Namysłów
Ostatnia zmiana: 2025-02-04
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: adres dworca kolejowego: 46-100 Namysłów, Dworcowa 7 18.01.2008 Gmina Namysłów stała się właścicielem budynku dworca, magazynu i rampy ładunkowej, utwardzonego placu ładunkowego wraz z 0,5352 ha terenów kolejowych, na których posadowiono te obiekty. Przekazaniem Gminie wymienionych nieruchomości i gruntów, PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu spłacił tym zaległości podatkowe należne Gminie w wysokości ok. 4 mln. zł. Nowy Zarządca chce zachować funkcje dworca kolejowego i uczynić go wraz z otoczeniem "wizytówką miasta". Już w br. kosztem ok. 400 tys. zł. m.in. wyremontuje dach i wymieni okna, wykwateruje zamieszkałe tu 4 rodziny, zbije tynk z budynku dworcowego przywracając mu pierwotny, beztynkowy wygląd. W roku 2009 winny znaleźć tu siedzibę m.in. Policja, Straż Miejska, obsługa inwestycji unijnych, informacja turystyczna, kasy biletowe PKS. Przeniesiony ma być tu dworzec PKS z placem manewrowym. W dalszych planach przebudowa drogi do rampy pozwoli zbudować małą obwodnicę miejską. PKP jest usatysfakcjonowana finansową stroną transakcji i powstałymi możliwościami poprawy wizerunku dworca, jego otoczenia oraz unowocześnienia obsługi pasażera. (info: serg, 2008-01-29) Na stacji były 3 perony. Nieistniejący już peron 3 obsługiwał pociągi w kierunku Jełowej i Opola. (info: Marek Konopka, 28-04-2010) Opis infrastruktury: Kasa biletowa czynna codziennie w godz. 5,00 - 21,00, a ostatniego dnia miesiąca 5,00 - 20,00. W ciągu roku sprzedała podróżnym prawie 300 tys. biletów. Przejście podziemne istniało jeszcze w 1995 r. Zasypano je i zastąpiono kładką. Umożliwia ona także wyjście ze stacji w kierunku ul. Reymonta. Parowozownia funkcjonowała w latach 1945 - 1990 jako jednostka pomocnicza MD Oleśnica. Zamknięta w 1990 r. a obrotnica zdemontowana w kilka lat później. Na stacji są 3 żurawie wodne: 1) na terenie parowozowni, 2) przed czołem peronu 2 od strony Kluczborka tj. międzytorze torów 2 i 4, 3) na międzytorzu torów 8 i 10 Bocznice zakładowe wg pierwotnych nazw zakładów: 1. 102 - Zakładów Przemysłu Ziemniaczanego ul. Łączańska 24 - w 0,721 km stacji - odgałęzienie toru nr 4 linii Namysłów-Kępno w kierunku Kępna, 2. 201 - Namysłowskich Zakładów Przemysłu Słodowego odgałęzienie - 106,219 km linii w kierunku Oleśnicy' 3. 401 - CPN - odgałęzienie toru 6 w ok 58.750 km linii Opole Gł.-Namysłów w kierunku Opola Stacja towarowa zarządzana przez Sekcję Przewozów i Ekspedycji Kluczbork Zakładu Przewozów Towarowych w Opolu: - zakres czynności spedycyjnych: otwarta dla odprawy przesyłek towarowych z możliwością odprawy celnej - urządzenia stacyjne dla odprawy przesyłek towarowych: tory ogólnego użytku dł. 824 m, place ładunkowe i rampa ładunkowa czołowo-boczna (info: serg, 2008-01-29) Opis budynków: Obiekty (budynki stacyjne) wg stanu 1988 r.: 1. budynek stacyjny, 2. ustępy, 3. Nastawnia dyspozycyjna "NŁ" 4. Nastawnia wykonawcza "Nł1" 5. ekspedycja towarowa z budynkiem mieszkalnym 6. wieża ciśnień 4. warsztaty TC i kuźnia 5. budynek szopy z warsztatami i biurami DZM 6. magazyny paliw - 2 7. biura DG i stolarnia 8. magazyn DG 9. szatnia DG 10. magazyn DZ 11. biura DZ 12 magazyny - 2 13. Posterunek przejazdowy 14. Odcinek podstacji 15. posterunek Rewizji Technicznej Wagonów 16. wagi wozowe - 2 17. pompownia 18. garaże 19. budynki mieszkalne - 2 (info: serg, 2008-01-29) Obecnie (kwiecień 2010) przebiega gruntowny remont elewacji dworca i wiaty na peronie 1. Wieża wodna wyremontowana. (info: Marek Konopka, 28-04-2010). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane) Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Nł Nł1 |
|
wieża wodna: |
Wieża wodna stoi przy peronie 1, obok wejścia na kładkę nad torami, (info: Bolesław Wojtyniak, październik 2012). stan zewnętrzny - bardzo dobry (choć w czasie remontu zabudowano okienka w części zbiornikowej i wygląda to dziwnie), wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2021-06-28) |
|
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100537 HAFAS:5100177 IBNR:6289 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
106,465 | Kalety – Wrocław Mikołajów (143) | ||
59,939 | Opole Główne – Namysłów (301) | ||
0,000 | Namysłów – Kępno (307) | ||
Namysłów – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK301 | |
Początek LK307 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
wasiukibic
(2023-11-18 10:14:03)
Mam pytanie dotyczące zachodniej głowicy stacji Namysłów, a dokładniej rzecz ujmując obiektu zlokalizowane wele przejazdu kolejowego przez ul. Kraszewskiego, nad ciekiem Młynówka: https://www.google.p… Figuruje on na portalach zdjęciowych, jako budka dróżnika, co moim zdaniem jest stwierdzeniem niepełnym, bądź błędnym. Po analizie in situ układu i gabarytów pomieszczeń oraz lokalizacji i wielkości otworów w ścianach i na dachu można domniemywać, że jest to obiekt pełniący funkcję ujęcia wody z Młynówki, a funkcja obsługi rogatek na przejeździe kolejowym była ino dodatkowa, o ile w ogóle takowa się odbywała. Obserwacja ruchu, zarówno na ulicy, jak i na torach kolejowych byłaby z tego miejsca utrudniona, nie mówiąc już o dojściu do napędu windy rogatkowej, itp. Brak też widocznych oznak i pozostałości instalacji łączności (telefon, telegraf, dzwonki). Fajnie by było, gdyby ktoś ogarnięty w ONA to potwierdził/zaprzeczył/skorygował, gdyż obiekt jest w swej formie ciekawy, a jego stan techniczny rodzi obawy, że długo może sobie już nie postać.
-
#2
Tommt
(2023-11-18 21:46:05)
(odp. na #1) Teoretycznie, można byłoby obsługiwać przejazd z tego obiektu, ale równie dobrze obsługa mogła być prowadzona z sąsiedniej nastawni, dobrze widocznej z przejazdu. Jak było w rzeczywistości, tego nie wiem i sam jestem ciekaw.
-
#3
Michal_j1360
(2023-11-19 08:37:37)
Przejazd przez ul. Kraszewskiego zawsze był obsługiwany z pobliskiej nastawni, koło przejazdu przez ul. B. Chrobrego. Nie pamiętam, kiedy wymienili szlabany na elektryczne, ale jak były mechaniczne to dróżnik kręcił korbą w w/w nastawni. Zamontowany był do nich charakterystyczny dzwonek, który było słychać z bardzo dużej odległości i, w związku z tym, że ten przejazd zamykano zawsze wcześniej, niż przejazd przez Chrobrego, to jak dzwonek zaczynał dzwonić i się jechało rowerem od strony zachodniej, w stronę centrum, to jak się depnęło, to można było zdążyć, zanim zamknęli przejazd przez Chrobrego :) A co do budynku, to ojciec kiedyś wspominał, że była to przepompownia/ujęcie wody dla kolei.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Namysłów