Bagicz
Ostatnia zmiana: 2025-04-15
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin http://kolej.mkm.szczecin.pl/ Z wizytą w Bagiczu - polski akcent stacji kolejowej margor 14.04.2009 Bagicz dla kolejarzy najczęściej kojarzy się z nieistniejącą już bocznicą szlakową do radzieckiej bazy paliw. Jednakże pamiątka z PKP okresu Polski Ludowej istnieje do tej pory i co więcej - gdyby wyciąć krzaki - dalej byłaby zdatna do eksploatacji! Słów kilka o bazie lotniczej Armii Czerwonej Bocznica szlakowa, wybudowana w latach 60 XX wieku, rozpoczynała się przy przystanku osobowym Bagicz, leżącym na 33,69 kilometrze linii kolejowej 402 Koszalin–Goleniów. W roku 2001, działaniem Zakładu Napraw Infrastruktury ze Stargardu, rozebrana została bocznica do lotniska – zdemontowane zostały całe przęsła torowe łącznie z podkładami. Tor do bazy radzieckiej przebiegał początkowo równolegle do linii biegnącej w stronę Kołobrzegu, następnie zakręcał powoli w stronę morza i nieco się obniżał, przechodząc pod wiaduktem znajdującym się na skraju kołobrzeskiego lasu w przebiegu drogi krajowej nr 11. Następny odcinek prowadził przez podmokły teren leśny aż do rejonu południowego bazy Armii Radzieckiej, gdzie dzielił się na 2 bocznice końcowe. Znajdował się tam budynek magazynowy wyposażony w rampę typu bocznego, przy którym biegła jedna z bocznic. Druga stanowiła tor wyciągowy dla składów cystern manewrujących do bazy paliwowej. Baza zlokalizowana była w południowo-wschodnim rejonie lotniska, była otoczona dodatkowym płotem z drutem kolczastym oraz posiadała własną bramę kolejową. Na jej terenie znajdował się rozjazd dzielący tor na 2 bocznice końcowe, przy których zlokalizowane były urządzenia przepompowujące paliwo do silosów, a docelowo do żelbetowych schronohangarów, z których każdy umożliwiał nie tylko tankowanie samolotów ale także rozruch silników jeszcze przed otwarciem stalowych wrot, które to po zwolnieniu blokady rozsuwały się grawitacyjnie. Na terenie dawnej bazy zachował się betonowy cokół z wmurowanymi podkładami kolejowymi, a także odcięte metalowe pozostałości systemu pompującego paliwo. Polskie wykorzystanie stacji w Bagiczu Choć teren stacji porastają już kilkuletnie krzaki, torowisko w 95% jest zachowane i to w dobrym stanie technicznym - podkłady strunobetonowe. Znajduje się tu podwójna mijanka, z czego pierwszy rozjazd (od strony Kołobrzegu) od pierwszej (dużej) mijanki został zlikwidowany w 2001 razem z likwidacją bocznicy do radzieckiej bazy, zaś drugi rozjazd (w stronę Koszalina, który łączy się z torem głównym linii 402) jest zachowany do tej pory, a jedynie zarośnięty krzakami. Druga mijanka (mała) odchodzi od tej pierwszej, oba jej rozjazdy są zachowane i sprawne (własnoręcznie sprawdziłem). Ten tor drugiej mijanki znajduje się na ogrodzonym placu dawnej bazy magazynowej - obok torowiska jeszcze w 2007 roku stały silosy/elewatory, które już niestety sprzedano na złom. Wniosek - na stacji w Bagiczu istnieje do tej pory bocznica (no bo tylko 1 rozjazd dużej mijanki jest zachowany), która posiada swoją własną małą mijankę, tak więc w razie czego może tam sobie wjechać od strony Koszalina kociołek z 3 wagonami, spokojnie je objechać i pojechać z powrotem. Obecnie budynek dworcowy w Bagiczu jest zaadaptowany do celów mieszkalnych. Na stacji nie zatrzymują się już pociągi - użytkowany jest tylko tor główny. (info: margor, przesłał Cezary Mocek, 14-04-2009) Na stacji nie zatrzymują się żadne pociągi ujęte w rozkładzie. (info: Paweł Rola, 04-07-2013) Opis infrastruktury: Są dwa tory: główny oraz jedna bocznica. Jest też jedna bardzo mocno zarośnięta bocznica. Za "komuny" prowadziła do jednostki byłej armii radzieckiej, która tutaj stacjonowała. (info: Albert, 2005-10-07) --- Są 2 tory w tym bocznica do elewatorów oraz rozebrana bocznica do osiedla Podczele, w którym znajduje się zniszczony budynek przeładowni. Tory do Podczela rozebrano ok. 2001 roku. (info: Joxar, 2007-08-17) Opis budynków: Jest jeden piętrowy budynek, w którym mieszczą się jedno lub kilka mieszkań. (info: Albert, 2005-10-07) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 1 |
|
kody: | IBNR:8021 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
33,690 | Koszalin – Goleniów (402) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Bagicz