OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sypniewo

Ostatnia zmiana: 2024-04-16

Opis ogólny
Wieloletnim zawiadowcą stacji był pan Ryszard Zająkała, który bardzo miło wspomina okres swojego życia spędzonego właśnie w tym miejscu.

— Objąłem tę stację w 1965 roku. Przede mną i po mnie to stanowisko piastowali tacy ludzie jak: W. Messner, Maciejewski, Trawiński, W. Barczyk. Pracowało tu 6 osób: zawiadowca, 4 dyżurnych i robotnik stacyjny.

Z tego, co mi wiadomo, w okresie wojennym pociągi kursowały tylko do Dorotowa i tam kończyły swój bieg.

Do końca lat pięćdziesiątych krzyżowały się pociągi pasażerskie (Laskowice Pomorskie, Terespol Pomorski, Pruszcz, Więcbork, Złotów, Piła). Ludzie korzystali z tego rodzaju transportu, gdyż godziny przyjazdów i odjazdów pociągów były przystosowane do ich potrzeb (dorośli dojeżdżali do pracy, młodzież do szkoły).

Jak wszędzie, lata siedemdziesiąte były najowocniejsze. Przez kilka lat stacja była czynna całą dobę. W tym czasie mieliśmy wielu klientów, a najpoważniejszymi byli Centrala Nasienna, Państwowe Gospodarstwa Rolne, Zespół Składnic Lasów Państwowych w Toruniu, Gorzelnia Sypniewo i Iłowo, GS Samopomoc Chłopska. Transportowano węgiel, nawozy, płody rolne, różnego rodzaju towary. W okresie jesiennym podstawą przewozów towarowych były ziemniaki, które eksportowano nawet do Włoch. Średnia wyładunków na dobę wynosiła 30 wagonów.

Mało kto o tym pamięta, ale w 1968 roku doszło do wykolejenia pociągu. Całe zajście było spowodowane tym, że nie byliśmy w stanie pomieścić całego transportu przeznaczonego dla firmy budującej drogi leśne (kilka kamieni znalazło się pod kołami pociągu).

Schyłek lat osiemdziesiątych i początek dziewięćdziesiątych charakteryzował się przede wszystkim ciągłymi restrukturyzacjami. Z powodów ekonomicznych najpierw rozpoczęły się redukcje etatów, później zamknięto dworzec. Ostatni pociąg odjechał 20 maja 1993 roku. Od ponad dziesięciu lat budynek jak i teren przyległy zostawiony samemu sobie niszczeje i to w przerażającym tempie. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny fakt, iż wraz z nim umierają wieloletnie starania, wysiłki i zabiegi tych, którzy kochali to miejsce.

(info: B. Rybacka, 2005-04-16)

Powodem zamknięcia w latach 1995 było celowe działanie, obniżano prędkość na szlaku z 80 km/h do 40km/h.
W końcu doszło do tego, że zaczęto wymieniać tory na całym szlaku od Pruszcza do Złotowa.
Wymieniono je do Sypniewa, zostało do wymiany 5 km po stronie dyrekcji gdańskiej, czego nie wykonano ze względu ma zimę.
Na wiosnę 1995 roku już plany wzięły w łeb, i tak zostawili niedokończoną wymianę.
W końcu zamknęli cały szlak od Pruszcza Bagienicy, a konkretnie od Terespola do Złotowa przez głupie 5 km.
I za to do dziś nikt nie poniósł żadnej odpowiedzialności, za położony bezstyk na betonach, który by mógł służyć jeszcze 100 lat.
I za te wszystkie budynki stacyjne, które na szlaku od Poledna do Złotowa niszczeją. Czy to było mądre posuniecie? Wątpliwa sprawa, no ale tak się przeprowadza restrukturyzacje kolei

(info: Fludra Marcin, 2005-04-15)
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: dysponująca w budynku dworca zlikwidowana
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 0 (były 2)
Krawędzie peronowe: 0 (były 2)
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  89,055 Świecie nad Wisłą – Złotów (240)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sypniewo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...