OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jugowice

Ostatnia zmiana: 2025-07-21

Opis ogólny
Opis ogólny: Były tu kręcone sceny do filmu JASNE BŁĘKITNE OKNA (info: dziura, 2007-04-03)
Stacja Jugowice, choć leży na nieczynnej linii kolejowej, nie jest opuszczona. Co roku Sowiogórskie Bractwo Kolejowe organizuje tu Mistrzostwa Polski w Drezynowaniu. Stacja Jugowice jak i cała linia 285 ma pewną przyszłość. Rozpoczęto remont odcinka Świdnica Kraszowice - Jedlina Zdrój. Prawdopodobnie już w 2021 roku po linii 285 będą kursowały pociągi. (info: Jan Toporowski, 19.02.2019)

Opis budynków i infrastruktury: Budynek mieszkalny z odremontowaną poczekalnią (info: Trapp).
Dawny budynek dworca został odrestaurowany wraz z magazynem wiatą i starym zegarem. Obok rampy stoi blaszany garaż wykorzystywany przez Sowiogórskie Bractwo Kolejowe. Tory są oczyszczone z zarośli. Dźwignie ręcznego napędu zwrotnicowego usunięte. Stare oświetlenie torów i peronów nieczynne. Brukowany dojazd do stacji jest oświetlony latarniami. (info: Jan Toporowski, 19.02.2019).
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: dysponująca w budynku dworca zlikwidowana
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1 (były 3)
Krawędzie peronowe: 1 (były 3)
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Jugowice – Walim  
  73,888 Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój (266)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Mszkl (2022-12-07 08:48:51)
    Najnowsze zdjęcia wskazują, że stacja stała się przystankiem, wszystkie tory poza głównym wyorane. Dobrze widzę, ktoś in situ widział? Jeśli tak- naprawdę nie ma potrzeby mijanki w tym miejscu?
  • #2 Błażej Kopka (2022-12-07 22:49:35)
    Pomiędzy Świdnicą, a Jedliną na nowej trasie LK266 nie będzie żadnej mijanki. To trasa znikąd donikąd robiona tylko dla przemielenia kasy z UE dla regionu wałbrzyskiego. Tam będzie maks 6 par pociągów osobowych (niewiadomej na razie relacji) bez ruchu towarowego. Po co mijanka gdziekolwiek? Nawet nie wiadomo, czy linia docelowo się utrzyma...
  • #3 Mszkl (2022-12-08 08:40:41)
    Dość subiektywna opinia. W takim razie, dlaczego nie "domielono" tej kasy na właśnie mijankę za jednym zamachem... Bardziej obiektywnie - to jednak aż ok. 22 km linii jednotorowej bez żadnej możliwości krzyżowania pociągów.
  • #4 Błażej Kopka (2022-12-08 17:57:25)
    To nie jest opinia, tylko fakt. Dofinansowanie przeznaczone dla rozwoju kolei w aglomeracji wałbrzyskiej trzeba było jakoś wykorzystać, a tylko ta linia się nadawała, mimo, że w skali województwa są dużo lepsze miejsca na wykorzystanie tej kasy. No ale skoro musiało być koło Wałbrzycha to jest jak jest. Pomysłu co miało by tam jeździć nie ma, ale już wiadomo, że będzie to maks 6 par. Pytam jeszcze raz zatem - na co komu mijanka na 20km odcinku przy takim założeniu? Co z czym ma się tam krzyżować?
  • #5 Mszkl (2022-12-09 09:32:31)
    Co krzyżować- oczywiście pociąg z pociągiem, bo zwiększałoby to możliwość ustalenia rozkładu bardziej dla pasażerów, niż obiegów. Pozwalałaby na szybsze odblokowanie linii po defekcie składu- czasowe odholowanie do Jugowic, zamiast do Świdnicy. Nie jest tak, że jest ona moim marzeniem, albo mi jakoś zależy, albo ten brak mnie bulwersuje. Wyraziłem zdziwienie, z powodu jej braku, np. jako niezgodnego "ze sztuką" - projektową itp. albo po prostu krótkowzroczne.

    Argument o "przepalaniu" - tym bardziej implikowałby jej budowę, dodatkowe koszty w ramach jednego zadania/przetargu/wykonawcy i mniej dyskusyjne niż ma to miejsce w przypadku znanych z kraju przypadków 2-3 razy zbyt długich peronów, czy kilku wyświetlaczy na peronie przystanku w kilkunastonumerowej wsi.

    Z mojej strony wszystko w tej kwestii.
  • #6 Waldtim (2023-02-27 00:05:41)
    Rozjazd jest tuż przy wiadukcie, nad drogą do Walimia, tylko toru dalej nie ma.
  • #7 k4be (2023-08-13 12:36:08)
    Ktoś "odkopuje" boczne tory na północny zachód od stacji (po przeciwnej stronie, niż biegł tor do Walimia). Zobaczymy, czy mają zostać całkowicie zdemontowane, czy też ktoś chce je do czegoś wykorzystać.
  • #8 Jakubek (2023-11-24 12:39:36)
    Czy jest możliwość wejścia do dworca?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jugowice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...