OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Mogielnica

Ostatnia zmiana: 2024-04-17

Opis ogólny
Mogielnica to dawna wąskotorowa stacja kolejowa w Górkach-Izabelinie, w gminie Mogielnica, w województwie mazowieckim, w Polsce. Jest położona na trasie Grójeckiej Kolei Dojazdowej, około 5 km od Mogielnicy. Takie umiejscowienie stacji wynikało z wąskiej zabudowy centrum Mogielnicy podczas budowy linii kolejowej oraz z położenia Mogielnicy w głębokiej dolinie Mogielanki.

Po raz pierwszy tymczasową wąskotorową linię kolejową doprowadzono z Grójca do Mogielnicy w maju 1915 roku. Została ona wybudowana przez wojsko rosyjskie w celu zaopatrzenia oddziałów stacjonujących na rosyjsko-niemieckiej linii frontu przebiegającej wtedy wzdłuż Pilicy. Planowano przedłużenie linii kolejowej do samego frontu, jednak niemiecka ofensywa w lecie 1915 roku zmusiła wojska rosyjskie do wycofania. W drugiej połowie lipca 1915 roku tymczasowa linia wojskowa została rozebrana przez wycofujące się oddziały rosyjskie[2].

Odbudowa linii kolejowej z Grójca do Mogielnicy rozpoczęła się w lipcu 1916 roku. 25 października 1917 roku oddano do użytku odcinek spomiędzy Kozietułami a Mogielnicą wraz ze stacją, która pełniła przez trzy lata funkcję stacji końcowej Kolei Grójeckiej[1]. 9 października 1920 roku oddano do użytku budowany pd 1919 roku odcinek do Brzostowca, stanowiący przedłużenie linii z Mogielnicy na południe[3].

W obrębie stacji znajdował się zachowany budynek dworcowy, który pełnił w 2021 roku funkcje mieszkaniowe, mijanka, ładownia z kilkoma bocznicami do rozładunku towarów, waga wagonowa o nośności 25 ton i długości 6 metrów, a także wieża ciśnień z pompami napędzanymi maszyną parową oraz silnikiem elektrycznym[4].

Stacja obsługiwała rozkładowy ruch pasażerski do 1 stycznia 1988 roku, zaś ruch towarowy został zamknięty 1 września 1996 roku[5]. Ruch pociągów turystycznych został wstrzymany w maju 2001 roku, zaś ostatni pociąg techniczny dojechał na stację w lipcu 2002 roku. Od tego czasu stacja nie obsługiwała ruchu kolejowego.

Opis ogólny: Na terenie stacji znajduje się jedyna zachowana (choć w stanie szczątkowym) waga wagonowa. (info: Robert Kowalczyk, 2005-07-30).
Była to jedyna stacja na linii grójeckiej z czynnym bufetem gastronomicznym.
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: częściowo zamieszkany, stan zewnętrzny średni
budynki obsługi taboru: nieużywana w stanie dobrym
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne wjazdowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma, być może było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana w 1986 r.
nastawnie, strażnice, posterunki: Mg w budynku dworca zlikwidowana
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  64,950 Warszawa Mokotów – Nowe Miasto nad Pilicą  
  Mogielnica – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Mogielnica

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...