OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Główny

Ostatnia zmiana: 2025-09-03

Opis ogólny
Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem ESTW L90 5.

Opis ogólny: Budynek został przebudowany w 1966 roku. W czasie tejże modernizacji, z placu dworcowego (parking przed dworcem) zlikwidowano tory linii tramwajowej nr 1, która tam kursowała. (info: anonymus, 2005-07-11)

---

Najbardziej przyjazny dworzec dla pasażerów w Polsce. Całodobowa obsługa podróżnych. Czynne bardzo sympatyczne poczekalnie oraz bary. Całodobowy ruch pociągów bez większych przerw. (info: Paweł Ukole, 2007-08-07)

---

Nazwy odnoszące się do tego dworca to Poznań Zachodni - odnosi się do budynku przy ulicy Głogowskiej oraz Dworzec Letni - skąd odjeżdżały odkryte pociągi do Osowej Góry. Zachowała się cała oryginalna konstrukcja dworca. Dworzec wraz z peronem został wybudowany z okazji przyjazdu cesarza Wilhelma do Poznania w 1902 r. Obecnie co roku z okazji rocznicy powstania wielkopolskiego odbywa się na nim inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego do Poznania.

---

Spodziewając się wizyty cesarza w Poznaniu w 1902 roku wybudowano specjalny Dworzec Cesarski (później zwany Letnim). Potem z okazji jego ukończenia zamku cesarskiego dobudowano parterowy budynek reprezentacyjny a w 1913 roku z okazji kolejnej wizyty cesarza peron przykryto częściowo szklaną, półkulistą wiatą. Stąd odjeżdżały też niedzielne pociągi wycieczkowe dla poznaniaków. (info: Filip Walkowiak, 2007-11-18)

1 września 2013 r. został otwarty końcowy przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na miejscu dawnego peronu 7. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013)

Opis infrastruktury: W związku z przedłużeniem PST do dworca odcięta od sieci została bocznica kolejowa na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. W czerwcu 2013 roku rozpoczęła się likwidacja torowiska na terenie MTP. (info: wasiukibic, 03-07-2013)

Na stacji znajdują się się dwa tunele podziemne: 1. czynny będący przejściem miedzy peronami dla podróżnych; 2.nieczynny, wyposażony wyłącznie w windy towarowe służący dawniej do przeładunku poczty. Łączył perony prawdopodobnie aż z piwnicą pobliskiego budynku poczty (pod ul Zachodnią), jego używanie zarzucono w chwili rezygnacji poczty polskiej z usług PKP. Podczas budowy nowego budynku dworca i Poznań City Center część tunelu po stronie wschodniej zamurowano, likwidując windy towarowe. Po stronie zachodniej (peron 6,5,4) tunel istnieje, stoją budynki wind, jednak najprawdopodobniej jego fragment przebiegający pod peronem 7 wykorzystano jako dodatkowe przejście podziemne między peronami nowego dworca tramwajowego. Świadczy o tym lokalizacja przejścia na przedłużeniu linii tworzonej przez szyby wind, jak i fakt, że jest ono w sumie mało potrzebne w tym miejscu. Prowadzą też do niego strome schody bez udogodnień dla niepełnosprawnych, mimo przystosowania całości budynku. Tym samym tunel jest już nieprzejezdny i częściowo zamurowany.(Info: Mike Russ - 2015-10-06) Uzupełnienie: podczas przebudowy peronów 4,5,6 (strona zachodnia)rozebrano pozostałe szyby wind towarowych. Tunel "pocztowy" pozostał pod ziemią, prawdopodobnie zasypany gruzem i zamurowany. (Info: Mike Russ 30-11-2017r.)

Opis budynków: Istnieją dwa budynki dworcowe-główny położony na środku stacji i tak zwany dworzec zachodni położony po zachodniej stronie stacji z wyjściem na zachodnią część centrum Poznania. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-30)

Stary budynek dworca zamknięty, wszystkie sklepy i kasy przeniosły się do nowego budynku dworca lub do Poznań City Center. (info: Maciej Pacholski, 29-10-2013)

Stary budynek dworca, przestronny i ceniony za funkcjonalność, został zamknięty dla podróżnych 25 października 2013 r. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013).

29-11-2017r. w ramach przebudowy peronów po stronie zachodniej ostatecznie zlikwidowano stanowisko elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich mieszczące się na przedłużeniu dawnego peronu 7 (stara rampa towarowa). Instalacje przytorową zlikwidowano, oraz pocięto na miejscu na złom charakterystyczny niebieski wagon aparatury elektrycznej (był to wycofany z obiegu wagon pocztowy). Tym samym zniknął jeden z ostatnich w Polsce "tymczasowo-trwałych" obiektów technicznych umieszczanych w pudłach wycofanego taboru (zwykle były to "grzejki" lub sprężarkownie). Info: Mike Russ 30-11-2017r.

W dniu 4.09.2022 w związku z budową nowego peronu (otwartego dnia 12.12.2022) zmieniono numerację peronów. Zlikwidowane zostały końcówki literowe na przedłużeniach peronów, a sama numeracja rozpoczyna się od obecnego budynku dworca głównego. Info: Bartłomiej Zmudziński 15-09-2023

Na stacji Poznań Główny znajdują się następujące budynki do obsługi podróżnych, pot. dworce:
a) Dworzec Letni - niewielki budynek przy peronie 9, do niedawna czynny, obecnie tymczasowo zamknięty
b) Dworzec Zachodni - budynek przy peronie 11, od zachodu, stanowiący wejście od ul. Głogowskiej, zintegrowany z trasą szybkiego tramwaju. Obecnie czynny i prężnie działający.
c) Dworzec Nowy - część galerii handlowej zawieszonej nad peronami 1-5, czynny
d) Stary Dworzec - na wyspie między peronami 5 i 7, obecnie nieczynny, mieści lub niedawno mieścił się w nim jakiś bar.

Dworce zachodni, letni - nie stanowią osobnych stacji. (info. 15.09.23).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Nowy budynek łączy w sobie obsługę pasażerską z galerią handlową.
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: hala peronowa: 9
Hala - sklepienie nowego dworca: 1, 2, 3, 5
Wiata nad peronem: 1, 7, 8, 10, 11
Nie ma i nie było: 4, 6.
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: "PoA" - nastawnia dysponująca, LCS Poznań;
"PoA" - dawna nastawnia dysponująca, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"PoB" - nastawnia dysponująca części towarowej, wyburzona;
"PoC" - nastawnia dysponująca (dawniej Po1), obecnie kawiarnia;
"Po2" - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"Po3 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"Po6" - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"Po11" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po12" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po14 - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po15" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po16" - nastawnia wykonawcza, wyburzona w ramach modernizacji stacji;
"Po21" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po23" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po26" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po28" - nastawnia wykonawcza, wyburzona.
wieża wodna: nieużywana
perony: Perony: 11 (w tym 4 perony czołowe)
Krawędzie peronowe: 17
kody: EPA:5100177
HAFAS:5100081
IBNR:159
informacja pasażerska: Osobowa: okienko, informatorzy mobilni;
Dynamiczna: infokioski i wyświetlacze, megafony i zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, Tablice i litery z nazwą stacji podświetlane. Napisy z nazwą stacji na budynku dworca.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  304,656 Warszawa Zachodnia – Kunowice (3)  
  163,753 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  200,903 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  0,001 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)  
  Poznań Główny – Poznań Górczyn  
  Poznań Główny – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
koniec LK272
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #151 X. Piast II Chrobry (2024-09-21 16:36:56)
    "Z okazji Światowego Dnia Bez Samochodu, 22 września podróżni będą mogli pojechać pociągami Polregio w zależności od województwa za darmo, za złotówkę lub otrzymają zniżki na przewóz roweru - poinformował w piątek przewoźnik."
    Szczegóły: https://stooq.pl/n/?…
  • #152 X. Piast II Chrobry (2024-10-22 16:23:56)
    "W Poznaniu otwiera się nowe miejsce dla miłośników kolei!
    Miniatury Kolejowe to miejsce, w którym będzie można zobaczyć kolejowe modele i makiety w różnych rozmiarach.
    Będą tam m.in. makieta w skali H0 o wymiarach 3,6 na 2,5 metra, makieta w skali N o wymiarach 2 x 1 metr, czy militarna makieta Wielki Gustaw.
    Mamy też złoty pociąg - wymienia Maciej Hussakowski, miłośnik kolei i modelarz, który otwiera to miejsce na mapie Poznania.
    Na półkach pojawi się około 50 modeli, nie zabraknie kolejowego placu zabaw dla dzieci czy zdalnie sterowanej makiety kolejowej z klocków LEGO.
    Od soboty będzie można oglądać makiety kolejowe na Dworcu Zachodnim."
    https://epoznan.pl/n…
  • #153 X. Piast II Chrobry (2025-03-21 18:17:01)
    Trwa kolejowa inwestycja w Poznaniu za astronomiczne 1,4 mld złotych.
    https://epoznan.pl/n…
  • #154 Programista Kolejowy (2025-06-09 19:48:13)
    271 [Wrocław Główny - Poznań Główny] na całym odcinku
    351 [Poznań Główny - Szczecin Główny] na odcinku Poznań Glówny - Poznań Główny POD
    354 [Poznań Główny POD - Piła Główna] na całym odcinku
    405 [Piła Główna - Ustka] od rozjazdu początkowego by przejechać na tory do Piły Północ
    Tory stacyjne piły
    18 [Kutno - Piła Główna] podobnie jak 405
    203 [Tczew - Kostrzyn] Ostbahn [tak samo]
    999 [Piła Główna - Piła Północ] na całym odcinku [totalny bezsens mogli nas 405 od razu puścić]
    405 [Piła Główna - Ustka] ponownie ale tym razem do Szczecinka.
    Po zatrzymaniu w Szczecinku, niestety urwał mi się materiał do Białogardu ale w ramach stacji skład przejechał jeszcze 210 [Chojnice - Runowo Pomorskie] by wbić się na 404
    404 [Szczecinek - Kołobrzeg] w tym fragment 202 [Gdańsk Główny - Stargard] w ramach przejazdu na stacji Białogard.

    Na piechotę zwiedzimy: linię portową w Kołobrzegu, gdzie pociągi jadą po ulicy i rondo, gdzie krajowa 11 zaczyna swój bieg do Bytomia.


    https://youtu.be/qLC…
  • #155 X. Piast II Chrobry (2025-06-25 16:07:36)
    "Będzie nowy tabor. Samorząd z własnych środków kupi pociągi.
    Nowe pociągi dla Kolei Wielkopolskich. W najbliższych dwóch miesiącach urząd marszałkowski ogłosi przetarg na nowe pociągi, które mają zasilić flotę spółki Koleje Wielkopolskie. Wicemarszałek Wojciech Jankowiak zapowiedział, że samorząd planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych – z możliwością rozszerzenia zamówienia."

    https://radiopoznan.…
  • #156 Błażej Kopka (2025-06-25 21:14:43)
    Tak - słynne 10+10, bo kto nas powstrzyma? Do tego elektryfikacja Wągrowca! A jak! Książe - ja tylko mam nadzieję, że trzymasz dla Jankowiaka pokój w Gnieźnie...
  • #157 X. Piast II Chrobry (2025-07-02 13:55:23)
    Ciekawa oferta biletu tygodniowego wakacyjnego od Polregio.
    Ceny 149 i 179 (włącznie z KW, ŁKA i Arriva).
    https://polregio.pl/…
  • #158 Błażej Kopka (2025-07-12 09:57:21)
    Wczoraj przez Poznań Główny przejeżdżały w odstępie godziny ciekawe składy. Najpierw krwisto-czerwony Flirt Stadlera dla kolei włoskich, a potem niespotykany w kraju EZT Pesy, w ciekawych barwach z motywem ludowym dla kolei rumuńskich (tego drugiego nawet cudem złapałem na fotce, ale galeria, niestety zablokowana).
  • #159 Błażej Kopka (2025-07-24 17:40:33)
    Tymczasem na stacji Poznań Główny sieć sklepów z płazem w logo, rzuciła ciekawe wyzwanie kolejarzom. Współzawodnictwo ma proste zasady - czy w kompleksie dworcowym tzw. stacji Poznań Główny (łącznie z przystankiem PKS) będzie więcej CZYNNYCH(!) schodów ruchomych, czy punktów owej sieci handlowej. Póki co "płazy" prowadzą z przewagą, która chyba na lata da im pozycję lidera :) Nic dziwnego, że najsłynniejsza atrapa stacji w Polsce powoli spada z pudła - na razie na najniższy poziom podium, ale to tylko kwestia czasu, kiedy zleci z niego w ogóle.
  • #160 Błażej Kopka (2025-08-01 16:55:04)
    Poznań rośnie na potęgę - chociaż FPS nie ma się czym chwalić, bo tylko jeden z ich pociągów "Plus" jest w ruchu, to oprócz lubuskiego, także lubelskie chce zakupić 4 EZT od FPS...

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Poznań Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...