OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Międzyrzec Podlaski

Ostatnia zmiana: 2025-08-11

Opis ogólny
Odcinek Międzyrzec - Łuków otwarto 1 czerwca 1867 roku, a odcinek Międzyrzec - Biała 10 lipca 1867 roku. Cała linia była wówczas szerokotorowa (1524 mm). Pierwotnie była to linia jednotorowa z nasypem pod dwa tory. Drugi tor położono dwadzieścia lat później. W Międzyrzecu wybudowano również stację pomp (stoi do dziś przy ul. Kościuszki 73) wraz ze stawem (zbiornikiem) który zalewany był z rzeki Krzna oraz wieżę ciśnień która została zniszczona w czasie I w.ś. Po I w.ś. całą linię przekuto na tor obecny czyli 1435 mm. Jak pokazują stare mapy tor do tartaku (nieistniejący) pierwotnie prowadził na żwirownię i służył jako bocznica załadunkowa żwiru do budowy linii kolejowej. Fragment nasypu tej bocznicy zachował się do dziś w lesie za zbiornikiem nr 2. Link do map z bocznicami na żwirownię i do gorzelni: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=601006&page=32. Przed II wojną światową była też bocznica do okręgowej Spółdzielni Spożywczo - Rolniczej położonej między ulicami Kolejową a Okólną. Link do wyrysowanego schematu tej bocznicy (a także bocznicy do gorzelni): http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=601006&page=73
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: 13.01.2014 r. oddano do użytku budynek dworca PKP po kapitalnym remoncie trwającym od przełomu lipca i sierpnia 2012 r. Poprzedni remont dworca był około 2006 r. - odmalowano wtedy tylko elewację na zewnątrz budynku. (info: Adrian Chromik, 16-01-2014)
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: Semafory świetlne strona wschodnia, kształtowe zachodnia (info: Grzegorz Łubik, 2008-02-14)

Jeszcze w 2004 roku wszystkie semafory były kształtowe (patrz zdjęcia z 2004 roku m. in. okolic przejazdu kolejowego w ulicy Kościuszki i nastawni Mdz1). W 2008 roku we wschodniej stronie stacji pojawiły się już semafory świetlne. Od 2009/2010 roku wszystkie semafory są świetlne.
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
20 stycznia 2015 roku otwarto południową część przejścia podziemnego,
Od przełomu sierpnia i września 2015 roku czynne jest już całe przejście podziemne.
Przejście nadziemne: rozebrane
Od 13.01.2014 r. przejście nadziemne jest nieczynne. Ma je zastąpić przejście podziemne, które ma być zlokalizowane w tym samym miejscu, co kładka nad torami. (info: Adrian Chromik, 16-01-2014)
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była do I w.ś.
perony: Perony: 2
We wtorek 20 stycznia 2015 roku otwarto zmodernizowany peron 2 (wyspowy) W tym samym dniu rozpoczęto modernizację peronu pierwszego. (info: Adrian Chromik, 29-01-2015)
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100510
HAFAS:5102249
IBNR:125
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  148,657 Warszawa Zachodnia – Terespol (2)  
  Międzyrzec Podlaski – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Międzyrzec Podlaski

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...