Szczecin Pogodno
Ostatnia zmiana: 2025-08-30
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Obecny przystanek Szczecin Pogodno wraz z torami szlakowymi, został wybudowany na początku lat 70. Pierwotnie przystanek znajdował się bliżej parku i miał jeden peron, który przetrwał do dnia dzisiejszego. Na dawnej stacji znajdowały się 3 tory (obecnie tory 31, 32, 33 należące do stacji Szczecin Turzyn). Po zakończeniu ich eksploatacji, były plany aby utworzyć na nich stacje postojową dla ezt i wraz z elektryfikacją odcinka Szczecin Główny - Szczecin Niebuszewo zelektryfikowano tor 31. Przez krótki okres czasu były odstawiane tam jednostki, ale kryzys przewozowy w latach 80. sprawił, że na torach odstawiano tylko wagony towarowe do naprawy (do 1994 roku). W latach 80. zlikwidowano rozjazdy ręczne, które znajdowały się pod Mostem Akademickim, a w 1996 roku zlikwidowano tor 33 (przy krawędzi peronowej). Taki stan rzeczy utrzymał się aż do roku 2006, kiedy to pod koniec września ściągnięto sieć trakcyjną z toru 31, a już na początku października tory 31 i 32 zlikwidowano. Likwidacja była związana z przebudową przejazdu na ulicy Jagiellońskiej. (info: Sakorius, 2006-12-26) Opis infrastruktury: Budynek przystanku osobowego Szczecin Pogodno oddany do użytku w latach 60.(?) składał się z małej poczekalni, kas i zaplecza socjalnego. Zadaszony peron był uzupełnieniem infrastruktury. (info: Tomek, 2006-03-18) "Od północy przystanek skomunikowany jest schodami z Mostem Akademickim, po którym wiedzie ulica Adama Mickiewicza, jedna z arterii szczecińskiej dzielnicy Pogodno. Zabudowę przystanku wzniesiono w roku 1973 wedle projektu architektki Danuty Lisieckiej i konstruktora Henryka Kowalczyka. Dotychczas nie udało się ustalić, kto zaprojektował wiatę. Wiadomo, że zrealizowano ją w latach 60. Wiata peronowa składa się z 21 żelbetowych, cienkościennych kielichów. Tworzą one charakterystyczne, pozginane niczym origami zadaszenie. Sztywność osiągnięta jest tutaj nie przez grubość powłoki, ale poprzez synergię geometrii i materiału. Konstrukcja została wykonana na miejscu, z betonu na kruszywie bazaltowym w trzech oddylatowanych modułach po siedem kielichów każdy. W betonowych powierzchniach wiaty widoczne są odciśnięte ślady deskowania. Nagi beton górnej powierzchni zadaszenia zabezpieczono preparatem bitumicznym. Każdy kielich miał indywidualne odwodnienie rurą spustową przymocowaną do jego żelbetowej, zwężającej się delikatnie ku podstawie nóżki. Wzdłuż zewnętrznych krawędzi zadaszenia, od spodu wykonano w betonie wyżłobienie – kapinos." źródło: https://architektura.muratorplus.pl/krytyka/wiata-pkp-szczecin-pogodno_10770.html Opis budynków: Określenie "budynek w ruinie" jest właściwym słowem na zobrazowanie stanu obecnego infrastruktury przystanku osobowego Szczecin Pogodno. Kasa biletowa była nieczynna już w latach 80. XX w. Jak było wcześniej - nie pamiętam. Zabezpieczone zaplecze socjalne przez wiele lat opierało się atakom wandali, jednak kilka lat temu zamurowane wejście zostało sforsowane. W środku zdewastowane pozostałości po sanitariatach, wnętrze wyłożone kafelkami. (info: Tomek, 2006-03-18) Budynek przystanku osobowego Szczecin Pogodno oddany do użytku w latach 60- został niedawno wyburzony-został tylko ślad w postaci kafelkowanej posadzki…2.8.2010 (info: Michał z Dąbia, 02-08-2010). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | zamknięty zdewastowany | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: | IBNR:8386 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
4,840 | Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński (406) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
X. Piast II Chrobry
(2024-05-16 11:56:02)
Kilka zdjęć z Pogodna.
https://www.skyscrap… - #2 wasiukibic (2024-05-18 11:23:08)
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Szczecin Pogodno