OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Karpacz

Ostatnia zmiana: 2025-08-22

Opis ogólny
Opis ogólny:

Karpacz był stacją końcową dla krótkiej, siedmiokilometrowej linii 340. Posiadała dwa tory główne i jeden boczny, dodatkowo za przejazdem w kierunku Mysłakowic znajdowały się dwa tory boczne, prowadzące do ramp i placu ładunkowego. Tory te zabezpieczone były wykolejnicą Wk1, powiązaną z rozjazdem nr 2. Tor nr 1 ulokowany został przy jednokrawędziowym peronie przydworcowym. Tor nr 3 był pomiędzy torem 1 i 5. Tor boczny nr 5 również zabezpieczony był wykolejnicą Wk2, powiązaną ze zwrotnicą 4. Przy tym torze stał też niewielki magazyn towarowy. Ruchem pociągów kierowała nastawnia "Kp", zlokalizowana w budynku dworca. Wyposażona była w urządzenia mechaniczne, kluczowe (ręczne). Sygnalizacja na stacji w Karpaczu była świetlna. Semafor wjazdowy od strony Mysłakowic miał nazwę A² i mógł wyświetlać tylko sygnał S13 i sygnał zastępczy (oczywiście wskazywał też sygnał S1). Do tego semafora odnosiła się jednokomorowa tarcza ostrzegawcza ToA. Wyjazdy ze stacji odbywały się na semafor grupowy i sygnał zastępczy. Bowiem, przy torach nr 1 i 3 znajdowały się sygnalizatory sygnałów zastępczych, a przy rozjeździe nr 3 stał trzy komorowy semafor grupowy. Semafor grupowy miał nazwę B, sygnalizator przy torze nr 1 nosił nazwę B1, a przy torze nr 3 B3. Także po ułożeniu drogi przebiegu, dyżurny podawał sygnał zastępczy na odpowiednim sygnalizatorze sygnału zastępczego i sygnał "Wolna droga" na semaforze B. Oczywiście semafor B, B1 i B3 mogły też wyświetlać sygnały Ms2.

Ostatnia, ślepa, stacja linii umożliwiającej niegdyś dostanie się w bezpośrednie pobliże Śnieżki i serca Karkonoszy. Na stacji można znaleźć jeszcze resztki słupów przedwojennej trakcji elektrycznej.

Dwie tarcze zaporowe i grupowy semafor wyjazdowy oraz semafor wjazdowy i tarcza ostrzegawcza - wszystkie sygnalizatory świetlne. (info: Paweł Niedomagała, 2004-11-25)

W sezonie letnim 2006 pojawiły się drezynki. Stacja przeżywa trzecią młodość. Zniknęły chwasty i metrowa trawa na torach. Na peronie czynny zegar i wystawa z czasów świetności stacji. A na torach drezyny. Byłem tam wczoraj i jestem zachwycony. (info: Wojciech Gross, 2006-08-13)

Przed wybuchem I Wojny Światowej planowano przedłużyć linię: Karpacz-Karpacz Górny-Śnieżka. (info: Mariusz W., 24-07-2008)

W marcu 2010 ruszył remont dworca, który - jak wynika z informacji w lokalnych mediach - ostatecznie pożegna się z kolejową przeszłością i - cytuję: "razem z całą przyległą infrastrukturą kolejową" - zostanie przekształcony na siedzibę muzeum oraz informacji turystycznej. Czy to by znaczyło, że niedawne plany reaktywacji ruchu choćby w zakresie drezyn już nieodwołalnie przeszły do historii? (info: Paweł B, 28-03-2010)

Opis infrastruktury: semafory mają powybijane szkła, na stacji stoją 3 drezyny. info amadeoen57@wp.pl (info: amadeoen57@wp.pl, 16-01-2009)

Opis budynków: Teraz gmina Karpacz odbudowuje obrzydliwy dworzec, możliwe, że odzyska swój dawny blask. (info: Kajetan Modzelewski, 2012-03-19)

Dworzec jest odnowiony mieści się w nim muzeum unikalnych zabawek i lalek Henryka Tomaszewskiego. (info: kajetan modzelewski, 2012-07-12).
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem;
mała wiata przystankowa (rowerowa).
semafory: świetlne zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: brak;
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: czynny.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Kp" - dysponująca, w budynku dworca, zlikwidowana.
Nastawnia wyposażona była w urządzenia kluczowe, ręczne z sygnalizacją świetlną.
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: IBNR:69
informacja pasażerska: Dynamiczna: zlikwidowane megafony i zegar;
Statyczna: gabloty i peronowe tablice biało-czarne.
inne budynki: Kontener urządzeń SSP.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  6,851 Mysłakowice – Karpacz (340)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #38 (odp. na #37) Igor13 (2024-09-15 00:28:01)
    Są może jakieś zdjęcia lub masz takie do wrzucenia na Bazę?
  • #39 Błażej Kopka (2024-09-15 16:11:34)
    Na forum SSC jest cotygodniowa fotorelacja z opisem.
  • #40 (odp. na #38) X. Piast II Chrobry (2025-03-12 18:03:02)
    Po 25 latach wróciły (prawie) pociągi do Karpacza.
    https://www.youtube.…
  • #41 Błażej Kopka (2025-04-13 19:38:45)
    Z ostatnich zdjęć wynika, że (o ile nie jest to efekt chwilowy przed ostatecznym malowaniem), to nie wszystkie elementy małej architektury na odcinku Mysłakowice - Karpacz będą miały słynny pomarańczowy kolor. Będzie to kolor szary - taki jak most nad Łomnicą.
  • #42 Błażej Kopka (2025-05-15 07:35:53)
    Pojawiły się już tablice z nazwą stacji. Tablice są w starym stylu PKP (czarne litery na białym tle).
  • #43 X. Piast II Chrobry (2025-05-17 13:52:17)
    Koleje Dolnośląskie przywracają połączenia kolejowe do Karpacza. Od 15 czerwca podróżni znów będą mogli dotrzeć pociągiem do tego popularnego kurortu w Karkonoszach. To efekt modernizacji linii kolejowej przez samorząd województwa.
    https://www.money.pl…
  • #44 Błażej Kopka (2025-05-18 10:33:35)
    Generalnie obecnie ogłoszony rozkład jest rewolucją w stosunku do tego, co od dawna ogłaszano. Ciekawe, co z tego wyjdzie w praktyce. Dodatkowo, zdaje się, że dwa przystanki omyłkowo w terenie mają identyczne oznaczenie.
  • #45 Błażej Kopka (2025-05-28 13:21:57)
    SA139-011+013 zameldowały się dzisiaj w Karpaczu w ramach przejazdu technicznego. Czyli jednak "Linki", a nie historyczna SP42-001 przetarły dla KD ten szlak.
  • #46 Błażej Kopka (2025-06-15 13:28:11)
    Myślę, że warto dla potomności opisać w jednym miejscu chronologię otwarcia linii, bo za parę lat będą gorące dyskusje, kiedy linię otwarto i który pociąg był pierwszy. A zatem: 13.06.2025 (piątek) był przejazd duetu Linków SA139-011 i 013 w okazjonalnej okleinie "Kierunek Karpacz" (wcześniej błędnie opisałem "Przystanek Karpacz"), ale był to przejazd tylko dla oficjeli i zaproszonych gości. Niemniej jednak po powrocie do Jeleniej Góry skład wrócił jeszcze raz do Karpacza i mógł jechać każdy, choć chyba była to nieplanowana decyzja. 14.06.2025 (sobota) na linię wyruszył skład retro (SP42-001 + 120A + 110A) i był witany jeszcze większymi owacjami, niż skład z poprzedniego dnia (łącznie z salutem wodnym). Skład przejechał trasę kilkukrotnie w ciągu całego dnia, a na stacji trwały imprezy towarzyszące. Przejazdy były darmowe. Natomiast w niedzielę 15.06.2025 rozpoczęły się kursy regularne - rozkładowe, już bez żadnych imprez. I tu niemiła niespodzianka - na pierwszym kursie zamiast tych pięknych Linków pojawił się SA134-23. Natomiast począwszy od 28.05.2025 trwały przejazdy techniczne i zapoznanie trasy, ale były to oczywiście jazdy bez pasażerów.
  • #47 Błażej Kopka (2025-08-17 18:24:25)
    Pojawił się w końcu wspólny bilet na pociąg i autobus po Karpaczu! Nie nie - nie jest to produkt oferowany przez "najwspanialszego" przewoźnika w galaktyce, czyli KD. KARPACZBUS wszedł do Euroregionu Nysa.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Karpacz

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...