OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Namysłów

Ostatnia zmiana: 2025-02-04

Opis ogólny
Opis ogólny: adres dworca kolejowego: 46-100 Namysłów, Dworcowa 7

18.01.2008 Gmina Namysłów stała się właścicielem budynku dworca, magazynu i rampy ładunkowej, utwardzonego placu ładunkowego wraz z 0,5352 ha terenów kolejowych, na których posadowiono te obiekty. Przekazaniem Gminie wymienionych nieruchomości i gruntów, PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu spłacił tym zaległości podatkowe należne Gminie w wysokości ok. 4 mln. zł. Nowy Zarządca chce zachować funkcje dworca kolejowego i uczynić go wraz z otoczeniem "wizytówką miasta". Już w br. kosztem ok. 400 tys. zł. m.in. wyremontuje dach i wymieni okna, wykwateruje zamieszkałe tu 4 rodziny, zbije tynk z budynku dworcowego przywracając mu pierwotny, beztynkowy wygląd. W roku 2009 winny znaleźć tu siedzibę m.in. Policja, Straż Miejska, obsługa inwestycji unijnych, informacja turystyczna, kasy biletowe PKS. Przeniesiony ma być tu dworzec PKS z placem manewrowym. W dalszych planach przebudowa drogi do rampy pozwoli zbudować małą obwodnicę miejską. PKP jest usatysfakcjonowana finansową stroną transakcji i powstałymi możliwościami poprawy wizerunku dworca, jego otoczenia oraz unowocześnienia obsługi pasażera.

(info: serg, 2008-01-29)

Na stacji były 3 perony. Nieistniejący już peron 3 obsługiwał pociągi w kierunku Jełowej i Opola. (info: Marek Konopka, 28-04-2010)

Opis infrastruktury: Kasa biletowa czynna codziennie w godz. 5,00 - 21,00, a ostatniego dnia miesiąca 5,00 - 20,00. W ciągu roku sprzedała podróżnym prawie 300 tys. biletów.

Przejście podziemne istniało jeszcze w 1995 r. Zasypano je i zastąpiono kładką. Umożliwia ona także wyjście ze stacji w kierunku ul. Reymonta.
Parowozownia funkcjonowała w latach 1945 - 1990 jako jednostka pomocnicza MD Oleśnica. Zamknięta w 1990 r. a obrotnica zdemontowana w kilka lat później.
Na stacji są 3 żurawie wodne: 1) na terenie parowozowni, 2) przed czołem peronu 2 od strony Kluczborka tj. międzytorze torów 2 i 4, 3) na międzytorzu torów 8 i 10

Bocznice zakładowe wg pierwotnych nazw zakładów:
1. 102 - Zakładów Przemysłu Ziemniaczanego ul. Łączańska 24 - w 0,721 km stacji - odgałęzienie toru nr 4 linii Namysłów-Kępno w kierunku Kępna,
2. 201 - Namysłowskich Zakładów Przemysłu Słodowego odgałęzienie - 106,219 km linii w kierunku Oleśnicy'
3. 401 - CPN - odgałęzienie toru 6 w ok 58.750 km linii Opole Gł.-Namysłów w kierunku Opola

Stacja towarowa zarządzana przez Sekcję Przewozów i Ekspedycji Kluczbork Zakładu Przewozów Towarowych w Opolu:
- zakres czynności spedycyjnych: otwarta dla odprawy przesyłek towarowych z możliwością odprawy celnej
- urządzenia stacyjne dla odprawy przesyłek towarowych: tory ogólnego użytku dł. 824 m, place ładunkowe i rampa ładunkowa czołowo-boczna (info: serg, 2008-01-29)

Opis budynków: Obiekty (budynki stacyjne) wg stanu 1988 r.:
1. budynek stacyjny,
2. ustępy,
3. Nastawnia dyspozycyjna "NŁ"
4. Nastawnia wykonawcza "Nł1"
5. ekspedycja towarowa z budynkiem mieszkalnym
6. wieża ciśnień
4. warsztaty TC i kuźnia
5. budynek szopy z warsztatami i biurami DZM
6. magazyny paliw - 2
7. biura DG i stolarnia
8. magazyn DG
9. szatnia DG
10. magazyn DZ
11. biura DZ
12 magazyny - 2
13. Posterunek przejazdowy
14. Odcinek podstacji
15. posterunek Rewizji Technicznej Wagonów
16. wagi wozowe - 2
17. pompownia
18. garaże
19. budynki mieszkalne - 2

(info: serg, 2008-01-29)

Obecnie (kwiecień 2010) przebiega gruntowny remont elewacji dworca i wiaty na peronie 1. Wieża wodna wyremontowana. (info: Marek Konopka, 28-04-2010).
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane)
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
Nł1
wieża wodna: Wieża wodna stoi przy peronie 1, obok wejścia na kładkę nad torami, (info: Bolesław Wojtyniak, październik 2012).
stan zewnętrzny - bardzo dobry (choć w czasie remontu zabudowano okienka w części zbiornikowej i wygląda to dziwnie), wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2021-06-28)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100537
HAFAS:5100177
IBNR:6289
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  106,465 Kalety – Wrocław Mikołajów (143)  
  59,939 Opole Główne – Namysłów (301)  
  0,000 Namysłów – Kępno (307)  
  Namysłów – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec LK301
Początek LK307
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 wasiukibic (2023-11-18 10:14:03)
    Mam pytanie dotyczące zachodniej głowicy stacji Namysłów, a dokładniej rzecz ujmując obiektu zlokalizowane wele przejazdu kolejowego przez ul. Kraszewskiego, nad ciekiem Młynówka: https://www.google.p… Figuruje on na portalach zdjęciowych, jako budka dróżnika, co moim zdaniem jest stwierdzeniem niepełnym, bądź błędnym. Po analizie in situ układu i gabarytów pomieszczeń oraz lokalizacji i wielkości otworów w ścianach i na dachu można domniemywać, że jest to obiekt pełniący funkcję ujęcia wody z Młynówki, a funkcja obsługi rogatek na przejeździe kolejowym była ino dodatkowa, o ile w ogóle takowa się odbywała. Obserwacja ruchu, zarówno na ulicy, jak i na torach kolejowych byłaby z tego miejsca utrudniona, nie mówiąc już o dojściu do napędu windy rogatkowej, itp. Brak też widocznych oznak i pozostałości instalacji łączności (telefon, telegraf, dzwonki). Fajnie by było, gdyby ktoś ogarnięty w ONA to potwierdził/zaprzeczył/skorygował, gdyż obiekt jest w swej formie ciekawy, a jego stan techniczny rodzi obawy, że długo może sobie już nie postać.
  • #2 Tommt (2023-11-18 21:46:05)
    (odp. na #1) Teoretycznie, można byłoby obsługiwać przejazd z tego obiektu, ale równie dobrze obsługa mogła być prowadzona z sąsiedniej nastawni, dobrze widocznej z przejazdu. Jak było w rzeczywistości, tego nie wiem i sam jestem ciekaw.
  • #3 Michal_j1360 (2023-11-19 08:37:37)
    Przejazd przez ul. Kraszewskiego zawsze był obsługiwany z pobliskiej nastawni, koło przejazdu przez ul. B. Chrobrego. Nie pamiętam, kiedy wymienili szlabany na elektryczne, ale jak były mechaniczne to dróżnik kręcił korbą w w/w nastawni. Zamontowany był do nich charakterystyczny dzwonek, który było słychać z bardzo dużej odległości i, w związku z tym, że ten przejazd zamykano zawsze wcześniej, niż przejazd przez Chrobrego, to jak dzwonek zaczynał dzwonić i się jechało rowerem od strony zachodniej, w stronę centrum, to jak się depnęło, to można było zdążyć, zanim zamknęli przejazd przez Chrobrego :) A co do budynku, to ojciec kiedyś wspominał, że była to przepompownia/ujęcie wody dla kolei.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Namysłów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...