OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sokoły

Ostatnia zmiana: 2025-08-28

Opis ogólny
Jedna z najsłynniejszych stacji kolejowych w Polsce za sprawą walki władz gminy, lokalnych przedsiębiorców o utrzymanie/wznowienie przewozów towarowych. W internecie można odnaleźć mnóstwo materiałów na ten temat. Działania te trwały ponad dwadzieścia lat.

Obecnie (2024 rok) punkt "Sokoły" to przystanek osobowy z bocznicą szlakową (ładownią). Układ torowy dawnej stacji w niewielkim stopniu zmienił się w głowicy wschodniej. Całość utrzymana w bardzo dobrym stanie. Prawie wszystkie tory są zdatne do eksploatacji. Klucze do rozjazdów znajdują się u dyżurnego ruchu stacji Łapy. Wielotorowy przejazd kolejowo-drogowy kat. B, wyposażony w urządzenia SSP. W trakcie manewrów na bocznicę urządzenia na przejeździe są wyłączane, a ruch jest kierowany przez pracowników przewoźnika.
Peron pierwszy, dawniej drugi ma krawędź skróconą do 85 metrów. Nawierzchnia peronu wykonana z materiałów pozyskanych ze stacji Białystok. Peron oświetlony. Dojście do peronu znajduje się w środkowej części (do roku 2000 również tu funkcjonowało). Dworzec rozebrano w 2014 roku. Oprócz poczekalni znajdowała się tam również nastawnia dysponująca "Sk". Druga nastawnia, wykonawcza "Sk1" wciąż stoi. Inne budynki zaadaptowane na inne cele lub zamknięte. Rozebrano jedynie garaż drezyny. Oprócz czynnej bocznicy w zarządzie PKP PLK istnieją także dwie nieczynne bocznice: "Segromet", "Ziempol".

Po roku 2025 planowane jest ponowne uruchomienie stacji dla czynności techniczno-ruchowych w ramach prac ze środków finansowych w ramach projektu "Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy”, realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: Rozebrano garaż drezyny
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: kształtowe zlikwidowane w marcu i lipcu 2017 roku;
świetlne projektowane.
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: brak;
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Sk" (km. 76,615; urządzenia komputerowe) - projektowana;
"Sk" (km. 76,615; urządzenia mechaniczne scentralizowane) - zlikwidowana;
"Sk1" (km. 75,845; urządzenia mechaniczne scentralizowane) - zlikwidowana;
Zlikwidowano strażnicę przejazdową.
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:1425
informacja pasażerska: Dynamiczna: brak;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice duże.
inne budynki: Budynki mieszkalne, dawne magazyny służby drogowej, ekspedycja, ustęp, rampa (rozebrana).
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  76,500 Ostrołęka – Łapy (36)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Paweł (2024-01-26 23:31:26)
    Na 18 marca 2024 roku planowana reaktywacja w ruchu pasażerskim: https://mylomza.pl/a…
  • #2 Paweł (2024-04-08 10:18:55)
    Niecały miesiąc po przywróceniu pociagów pasażerskich, a po 33 latach urzędowania odchodzi prokolejowy wójt Sokół: https://ewysmaz.pl/a…
  • #3 Antek Kujawski (2024-04-09 09:34:20)
    Taki prokolejowy, że otwarcie kolei w jego mieście załatwił dopiero po 33 latach kadencji.
  • #4 (odp. na #3) Paweł (2024-04-11 21:40:28)
    Nie 33 latach, a 24. Ruch pasażerski zakończono w 2000 roku. Czyli jak wójt już był 10 lat na urzędzie. alczył o ruch towarowygłównie. Choć o pasażerski też zabiegał.
  • #5 (odp. na #3) wasiukibic (2024-04-12 17:46:50)
    A jaki wójt może mieć wpływ na kursowanie, bądź nie pociągów, skoro ruch zawiesiło jeszcze PKP, przyklepał to minister, a późniejszy organizator przewozów - Urząd Marszałkowski, zbierał się do reaktywacji jak sójka za morze?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sokoły

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...