Sypniewo
Ostatnia zmiana: 2024-04-16
| Opis ogólny |
|---|
|
Wieloletnim zawiadowcą stacji był pan Ryszard Zająkała, który bardzo miło wspomina okres swojego życia spędzonego właśnie w tym miejscu. — Objąłem tę stację w 1965 roku. Przede mną i po mnie to stanowisko piastowali tacy ludzie jak: W. Messner, Maciejewski, Trawiński, W. Barczyk. Pracowało tu 6 osób: zawiadowca, 4 dyżurnych i robotnik stacyjny. Z tego, co mi wiadomo, w okresie wojennym pociągi kursowały tylko do Dorotowa i tam kończyły swój bieg. Do końca lat pięćdziesiątych krzyżowały się pociągi pasażerskie (Laskowice Pomorskie, Terespol Pomorski, Pruszcz, Więcbork, Złotów, Piła). Ludzie korzystali z tego rodzaju transportu, gdyż godziny przyjazdów i odjazdów pociągów były przystosowane do ich potrzeb (dorośli dojeżdżali do pracy, młodzież do szkoły). Jak wszędzie, lata siedemdziesiąte były najowocniejsze. Przez kilka lat stacja była czynna całą dobę. W tym czasie mieliśmy wielu klientów, a najpoważniejszymi byli Centrala Nasienna, Państwowe Gospodarstwa Rolne, Zespół Składnic Lasów Państwowych w Toruniu, Gorzelnia Sypniewo i Iłowo, GS Samopomoc Chłopska. Transportowano węgiel, nawozy, płody rolne, różnego rodzaju towary. W okresie jesiennym podstawą przewozów towarowych były ziemniaki, które eksportowano nawet do Włoch. Średnia wyładunków na dobę wynosiła 30 wagonów. Mało kto o tym pamięta, ale w 1968 roku doszło do wykolejenia pociągu. Całe zajście było spowodowane tym, że nie byliśmy w stanie pomieścić całego transportu przeznaczonego dla firmy budującej drogi leśne (kilka kamieni znalazło się pod kołami pociągu). Schyłek lat osiemdziesiątych i początek dziewięćdziesiątych charakteryzował się przede wszystkim ciągłymi restrukturyzacjami. Z powodów ekonomicznych najpierw rozpoczęły się redukcje etatów, później zamknięto dworzec. Ostatni pociąg odjechał 20 maja 1993 roku. Od ponad dziesięciu lat budynek jak i teren przyległy zostawiony samemu sobie niszczeje i to w przerażającym tempie. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny fakt, iż wraz z nim umierają wieloletnie starania, wysiłki i zabiegi tych, którzy kochali to miejsce. (info: B. Rybacka, 2005-04-16) Powodem zamknięcia w latach 1995 było celowe działanie, obniżano prędkość na szlaku z 80 km/h do 40km/h. W końcu doszło do tego, że zaczęto wymieniać tory na całym szlaku od Pruszcza do Złotowa. Wymieniono je do Sypniewa, zostało do wymiany 5 km po stronie dyrekcji gdańskiej, czego nie wykonano ze względu ma zimę. Na wiosnę 1995 roku już plany wzięły w łeb, i tak zostawili niedokończoną wymianę. W końcu zamknęli cały szlak od Pruszcza Bagienicy, a konkretnie od Terespola do Złotowa przez głupie 5 km. I za to do dziś nikt nie poniósł żadnej odpowiedzialności, za położony bezstyk na betonach, który by mógł służyć jeszcze 100 lat. I za te wszystkie budynki stacyjne, które na szlaku od Poledna do Złotowa niszczeją. Czy to było mądre posuniecie? Wątpliwa sprawa, no ale tak się przeprowadza restrukturyzacje kolei (info: Fludra Marcin, 2005-04-15) |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | kujawsko-pomorskie | |
| dodatkowe tory: | rozebrano | |
| budynki dworcowe: | zamknięty zdewastowany | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
| semafory: | świetlne zlikwidowane | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | dysponująca w budynku dworca zlikwidowana | |
| wieża wodna: | nie ma, być może była | |
| perony: |
Perony: 0 (były 2) Krawędzie peronowe: 0 (były 2) |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 89,055 | Świecie nad Wisłą – Złotów (240) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Sypniewo
Ogólnopolska Baza Kolejowa