Reda Pieleszewo
Ostatnia zmiana: 2023-12-22
| Opis ogólny |
|---|
| Opis ogólny: Przystanek kolejowy Reda Pieleszewo. Kolej do Redy dotarła w 1870 roku, do dnia dzisiejszego na terenie współczesnego miasta zachowały się zabytki związane z tą inwestycją.Należy do nich budynek dróżniczy w Pieleszewie przy nieczynnym przejeździe kolejowym(ulica Torowa) z około 1870 roku. Dnia 1 stycznia 1967 roku wieś Pieleszewo przyłączono do Redy, która uzyskała prawa miejskie.Pod koniec 1949 roku zakończono budowę drugiego toru z Gdyni Chyloni do Redy, a w 1957 roku pociągnięto drugi tor wraz z trakcją elektryczną z Redy do Wejherowa.W styczniu 1957 roku zakończono pełną elektryfikację linii kolejowej Wejherowo – Gdynia.Na trasie zaczęły regularnie kursować pociągi elektryczne(późniejsza SKM - Szybka Kolej Miejska).Mieszkańcy Pieleszewa,w którym wciąż rosła liczba osadników, walczyli przez kilka lat o budowę przystanku kolejowego na terenie ich dzielnicy.W początkach lat sześćdziesiątych XX wieku powołano społeczny komitet. Postanowiono wykorzystać ziemię uzyskiwaną z wyrównywania gruntów pod rozbudowę zakładu betonów w Redzie. Ziemia posłużyłaby do budowy nasypów pod przystanek kolejowy. Społecznicy szukali poparcia w Komitecie Wojewódzkim,u posła Floriana Wichłacza, u władz osiedlowych i miejskich.W czynie społecznym wykonano większą część pracy, przygotowano teren, usypano nasypy pod budowę przystanku, ale przystanek nie powstał. Lokalne instytucje uznały, że roboty w czynie społecznym wykonano bez pozwolenia, bez uzgodnień z władzami powiatowymi, bez aprobaty ze strony kolei, przez kilka kolejnych lat nie podejmowano tematu budowy przystanku. W 1971 roku ponownie powołano komitet społeczny, na czele którego stanął Ryszard Szymelk (późniejszy radny MRN) oraz Roman Szulc.Tym razem dopełniono wszelkich formalności i nagłośniono całe przedsięwzięcie – w ,,Głosie Wybrzeża”(11-12.09.1971) J.Sarota pisał o ,,Bitwie pod Redą’’. W czerwcu 1972 roku oddano do użytku przystanek kolejowy Reda Pieleszewo, który do dziś służy okolicznym mieszkańcom. Przystanek użytkowany jest przez Szybką Kolej Miejską (SKM). Obiekt wymaga remontu i modernizacji, jest to typowy, wątpliwy estetycznie relikt epoki PRL-u. Warto jednak wspomnieć, że przystanek położony jest tuż przy granicy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, odnowiony, ozdobiony zabytkowym budynkiem dróżniczym mógłby znacznie korzystniej wpisać się w przestrzeń miasta Redy. Por. C.Obracht-Prondzyński, ,,Historia Redy po 1945 roku’’. W: ,, Historia Redy’’.Pod red. J.Tredera, Wejherowo 2006, s. 388-389. DANIEL NACZK. 16.05.2010. (info: Daniel Naczk, 16-05-2010) |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | pomorskie | |
| dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
| budynki dworcowe: | nie ma i nie było | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana w 1981 roku | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
| wieża wodna: | nie ma i nie było | |
| perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
| kody: |
HAFAS:5103075 IBNR:5520 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 38,204 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Reda Pieleszewo
Ogólnopolska Baza Kolejowa