OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Grzędzice

Ostatnia zmiana: 2025-03-16

Opis ogólny
Opis ogólny: Semafory świetlne SBL w peronach (info: Marcel FTD)

Opis infrastruktury: W latach 80-tych XX w. Grzędzice były posterunkiem odstępowym, gdzie dyżurny ruchu obsługiwał półautomatyczną blokadę liniową, a przy okazji także przejazd drogowy i kasę biletową. W czasie modernizacji w latach 90-tych (?) zastosowano całkowicie zautomatyzowane zabezpieczenia ruchu, a wraz z tym zlikwidowano posterunek dyżurnego i wszystkie inne funkcje przez niego pełnione. Założono automatyczne zapory na przejeździe i wprowadzono sprzedaż biletów w pociągu. Rozebrany budynek dworcowy zastąpiła wiata. W ramach tej "modernizacji" podwyższono peron w kierunku Szczecina i położono utwardzoną nawierzchnię. Niestety, nie doczekał się przez następne 18 lat modernizacji peron w stronę Stargardu, żwirowy, bardzo niski i niewygodny. (info: Paweł Bryk, 19-10-2008)

Opis budynków: Do końca lat 80-tych XX w. w Grzędzicach znajdował się ładny, poniemiecki budynek na planie kwadratu, nakryty czterospadowym symetrycznym dachem z czerwonej dachówki. W narożniku zachodnim od strony peronu mieściło się bardzo duże pomieszczenie dyżurnego ruchu, z którego przez 2 duże okna był dobry widok na peron i na szlak w kierunku Szczecina oraz na przejazd drogowy obsługiwany przez tegoż dyżurnego. Z pomieszczenia dyżurnego przechodziło się do położonej na tyłach pomieszczenia kasy biletowej (obsługiwanej również przez dyżurnego) i pomieszczenia socjalnego oraz przedsionka, z którego prowadziło wyjście służbowe na zewnątrz . Poczekalnia dla pasażerów z okienkiem kasowym także mieściła się z tyłu budynku, a wchodziło się do niej z peronu, przez oparty na jednym filarze arkadowy krużganek, przylegający od wschodu do pomieszczenia dyżurnego. Poczekalnia była ogrzewana piecem kaflowym. Kilka kroków za dworcem był również poniemiecki budynek WC. Dworzec rozebrano na początku lat 90-tych (?). Obok istniejącej dziś wiaty przystankowej i szafy z automatyką sterującą widać wyraźnie fundamenty dawnego dworca. Rozebrano również budynek WC, którego niczym innym nie zastąpiono (cóż, do lasu niedaleko). Przed wojną Grzędzice były wsią tylko częściowo rolniczą, a częściowo letniskową, dlatego dworzec był bardzo gustownym obiektem, mimo że niewielkim i prostym. (info: Paweł Bryk, 19-10-2008)
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: nie ma, być może były
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: obecnie SBL; wcześniej były świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5101260
IBNR:8135
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  178,009 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Dawid Jastrzębski (2021-08-11 14:28:41)
    Nowa nazwa umieszczona na tablicy informacyjnej na peronie: Grzędzice Starogardzkie (Gdańskie?)
    https://twojeradio.f…
    Porażka haha.
  • #2 (odp. na #1) irek (2021-08-12 13:39:32)
    @Dawid Jastrzębski nie, to nie porażka. Tak w ogóle to jest mój ulubiony temat, jak to "cudowano@wymyślano" nazwy miast, miasteczek, wiosek, stacji kolejowych po 1945 na ziemiach zachodnich. To był i jak widać jest zwykły cymbalizm jakiegoś tam na grzędzie w urzędzie, który w tamtych czasach chciał bardzo zaistnieć. Jak widać lata mijają a przypały dalej królują w bardzo ważnych pakamerach tego czy owego. Powracam do tego co już było poruszane. Przystanek Witkowo Pyrzyckie około 5 kilometrów od Stargardu, mimo że sama miejscowość to Witkowo podzielone jedynie na Pierwsze i Drugie. Aha, z Witkowa do Pyrzyc jest 30 kilometrów. Takich przypadków jest cała masa, gdzie drugi człon jest całkowicie oderwany od rzeczywistości. Przystanek Grzędzice zawsze był Grzędzice. Po kiego grzyba ten dodatek? Już pomijam że mylenie Stargardu ze Starogardem Gdańskim to wtopa i zwykła urzędnicza wiocha! Jednak, jak zauważył znajomy, chyba tu chodzi o to że w tym konkretnym przypadku ktoś miał płacone od ...liter :) No i podał przykład. Stargard przez lata był Stargard Szczeciński, i gdy dochodziło do odcięcia Szczeciński to największe zakwasy były ...na pekape:) Aż dziw że ktoś nie pojechał po całości i...Grzędzice StarogadzkoGadańskie :)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Grzędzice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...