Zbąszynek i Krzyż nadal warto zastanowić się do czego wsiadać. W szrotach lubuskiego, na odcinku do Krzyża co roku dochodzi do zasłabnięć pasażerów w zamkniętych składach, które defektują na szlaku. Taka to ta poznańska rzeczywistość.
Sprawa następna - co to jest linia PKM4 (przykładowo)? Patrzę na mapę, wykres tych linii i wygląda to dosyć jasno. Linia PKM4 prowadzi ze Środy do Wronek (z grubsza, bo tak naprawdę to i z Jarocina, i aż do Krzyża). Tak? Nic bardziej błędnego - podobnie jak większość tych poznańskich wymysłów; to dwie linie nie mające absolutnie nic wspólnego ze sobą i nie mająca, jak i reszta (oprócz PKM3) wspólnych relacji bezpośrednich - ani jednej. Co jako pasażerowi ma mi więc powiedzieć, że jadę pociągiem PKM4? NIC.
Sprawa ostatnia - pieniądze i różnice w ofercie, które jak napisał Kolega @Aleksander - różnice nie są szczególnie istotne... No błagam - to chyba ponury żart. Proszę sprawdzić jak wyglądają opłaty za przejazdy jednorazowe. Każdy przewoźnik oferuje inne ceny. A ja myślałem, że jak jadę jednym PKM to zawsze zapłacę tyle samo, nie? No bo chyba taka powinna być idea istnienia czegoś takiego jak PKM. Niestety - musisz wiedzieć z kim pojedziesz, bo inaczej możesz przepłacić nawet kilkadziesiąt %. Czyli jako klienta nie interesuje mnie żadne fikcyjne PKM, tylko czy to będzie KW, R, ŁKA itd. Dotyczy to relacji łączonych, no bo jak już wiadomo taka linia PKM4 jadąc ze Środy do Wronek, to jednak będą dwa bilety i dwa pociągi, a nie jeden, bo ta jedna linia to wcale nie jest jedna linia. A ponieważ PKM to "poznański" projekt, a KW to też kolejka "poznańskiego" marszałka, to jadąc w kombinacji KW+KW pojedziemy najtaniej, niż przy łączeniu różnych przewoźników. I to jest cały cream de la creme tego projektu. Ale wiecie dlaczego? Bo jest dokładnie ODWROTNIE, haha. Relacje łączone od różnych przewoźników wyjdą taniej niż korzystanie tylko z KW :) Nawet łączenie z IC może wyjść taniej (zresztą IC jest i tak tańsze często od PR/KW/ŁKA). O możliwości skorzystania z takich ofert jak "Ty i raz dwa trzy" w KW też zapomnijcie. Proszę nie wymagać ode mnie, żebym rozumiał projekt PKM, który jak dla mnie jest tylko skokiem na kasę przez władze województwa, a dla pasażerów nie przynosi żadnych korzyści oprócz zamieszania. Żeby tylko zamieszanie - to jest dla mnie usankcjonowane oszustwo i skok na kasę pasażerów.
Jak mi jeszcze nie wierzycie, to podam ostatni przykład. Jedziemy dwoma różnymi liniami PKM - powiedzmy z Przysieczyna koło Wągrowca do Pęckowa koło Wronek (przesiadka w Poznaniu). Wszystko w ramach PKM 3/4. Do tej pory można było wsiąść w Przysieczynie i poprosić konduktora o bilet do samego Pęckowa. On wtedy odpowiadał, że może wystawić tylko bilet do Poznania, bo dalej w kierunku Wronek oni nie jeżdżą na tej linii i dlatego na tamten odcinek nie może wystawić. Wystawiał wtedy tzw. wspólny bilet otwarty i z takim biletem szło się po przesiadce do konduktora w Poznaniu i bez dopłat dokupowało się jedynie brakujące kilometry w taryfie PR. Jak to będzie teraz? Podejrzewam, że w Przysieczynie konduktor nie wystawi mi biletu otwartego bo powie, że KW jedzie na całej trasie, więc wystawi bilet na całą trasę oferowaną w ofercie KW pod marką PKM... No bo przecież jeżdżą już do Wronek, więc nie ma problemu, a nawet wystawienie biletu otwartego byłoby na swój sposób nielogiczne - prawda? Mało tego - przecież i tak na drugim odcinku mogę jechać PR (dowolnym) - bilet KW będzie ważny. Gdzie jest haczyk? Cena. Zaraz pewnie usłyszę, że dla paru groszy różnicy nie warto kruszyć kopii. No bo na takim odcinku ile w Polsce kosztuje bilet - 20-30zł to o parę groszy nie warto się kłócić. Macie rację. Tylko że bilet KW na takiej trasie jak ta, nie będzie droższy o kilka groszy, tylko o ponad 40% I to jest właśnie ten haczyk - dlaczego PKM jako nie wnoszący nic dla pasażerów twór tak ekspansuje na wszystkie linie, mimo, że KW nie ma tyle taboru i na Wronki jeżdżą spalinowe Impulsy, a takie miasta jak Konin czy Gniezno musiały się pożegnać z podwójnymi Elfami.
To tyle w kwestii, że kasa nie jest tu tak istotna i to tylko szczegóły... 30 zamiast 20 to żadna różnica? Przy 200 i 300 zł też tak powiecie? A przypominam, że rozmawiamy o kolei miejsko/podmiejsko/regionalnej... -
#105
(odp. na #100)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-06-08 23:52:22)
Na razie, od 13.05.23 czyli uruchomienia PST po remoncie jest też nowy rozkład miejskich autobusów i tramwajów.
Kursy po godz. 19 zostały generalnie rozgęszczone co 20 minut, wiele linii tramwajowych przez cały dzień tak jezdzi.
Szybka 15-ka jeździ cały dzień, tylko co 20 minut.
Od września szczyt popołudniowy ma być skrócony do 18:30, 5 linii autobusowych zlikwidowanych a 10 zreorganizowanych.
W sumie racja, widzę że w mojej dzielnicy gdzie przebiega 5 ważnych linii 163-169, po 19-ej brak ruchu nawet w porównaniu do początku wiosny.
Mają dobre info, co będzie za chwilę... -
#106
Błażej Kopka
(2023-07-24 00:10:25)
11 lat temu, a dokładnie 11 lipca 2012 o godzinie 22:00 na wieczną służbę odszedł najbardziej znany poznański "kolejarz". Pierwszy, jedyny i jak dotąd niedościgniony wzór. Mowa oczywiście o "Franku". Pierwszy w Polsce użyty na taką skalę i w takiej formie automatyczny system zapowiadania pociągów. System bazował na nagraniach głosu poznańskiego aktora Teatru Nowego Pawła Binkowskiego, a nie na syntezatorze jak obecne systemy. Tym samym komunikaty na dworcu były rozpoznawalne w całym kraju i były wizytówką Poznania. Chyba nigdy w historii PKP komunikaty na dworcu nie były tak jasne, wyraźne i czytelne. Oczywiście PKP nie mogło pozwolić na taki stan rzeczy i system zlikwidowano, na rzecz tzw. "Ivony", która nadal nie rozumie wielu Polskich nazw, choć świetnie radzi sobie w innych językach (najlepszy przykład w Zielonej Górze). Tym samym pożegnaliśmy niezwykle ciepły, energetyczny głos Franka, z beznamiętnym bełkotem Iwonki...
Głos Franka bez pogłosu był najprzyjemniejszy w kawiarni na piętrze dawnego Głównego (na końcu hallu po lewej stronie schodami do góry). Plus te telewizory wyświetlające odjazdy... I słynna czterostanowiskowa wyszukiwarka komputerowa połączeń na środku hali dworcowej... To były czasy :) - #107 Maciej Knychała (2023-08-02 08:40:34)
-
#108
(odp. na #106)
Woroniecka 1Gliwice
(2023-08-03 10:55:59)
Szkoda, że nigdy na żywo nie słyszałam Franka, jedynie w składankach z YouTube, a co do Ivony, to ja ten głos lubia, moim zdaniem jest ciepły i słodki, ale oczywiście to kwestia gustu, jedynie co to mogła by zapowiadać z gongiem Franka, a nie z "Wrocławskim" i to by był kompromis :)
-
#109
Błażej Kopka
(2023-08-04 16:51:50)
"Franek" miał jeszcze jeden ciekawy niuans, którego nie ma w dzisiejszych zapowiedziach. Jak wiadomo odjazd danego pociągu jest zapowiadany z wyprzedzeniem kilkukrotnie. "Franek" też to robił - kilka razy pod rząd w formule "pociąg taki, a taki, odjedzie z toru przy peronie czwartym". Jednak ostatni generowany dla danego pociągu komunikat podawany na jakąś minutę przed odjazdem miał formułę "pociąg taki, a taki, gotowy do odjazdu z toru przy peronie czwartym". Był to sygnał, że to ostatnia zapowiedź i że pociąg za moment naprawdę rusza. Mała rzecz, a była bardzo przydatna.
-
#110
(odp. na #109)
wasiukibic
(2023-08-04 17:52:08)
Na Wrocławiu Głównym praktykowano zwroty: "wjedzie"/"wjeżdża" lub "będzie postawiony"/"podstawia się", "stoi", "odjedzie", "odjeżdża", "oczekuje na skomunikowanie", więc nie tylko Poznań Główny rozgraniczał różne fazy obecności pociągu pasażerskiego w peronie. Warto też dodać, że niejednokrotnie zapowiedzi Franka były uzupełniane przez komunikaty głosowe wygłaszane przez zawiadowcę stacji. Raz pamiętam taką sytuację, że była jakaś awaria na 271 i składy dalekobieżne puszczano objazdem przez Jarocin i wtedy Franek deklamował swoje, a zawiadowca swoje. Nie wiem, czy po prostu nie dało się tego wyłączyć, czy co.
-
#111
Błażej Kopka
(2023-08-04 22:05:58)
To na Wrocławiu Głównym też była taki automat? Możesz podać jakieś bliższe dane? Kto udzielał głosu, od kiedy do kiedy działał itd... To dla mnie duże zaskoczenie, że we Wrocławiu też był taki system.
-
#112
(odp. na #111)
wasiukibic
(2023-08-04 23:17:56)
Nie było automatu. Mi chodziło o to, że formy zapowiedzi były różne, w zależności od miejsca położenia składu pasażerskiego, jak i czasu do odjazdu.
-
#113
(odp. na #107)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-08 23:46:56)
Prezentacja hybrydy przez Koleje Wielkopolskie.
https://koleje-wielk…
"8 sierpnia włączyliśmy do eksploatacji nasz pierwszy Hybrydowy Zespół Trakcyjny Impuls 2 typu 36WEh, czyli zmodyfikowany pojazd 36WEhd, który został wyposażony w dwusystemowy (hybrydowy) napęd. Pozwala on na jazdę zarówno pod trakcją elektryczną, jak i na trasach niezelektryfikowanych, dzięki silnikowi spalinowemu."
Niestety, nie podają kto i za ile dokonał przeróbki.
https://epoznan.pl/n… -
#114
Błażej Kopka
(2023-08-10 16:14:30)
Mości Xsiąże - naprawdę trudno się domyślić kto w Polsce mógłby się tego podjąć, skoro tylko jeden producent póki co coś takiego oferuje? Oczywiście, że modyfikacji dokonał i będzie dokonywać producent, czyli NEWAG. Koszt dla wszystkich 6 szt. oscyluje ok. 15 mln (jest to powyżej zakładanego przez KW budżetu). ZTCW Impulsy to jedyne zespoły trakcyjne w posiadaniu KW i jeszcze do niedawna były w widocznych miejscach oznaczone zastawem bankowym. Żałuję, że nie zrobiłem zdjęć, bo to dosyć nietypowe opisanie taboru - nigdzie więcej tego nie spotkałem. Poza tym już raczej wszyscy odchodzą od opisywania ich jako hybrydowe. "Hybryda" to w tym wypadku nazwa marketingowa stosowana przez producenta. O tym pojeździe mówimy dwutrakcyjny raczej, ale na pewno też nie dwusystemowy). Poza tym cytowany artykuł to taka kaczka dziennikarska. Można odnieść wrażenie, że to pierwszy i jedyny egzemplarz takiego pojazdu w Polsce.
-
#115
(odp. na #114)
Igor13
(2023-08-10 21:29:29)
Określenie dwusystemowe dotyczy lokomotyw elektrycznych lub EZT (ewentualnie elektrycznych wagonów silnikowych) mogących poruszać się dwoma rodzajami napięcia. O wiele lepsze pojęcie to wielosystemowy byłoby, szczególnie, że jest też tabor na trzy rodzaje napięcia.
Poza tym nienawidzę stosowania określenia "Hybryda", ponieważ ono kojarzy się z reklamami producentów samochodów, lub z gośćmi co tworzą różne rysunki zwierząt. Oczywiście, nikogo nie obrażam, gdyż byłaby to obraza dla Janczarskiego i Rychlickiego i ich kultowego dzieła oraz wielu innych twórców różnych postaci z bajek i filmów. W tym wypadku najlepiej stosować nazwę: "Tabor dwutrakcyjny". -
#116
(odp. na #108)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-13 20:42:12)
Niecodzienny widok na poznańskim dworcu.
"Skład zestawiony z pięciu drewnianych wagonów z lat 20 i 30 XX wieku zabierze pasażerów w sentymentalną podróż jak za dawnych lat. Historyczny przejazd odbędzie się z Poznania do Szreniawy, gdzie dodatkowo można zwiedzić Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego" - zapowiadała Parowozownia Wolsztyn.
Wstępnie informowano, że skład poprowadzi lokomotywa parowa ENERGIE 507 z Luksemburga, jednak uległo to zmianie. (25 zdjęć)
https://epoznan.pl/n… -
#117
(odp. na #115)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-19 21:41:48)
Niecodzienny widok na poznańskim dworcu. Autor: Krystian Andrzejewski (lokomotywa parowa z wagonami)
https://www.facebook… -
#118
Błażej Kopka
(2023-08-19 23:04:33)
Niecodzienny widok chyba tylko z uwagi na model lokomotywy, a nie na trakcję parową w ogóle, bo ta niemal do niedawna była normą w Poznaniu. Choć w przyszłości może być inaczej, bo Wolsztyn już chyba regularnego ruchu prowadzić nie będzie. Ogólnie to odpowiednik naszej Ty2.
-
#119
(odp. na #110)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-25 03:33:45)
"PKP Intercity zainwestuje w rozbudowę zaplecza technicznego na stacji Poznań Główny. Jak podkreślono, jest to jedna z najważniejszych bocznic kolejowych w Polsce dla pociągów przewoźnika. Inwestycja przy ulicy Kolejowej w Poznaniu wpłynie na zwiększenie standardu utrzymania taboru. Poprawę mają też odczuć pasażerowie. Dzięki wykonanym pracom bocznica będzie dostosowana do obsługi już posiadanych przez spółkę pojazdów, jak i nowoczesnego taboru, który PKP Intercity planuje zakupić w przyszłości. Zaplecze techniczne będzie przystosowane do pracy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez cały rok. Prace modernizacyjne obejmą obszar około 1,2 hektara. Za zaprojektowanie będzie odpowiedzialna firma Multiconsult Polska, z którą PKP Intercity podpisało umowę wartą blisko 2,2 mln zł brutto."
https://epoznan.pl/n… -
#120
Błażej Kopka
(2023-08-25 09:27:31)
A gdzie konkretnie przy Kolejowej mają być te bocznice? Starą szopę wzięło KW i nawet druta będą zakładać, z tego co wiem. To gdzie ICKI chcą się upchnąć?
-
#121
Błażej Kopka
(2023-11-05 13:36:23)
Młodzieżowy sejmik województwa skierował wniosek do NIK i ministerstwa o kontrolę stanu technicznego i utrzymania całego dworca. Zwraca się uwagę na nieszczelność obiektu (rozstawianie wiader na deszczówkę w całym obiekcie) i zły stan betonu - w tym nawet na nowym peronie I. W tle pojawia się dość ciekawy komentarz prezydenta Poznania - jak wiadomo w ostatnim czasie głośno mówi się o projektach przebudowy całego dworca, w tym przede wszystkim konieczności wyburzenia budynku starego dworca - teraz pikanterii sprawie dodał krótki komentarz Pana Jaśkowiaka "chlebaka też nie będzie". Czyżby chlebak miał podzielić los Galerii Malta i Multikina?
-
#122
ROPA Poznań
(2023-11-05 17:31:48)
"Chlebak" powstał jako "ratunek wizualny miasta" na ME 2012r., stąd pomysł, aby był prosty i szybki do realizacji. Teraz "wychodzi" jego faktyczna prezencja. Trzeba zapytać byłego Prezydenta Ryszarda G., dlaczego zaakceptował taki wariant.
-
#123
(odp. na #115)
X. Piast II Chrobry
(2023-11-09 14:56:29)
Informacje na temat nowego rozkładu jazdy, obowiązującego od 12.11.2023 r., znajdziecie w dolnej sekcji linku:
https://polregio.pl/… -
#124
Błażej Kopka
(2024-03-02 13:19:38)
We wczorajszym Głosie Wielkopolskim wypowiedział się podsekretarz stanu Piotr Malepszak - gość, który otwarcie mówi "nie" inwestycjom kolejowym za miliardy, które nie przynoszą żadnych wymiernych korzyści. Jak wiadomo już skorygowano projekt TOP, a teraz wypowiedział się na temat przebudowy dworca w Poznaniu. Jego zdaniem tak potężna przebudowa jak zapowiadana ostatnio w mediach (wyburzenie starego dworca, nowe perony itd.) nie jest potrzebna, a zwiększenie ruchu na stacji można osiągnąć niemal bezkosztowo, usprawnieniem organizacji ruchu.
-
#125
X. Piast II Chrobry
(2024-03-03 14:26:19)
EP09-043 vs EP08-009. Wyścig na poznańskiej stacji.
https://www.youtube.… -
#126
X. Piast II Chrobry
(2024-03-29 13:30:40)
"Od początku kwietnia
Jak przekazano, Koleje Wielkopolskie w uzgodnieniu z Organizatorem przewozów, Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego uruchomią dodatkowe połączenie w relacji Poznań - Murowana Goślina - Poznań:
- pociąg numer 77297/6 relacji Poznań Gł. (6:30) - Murowana Goślina (7:11);
- pociąg numer 77364/5 relacji Murowana Goślina (7:41) - Poznań Gł. (8:17)."
https://epoznan.pl/n… -
#127
X. Piast II Chrobry
(2024-03-29 13:41:47)
"Będą nowe systemy i dodatkowe zabezpieczenia na 152 przejazdach kolejowo-drogowych w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, lubuskim, dolnośląskim, opolskim, małopolskim i podkarpackim.
Jak przekazano, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 13 umów o łącznej wartości ponad 177 mln złotych netto na prace, efektem których będzie wyższy poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami.
W Wielkopolsce na 29 przejazdach kolejowo-drogowych urządzenia sterowania ruchem kolejowym zostaną wymienione na urządzenia nowszej generacji, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu kolejowego i drogowego."
https://epoznan.pl/n… -
#128
X. Piast II Chrobry
(2024-04-02 17:16:19)
Regio karnet znowu podrożał, choc niewiele to teraz ceny są 79/92 PLN.
https://polregio.pl/… -
#129
X. Piast II Chrobry
(2024-04-07 13:02:26)
"Premierowy pokaz pojazdu Kolei Wielkopolskich – SA132 oklejonego w grafikę nawiązującą do współpracy spółki z Wartą Poznań, poznańskim klubem piłkarskim, był wydarzeniem nie tylko dla miłośników kolei, ale również dla wszystkich sympatyków sportu.
Zielony, inny niż pozostałe pociągi w spółce Koleje Wielkopolskie. Na pewno będzie się odróżniał - powiedział Wojciech Jankowiak – Cieszę się bardzo, że doszło do takiego porozumienia pomiędzy Kolejami Wielkopolskimi, a Wartą Poznań. Z jednej strony jest to promocja Warty Poznań, a z drugiej strony jest to promocja przewozów kolejowych.
W końcu Warta Poznań gra w Grodzisku Wielkopolskim, a właśnie tam docierają pociągi Kolei Wielkopolskich – dodał.
Oklejony pojazd, nazywany popularnie „Warciarzem” kursować będzie po niezelektryfikowanych liniach: Poznań – Grodzisk Wlkp. - Wolsztyn oraz Poznań – Wągrowiec – Gołańcz."
https://koleje-wielk… -
#130
X. Piast II Chrobry
(2024-04-17 16:04:14)
Plany wakacyjne Kolei Wielkopolskich (KW).
"Jak podaje kolejowyportal.pl, przewoźnik z Wielkopolski złożył w Urzędzie Transportu Kolejowego wnioski o możliwość uruchomienia połączeń komercyjnych z Poznania w pięć lokalizacji - 4 nad morzem i 1 w górach. Koleje Wielkopolskie chcą jeździć do Kołobrzegu, Ustki, Gdyni i Świnoujścia, a także do Szklarskiej Poręby.
Połączenia miałyby być realizowane od 28 czerwca 2025 roku do 2 września 2029 roku. Kursować miałyby tu pojazdy EN76. W przypadku połączenia z Kołobrzegiem kursy są planowane na soboty i niedziele, a podróż trwałaby nieco ponad 3,5 godziny. Przejazdy z Poznania do Ustki i ponownie do Poznania odbywałyby się również w weekend, a czas przejazdu to 4,5 godziny. Do Gdyni moglibyśmy pojechać w soboty i niedziele w czasie 3 godziny i 3 minuty. Przejazd Poznań - Świnoujście - Poznań również zaplanowano na soboty i niedziele, a czas przejazdu to 3 godziny." https://epoznan.pl/n… -
#131
Błażej Kopka
(2024-04-17 18:07:33)
Nie wiem, czy te czasy nie są przekombinowane, ale 3:03 do Gdyni to byłby absolutny hit - żaden inny środek transportu, łącznie z samolotem, nie będzie tu konkurencyjny.
-
#132
(odp. na #131)
X. Piast II Chrobry
(2024-04-18 18:36:07)
Także taaaniocha, na Regiokarnet tylko 30 PLN.
-
#133
Błażej Kopka
(2024-04-19 09:16:55)
Tylko że to będzie pociąg komercyjny, uruchamiany na innych zasadach, więc nie każda promocja i taryfa PR (o ile w ogóle jakakolwiek) będzie w nim honorowana - podobnie jak w pociągach KD do Świnoujścia. Generalnie przypominam, że kolejki marszałkowskie są w wielu przypadkach najdroższym przewoźnikiem dla pasażera.
-
#134
X. Piast II Chrobry
(2024-05-01 15:32:55)
Turkol przygotował wiele wycieczek na tą majówkę.
https://turkol.pl/in… -
#135
X. Piast II Chrobry
(2024-05-07 16:45:55)
"Szacunkowa wartość programu inwestycyjnego Polregio, w ramach którego przewoźnik zamierza pozyskać łącznie 300 zespołów trakcyjnych, to 11 mld zł - poinformował we wtorek wiceprezes Polregio Marcel Klinowski podczas jednego z paneli katowickiego Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG).
W połowie marca Polregio poinformowało, że zostało największym beneficjentem w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych na zakup taboru pasażerskiego ze środków KPO. Dla spółki przeznaczonych zostało ponad 780 mln zł dofinansowania w ramach wniosków o dofinansowanie zakupu 98 jednostek taborowych.
Przewoźnik poinformował, że średni wiek taboru spółki wynosi ponad 40 lat i jest jednym z najstarszych na rynku. Łącznie w ciągu kolejnej dekady, zgodnie ze strategią taborową Polregio, do wymiany jest min. 300 pojazdów, w tym 250 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 50 pojazdów na linie niezelektryfikowane."
https://stooq.pl/n/?… -
#136
X. Piast II Chrobry
(2024-05-24 17:58:23)
Absurd za 1,7 mld PLN.
"W poniedziałek marszałek i wicemarszałek wezmą udział w spotkaniu, podczas którego nastąpi podpisanie umowy na opracowanie projektów wykonawczych oraz realizację prac budowlanych dla projektu "Prace na towarowej obwodnicy Poznania".
W listopadzie ubiegłego roku PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy przebudowy kolejowej obwodnicy Poznania, a zwycięzcą zostało konsorcjum ZRK DOM z Alusta i Intop. Ich oferta opiewa na 1,71 mld złotych.
W ramach tej inwestycji miałoby się pojawić 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz planowana jest przebudowa przystanku Swarzędz Nowa Wieś."
https://epoznan.pl/n… -
#137
Błażej Kopka
(2024-05-24 23:08:05)
A dlaczego absurd? Obwodnica na wielu odcinkach sypie się od dawna i remont jest niezbędny.
-
#138
X. Piast II Chrobry
(2024-06-20 12:48:16)
"Jesteśmy zaskoczeni brakiem pieniędzy na budowę nowego dworca".
https://epoznan.pl/n…
"koncepcja, o której mówiono w ubiegłym roku wiązałaby się z kosztami na poziomie 5 miliardów złotych. Państwo nie dysponuje takimi środkami. O szczegółach pisaliśmy tutaj:"
https://epoznan.pl/n… -
#139
Błażej Kopka
(2024-07-05 13:48:19)
Firma BBF wykona dokumentację projektową przebudowy Poznańskiego Węzła Kolejowego.
-
#140
Błażej Kopka
(2024-08-01 11:55:04)
Koleje Wielkopolskie dostały od UTK dostęp na trasy do Gdyni i Ustki od przyszłego roku - na wzór połączeń wakacyjnych już realizowanych przez KD. Warto zaznaczyć, że poznańskie Elfy na trasie do Gdyni pojadą szybciej od EIC/IC, co może być strzałem w dziesiątkę w tej ofercie, bo w 3 godziny dojechać do samej Gdyni (o Gdańsku nie wspominając) to jest coś, czego obecnie nie oferuje żaden środek transportu.
-
#141
Kolejorz
(2024-08-02 10:29:52)
Jest IC (o 8.59 chyba), którym można dojechać rozkładowo w 3 godz i 17 minut, w środę jechałem Gedanią z Gdyni do Poznania (docelowo jedzie do Berlina) i byliśmy właściwie w 3 godziny i 5 minut. Nawet jak KW skrócą ten czas przejazdu o parę minutek, to jest to nic w rozważaniach, oferty KW nie ma co w ogóle porównywać z pociągami IC, jadącymi bezpośrednio do Poznania, gdzie jest nie tylko większy komfort, jest ich kilka w ciągu doby (KW jak Koleje Mazowieckie - pociąg Słoneczny - puszczą pewnie jeden/góra dwa składy na dobę), w IC jest np. wagon restauracyjny lub barowy, czego w KW na pewno nie będzie. Także z tym strzałem w dziesiątkę, to totalne nie rozumienie rynku kolejowego. Po prostu, zwiększy się oferta KW dla lokalnych podróżnych, Wielkopolan. Konkurencja dla IC żadna. Ciekawe jeszcze, ile cenowo to wyjdzie, bo takim Słonecznym to się g... opłaca jechać, wsiadając np. w Iławie (w porównaniu do PR), ale i w porównaniu do IC gdzie na trzy dni przed podróżą można kupić bilet z 30 % zniżką. Nie mówię już o wszelkiej kompatybilności typu bilet weekendowy na PR lub IC (można też droższy kupić łączący wielu przewoźników) itd. Frekwencja będzie oczywiście, bo nad morze, zwłaszcza w wakacje, zawsze brakuje składów i bardzo często nie ma już miejsc na kilka dni przed terminem odjazdu, tak więc nawet jakby IC wprowadziły jeszcze kilka pociągów, to i tak miejsce dla Kolei Mazowieckich czy Wielkopolskich będzie, nie łudźmy się jednak, że to cokolwiek zmieni na rynku. Czy Słoneczny Kolei Mazowieckich coś zmienił w konkurencji dla IC ? Nic. Składy z Wa-wy nad morze są oblegane dalej w niemal 100 %. Czy XXX Kolei Wielkopolskich coś zmieni ? nie licząc dodatkowej kasy dla tego przewoźnika z powodu tej popularnej relacji, nic. Oczywiście, im bogatsza oferta, tym lepiej dla pasażerów. Strzały w dziesiątkę można zostawić więc na boku a rozkminianie się nad czasem podróży przy różnicach minutowych, jest dziecinne. IC stoją niekiedy dłużej na stacjach pośrednich, bo są skomunikowane (czekają niekiedy) z innymi pociągami IC, a takie KW na tej trasie nie będą miały czegoś takiego, więc pisanie o kilku (może kilkunastu - w przypadku IC które jadą ok. 3:25) zaledwie minutach zysku, na tak długiej trasie, jest po prostu dziecinne, obrazujące brak znajomości nie tylko realiów na sieci kolejowej Polski ale i tego, co większość podróżnych ceni sobie w podróży. No chyba, że KW zakupią loki i wagony, bo same ezt, nawet nowoczesne, na takiej trasie to nie zapewnią takiego komfortu, jak wagony czy składy ezt IC. Dziś ludzie sobie cenią także komfort podróży, a ci co patrzą na kasę, lub w d... mają czas podroży (różnica nawet godziny nie robi na nich żadnego wrażenia), to wybiorą zwykłe KW + PR z 1 - 2 przesiadkami, bo cena tego przyszłego pociągu z Poznania nad morze będzie na pewno większa.
-
#142
wasiukibic
(2024-08-02 11:23:46)
W związku z tym, że ostatnimi czasy często bywam w Pyrlandii i kulam się Regio na trasie Wrocław - Poznań i Poznań - Zbąszynek, to powiem, że nieraz i nie dwa widziałem grupy turystów, przede wszystkim młodzież, jadąca z 1-2 przesiadkami, pociągami osobowymi (PR+KW) nad polskie morze. Dlaczego tak? A bo często wyjazd jest na spontanie, a nie ma już biletów w IC, niższa cena, w okresie wakacji w pociągach regionalnych nie ma takiego tłoku, w kiblach jest pewien "klimat", który mimo wszystko przyciąga ludzi, nawet w tych niezmodernizowanych - brak monitoringu, podróżnych "ą-ę"; można sobie odpalić piwko, pograć na gitarze, pośpiewać, itp. Spotkałem nawet wariatów, którzy podczas upałów w służbówce chcieli rozstawić nadmuchiwany basen i napełnić go wodą z kibla (nie udało im się, niestety).
-
#143
Błażej Kopka
(2024-08-02 16:54:34)
Czyli wiadomo, że frekwencja będzie - jak na większości składów tego typu uruchamianych przez KD czy KM, ale mimo wszystko nie jest to strzał w dziesiątkę? Pokrętna logika. A pociąg będzie najszybszy i tyle - owszem, o parę minut, ale jednak. A czy wagony IC aż tak bardzo się różnią komfortem od kawusiowych elfów na takiej trzygodzinnej trasie, to sprawa mocno dyskusyjna (to nie lot przez Atlantyk). Poza tym wagony barowe też standardem na każdym połączeniu icków nie są.
-
#144
ROPA Poznań
(2024-08-02 22:25:07)
Jeżdżę po Polsce wieloma IC i rzeczywiście mało jest wagonów barowych. Nagminnie oferuje się kawę, herbatę oraz drobne słodkości z tzw. wózka barowego
-
#145
Kolejorz
(2024-08-03 21:11:21)
To ja może zacytuję, co ty napisałeś i przeczytaj sobie to jeszcze raz, bo coś krótką pamięć masz chyba. Cytuję to, co napisałeś: "Warto zaznaczyć, że poznańskie Elfy na trasie do Gdyni pojadą szybciej od EIC/IC, co może być strzałem w dziesiątkę w tej ofercie, bo w 3 godziny dojechać do samej Gdyni (o Gdańsku nie wspominając) to jest coś, czego obecnie nie oferuje żaden środek transportu". Tak więc czy o frekwencji pisałeś? Nie. Dla ciebie strzałem w dziesiątkę ma być 5, a może 10 minut, szybszego dotarcia do Gdyni. Czy tak w ogóle będzie w realu, tego nawet nie wiadomo. Jeżeli więc dla ciebie tego typu rzecz (bo zaledwie parę minut w tą, czy w tą, na 3 godzinnej trasie, nie ma tak naprawdę znaczenia), są strzałem w dziesiątkę, to masz dziwne postrzeganie tego, czym jest strzał w dziesiątkę, lub nie znasz znaczenia tych słów. Co do Elfów, to na 3-godzinnej trasie zdecydowanie wolę wagon przedziałowy, a nawet bezprzedziałowy IC. Na temat dostępności w pociągach IC jedzenia i picia (nawet tam, gdzie nie jedzie wagon barowy czy restauracyjny), też masz widać mgliste pojęcie, widocznie nie jeździsz pociągami IC lub korzystasz z nich raz na parę lat. Mam wrażenie, co wynika z twoich słów, że w ogóle bardzo mało jeździsz pociągami (a może w ogóle nimi nie jeździsz), za to bardzo dużo piszesz o nich z punktu widzenia teoretyka, a nie praktyka. Niestety, teoria nie zawsze idzie w parze z praktyką.
-
#146
Błażej Kopka
(2024-08-04 18:01:29)
Jedyny błąd jaki zrobiłem w wypowiedzi, a którego nawet nie wyłapałeś - co wybitnie wskazuje jaki z Ciebie "kolejarz" to fakt, że porównałem ofertę pociągów KW do EIC/IC, choć tak naprawdę pociągi kategorii EIC, ani w stronę Ustki, ani do Gdańska z Poznania nie kursują - najwyższa klasa to IC/TLK. I doskonale wiem, jak wygląda oferta gastronomiczna w tych pociągach - nawet nie każdy IC ma wagon gastronomiczny - o TLK nawet nie wspominajmy. Ale zapewne masz na myśli wózki gastronomiczne - no rzeczywiście kawa z termosu i batonik to super oferta. Żeby to chociaż na całej trasie było - ale tak nie jest. Z pociągów PKP IC korzystam od czasu do czasu, ale tylko na krótkich odcinkach (bo są szybsze i tańsze - nieraz wygodniejsze), ale odkąd przejechałem się Gedanią bez klimy na dłuższym odcinku, to podziękowałem. Tak czy inaczej, pociągi wakacyjne przewoźników marszałkowskich cieszą się ogromnym powodzeniem i kiją Wisły nie zawrócisz, choćbyś nie wiem jak zaklinał rzeczywistość.
@ROPA Poznań - DB wycofały wagony barowe. -
#147
ROPA Poznań
(2024-08-05 09:22:02)
Ja pisałem o polskich realiach, a nie od DB.
-
#148
Antek Kujawski
(2024-08-05 22:07:30)
To nie jest żadna rewelacja. Odjazd o 5 rano powrót o 23 to nie jest superatrakcyjna oferta. Podobnie jest z PR Poznań - Świnoujście, co pomija Szczecin Główny. Niby czasem rozwala konkurencję to tak naprawdę nie jest to nic zachwycającego. Jechać kilka godzin w przystosowanych tylko do jazdy aglomeracyjnej składach też nie należy do przyjemności. Z moich obserwacji to Heweliusz, Bachus i Mieszko są najbardziej oblegane, bo są w najdogodniejszych porach. Heweliusz dodatkowo jeszcze dla mieszkańców Wrocławia, bo dojeżdża o 17, czyli jeszcze za dnia. Nawet chyba Artus ma duże obłożenie, choć jest wczesnoporanny. I to jest oferta, która przyciąga pasażerów, bo ludzie trochę się zmienili. Kiedyś było tak, że ludzie korzystali z każdego dnia na urlopie do końca, czego efektem był onegdaj tłok w ostatnich pociągach IC (Film na youtube TLK - Twój Letni Koszmar się kłania). Dzisiaj już tak nie jest, bo wyjazd nad takie morze w na 2 dni to już nie jest taki problem i zazwyczaj ludzie zbierają się wcześniej, by dojechać do domu za dnia, by jeszcze przed pracą następnego dnia się odprężyć.
-
#149
Błażej Kopka
(2024-08-06 04:54:03)
Podałem dla przykładu, bo wielu przecież uważa Niemiecką kolej za wzorzec dla nas. A oni po prostu z wagonów restauracyjnych/barowych kompletnie zrezygnowali.
-
#150
X. Piast II Chrobry
(2024-08-09 15:19:50)
Pociągiem przez aglomerację. Prace ruszyły, całość ma kosztować prawie 1,5 miliarda złotych.
https://www.youtube.… -
#151
X. Piast II Chrobry
(2024-09-21 16:36:56)
"Z okazji Światowego Dnia Bez Samochodu, 22 września podróżni będą mogli pojechać pociągami Polregio w zależności od województwa za darmo, za złotówkę lub otrzymają zniżki na przewóz roweru - poinformował w piątek przewoźnik."
Szczegóły: https://stooq.pl/n/?… -
#152
X. Piast II Chrobry
(2024-10-22 16:23:56)
"W Poznaniu otwiera się nowe miejsce dla miłośników kolei!
Miniatury Kolejowe to miejsce, w którym będzie można zobaczyć kolejowe modele i makiety w różnych rozmiarach.
Będą tam m.in. makieta w skali H0 o wymiarach 3,6 na 2,5 metra, makieta w skali N o wymiarach 2 x 1 metr, czy militarna makieta Wielki Gustaw.
Mamy też złoty pociąg - wymienia Maciej Hussakowski, miłośnik kolei i modelarz, który otwiera to miejsce na mapie Poznania.
Na półkach pojawi się około 50 modeli, nie zabraknie kolejowego placu zabaw dla dzieci czy zdalnie sterowanej makiety kolejowej z klocków LEGO.
Od soboty będzie można oglądać makiety kolejowe na Dworcu Zachodnim."
https://epoznan.pl/n… -
#153
X. Piast II Chrobry
(2025-03-21 18:17:01)
Trwa kolejowa inwestycja w Poznaniu za astronomiczne 1,4 mld złotych.
https://epoznan.pl/n… -
#154
Programista Kolejowy
(2025-06-09 19:48:13)
271 [Wrocław Główny - Poznań Główny] na całym odcinku
351 [Poznań Główny - Szczecin Główny] na odcinku Poznań Glówny - Poznań Główny POD
354 [Poznań Główny POD - Piła Główna] na całym odcinku
405 [Piła Główna - Ustka] od rozjazdu początkowego by przejechać na tory do Piły Północ
Tory stacyjne piły
18 [Kutno - Piła Główna] podobnie jak 405
203 [Tczew - Kostrzyn] Ostbahn [tak samo]
999 [Piła Główna - Piła Północ] na całym odcinku [totalny bezsens mogli nas 405 od razu puścić]
405 [Piła Główna - Ustka] ponownie ale tym razem do Szczecinka.
Po zatrzymaniu w Szczecinku, niestety urwał mi się materiał do Białogardu ale w ramach stacji skład przejechał jeszcze 210 [Chojnice - Runowo Pomorskie] by wbić się na 404
404 [Szczecinek - Kołobrzeg] w tym fragment 202 [Gdańsk Główny - Stargard] w ramach przejazdu na stacji Białogard.
Na piechotę zwiedzimy: linię portową w Kołobrzegu, gdzie pociągi jadą po ulicy i rondo, gdzie krajowa 11 zaczyna swój bieg do Bytomia.
https://youtu.be/qLC… -
#155
X. Piast II Chrobry
(2025-06-25 16:07:36)
"Będzie nowy tabor. Samorząd z własnych środków kupi pociągi.
Nowe pociągi dla Kolei Wielkopolskich. W najbliższych dwóch miesiącach urząd marszałkowski ogłosi przetarg na nowe pociągi, które mają zasilić flotę spółki Koleje Wielkopolskie. Wicemarszałek Wojciech Jankowiak zapowiedział, że samorząd planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych – z możliwością rozszerzenia zamówienia."
https://radiopoznan.… -
#156
Błażej Kopka
(2025-06-25 21:14:43)
Tak - słynne 10+10, bo kto nas powstrzyma? Do tego elektryfikacja Wągrowca! A jak! Książe - ja tylko mam nadzieję, że trzymasz dla Jankowiaka pokój w Gnieźnie...
-
#157
X. Piast II Chrobry
(2025-07-02 13:55:23)
Ciekawa oferta biletu tygodniowego wakacyjnego od Polregio.
Ceny 149 i 179 (włącznie z KW, ŁKA i Arriva).
https://polregio.pl/… -
#158
Błażej Kopka
(2025-07-12 09:57:21)
Wczoraj przez Poznań Główny przejeżdżały w odstępie godziny ciekawe składy. Najpierw krwisto-czerwony Flirt Stadlera dla kolei włoskich, a potem niespotykany w kraju EZT Pesy, w ciekawych barwach z motywem ludowym dla kolei rumuńskich (tego drugiego nawet cudem złapałem na fotce, ale galeria, niestety zablokowana).
-
#159
Błażej Kopka
(2025-07-24 17:40:33)
Tymczasem na stacji Poznań Główny sieć sklepów z płazem w logo, rzuciła ciekawe wyzwanie kolejarzom. Współzawodnictwo ma proste zasady - czy w kompleksie dworcowym tzw. stacji Poznań Główny (łącznie z przystankiem PKS) będzie więcej CZYNNYCH(!) schodów ruchomych, czy punktów owej sieci handlowej. Póki co "płazy" prowadzą z przewagą, która chyba na lata da im pozycję lidera :) Nic dziwnego, że najsłynniejsza atrapa stacji w Polsce powoli spada z pudła - na razie na najniższy poziom podium, ale to tylko kwestia czasu, kiedy zleci z niego w ogóle.
-
#160
Błażej Kopka
(2025-08-01 16:55:04)
Poznań rośnie na potęgę - chociaż FPS nie ma się czym chwalić, bo tylko jeden z ich pociągów "Plus" jest w ruchu, to oprócz lubuskiego, także lubelskie chce zakupić 4 EZT od FPS...
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Poznań Główny