Motycz Leśny (dawna lokalizacja)
Ostatnia zmiana: 2024-04-03
| Opis ogólny |
|---|
|
2017: W trakcie modernizacji linii nr 7 przystanek osobowy Motycz Leśny zostanie przeniesiony do nowej, lepszej lokalizacji w km 160,050 w pobliże szkoły podstawowej w Motyczu, kościoła i cmentarza parafialnego w Motyczu. O powyższe zabiegał samorząd Gminy Konopnica wspierany przez mieszkającego w pobliżu nowej lokalizacji przystanku posła Jana Łopatę. Najstarszy przystanek osobowy na odcinku Dęblin – Lublin linii (starszy jest Gołąb, ale w chwili, gdy otwierano p.o. Motycz Leśny, Gołąb był prężnie działającą stacją). Przed uruchomieniem przystanku znajdowały się w tej okolicy 2 mieszkania kolejarzy, które zresztą istnieją do dziś (jedno drewniane i jedno murowane). Przystanek powstał przy przejeździe kolejowym z lokalną drogą. Po uruchomieniu przystanku w pobliżu peronu przy torze nr 1 wybudowano drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej. W późniejszym czasie jakieś 50 metrów od peronów, na zachód od mieszkań kolejowych, wybudowano murowane schronisko pracowników służby drogowej i magazyn tejże służby. Na początku lat osiemdziesiątych XX w. (1982 lub 1983, najpóźniej 1984) rozebrano drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej, a pomieszczenia te wygospodarowano w murowanym budynku służby drogowej (samo schronisko i magazyn pozostały. Co ciekawe, stary, drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej stoi u jednego z mieszkańców wsi Motycz Leśny, służąc jako pomieszczenie gospodarcze. Jego wygląd, poza tym, że czas odznaczył na nim swoje, nie różni się znacznie od wyglądu, gdy służył jako kasa biletowa i poczekalnia. Nowa lokalizacja poczekalni i kasy miała tę wadę, że była daleko od peronów. Podróżnym służyła do około 2000 r., kiedy to zlikwidowano kasę, poczekalnię, schronisko i magazyn służby drogowej, a budynek zaadoptowano do innych celów. Tam gdzie była kasa i poczekalnia mieszkają ludzie, a w miejscu magazynu jest garaż. Przystanek osobowy Motycz Leśny pojawia się po raz pierwszy we wklejkach do służbowego rozkładu jazdy z dnia 7 października 1946 r. (info: Jarosław Szczuryk vel Szczerba, 2007-10-03). |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | lubelskie | |
| dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
| budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
| semafory: | nie ma i nie było | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| wieża wodna: | nie ma i nie było | |
| perony: | Rozebrano dwa perony | |
| kody: |
HAFAS:5102355 IBNR:2157 |
|
| informacja pasażerska: | zlikwidowano | |
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 158,975 | Warszawa Wschodnia – Dorohusk (7) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Ewelina Czuchryta
(2019-05-14 20:03:27)
Trudno się zgodzić ze stwierdzeniem, że nowa lokalizacja przystanku osobowego Motycz Leśny jest "lepsza". Jak wynika z treści wpisu zabiegał o nią jeden mieszkaniec - Jan Łopata wspierany przez władze gminy Konopnica. Powód zainteresowania przeniesieniem przystanku także został podany - Jan Łopata mieszka w pobliżu nowej lokalizacji przystanku. A co z mieszkańcami z miejscowości Motycz Skubicha, Motycz Józefin, Motycz Kolonia I i II oraz Sporniak i Motycz Leśny a także z sąsiednich gmin: Wojciechowa i Jastkowa, dla których poprzednia lokalizacja od 1948 roku stanowiła jedyną możliwość komunikacyjną z Lublinem. Z jakim wysiłkiem i uporem tuż po wojnie Józef Mucha pomysłodawca i inicjator tego przedsięwzięcia jeździł wozem konnym do Dyrekcji PKP w Lublinie, w celu wynegocjowania powstania przystanku kolejowego. Lokalizacja była optymalna dla trzech gmin. Mieszkańcy solidarnie najpierw dokonywali zbiórek środków finansowych. Zarówno kobiety, mężczyźni i młodzież własnoręcznie wykonywali prace przy usypywaniu peronów wykorzystując zaprzęgi konne. Jak wspomina bezpośredni świadek tamtych wydarzeń - Józef Mącik, początkowo usypywano ziemię następnie żużel przywieziony transportem kolejowym. Solidarny wysiłek mieszkańców umożliwiał podjęcie pracy zarobkowej w Lublinie, kształcenie młodzieży dojeżdżającej do Lublina, był "oknem na świat". Dlatego niespodziewana zmiana lokalizacji przystanku kolejowego bez konsultacji społecznych wstrząsnęła mieszkańcami.Dla wielu z nich przejście pieszo dodatkowego dystansu 1,5 km do nowej lokalizacji przystanku, całkowicie uniemożliwi skorzystanie z komunikacji publicznej. Mieszkańcy kilku wsi z części gmin: Konopnica, Wojciechów i Jastków na czele z przewodniczącym komitetu Antonim Stanisławem Palakiem, protestują i kategorycznie domagają się przywrócenia dawnej lokalizacji przystanku. Zebrali ponad 1500 podpisów z tym żądaniem. Nie znajdują wsparcia ze strony władz Gminy Konopnica, organów wojewody oraz ze strony inwestora. W ostatnich dniach zwrócili się z prośbą o interwencję do TVP. Dla kogo więc nowa lokalizacja jest lepsza?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Motycz Leśny (dawna lokalizacja)
Ogólnopolska Baza Kolejowa