OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zebrzydowice

Ostatnia zmiana: 2024-08-11

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja Zebrzydowice, znajdująca się od 1855 roku na ważnym szlaku kolejowym Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda mającym połączyć Wiedeń z Krakowem i Bochnią. Pierwotnie stacja (przystanek) nie miał zbytniego znaczenia, ponieważ w Zebrzydowicach istniało tylko żeberko ochronne, a pociągi stawały wyłącznie na życzenie Hrabiego zamieszkującego tutejszy zamek. Pierwsza stacja powstała prawdopodobnie w latach 1870-tych, podczas przebudowy szlaku spowodowanym uszkodzeniem wcześniejszego wiaduktu. Wówczas to stacja zmieniła swoje położenie i powstał drugi budynek stacyjny. Kolejne przebudowy miały miejsce w okresie międzywojennym, a były wymuszone powstaniem granicy Polsko - Czechosłowackiej i budowy nowych linii do Moszczenicy i Cieszyna. Pisał się wówczas rok 1930, a Zebrzydowice doczekały się kolejnego, 3-go już dworca, który zgodnie z tradycją powędrował w inne miejsce. Wówczas to stary dworzec został przekształcony w dworzec towarowy. Kolejną rozbudowę wymusiły dwa fakty. Pierwszym z nich było zburzenie 3-go dworca w czasie wojny, który zastąpiono drewnianymi barakami, oraz rozwój wymiany gospodarczej. Wówczas to na zgliszczach 3-go dworca powstały obecne perony, oraz kolejny, już 4-ty w kolejności dworzec pasażerski. (info: Richard, 2006-02-16)

Opis infrastruktury: Obecnie węzeł Zebrzydowice to obszerna stacja towarowa i duża osobowa, z niestety skutecznie wygaszanym popytem na przewozy. Zaraz za peronami osobowymi znajduje się sekcja do obrządzania EZT (nigdy nie dokończona, acz funkcjonująca), wyposażona niedawno w kanał i podesty do pracy przy pantografach. Wcześniej te funkcje wykonywano w parowozowni ale po jej zamknięciu wybudowano obiekt na ... wolnym powietrzu. Na środku pomiędzy torami znajduje się hala do inspekcji i bieżącej naprawy wagonów. Stacja posiada jeszcze górkę rozrządową, lecz już sporadycznie używaną. Oczywiście istniała również kiedyś rozległa parowozownia, obsługująca potem również lok. spalinowe i elektryczne ale została zamknięta. (info: Richard, 2006-02-16)

Do obejrzenia zdjęć parowozowni w 2005 roku zaprasza do swojej galerii Mariusz:

http://www.czarny.konczyce.pl/webgal/foto.php?pokaz=zap-parowozownia

Opis budynków: Na zdjęciach widoczny jest 4-ty budynek stacyjny, wybudowany w latach 1960-tych. Oprócz niego jest 5 funkcjonujących nastawni. Zobaczyć jeszcze można 2 i 1 budynek stacyjny. Oba zostały przystosowane do innych celów. Po środku torów znajduje się blaszana hala napraw wagonów. Oczywiście jest również zdewastowana Parowozownia i funkcjonujący jeszcze budynek magazynów, którego okres budowy jest mi do końca nie znany (prawdopodobnie lata 1900) i jest prawdopodobnie związany z tartakiem funkcjonującym niegdyś w jego okolicy. Oczywiście oprócz tego w Zebrzydowicach funkcjonuje jeszcze Agrosped zwany również byczą rampą, wybudowany w latach 1980-tych. Obok niego znajduje się nieużywany już peron towarowy ze schodami do tunelu (prawdopodobnie dzieło okresu hitlerowskich Niemiec). (info: Richard, 2006-02-16)

W budynku kasa Intercity z możliwością płatności kartą bankową, czynna od godziny 7 (przeważnie jednak otwierana nieco wcześniej) do 18:30.

Dworzec otwarty tylko w godzinach pracy kasjerki. Budynek ogrzewany.

Przesyłki konduktorskie w pociągach Eurocity realizowane są od/do Zebrzydowic do/z Warszawy (w poprzednim rozkładzie jazdy były realizowane od/do Katowic do/z Warszawy). (info: Jacek Sz., 02-02-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100149
HAFAS:5100264
IBNR:262
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  13,436 Zebrzydowice – Cieszyn (90)  
  76,374 Trzebinia – Zebrzydowice (93)  
  13,436 Jastrzębie Zdrój Moszczenica – Zebrzydowice (170)  
  Zebrzydowice – Kotucz (pierwotny przebieg fragmentu 93)  
  Zebrzydowice – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Dworcowa (korekta)
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Jacek Sz. (2023-07-31 23:54:31)
    Informacje podane o dworcu z 2010 roku są już nieaktualne - kasa została zamknięta na stałe od nastania pandemii, a w połowie 2023 roku Intercity zabrało swoje wyposażenie kasowe, zostało puste pomieszczenie, choć na stronie przewoźnika nadal widnieje informacja, że kasa jest nieczynna tymczasowo.
    Mimo braku kasy, poczekalnia dworcowa jest otwarta od wczesnych godzin porannych do późnych godzin nocnych; symbolicznie ogrzewana (grzeją dwie rury przechodzące przez dworzec, ale grzejniki nie grzeją). Ubikacje dworcowe nieczynne - za zewnątrz jest toy-toy.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zebrzydowice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...