Podgaje Koszalińskie
Ostatnia zmiana: 2024-06-15
| Opis ogólny |
|---|
| Uruchomiona w maju 1968 r. mijanka Podgaje Koszalińskie miała za zadanie zwiększenie przepustowości odcinka Jastrowie - Okonek, w tamtych czasach niezwykle obciążonego ruchem pociągów i często blokowanego z obu kierunków. Pierwotnie zakładano budowę trzytorowej stacji, lecz nie uzyskano na to zgody CZUK (Centralnego Zarządu Utrzymania Kolei) z powodu jej lokalizacji z dala od siedzib ludzkich, a przede wszystkim położenia na dużym, podłużnym pochyleniu terenu, które w razie budowy stacji wymagałoby pracochłonnej i kosztownej niwelacji. Ostatecznie powstała tam mijanka z dwoma okręgami nastawczymi oraz peronami, przystosowanymi do obsługi ruchu pasażerskiego. Przystanek osobowy uruchomiono jednak dopiero w maju 1978 r. Gwałtowny spadek przewozów po 1990 r. zadecydował o losach tego miejsca. W 1991 roku mijanka wraz z przystankiem została zamknięta i krótko potem fizycznie zlikwidowana. Miano anegdot zyskały opowieści o jej lokalizacji, a to z racji położenia na kompletnym odludziu, niemal pięć kilometrów od wsi Podgaje, do której nie prowadziła żadna droga. O czynnej przez trzynaście lat kasie biletowej mówiono, iż sprzedała zaledwie kilka biletów, a o nazwie mijanki, iż powinna brzmieć Borucino (najbliżej położona wieś) lub wręcz Jastrowie, gdyż administracyjnie leżała w granicach tej gminy. Fatalna aura towarzyszyła Podgajom także po zakończeniu ich działalności. Rozbiórkę przeprowadzono bowiem na tyle niechlujnie, iż resztki budynków i peronów szpeciły okolicę przez wiele lat (w oparciu o atlaskolejowy.net i pl.wikipedia.org). |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | wielkopolskie | |
| dodatkowe tory: | rozebrano | |
| budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
| semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: |
Pg od strony Jastrowia zlikwidowana Pg1 od strony Okonka zlikwidowana |
|
| wieża wodna: | nie ma i nie było | |
| perony: |
Perony: 2; obecnie: 0 Krawędzie peronowe: 2; obecnie: 0 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 41,123 | Piła Główna – Ustka (405) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Paweł Śliwiński
(2021-05-20 02:09:35)
Słyszałem kiedyś żart, że peron 9 i 3/4 znajdował się tak naprawdę na stacji w Podgajach ;)
-
#2
Antek Kujawski
(2025-03-12 17:39:54)
A dzisiaj by taka mijanka się przydała.
-
#3
Hipol
(2025-10-20 00:37:23)
Semafory były świetlne, co najmniej na pewno od 1986/7 roku (remont linii 403 na odcinku Piła - Szczecinek). W galerii jest zdjęcie z 1987 r. Aha, uwaga! Do dzisiaj zachowały się różne elementy podziemnej infrastruktury (kanały techniczne lub odwadniające, a może szambo?, a ich przekrycia są niekompletne i zaczynają się zapadać, wczoraj omal się tam nie połamałem... Jak ktoś chce tam chodzić, to bardzo ostrożnie, najlepiej w kilka osób, w tym jedna asekuracyjnie na drodze. Faktycznie rozbiórka bardziej przypominała celową dewastację, niż usunięcie zbędnych obiektów. Ruiny są nadal, ale schowane w krzakach...
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Podgaje Koszalińskie
Ogólnopolska Baza Kolejowa