OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Stary Borek

Ostatnia zmiana: 2025-08-01

Opis ogólny
2005: Typowy przystanek kolejowy. Biegnie tutaj jeden tor. (info: Albert)
2011-08: Nieopodal budynku rozkład jazdy wywieszony na słupku. (info: Paweł Świrek).
2025-08: Peron nr 1 jest obecnie trochę skrócony od pierwotnej formy. (info: Ksawery Jakubek).
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: 2011-08: Kasy/poczekalnie zdewastowane przez lokalną żulerię. Wewnątrz ww pomieszczeń ślady libacji oraz dzikie wysypiska śmieci. W budynku niektóre szyby powybijane. Od miejscowych dowiedziałem się, że ten budynek był zamieszkany, ale od około 4 lat nikt już tam nie mieszka. (info: Paweł Świrek).
2005: Stoi tutaj jeden budynek, który jest również zamieszkany. (info: Albert)
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata przystankowa
semafory: nie ma i nie było
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: 1 stoisko zlikwidowane
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: EPA:5100675
HAFAS:5103271
IBNR:8356
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  50,270 Koszalin – Goleniów (402)  
  Stary Borek – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) Stanisław Pikul (2021-10-15 10:26:34)
    Wyjątkowo trafne spostrzeżenie - na messtischblattach brak śladu ale polskie mapy pokazują wyraźne pozostałości. Czyżby jakiś zimnowojenny relikt? IMHO ta linia mogła sięgać nawet w okolice Dźwirzyna zaś brak ostrych łuków sugeruje normalną szerokość toru.
  • #3 (odp. na #2) Paweł Skup (2021-10-15 14:11:15)
    Postawię nawet śmiałą tezę, na podstawie skanu NMT, że bocznica prowadziła właśnie w okolice Dźwirzyna, a w miejscu takiego długaśnego parkingu w lesie była ładownia. Zapewne wojskowa.
    Ciekawe odkrycie.
  • #4 subsens (2021-10-16 00:32:38)
    #1 Autor notki z 2005 dokonał pobieżnego opisu z natury, niewłaściwie nazywając dowolny tor inny, niż główny zasadniczy (szlakowy).
    #2 Brak śladu na M-blattach to przekonywujący dowód, że historia sięga głębiej, niż 1945. Bardziej przekonywujący byłby jedynie ów ślad :).
    #3 Uważa się, że materiały na budowę bazy lotniczej w Rogowie transportowano via Mrzeżyno drogą kołową i równoległą bocznicą wąskotorową: https://www.bazakole… Biorąc pod uwagę skalę inwestycji, być może podjęto również próbę dotarcia torem normalnym od wschodu.
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Pikul (2021-10-16 11:12:50)
    Świadom jestem, że brak dowodu jest jedynie brakiem dowodu, niemniej Niemcy swoje messtischblatty szanowali - gdyby to była inwestycja starsza niż ok. 1929 to i tak jakieś ślady pozostałyby na mapach z 1934 i 1935 roku - obie powołują się na 1929 rok, jako czas ostatnich poprawek. Polskie mapy z 1947 i 1948 też są przedrukami mapy z 1929 roku. Sądzę, że to tuż przedwojenna lub wojenna inwestycja. Z rosyjskiej mapy z 1957 roku (a robiona ona była na podstawie tych samych danych co polskie mapy Sztabu Generalnego) wynika, iż bocznica wtedy nie funkcjonowała, więc jej czas istnienia nie przekroczył kilkunastu około wojennych lat (a może nawet kilku - w końcu demontaż podobnych obiektów przez Rosjan, to późne lata czterdzieste).
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-16 21:39:33)
    Byłem w Grzybowie na wakacjach w 1989 roku ale dopiero tutaj się dowiedziałem, że była jakaś bocznica w tym rejonie.
  • #7 Kolejman Wro (2021-10-17 08:22:31)
    Nieświadmie wywołałem sporą dyskusję, dziękuję wszystkim za zabranie głosu i wyjaśnienie sprawy. Przynajmniej już wiem. że w Rogowie armia Rzeszy też swoje zaplecze miała. Widać okolice Kołobrzegu były dla nich cenne, w mieście dwie duże jednostki, trzecia ukryta w lesie (Podczele) - przejęta w stanie nienaruszonym przez sowietów na 48 lat... Teraz dowiedziałem się od Was jeszcze o Rogowie.
  • #8 (odp. na #7) Paweł Skup (2021-10-17 10:59:22)
    W Mrzeżynie, po obu stronach miasta były jednostki wojskowe. W 1985 roku, gdy byłem tam jedyny raz w życiu, przez kilka dni, stanowiło wyspę beztroski pośród zajętych przez wojsko lasów. Autobusem tylko z Trzebiatowa, do którego za to kursował naonczas, bezpośredni pociąg osobowy z Warszawy Gdańskiej.
  • #9 subsens (2021-10-17 21:40:10)
    (odp. na #5) Zgadzam się z ogólnym wnioskiem co do zgrubnego datowania ewentualnie wybudowanego toru. Jednocześnie podtrzymuję łagodny sceptycyzm co do pełnej wiarygodności M-blattów, których aktualizacja IMHO przebiegała niesystematycznie i wg nieznanego klucza. Nie zaryzykuję, że dotyczyło to w szczególności obiektów kolejowych, bo takie wrażenie może być wynikiem wybiórczego skupienia uwagi. Niemcy szanowali M-blatty nie mniej, niż swoje tajemnice wojskowe, a nieujawnianie informacji na mapach było w I poł. XX w. sensownym elementem ich ochrony. Nawiasem, gdyby nie czyniły tego wszystkie państwa, również te z dykty, rzadziej sięgalibyśmy do lidaru.
    (odp. na #6) Była - nie była. BTW, rozsądnym krokiem w podobnej sytuacji niepewności może być zadanie pytania na forach wykopkowych, czy ktoś natknął się w tym rejonie na materiał torowy. Może ów ktoś pochwali się rozczarowaniem, jakie powoduje kolejny konkretny sygnał, który okazuje się śrubą lub podkładką.
    (odp. na #7) Zdawać by się mogło, że baza w Rogowie od dawna słynie w PL, a nawet D - jeżeli nie spektakularnymi reliktami infrastruktury, to na pewno legendarnymi reliktami sprzętu latającego. Jeden z wodnosamolotów uczestniczących w ewakuacji nie zdołał opuścić bazy i pełni społeczne funkcje mikro-Gustloffa. Czasem bardzo różne dla obu zaprzyjaźnionych narodów.
    (odp. na #4.3) Podstawowe pytanie o bocznicę: cui bono? Wycofuję się z koncepcji toru do Rogowa jako archeological fiction ze względu na https://pl.wikipedia… Nie wiadomo, co tu leżało przed Baileyem, do 1945 był to podobno most drewniany. Na krótszym dystansie można rozważyć transport torfu oraz rozpoczętą przed 1945 budowę drogi do Kołobrzegu zwanej po tym czasie betonką (oryginalna nawierzchnia z ukośnych płyt latem 2020 jeszcze leżała w Dźwirzynie).
  • #10 Marian (2022-03-04 23:56:07)
    Jak na razie owa bocznica będzie zagadką, to faktem jest, że do Rogowa do końca drugiej wojny światowej biegła linia wąskotorowa (celem zaopatrywania lotniska i garnizonu). Z Trzebiatowa przez Mrzeżyno do Rogowa, nie ustalono jeszcze gdzie się kończyła (wiadomo tylko, że w samym Rogowie).
  • #11 (odp. na pusty #10) subsens (2022-03-05 10:47:49)
    1) Po 10 komentarzach, z których część została poparta solidną kwerendą źródłowo-narzędziową (Mapster, Geoportal, Fotopolska...) w miarę realnie można rozważać transport torfu oraz rozpoczętą przed 1945 budowę drogi do Kołobrzegu (pieszczotliwa, miejscowa nazwa reliktowa: Betonka).
    2) Po co rozcieńczać temat bocznicy? Linia do Rogowa jest tu: https://www.bazakole… , kilometr końca jest znany, wskazanie go palcem utrudnia nieznana lokalizacja początku (Mrzeżyno vs. rozjazd odgałęziający) oraz ograniczony zasięg dwóch zdjęć lotniczych na Fotopolsce.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Stary Borek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...