Białystok Fabryczny
Ostatnia zmiana: 2025-02-01
Opis ogólny |
---|
Pierwotnie jako stacja węzłowa, bowiem w kierunku stacji Białystok istniały dwie linie kolejowe. To stąd wywożono Polaków na Syberię oraz Żydów do obozu zagłady w Treblince. Dawniej obsługiwała duży ruch towarowy. Po drugiej wojnie światowej pociągi towarowe obsługiwały m.in. zespół bocznic "Dojlidy", a także kilka bocznic stacyjnych. W chwili obecnej czynne są dwie bocznice (Elektrociepłownia, Cargotor). Jednocześnie obsługiwany jest okresowy ruch pasażerski, używana do tego jest jedna krawędź peronowa. Stacja zdalnie sterowana z LCS Białystok. Wielotorowy przejazd kolejowo-drogowy wyposażony w urządzenia RBÜT-PL. W stacji znajdują się także dwa wiadukty kolejowe nad białostockimi ulicami, kładka nad torami oraz przepust nad rzeką Dolistówka. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | podlaskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: |
Zamknięty zdewastowany, odgrodzony od stacji. Od maja 2014 właścicielem jest Polski Związek Wędkarski Na działce postawiono biurowiec "Dom Wędkarza". |
|
budynki obsługi taboru: | Zlikwidowano myjnię wagonów towarowych. | |
zadaszenie peronów: |
rozebrano wiatę nad peronem; mała wiata przystankowa. |
|
semafory: | Świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: brak; Windy: brak; Przejście nadziemne: czynne; Przejście podziemne: brak. Pod koniec 2016 roku dokonano remontu schodów (a właściwie zamontowano stopnie) prowadzących na peron drugi. A w roku 2017 przeprowadzono remont całej konstrukcji. Piaskowanie, malowanie, wymiana stopni i chodnika. |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"BF" - (urządzenia komputerowe, zdalnie sterowane z LCS Białystok) - czynna; "BF" - (urządzenia mechaniczne scentralizowane) nieczynna; "BF1" - (urządzenia mechaniczne scentralizowane) nieczynna. |
|
wieża wodna: | Była, ale obecnie już nie istnieje. Zniszczona w roku 1915. | |
perony: |
Perony/krawędzie peronowe: 2/3 11 kwietnia 2017: Całkowicie wyremontowano schody łączące przejście nadziemne z środkowym peronem. Dodatkowo ścięto drzewo porastające ten peron i usunięto roślinność info: Łukasz Wiśniewski; 29 czerwca 2016 roku ponownie oczyszczono nawierzchnię peronu pierwszego. W tym dniu pojawiła się również tablica z nazwą stacji oraz rozkład jazdy pociągów sezonowych kursujących w soboty i niedziele od 2 lipca do 9 października 2016 roku. W związku z uruchomieniem pociągów specjalnych w dniu 22 września 2014 roku dokonano estetyzacji peronu pierwszego. Usunięto roślinność z nawierzchni peronu, przycięto krzaki wokół, skoszono międzytorze, sprzątnięto otoczenie dworca. Zawieszono rozkłady jazdy zarządy infrastruktury oraz organizatora przewozu. Obecnie częściowo remontowane są perony przy dworcu. Możliwe jest ponowne uruchomienie przewozów pasażerskich na odcinku Białystok Centralny - Białystok Fabryczny lub/i miejsce do "nocowania" dla szynobusów. (info: Adam Michulski, 03-10-2009) W 2018 roku na peronie pierwszym ustawiono małą wiatę przystankową i gablotę, a na peronie drugim urządzono miejsce składowania podkładów strunobetonowych. Czynna tylko jedna krawędź peronowa. |
|
kody: | IBNR:1045 | |
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: zlikwidowano megafony i zegary dworcowe; Statyczna: gablota, peronowa tablica duża. Na budynku dworca znajdowały się tablice biało-czarne oraz litery przestrzenne podświetlne z nazwą stacji. |
|
inne budynki: | Liczne magazyny stacyjne, rampa. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
3,675 | Białystok – Zubki Białostockie (– Brzostowica) (37) | ||
Towarowa obwodnica Białegostoku | |||
Białystok – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Bogdan LV
(2020-12-30 08:20:14)
Kto w tej chwili jest oficjalnie zarządcą terenu torowego ?
Jaki jest do zarządcy email?
Mam pewien pomysł na zmianę na ożywienie tego terenu.
Mój email jest następujący:
LvViking@gmail.com -
#2
(odp. na #1)
Paweł
(2021-08-09 21:26:40)
PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami, PKP PLK SA ZLK w Białymstoku i Cargotor.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Białystok Fabryczny